14. června 2021

INFO.cz: Vedení Prahy slibuje občanům nesplnitelné. Na transparentnost si Hřib a spol. jen hrají

(INFO.cz) Zatímco vedení Prahy v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem uvažuje o zavedení mýta při průjezdu centrem města, zcela se rezignovalo na dostavbu vnějšího a vnitřního okruhu, které by Pražanům poskytly alternativu k placené jízdě centrem, vytýká radním opoziční zastupitelka Alexandra Udženija (ODS). V rozhovoru pro INFO.CZ se Udženija pozastavuje i nad přístupem koalice k výstavbě metra D – v první etapě má být vybudováno méně stanic a dvojnásobně dráž, než předpokládal záměr schválený předchozím vedením hlavního města. „Tato koalice jen pluje po povrchu, dělá líbivá gesta, slibuje nesplnitelné a pouze se prezentuje jako transparentní, realita ale tak líbivá není,“ říká Udženija.

Na sociálních sítích vyvolal poměrně vášnivou debatu váš příspěvek, v němž píšete, že Piráti tají plány na zavedení mýta, které by Pražany přišlo na mnoho tisíc korun. Jak to tedy s mýtem je?

Mýto je téma, o kterém se bude ještě hodně hovořit. Současná koalice na magistrátu ho přitom schválila hned ve dvou klíčových dokumentech – v plánu udržitelné mobility, kterou předkládal pan náměstek pro dopravu Scheinherr za Prahu sobě a v Klimatickém plánu, který předkládal náměstek Hlubuček za STAN. A právě v tomto dokumentu jsou o mýtu jedna nebo dvě obecné věty. Konkrétním a přesným formulacím se autoři vyhýbají a přitom pan náměstek Hlubuček předpokládá, že výběr mýta bude jedním z hlavních finančních zdrojů pro realizaci onoho Klimatického plánu, který má stát neuvěřitelných 230 miliard korun a má být realizován do roku 2030. Vůbec nechápu, kde chce tato koalice v čele s primátorem Hřibem na to vzít peníze. Přijetí takového dokumentu je strašně nezodpovědné a populistické. Každý soudný člověk chápe, že je to absolutně nereálné. Přece nebudu lidem slibovat něco, co nemohu splnit ani finančně, ani technicky.

V onom již zmíněném příspěvku o mýtu na vaší facebookové stránce jste psala, že plány na jeho zavedení jsou utajované. Přitom teď říkáte, že o mýtu se mluví ve dvou již schválených dokumentech...

Jak už jsem řekla, v těchto dvou strategiích jsou jen obecné formulace o tom, že se s mýtem počítá, ale už se nikde nedočtete, kolik budou řidiči platit a co si máme představit pod pojmem širší centrum. A to právě mně a pražské ODS nejvíce vadí. Koaliční radní si nechali zpracovat audit od společnosti Ernst & Young na to, jak by měl mýtný systém fungovat a jaké by měly být pro řidiče výše poplatků. Audit je z roku 2019 a tak nějak ho zapomněla tato ctěná koalice komukoli ukázat, nejen veřejnosti, ale ani zastupitelům. Proto tvrdíme, že primátor Hřib zmíněný audit utajuje a chová se velmi netransparentně. Přece není možné, aby veřejnost neměla možnost vědět, kolik jim chce stávající koalice vytáhnout peněz z kapsy za to, že někdo ke svému životu používá auto. To mi přijde neuvěřitelné.

Celý rozhovor si můžete přečíst na INFO.cz.

Alexandra Udženija

předsedkyně Výboru kontrolního ZHMP
místostarostka městské části
expertka pro rozvoj ekonomiky a podnikatelského prostředí