14. února 2016

Podporujeme české firmy v zahraničí

V loňském roce export českého zboží dosáhl rekordních čísel, a sice růstu ve výši 4,4 % a celková hodnota exportu činila 3,89 bilionu Kč. Je to bezpochyby skvělá zpráva, která je podpořena i růstem ekonomiky.

 
Jako malý stát jsme na exportu závislí a tak je potřeba české firmy motivovat k ještě většímu vývozu a rozšiřování kvalitních českých produktů do zahraničí.
 
Motivací ale nemám na mysli nějaké dotace nebo zvýhodňování jednoho podniku před druhým. Stát může podnikatelům pomáhat hodnotnými informacemi. Malé a střední české firmy by měly od státu dostávat o zahraničních trzích ty nejlepší informace, které by měly být dostupné všem.
 
Je pravdou, že částečnou pomoc již společnosti ze strany státu dostávají, ale existuje stále mnoho prostoru pro zlepšení, například:
 
- ve formě manuálů pro překonání administrativních překážek v dané zemi
- ve formě aktuálních zpráv o trendech a poptávce po zboží
 
V jistém ohledu tuto službu poskytuje agentura CzechTrade, s jejíž součinností byly v minulém roce sjednány zakázky v hodnotě 1,3 mld. Kč, což je opravdu chvályhodné. Právě ve službách CzechTrade spatřuji největší příležitost pro malé a střední podniky, které mají strach ze vzdálených teritorií a raději se zaměřují na sousední země, čímž se mimo jiné stavíme do pozice závislosti na výkonu ekonomiky okolních států.
 
Já věřím, že kvalitní české výrobky od menších firem mohou bezproblémově uspět i v USA, Číně nebo Brazílii. Nemají k tomu však dostatek informací, často se obávají náročné cesty a potřebují pomoci s tím, jak ji překonat.
 
A to si myslím, že je jeden z našich mnoha úkolů do budoucna.
 
Podporujme české výrobky nejen doma, ale i v zahraničí!
‪#‎Export‬ ‪#‎CzechTrade‬ ‪#‎PodporaMSP‬
 
Ing. Alexandra Udženija

1. místopředsedkyně strany
uvolněná místostarostka městské části
předsedkyně oblastního sdružení