iHNed.cz: Děti tavíme devět let na základní škole zbytečně. Reorganizace uspoří desítky miliard a vyřeší nedostatek učitelů, říká Renáta Zajíčková

16. září 2025
iHNed.cz: Děti tavíme devět let na základní škole zbytečně. Reorganizace uspoří desítky miliard a vyřeší nedostatek učitelů, říká Renáta Zajíčková

(iHNed.cz) Debaty o vzdělávání se podle poslankyně Renáty Zajíčkové (ODS) moc točí kolem učitelů a personálu a málo myslí na samotné děti. Proto přišla s reformou 8+2, která má zrušit devátý ročník a přesunout povinné vzdělávání na dva roky na střední. Což jim má usnadnit vstup na trh práce a státu podle Centra pro ekonomické a tržní analýzy ušetřit až 30 miliard ročně. Ambiciózní návrh modernizace školství se však do volebního programu koalice SPOLU propsal jen zčásti. Zajíčková to přesto považuje za úspěch a pro tak rozsáhlou reformu chce najít shodu také s opozicí. V rozhovoru s HN zmiňuje, že se do programu podařilo dostat třeba proměnu přijímacích zkoušek na střední školy a také revizi inkluze. Chce, aby ředitelé měli pravomoc poslat dítě na psychologické vyšetření nebo ho vyloučit ze školy a poslat na domácí vzdělávání, pokud bude nezvladatelné.

Inspirovala jste se ve zkrácení základní školy v zahraničí?

Všechny vyspělé evropské systémy, tím myslím i Polsko nebo Rakousko, mají daleko kratší vzdělávací dráhy. Když dítě mění kolektiv častěji, vzdělávání je atraktivnější. My děti doslova tavíme devět let na základní škole, devátý ročník je už naprosto neefektivní. Je to čekání na přijímací zkoušky, děti ztrácejí tempo. Ti, co nejdou na přijímačky, a to je stále poměrně velká skupina dětí, by mohli být už na praxi místo toho, aby seděli v páté lavici a nikdo si jich nevšímal.

Pokud devátý ročník zrušíme, nemůže se stát, že se stejné problémy jen přesunou do osmé třídy?

Nepřesunou, protože žáci nebudou v osmé třídě dělat přijímací zkoušky. Místo toho by každý absolvoval test, který by v podstatě nešel neudělat – protože žáci by na střední školu museli. Test by neprověřoval jen matematiku a češtinu jako nyní, ale i ostatní oblasti, občanskou vybavenost, jazykovou, přírodovědnou, aby si na základě výsledků mohli žáci vybrat, jakou cestou se vydat. Zároveň by zjistili, jak si stojí v porovnání s vrstevníky, zda mají na maturitní obor, gymnázium.

Máte nějaké odhady, kolik by vaše reforma mohla uspořit?

Vyhodnocení návrhu se věnoval analytický tým Centra pro ekonomické a tržní analýzy. Zkrácení základní školy by podle analytiků přineslo až 7 miliard korun ročně. Navíc nám dnes schází zhruba šest tisíc učitelů, do budoucna jich bude 10 tisíc. To je přesně ten počet, který bychom získali, kdybychom zrušili devátou třídu. Učitelé z devátých tříd mají většinou kvalifikaci i na střední školy, kam by se mohli přesunout. Pro některé to může být výzva, příležitost.

Takže by šlo o úsporu maximálně sedmi miliard korun?

Reforma souvisí také s dřívějším vstupem absolventů na trh práce, který analytici vyčíslili v té pesimističtější variantě na sedm miliard, v té optimističtější na devět miliard korun. Ročně by šlo zhruba o 60 až 80 tisíc mladých lidí ročně, kteří by vstoupili na trh práce dříve. Ubylo by také takzvaných dropoutů, tedy případů, kdy žáci nedokončí střední školu a odchází jen se základním vzděláním.

(Autor: Markéta Hronová)

Renáta Zajíčková

poslankyně PČR
členka zastupitelstva MČ Praha 5