2. června 2021

Pražská ODS: Plán Pirátů a koalice na mýto v Praze bude ještě větší noční můrou, než kdokoli myslel

(www.ods.cz/region.prazsky) Piráti a koalice vládnoucí na pražském magistrátu bude od Pražanů nově i po započtení slevy pro rezidenty vybírat mýtný poplatek od 1 250 do 1 500 korun měsíčně, ale jen za předpokladu, že jejich vozidla vjíždějící do nové mýtné zóny v hlavní městě splní nejpřísnější emisní normy EURO 5 a EURO 6. Řidiči se staršími vozy si budou muset sáhnout do kapsy ještě hlouběji, a to až 2 500 korun měsíčně. Počítá s tím klimatický plán, jehož součástí je zavedení mýta, který si schválili Piráti a vládnoucí koalice na pražském magistrátu.

„Pro Pražany je to ještě větší noční můra, než kdokoli dosud myslel. To je také důvod, proč Piráti s koalicí před Pražany i mimopražskými řidiči ceník mýtného dlouhodobě tají. Vyzýváme proto koalici ke zřízení pracovní skupiny napříč politickými stranami, která se mýtem bude transparentně zabývat, aby se Pražané konečně dozvěděli, kolik je nová daň bude stát a co jim hrozí,“ uvedla Alexandra Udženija.

Pražská ODS označila za drzost po řidičích chtít vybírat mýtný poplatek, aniž by byly dostavěny okruhy a objízdné komunikace, které by řidičům umožnily nově zřizovanou mýtnou zónu v širším centru města o rozloze 10 km2 objet. Upozornila také, že to jsou právě členové koalice, kteří desítky let zároveň blokují dostavbu okruhu.

Podle zdrojů ODS koalice počítá s jednou ze tří variant pražského mýtného systému, která zahrnuje Prahu 1 a část Prahy 2 a Prahy 5. Součástí placené zóny má být i severojižní magistrála. Obyvatelé Prahy i mimopražští řidiči by za každé překročení hranice placené zóny platili mýtný poplatek v základní sazbě 120 korun, počítá se ale ještě s přirážkou podle emisní normy vozidla se spalovacím motorem. Podle toho, zda jsou řidiči rezidenty, či nikoliv, by pak měli nárok na slevu z poplatku. Ušetřeni od poplatků, ale nebudou ani vozidla na alternativní paliva.

„Už teď je jasné, že mýtný poplatek tak nepřiměřeně zasáhne Pražany dojíždějící do širšího centra za prací nebo pro děti do školy a obzvlášť chudší lidi, kteří si nemohou nové vozidlo dovolit,“ dodala Udženija.

Piráti a koalice se chystá zdanit jízdu autem v sumě 1 miliardy korun ročně. Většina automobilů v Praze splňuje nejpřísnější emisní normy EURO 5 a EURO 6 (celkem 61 %). V takovém případě rezident Prahy bude platit 120 nebo s přirážkou za emisní limit 144 korun a bude mít nárok na 50% slevu. Za každodenní cestu do zaměstnání nebo školy v placené zóně tak při rozpočítání podle počtu pracovních dní ročně a po započtení slevy zaplatí 15 060 Kč až 18 072 korun za vjezd do zóny. Mimopražský řidič bude platit dvojnásobek.

„Hlásíme se ke snaze zlepšit životní prostředí v našem městě, ale ne k bezhlavému aktivismu. Navíc mýto se chystá zcela netransparentně bez přístupu veřejnosti k podstatným informacím. Byli to ale přitom Piráti, kteří voličům naslibovali transparentnost. Doufáme, že koalice vyslyší návrh pražské ODS ke zřízení skupiny, která médiím i obyvatelům Prahy konečně zpřístupní informace, které dosud o zavedení mýta skrývá,“ uzavřel Zdeněk Zajíček.