6. prosince 2020

Otázky Václava Moravce

(ČT 1) Hostem nedělního diskusního pořadu ČT Otázky Václava Moravce byla senátorka Miroslava Němcová.

Celý rozhovor s Miroslavou Němcovou můžete zhlédnout na ČT.

Václav MORAVEC, moderátor:
127 dní v nouzovém stavu. Přesně tolik dní si v mimořádném režimu v letošním roce prožila už Česká republika. Během první vlny pandemie covid-19 trval nouzový stav celkem 66 dní. Teď během druhé vlny za sebou máme už 61 dní nouzového stavu. Další dny jsou před námi. Vláda hodlá v pondělí
Poslanecké sněmovně navrhnout prodloužení nouzového stavu o měsíc. Poslanci by měli rozhodnout už ve středu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Musíme skutečně dodržovat ty vlastně opatření, které ministerstvo zdravotnictví podle toho protiepidemického systému vlastně navrhlo nebo vláda schválila. Takže určitě bude potřeba to prodloužit o měsíc a mělo by se to projednat ve Sněmovně devátého odpoledne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nejnovější data ministerstva zdravotnictví naznačují zpomalení poklesu šíření nového typu koronaviru v české populaci. Prvními hosty dnešních otázek jsou avizovaní. Místopředsedkyně mandátového a imunitního výboru
Senátu, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny Miroslava Němcová. Děkuji, že jste přijala mé pozvání. Vítejte, dobrý den přeji.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Dobré poledne přeji.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vítám předsedu
Poslanecké sněmovny Radka Vondráčka z hnutí ANO. Vítejte, pane předsedo, hezký dobrý den.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Paní místopředsedkyně, nouzový stav do půlky ledna, je to pro vás akceptovatelné?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Pro mě osobně to není akceptovatelné. A vlastně tuhle tu šarádu o tom prodlužování nouzového stavu hrajeme už od jara, nechci to zlehčovat a nazývat to nějakými termíny, které by mohly navodit, že se jedná o nějakou prkotinu, to rozhodně ne. Ale myslím si, že i v minulosti v té jarní periodě i nyní se setkáváme jako zákonodárci s mizerným zdůvodněním toho, proč vláda ten nouzový stav potřebuje. Za prvé a za druhé, co během té periody chce udělat, aby nastavila podmínky k tomu, abychom situaci lépe zvládali i bez nouzového stavu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nepodléháte šarádě, když jste použila toto slůvko, i opozice, protože kouskuje ty nouzové stavy, takže jsou schvalovány
Poslaneckou sněmovnou opakovaně, protože nikdy nepřistoupí většina v Poslanecké sněmovně na vládní délku nouzového stavu?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já bych řekla, že to je správná role opozice, ne za každou cenu být proti čemukoliv, ale vyžadovat si informace jde-li o takový veliký zásah do svobod každého občana, do svobody podnikání, svobody pohybu, tak je rolí opozice žádat po vládě nezpochybnitelné zdůvodnění toho, proč takovýto zásah v tak enormní síle na každého jednotlivce v zemi dopadá. Proto si myslím, že je správné, že opozice postupuje tou metodou - dobře, tak tedy 14 dnů nebo týden, ale musíte přijít zdůvodnit, proč to potřebujete i nadále. A já mám dojem z celého toho průběhu, že vládě víceméně vyhovuje, že to je pohodlnější zvládnout všechny úkoly v tom nouzovém stavu, místo toho aby se zaměřila na to, jak zvládnout svou roli i bez něj. Nevím, jak chce vládnout po tom, až nouzový stav skončí, protože se podle mě...

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy by jste nouzový stav do poloviny ledna...?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já bych ho neprodloužila, za mě osobně ne… neříkám…

Václav MORAVEC, moderátor:
A proč by jste ho neprodloužila?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Podle mě je teď prodloužen do 12. prosince, tam končí a já už bych ho neprodlužovala ani o den. Řekla bych vládě, ať předvede, že umí vládnout i bez něj, že má nastavená pravidla tak, aby všechno zvládla. A do toho ale bohužel vstupuje celý ten systém PES, který říká, že bez nouzového stavu se neobejdeme ani v tom prvním nejjednodušším stupni. A tohle by měla vláda vysvětlit, protože do kdy tedy vůbec bude potřebovat nouzový stav, když i v tom nejjednodušším stupni se bez něj neumí obejít, a to já myslím, že je ohromnou slabinou toho dnešního řízení státu touto vládou.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo
Poslanecké sněmovny, je ta žádost o prodloužení nouzového stavu do poloviny ledna žádostí poslední?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Některé věci se neomrzí, tak ještě jednou. Nemyslím si, že je to nějaká šaráda. Důrazně bych tady chtěl připomenout, že snad to vládě vyhovuje. Prosím vás, z jakého důvodu by to jakékoliv vládě vyhovovalo? U nás, ve světě, v Evropě. Z nějakých politických důvodů? Já nevím, mně se nezdá, že by to prospívalo čistě politicky preferencím hnutí ANO. To jsou prostě věci, které se udělat musí. Není to proto, že by to rozhodoval nějaký PES, trošku tam rozhodl taky nějaký soud. A chtěl bych, a říkám to pokaždé a už možná potřetí v tomto pořadu, jedná se o právní rámec toho, aby mohla platit vůbec jednotlivá opatření nouzového stavu. My máme takto v tuto chvíli nastavenou legislativu. Možná to v dlouhodobém horizontu, až se podaří překlenout tady tu krizi, tak to nějakým způsobem můžeme změnit. Ale v tuto chvíli se pohybujeme v rámci, který máme, bez nouzového stavu na základě rozhodnutí soudu nemohou být vydávána jednotlivá opatření. A ta teprve nějakým způsobem zasahují do života, práv a povinností občanů.

Václav MORAVEC, moderátor:
Myslíte, že to bude žádost poslední vlády, jak jsem se ptal v letošním roce?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No, a to je taky věc, kterou říkám už poněkolikáté. Tu křišťálovou kouli nemá nikdo. Evropa se potýká s koronavirem úplně stejně jako my. Spojené státy stejně jako my. U nich ta vlna...

Václav MORAVEC, moderátor:
Spojené státy ale v nouzovém stavu jako celek nejsou, když zmiňujete příklad Spojených států?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Také bych je moc nedával za příklad v jakémkoliv směru, protože...

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste si začal se Spojenými státy.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Chtěl jsem být trošku komplexní. Koneckonců můžeme, nebo nemůžeme chválit Asii? Ale zřejmě v obecném hledisku to zvládli možná lépe, o tom není tahle debata, bavíme se o České republice. Nevíme, jak to bude vypadat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podaří se vám ve Sněmovně najít podporu, většinu pro těch 30 dnů, nebo už teď je jasné, že když se to nepovedlo nadvakrát od října, nepovede se to ani napotřetí?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No tak ani jednou se to nepovedlo. Tak jestli používám nějaké logické myšlení, tak asi logicky těch 30 dnů zase nebude úspěšných. Ale chtěl jsem ještě říct na konto
ODS. Oni říkají, že nechtějí vůbec prodlužovat. Já říkám ale, to by znamenalo, že od třináctého neplatí nic. A my tady máme pořád tisíce nakažených, pořád jsou ohroženi lidé na životech a pořád i umírají lidé v souvislosti s covid-19. Takže takhle se prostě nemůžeme bavit jenom A, musí se říct taky B. Já jsem pro to, abychom přiměřeně prodloužili. Vláda odpovídá parlamentu, já jsem předseda parlamentní komory a já jsem zastánce parlamentní diplomacie, pardon, parlamentní demokracie, já plně souhlasím s tím, že to projde tou debatou a třeba ten PES je trošku možná důsledek toho, že byla taková silná debata. Ono to není, není úplně, že by to bylo k ničemu, samozřejmě tam vždycky zaznívají extrémní názory, ale obecně i ta opozice zvlášť v první vlně byla konstruktivní, a to přiznávám. I ta opozice schvaluje ty zákony v zkráceném jednání. My jsme se dohodli, že zasedáme v polovičním počtu. Teď mi říkal předseda rakouského parlamentu, že oni se nedokázali domluvit, takže zasedají všichni, že tam mají stranu, která odmítá roušky, tak chodí bez roušek, tak mají všichni kolem sebe plexiskla. Tak zaplať pánbůh v České republice nějakým způsobem spolu mluvíme, i když je to těžké.

Václav MORAVEC, moderátor:
Co by měla být ta alternativa, abyste řekli B, jak říká pan předseda?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
No tak, řekněme si, že teď došlo k jistému rozvolnění, které ale příliš nekoresponduje s oním PSEM a vznikají zmatky, které já si myslím, že nás provázejí od samého začátku, protože napřed vzpomeňme, jsme měli semafor, ten sotva začal platit, tak, tak byl zrušen. Poté tedy vznikl systém PES, který je takovým rozšířeným semaforem, ale znovu opakuji nouzový stav v něm má platit i v tom prvním základním stupni. Teď došlo k rozvolnění, kdy opravdu řada služeb, a já jsem za to velmi vděčná, řada služeb, obchodů se může vrátit do nějakého kvazi normálního, rozhodně ne normálního, ale takového polovičního normálního provozu. A na ty živnostníky a malé podnikatele už to dopadá velmi silně. Včera jsem měla možnost mluvit s některými z nich. Říkají, že třetí lockdown nepřežijí a není jich málo. Čili pro mě, jestliže už jsme se rozhodli, byť pan premiér si už vytváří takové alibistické předpolí a říká, že vlastně poslechli jenom pana ministra zdravotnictví, který řekl, že toto rozvolnění může, že toto rozvolnění může takhle být, ale on sám, že je z toho nervózní. No tak co to je za předsedu vlády?

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy byste nouzový stav nechávala pouze pro čtvrtý a pátý stupeň?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já bych, ano, myslím si, že to má být v těch kritických stupních a pouze pro nezbytné případy, abychom zvládli, souhlasím s vámi, že tady vir je, souhlasím s tím, že jsou tu nemocní, souhlasím s tím, že jsou zde těžké případy, a že lidé umírají. Ale pak se bavme o tom, jak to rozvolnění skutečně probíhá. Vždyť nejvíc trápily a naštvaly lidi ty nelogičnosti v celém tom průběhu, kdy malé obchody, malá knihkupectví, malé galerie, všechno muselo být zavřené. Stejný sortiment jste si nakoupil přes ulici v supermarketu a bylo to pod hlavičkou, že vlastně tím zabráníme, aby bylo příliš mnoho kontaktů mezi lidmi. Ale ty malé obchody dokázaly zařídit to, aby tam chodili lidé, jako tam chodí teď v tom režimu, že mají tam na každých dveřích máte nápis do tohoto obchodu smí vstoupit jeden nebo dva, prosím, počkejte venku. Ta obsluha si to hlídá. A podle mě byla chyba v tom, že všichni, se zhoršilo to riziko, že všichni byli, v uvozovkách, nahnáni do těch supermarketů za tím sortimentem vším, který ostatní prodávat nemohli. A to byla podle mě tedy zásadní chyba. A myslím si, že není vysvětlitelné těm malým soukromým podnikatelům, proč takto tvrdě vláda na ně zaklekla. A ta oblast kultury, jestli dovolíte ještě, jeden příklad z té nelogičnosti, která mě úplně bere dech, tak když se teď rozhodlo pro rozvolnění, tak ve stupni jedna a dvě jsou různé počty pro to, kolik diváků může přijít dovnitř sledovat nějakou kulturní událost, vevnitř nebo venku, totéž platí o sportu. U sportu pětinásobně více než v kultuře, jak uvnitř, tak venku v obou stupních. No to je výsměch těm lidem z kultury a nepochopení vůbec toho, proč by lidé měli důvěřovat vládě, že to opravdu má rozmyšlené. Když se podívám na tramvaje, včera chodím po Praze, vidím nacpané tramvaje, katedrála smí mít, pražská katedrála, Katedrála svatého Víta tam smí mít 30 návštěvníků, do té katedrály by se vešlo 50 tramvají. Já jsem si to počítala na plochu tramvaje 60 metrů čtverečních, při plném obsazení může jet 180 cestujících.

Václav MORAVEC, moderátor:
Já vám vstoupím do řeči. Dává vám to, pane předsedo, logiku? Vezměme tu disproporci mezi sportovními utkáními a kulturními představeními?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já věřím, tak, já jenom. Já si opravdu myslím, že to, co je nazývané zmatky a nelogičnosti, je také ale tím, že každý má trošku svůj pohled na věc, každý má svůj názor, v tom veřejném prostoru to zaznívá.

Václav MORAVEC, moderátor:
A není to tak, že vláda upřednostňuje, protože kultura, kulturní vyžití, méně lidí.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ale také kolikrát mají větší kapacitu a jsou schopni zajistit větší rozestupy, větší větratelnost, já věřím, že tohle všechno někdo zkoumá.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, opravdu tomu věříte, když vám řeknu...?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Jsem o tom přesvědčen, jsem o tom přesvědčen.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste sám korigoval svá slova, protože podíváte-li se dva dny web ministerstva zdravotnictví v sobotu i v neděli ukázal, že se rizikové skóre PSA zvyšuje na 59 bodů, pak ta čísla byla korigována. Není toto zahrávání si s důvěrou veřejnosti, když dva dny po sobě…?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To je otázka toho PSA. Je to výsledek nějaké diskuze i ve veřejném prostoru. Já jsem vždycky říkal, že nemůžeme ten život vtěsnat do nějakých tabulek, do nějakých čísel. Já jsem nebyl moc zastánce nějakého takového systému.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže vám se ten systém PES nelíbí, protože...?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Protože zpětně musím říct, ti lidé si na to zvykli, oni prostě mají se čeho držet a já to beru zpět a ten PES je důležitý pro spoustu lidí. Nesouhlasíte s některými postupy, které tam jsou a s některými výpočty, na druhou stranu máte se čeho držet. Lidé se potřebují něčeho držet.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, promiňte, jk se mají lidé toho držet, když před několika okamžiky, promiňte.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Prostě život nesvážete do tabulky a ty data nechodí nepřerušovaně a nemáte je online. Takže se tam dělají opravy.

Václav MORAVEC, moderátor:
Máme je online.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Proč zrovna z 59 na 57 a zpět.

Václav MORAVEC, moderátor:
To se dělo v sobotu a teď před několika okamžiky můžeme divákům čtyřiadvacítky i jedničky sdělit, že rizikové skóre PES stouplo o sedm bodů na 64, což už odpovídá čtvrtému stupni.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No a já si opravu myslím, že my surfujeme na vlně úplně na té špičce, že jsme u bodu zlomu a takhle se to snaží ta vláda vyvažovat. Když to jenom trošku jde, tak se uvolňuje, ale to riziko je jasné. Prostě máme před Vánocemi, chceme žít, člověk je tvor společenský, ale ten vir nás pořád tlačí ke zdi, ten lockdown jsme neudělali úplně tvrdý, máme ho nějak prostě v mezích možností.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, na to uvolňování, nemůže se vymstít, když teď ministerstvo zdravotnictví.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Může, může.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže připouštíte, že si můžeme při rozvolnění zadělávat na třetí vlnu, která přijde.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Je to opravdu cesta na hraně... Je to umění možného. Úplně nejlepší pro virus by bylo to zavřít, ale to nikdo nechce, to proste nikdo nechce.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak se podívejte na to, co udělal Izrael, zavřel na 14 dní, brutálně na 14 dní, ale pak uvolňoval a není polozavřený nebo polohybernovaný jako Česká republika už několik, několik týdnů.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já myslím, že je podstatný takový stav toho zdravotního systému a ten teda musím říct, že Česká republika obstála na výbornou… Nekvalitní zdravotní systém a opravdu každá země má svoji cestu a já věřím, že soustředěním se na funkční zdravotní systém, na ohrožené skupiny, je ta cesta, že tvrdý lockdown není ta cesta. A je to můj názor a ve společnosti se můžete podívat, co ve společnosti, u nás /nesrozumitelné/, v každé politické straně. Každý si myslí trošku něco jiného.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, ve vás budí důvěru už druhý den přepočítávání rizikového skóre PSA? Budí to ve vás důvěru?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Pro mě to ale není stěžejní věc, abych podle toho, jak já se dívám na celkovou situaci.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale podle toho rizikového skóre...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To skóre není jediné číslo na světě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale podle toho rizikového skóre nám dodneška, když to říkáte vy jako zástupce vládního hnutí ANO, tak nám dodneška vláda říkala a ministerstvo zdravotnictví, že to je to klíčové pro uvolňování popřípadě uzavírání České republiky.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Je to odborná, to vám říkám za Vondráčka, já myslím, že panuje nějaká odborná shoda, že tak, jak je ten PES nastavený, tak je funkční a lidé se podle něho mohou orientovat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Je funkční, když se dva dny po sobě...Je funkční, když se dva dny po sobě...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ale není dokonalý. Žádné lidské dílo není dokonalé.

Václav MORAVEC, moderátor:
Je funkční, když se dva dny po sobě přepočítává?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Už jenom to, že se o něm teď bavíme nějakou tu minutu, tak je vidět, že je stěžejní, a že je pro nás, je pro nás důležitý.

Václav MORAVEC, moderátor:
No před chvílí jste říkal, že není stěžejní za Vondráčka.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já říkám, že to není jediné číslo, které sleduji, ale také jsem říkal, že jsem ho přijal, já jsem se s ním smířil. Ale ještě jsem chtěl říct jednu věc. Jak říkáte, že to je od jedné do pěti. Já mám informaci, že se ten systém bude upravovat, že od stupně tři plus se počítá s nouzovým stavem a u těch nižších stupňů už se nebude počítat s nouzovým stavem. Nevím, v jaké je to fázi, ale opět je to diskuze a chtěl bych zdůraznit, že tady bychom do toho neměli brát, nebo plést politiku, to je věc odborníků a nás. Ono to ta dělící čára není, tahle strana je...

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže u prvního stupně a u druhého stupně...?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Takovou mám samozřejmě formaci, protože nedávalo smysl, že až do nuly je vlastně nouzový stav.

Václav MORAVEC, moderátor:
A kdy se, kdy se ten PES podle vašich informací...?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Zítra zasedá vláda. Nevím, jestli už tento materiál bude k dispozici a bude se s tím něco dělat a nevím, v jaké podobě to přijde do Sněmovny. Já předpokládám, že a už jsem to avizoval dopředu, že bude schůze ve středu devátého ve 14:00 hodin, budeme prodlužovat nouzový stav. Nicméně vláda nikoliv, že by něco nezvládala, schválně čeká až do toho pondělí, aby byla relativně čerstvá data a aby jsme před tu
Poslaneckou sněmovnu předstoupili s co nejlepšími daty.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nahrává teď vládě to, že dnešní skóre, pokud ho zase ministerstvo zdravotnictví během několika desítek minut nezmění, protože ráno v osm hodin byl PES na 59, pak ta data byla stažena, teď jsme to přepočítali, respektive ministerstvo zdravotnictví na 64, což Českou republiku opět začíná vracet do stupně číslo čtyři. Myslíte, že bude vláda argumentovat těmi 30 dny nouzového stavu tím, že v neděli se PES dostal na 64 bodů rizika?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já už jsem to říkal, jak to můžete té vládě nahrávat? Nijak. Tady nejste člověk, který by z toho měl radost. To jsme my Češi proti pandemii. Takže to nahrává maximálně tomu viru. Ta debata nebude tady o skóre, ale opravdu o prodloužení nouzového stavu a zda má vláda právo, respektive ministerstvo zdravotnictví, vydávat jednotlivá opatření a opravdu samotný nouzový stav kdybychom ho vzali v jeho základní podobě ještě neznamená, jakýkoliv zásah a změnu. To až ta jednotlivá opatření, ale ten rámec, ten rámec potřebujeme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Přijde vám důvěryhodné, že ministerstvo zdravotnictví už dva dny po sobě přepočítává rizikové skóre PSA?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
V té nervozitě, která je ve společnosti, si myslím, že to málokomu připadá důvěryhodné. Mně ne, ale nechci vzbuzovat já nevím, nějaké teorie o tom, že je to všechno děláno záměrně, aby se vláda dopočítala k těm číslům, která potřebuje a obhájila si potom svá rozhodnutí. Ale důvěru to ve mně v žádném případě nevzbuzuje. A bohužel musím oponovat panu předsedovi, není to v té politické rovině, ale v té občanské, lidské, já mám pocit, že to není tak, že PES se stal vodítkem a všichni mají nějaké mantinely a vědí co mohou a nemohou dělat, protože zoufale se dívají na ty tabulky, za prvé si řeknou, tak až do stupně jedna je nouzový stav a neznáme žádná kritéria, která by nám řekla, co se musí stát, aby tedy ten nouzový stav skončil. Za druhé vědí, že v některých aspektech se PSA držíme a v některých se PSA nedržíme. Takže málokdo, já skoro nechci se vsázet, ale domnívám se, že kdybychom teď šli spolu po ulici a ptali se lidí, co přesně teď platí a zda mají ty mantinely a vědí, čím se mají řídit v podnikání, v občanském životě, ve školství, a tak dále. Jako rodiče dětí a podniky, tak málokdo to bude vědět. Čili z mého pohledu je to skutečně chaotický systém. Tím, že se mění, tím, že do něj a teď ta politická rovina vstupuje. Premiér, který, první vstup dramaticky jsme zažili v srpnu, kdy s nějakou tezí, jak bude vypadat začátek školního roku, přišel ministr zdravotnictví a premiér je zrušil, nyní přichází ministr zdravotnictví Blatný s PSEM anebo s rozvolněním, pardon, a premiér opět říká, že je z toho nervózní. Takže tu politickou rovinu do toho vnáší, v podstatě se vyviňuje a dělá ze sebe toho alibistu, který nezodpovídá za ten stav jako předseda vlády.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pokud se můžu vrátit ještě k nouzovému stavu. Já už jsem v úvodu zmiňoval 127 dní, to je číslo, které se váže k našim prožitým dním v nouzovém stavu. Tady je rekapitulace. Jarní nouzový stav, jak sami vidíte, platil 66 dnů od 12. března do 17. května.
Poslanci ho nadvakrát prodlužovali. Podzimní nouzový stav platí od 5. října. Sněmovna ho také prodloužila na dvakrát jako na jaře. Podruhé do 12. prosince. Vláda chce požádat o další prodloužení o měsíc. Sněmovna by měla rozhodnout ve středu, jak jsme slyšeli od Radka Vondráčka. Otázkou je, zda by o prodlužování nouzového stavu měla rozhodovat jen Poslanecká sněmovna. Tady jsou úvahy ústavního právníka Jana Kysely v rozhovoru pro dnešní otázky.

Jan KYSELA, ústavní právník:
Já bych v prvním kroku přemýšlel o tom, jestli do toho rozhodování o prodlužování nouzového stavu v nějaké chvíli nezakomponovat
Senát, abychom se drželi té politické roviny, aby tedy zkrátka vláda měla 30 dnů, Sněmovna to mohla prodloužit, ale pokud by to prodlužování trvalo 60-90, to je vcelku jedno, tak by to podléhalo schválení Senátu, aby zkrátka vláda ve spojení se svou většinou neudržovala tu zemi v nouzovém stavu déle, než je nezbytně nutné.

Václav MORAVEC, moderátor:
Otázka na
Miroslavu Němcovou. Jak časté jsou úvahy v Senátu, že by při tom opakovaném prodlužování nouzového stavu měla být do hry vtažena i druhá komora parlamentu, tedy Senát?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Musím říci, že naplno funguji v
Senátu od 11. listopadu, kdy jsem složila slib. Takže zda předtím už tyhle ty úvahy se tam vedly, mi známo není. Ale teď se o tom bavíme třeba na senátorském klubu velmi často, spíš to má obecnou i konkrétnější rovinu. V té obecnější se bavíme, jak posílit vůbec roli Senátu, ona existuje komise pro ústavu, jak v Senátu, tak obdobná komise je na půdě Poslanecké sněmovny. V průběhu času se tam objevovaly rozumné návrhy, týkaly se řady oblastí, ale týkaly se i té spolupráce mezi oběma komorami. V jedné fázi to bylo spíše o tom, jak nastavit lhůty k projednání zákonů. Ale teď se dostáváme i k tomu, že žijeme v nouzovém stavu, nevíme, kdy se bude a na jak dlouho opakovat. A já jsem přesvědčena, že to, co říká tady pan doktor Kysela o té možnosti zapojit Senát a v podstatě by nespočívalo vyhlášení nouzového stavu pouze na souhlasu Poslanecké sněmovny, kdy je-li všechno v pořádku, tak tam vláda svou většinu má a tudíž, ať si opozice říká, co chce, tak nakonec si svůj záměr může prosadit. Ale ten Senát by byl dalším tím, kdo by tuto věc mohl posoudit minimálně v té chvíli.

Václav MORAVEC, moderátor:
Při opakovaných žádostech.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ano, při opakovaných žádostech. Já o tom určitě uvažuji. Bavila jsem se o tom s některými kolegy, není k tomu zatím žádný podkladový materiál, nebo že bychom postoupili k nějakému konkrétnějšímu řešení. Ale myslím, že tohle to je téma, která nás zajímá všechny, a že se k nějakému konkrétnějšímu řešení blížíme.

Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, že by
Senát mohl do Poslanecké sněmovny poslat.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já bych ráda u toho byla, kdyby ta komise pro ústavu se tímto tématem
senátní, se tímto tématem zabývala. Myslím si, že by to vneslo i jakýsi klid do té společnosti, protože jsou tady jednak za A, máme dvoukomorový parlament, tak do takto závažné situace, tak jako například Senát musí schvalovat všechny ústavní změny, a toto je svým způsobem velmi závažná situace, která dopadá na tu společnost mimořádným způsobem, tak ta kompetence Senátu by tam měla být.

Václav MORAVEC, moderátor:
Opakovaná žádost o prodloužení nouzového stavu, vnímal byste, že by mohlo dojít i k většímu konsensu mezi oběma komorami
parlamentu, pokud by ty opakované žádosti schvaloval Senát, pane předsedo?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Pana profesora si vždycky rád přečtu, vždycky ho rád poslouchám a vážím si ho jako odborníka. V této části s ním nesouhlasím. Jde mi o to, že už, když vlastně se vůbec koncipovala Ústava České republiky, tak se používal termín vládnoucí komora a nevládnoucí komora. A vláda České republiky odpovídá
Poslanecké sněmovně. A spousta věcí, ta tíha je právě na té Poslanecké sněmovně a u vládních opatření, které následně vznikají a ta odpovědnost vlády směřuje směrem k Poslanecké sněmovně. Takže vůči tomu, jak to bylo původně myšleno a postavení Senátu, rád bych se někdy zúčastnil speciálního pořadu třeba na téma změna ústavy, to bych byl rád, protože já jsem osmým rokem v Poslanecké sněmovně, ústavodárce jsem se doposud nestal, pouze zákonodárce. A neříkám to, že by to muselo být nutně špatně. My máme postavenou ústavu tak, že je velice těžké ji změnit. Ono to má nějaký důvod. Není to zkrátka trhací kalendář.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale v souvislosti s nouzovým stavem byste nechal...?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Zrovna tady s tím nesouhlasím, protože myslím, že je to vztah vláda -
Poslanecká sněmovna, prioritně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ono, když se podíváme na…

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Nebráním
Senátu, aby věc na plénu projednal a přijal usnesení a sám předseda s tím seznámil nás.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já neříkám, že už to máme na plánu. Já říkám, že ta debata se začíná vést v tom
Senátu a já bych cítila tu potřebnost v tom, že podívejme se na to i z jiného pohledu. Jestliže Poslanecká sněmovna potřebuje v řadě případů Senát k tomu, aby jí pomohl při, nevím, nápravě některých zákonů, které Sněmovnou prošly v nějakém tvaru a zjistí se, že Senát může udělat opravy, které budou k užitku a v tu chvíli, přestože horní komora, tedy dolní komora je ta, která kontroluje vládu, ale k tomu, aby kompetentně vláda vládla, potřebuje mít kvalitní zákony a v tu chvíli je ten Senát, teď řeknu dobrý, ale užitečný, potřebný a je dobře, že ho máme. A ve chvíli takhle závažného momentu, jako je nouzový stav, si myslím, že ta užitečnost a potřebnost projednávat to s nimi je dvojnásobná.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tady se neshodujete na nutnosti, zda opakované žádosti o prodloužení nouzového stavu schvalovat i
Senátem. Jak asi přijde Senát s tou iniciativou...

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Zkusíme to.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vůči
Poslanecké sněmovně. V průběhu toho nouzového stavu jsme byli svědky přijímání mnoha zákonů právě v tom zrychleném, v tom zrychleném řízení. Jeden ze zákonů, který má projít v tom zrychleném řízení, je teď v mezirezortním připomínkovém řízení a měla by ho podle žádosti ministra zdravotnictví co nejdříve probírat vláda. Jde o návrh zákona o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů. V této novele se počítá s posílením pravomocí hygieny, která by si mohla vyžádat od mobilního operátora data o pohybu prokazatelně nakaženého člověka v místech, kde setrval alespoň 20 minut až tři týdny nazpět. Po veřejné kritice, že návrh novely narušuje základní lidská práva, se premiér Andrej Babiš i ministr zdravotnictví Jan Blatný zavázali, že spornou pasáž z toho návrhu zákona vyřadí. Už jste slyšel, pane předsedo Vondráčku, že vláda ještě před Vánoci pošle tento zákon, tuto novelu v tom mimořádném zrychleném řízení k vám do Sněmovny?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To se asi s pravděpodobností blížící se jistotě nestane. A pan premiér na to zareagoval poměrně rychle a řekl, že to bylo předčasné umístit ten text do eKLEPu. Nebyla předtím dostatečná diskuze, nebyla tam široká diskuze. Převažuje tam spíše, řekl bych, lékařský pohled a nejsou tam domyšlené některé konsekvence ústavní a týkající se svobody a práv občana. To znamená, ta diskuze by měla proběhnout včetně opozice, měla by to být v případě na tom shoda v širším spektru, nicméně...

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže v letošním roce už vám…

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ty motivy jsou zřejmé.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Máme tu 14 hygienických stanic a liší se ve svém přístupu, v postizích, v opatřeních. Ukazuje se, že v těch kritických momentech, jako je pandemie, si nemůžeme dovolit takový partikularismus. Musíme mít nějaký jednotný postup. Takže myšlenka dobrá, ale rozhodně není zralá k tomu, aby přišla do
Poslanecké sněmovny, a ne aby přišla v nouzovém stavu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy tedy nepočítáte s tím, že by tuto novelu zákona jste projednávali ještě do konce roku?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já si neumím představit, že by se našla většina ve Sněmovně, která by zvedla ruku, že jsou zde dány podmínky pro takzvané zkrácené jednání. To se nám u 2 předpisů už stalo.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano. Ono to totiž je i v tom návrhu usnesení. To znamená, že máte ujištění od premiéra, že do konce roku nepřijde tato novela. A vy osobně ji také nechcete projednávat v tom zkráceném řízení, jak je to tady uvedeno, že vláda žádá předsedu
Poslanecké sněmovny, aby rozhodl, že vládní návrh zákona bude projednán ve zkráceném jednání v rámci vyhlášeného stavu legislativní nouze.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Za prvé, pokud vím, pan premiér České republiky se k tomu vyjádřil veřejně v rámci interpelací.

Václav MORAVEC, moderátor:
No on řekl, že se mu nelíbí ti mobilní operátoři, ale neujistil to, že...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To je za prvé. Za druhé z
parlamentního pohledu, jak znám své kolegy, kterým přes 3 roky předsedám, tak by nesouhlasili se zkráceným jednáním. Stejně tak, jak se nám to stalo u jiných předpisů. Například u novely insolvenčního zákona, který běží standardně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy nejdříve na začátku roku a v řádném projednávání například.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
A je věc, jestli by se to tedy nevrátilo ještě do toho připomínkového kolečka. A myslím, že legislativní rada vlády se k tomu vyjádřila jenom prostřednictvím předsedkyně, nikoliv že by projednala. Je to tak?

Václav MORAVEC, moderátor:
Je to tak.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Takže možná ještě to není ani zralé na to, aby to přišlo do
Poslanecké sněmovny.

Václav MORAVEC, moderátor:
To je dobrá zpráva pro vás, protože jste ve Sněmovně kritizovali právě ty věci, které se týkají předávání dat od mobilních operátorů.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Určitě. To jednak ten věcný obsah toho návrhu, ale jednak i ta forma. Podle mě se v tomto případě opravdu jedná o zneužití nouzového stavu k předložení takto zásadního materiálu, který opravdu i podle řady právních expertů je na hraně ústavnosti s tím právě sledováním lidí. Ty termíny, ty lhůty a možnosti jste tady popsal. 15 minut nebo 20 minut, kdo se bude zdržovat v blízkosti někoho jiného, operátoři musí tato data schraňovat a předávat šéfovi hygieny, který se tím pádem stává někým, nevím... Má větší kompetenci než současná... může vyhlašovat drastická opatření tak jako současná vláda, a bez kontroly
Parlamentu. A tam je asi ta zásadní věc, kterou..

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vy jako opozice budete mít, když tady říká pan předseda a ujistil vás, že má ujištění od premiéra Andreje Babiše, že ten návrh zákona nebude probírán ve stavu..


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Proč ho sem vůbec dávali, to je přece nesmysl. To opravdu té vládě nedojde, že v nouzovém stavu taková norma nemá být předkládána do Sněmovny?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já myslím, že vládě to došlo, že je to otázka spíš ministerstva zdravotnictví. A znovu a říkám to diplomaticky a shovívavě, tam převažuje lékařské hledisko. Ale ono to má zkrátka ještě jinačí konotaci.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Jsem ráda, že to do Sněmovny v této podobě a touto formou nepřijde. Podle mě by to bylo zneužití nouzového stavu. Ta norma je velmi problematická v řadě oblastí. Podle mě souhlasím s panem předsedou, že by se měla vrátit do připomínkového řízení. V podstatě je to na přepsání celých pasáží. Není to na to, aby to teď přišlo do Sněmovny. Nebavíme se jenom o čase, když ne v prosinci, tak tedy v lednu. Bavíme se o tom, že v takovém případě by Sněmovna a
Senát ten zákon přepisovaly, nemuselo by to dopadnout dobře. A je potřeba, aby vláda opravdu se podepsala pod něco, za čím si stojí jak premiér, tak ministr zdravotnictví. Aby premiér neříkal, že to je špatně, že to nevěděl, že se to tam nemělo objevit. Ministr to chvíli obhajoval, teď to bere zpět. Tak si myslím, že je správné, že to nepřijde, a přimlouvala bych se za to, aby to bylo vráceno do toho připomínkového řízení.

Václav MORAVEC, moderátor:
A slyšela jste, že to v nouzovém stavu nebude. Tady ještě 1 zákon, na který není tak upřena zatím pozornost, i když je také v připomínkovém řízení, a to je novela zákona krizového. To je novela zákona, která je pod ministerstvem vnitra, které ji připravilo, na základě které by stát neposkytoval informace o přípravě a řešení krizových situací, pokud by to mohlo ohrozit bezpečnost státu nebo fungování záchranného systému. Podívejme se podrobněji do té novely, která leží tady před námi. Informace, které jsou orgány krizového řízení využívány pro přípravu na krizové situace a jejich řešení, jejichž zveřejnění by mohlo ohrozit připravenost na krizové situace nebo účinnost krizových situací a opatření, informace, jejichž zveřejnění by mohlo vést k ohrožení kritické infrastruktury nebo informace označované jako zvláštní skutečnosti, se podle předpisů upravujících svobodný přístup k informacím neposkytují. V důvodové zprávě tohoto zákona té novely je i tato pasáž. Neposkytnutí informace užívané při přípravě na krizové situace a jejich řešení podle informačního zákona nelze odůvodnit tím, že žadatel informaci může použít v rozporu se zákonem, respektive samotné její poskytnutí je způsobilé ohrozit bezpečnostní zájmy státu. Z tohoto důvodu je potřebné v krizovém zákoně zakotvit možné omezení poskytování informací. Píše se v důvodové zprávě. Vy byste v
Senátu, paní místopředsedkyně, zvedla pro to ruku?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ne, takhle, jak to bylo oznámeno, tak pro to bych ruku nezvedla a zapsala jsem si tady ty zvláštní skutečnosti, které jsou velmi vágním pojmem. Prostě někdo by řekl, nastala zvláštní skutečnost, a proto my vám žadatelům o informace tyto informace neposkytneme. Co by to bylo tou zvláštní skutečností nikdo neví. A toto vágní ustanovení by mohlo vést k tomu, že prakticky potřebné informace nebudou poskytnuty. Nechceme, aby byla nějak nabourána potřebná ochrana nebo bezpečnostní opatření, to v žádném případě ne. Ale k tomu už máme dostatek takzvaných zábran na to, aby tyto informace citlivé se nedostaly do nepovolaných rukou, máme několik druhů ochrany v tomto slova smyslu, ať jsou to utajované informace nebo je to oblast zvláštních skutečností. Na to upozorňuji ti experti, kteří se tímto zabývají.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pokud tedy ministerstvo vnitra předloží tu novelu krizového zákona tak, jak je ve veřejné knihovně projednávaných zákonů, tak vy pro to v
Senátu jako ODS nezvednete ruku?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Musím říci, že jsem tuto věc neprojednávala s kolegy z
ODS, ale dovolím si předpokládat, že tak stejně jako já tyto stejné silné výhrady by měli i oni, a tudíž by ODS pro takovouto novelu rozhodně ruku nezvedla.

Václav MORAVEC, moderátor:
Omezování zákona a svobodném přístupu k informacím, nakolik vám to vadí, pane předsedo? Tak jak je to napsané.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Krátká odbočka. Já ten předpis považuji, že je ve fázi přípravy. Dál bych to nepopisoval. To je teprve nějaká příprava, zřejmě nějaká reakce na nějakou situaci v praxi.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale informace označované jako zvláštní skutečnosti.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Jo, já se k tomu dostanu. My ten zákon potřebujeme. Marná sláva, politici potřebují být kontrolováni, ten zákon je strašně důležitý.

Václav MORAVEC, moderátor:
Mluvíte o krizovém zákonu nebo o svobodném přístupu?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
O tom info zákonu. O tom svobodném přístupu k informacím, protože je to důležitý nástroj veřejné kontroly. Samozřejmě má to zase svoje stinné stránky, a to, že například několik chronických stěžovatelů může zaměstnat i 2 členy samosprávy, kteří jsou na plný úvazek zaměstnáni tím, že mu odpovídají. To se taky stává. S tím se taky setkáváme, snažíme se nějak řešit ty šikanózní návrhy. V tomhle případě se mi víc líbila potom až ta druhá pasáž, když jste četl to odůvodnění, kde to bylo šířeji popsáno. Takže jestliže by byla opravdu nějak kriticky ohrožená infrastruktura, kdyby hrozil nějaký problém s kyberbezpečností a vůbec bezpečností státu, a tam asi směřuje ta novela, tak tam bych si uměl představit…

Václav MORAVEC, moderátor:
A ty zvláštní skutečnost by měly být taxativně v zákoně vyjmenovány.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ta první věta, ta je příliš široká. Ta dává příliš mnoho prostoru na výklad, takže určitě dopsat, a tak jak je napsané to odůvodnění se mi to líbí víc.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale tak, jak je napsán ten zákon, tak se vám to nelíbí.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Je to moc jednoduché, je to příliš…

Václav MORAVEC, moderátor:
Zneužitelné.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
… příliš široce rozkročené. Dalo by se to opravdu nějakým politikem zneužít. Pak je tam ještě věc druhá, a to je prodlužování těch lhůt. A tam vlastně neplatí ten první motiv, když nechceme odhalit kritickou infrastrukturu, tak nemůžeme vůbec. A jestli chceme jít cestou teda prodlužování lhůt, je druhá otázka. To znamená, strávil jsem nad info zákonem spoustu času, protože několikrát jsem se vlastně potkal i s těmi, kteří za ním stáli, setkávám se s Rekonstrukcí státu. Je to velice citlivá záležitost, a tohle beru…

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže tak, jak je to napsané, je to pro vás nepřijatelné.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já myslím, že takhle by to neprošlo nikdy. Takže beru to jako nástřel. Koneckonců ono se to poprvé objevilo snad ve veřejných prostředcích. To nepřišlo z ministerstva k nám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, ne, ne, ono se to objevilo v eKLEPu.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Už v tom systému.

Václav MORAVEC, moderátor:
To je právě ten návrh zákona, který je tady před námi.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Aha, tak já myslel, že to bylo nějaké…

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, ne, ne, to už je přímo do toho zákona napsané. Já jsem vám citoval přímo ten daný paragraf, jak má vypadat. A citoval jsem vám i důvodovou zprávu. A Otázky se dotázaly v týdnu na ministerstvo vnitra, jak daleko je právě s přípravou tohoto zákona, a zda ještě do konce roku předloží ministerstvo vnitra novelu zákona krizového zákona do vlády. A ministerstvo nám odpovědělo, že zatím vyhodnocuje všechny připomínky a nemůže zatím říci, kdy bude ten zákon poslán do vlády. Ale je to v tom zákoníku.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Myšlenka není v jádru špatná, ale…

Václav MORAVEC, moderátor:
Provedení se vám nelíbí.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Provedení zatím za 3.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ale tam asi už i při té přípravě se dělo něco divně, protože tam byla zkrácená lhůta pro to připomínkové řízení na 10 dnů. Některé subjekty vůbec k připomínkování, četla jsem vyjádření Hospodářské komory například, ty vůbec k vyjádření tu možnost nedostaly, a přitom zformulovaly řadu svých výtek, které se netýkaly jenom toho, o čem se tady bavíme, poskytování informací, ale dalších ustanovení toho zákona. Čili si myslím, že ta příprava samotná byla nějak z mně nepochopitelných důvodů urychlená..

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No jistě, tou krizí..


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Někteří byli přeskočení, a tudíž to nemůže z toho nemůže vzniknout dobrý zákon.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď, z toho, jak vznikají dobré či nedobré zákony, řeč bude o daňovém balíčku zákonů, který zaměstnává obě komory českého
Parlamentu, příští týden ho bude schvalovat Senát. A proč zaměstnává daňový balíček obě komory Parlamentu? No protože největší změny v daňovém balíčku byly schvalovány v noci. Vraťme se v čase, jak vypadají noční jednání Poslanecké sněmovny.

Pavel KOVÁČIK, tehdejší
poslanec, 1. 11. 2011 /KSČM/:
Je nejvyšší čas, abychom se před dlouhou noční směnou jednak občerstvili, jednak nabrali nových sil a možná třeba taky si někteří alespoň udělali malou rozcvičku.

Stanislav HUMI, tehdejší
poslanec, 1. 11. 2011 /nestr./:
Dobrou popůlnoc, já jsem člověk, který je zvyklý pracovat v noci, nicméně jsem strašně zvědav, jak budeme zítra hlasovat o nejdůležitějším zákonu roku, a to je tedy rozpočet.

Jan KRÁTKÝ, tehdejší
poslanec, 20. 9. 2011 /ČSSD/:
Nechte ty noční hodiny těm dvěma nejstarším řemeslům a dejte pokoj s těmato věcma. Pane kolego, mám připomenout, která ta řemesla to jsou, kdo dělá v noci, kurvy a zloději.

Pavel KOVÁČIK, tehdejší
poslanec, 1. 11. 2011 /KSČM/:
Já bych chtěl poděkovat, pokud tady ještě jsou zaměstnanci, lékařská služba, ochranná služba a podobně, všem těm, kteří naše zasedání pozdní noční zabezpečovali.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Dnes schválíme program, skončíme schůzi a jdeme domů, ale prosím vás teda ještě pár statečných aspoň 67 tady vydržte.

Marian JUREČKA,
poslanec, předseda strany, 20. 11. 2020 /KDU-ČSL/:
Přesto, že je skoro čtvrt na 2 ráno, tak já chci poprosit, kdyby paní ministryně mohla vystoupit a říct, kolik po schválení všech těchto pozměňujících návrhů to bude znamenat dopad na státní rozpočet a na rozpočty měst, obcí a krajů v České republice.

Václav MORAVEC, moderátor:
Noční jednání
Poslanecké sněmovny o daňovém balíčku a zamotaná hlava ministryně financí, ale i Senátu Parlamentu České republiky. Neměl se ten daňový balíček vrátit do druhého čtení? Nebylo by to logičtější, než upravovat výrazně ten zákon u vás v Senátu, paní místopředsedkyně?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Zaprvé k těm nočním jednáním musím říct, že jsem jich zažila také řadu a není to neobvyklé ani v českém
parlamentu, ani v parlamentech demokratických zemí, které vidíme kolem sebe. Nakonec občas vídáme také zprávy o tom, jak probíhají jednání v Bruselu, kde ty nejvyšší summity běží také třeba přes celou noc a rozcházejí se účastníci někdy nad ránem. To jenom na okraj té debaty. Pokud jde o to vrácení do druhého čtení, podle mě zádrhel nastal hned v samotném předložení toho pozměňovacího návrhu předsedou vlády Andrejem Babišem, který k tomu, co předkládala vláda, nečekaně sám za sebe jako poslanec, což je velmi nelogické, předkládá pozměňovací návrh.

Václav MORAVEC, moderátor:
On podobný pozměňovací návrh ale s jinými sazbami pak přednesl i vicepremiér a předseda ČSSD Jan Hamáček.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Což znamená, ano, Jan Hamáček. Což znamená nesoulad ve vládě. Jestliže výchozím bodem projednávání zákona je kritický nesouhlas ve vládě, tak je zvláštní, že vůbec vláda připustila jeho projednávání a neudělala si nejprve jasno sama mezi sebou, nevyjednala nějaké společné pozice a s těmito pozicemi potom nehájila ten svůj zákon. Tohle to bylo jasné od samého počátku, že dojde k bitvě. A teď v tom druhém čtení, při vrácení do druhého čtení by vznikl prostor pro to, aby se případně znovu ta vláda mohla domluvit a říct, co doopravdy chce a co doopravdy nechce, a zda pro to má podporu ve Sněmovně, nebo zda pro to podporu nemá.

Václav MORAVEC, moderátor:
Bylo by tedy šťastnější, pokud by to noční hlasování s těmi všemi pozměňovacími návrhy ještě bylo vráceno do druhého čtení, kde by se na ty rozpočtové dopady podívaly příslušné výbory Sněmovny, chápu to správně?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Myslím si, že ano, že by to bylo správnější i vzhledem k tomu, že třeba Piráti přiznali, že byli zaskočeni, že prošel jejich návrh, že s tím nepočítali. Čili takovéto vyjasnění té procedury, kdo co předkládá, a co je alternativou k tomu již předloženému a má se o tom hlasovat, nebo ne. To by určitě vyřešilo vrácení do druhého čtení. A teď je tady ještě ten termínový tlak, který ale...

Václav MORAVEC, moderátor:
O něm bude ještě řeč. Není chyba, že se to noční projednávání zvrhlo a že se spíš všechny ty návrhy měly dát do druhého čtení, podívat se na rozpočtové dopady a domluvit se většina ve Sněmovně, aby tak důležitý zákon, jakým je daňový balíček, byl předvídatelnější než ta noční šaráda?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já myslím, že paní
senátorka použila termín nesoulad ve vládě, tím to zhruba trefila. To by ještě ten největší problém.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Mně se chtělo říct jiné slovo, ale…

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Nesoulad je pěkné, já bych se toho držel. Tak úplně je podle mě nesoulad názorový. Přeskočím to, že byla nějaká společná tisková konference, kde ta koalice se domluvila a nějak vystoupila, nějak to bylo. Pak to padlo, nebylo to ze strany hnutí ANO. Dobře. Je tady jiný názor na jinou sazbu, je podložený. To jsou 2 názory, kde může probíhat racionální debata. A nakonec zkrátka hlasováním jeden z těch názorů zvítězí. Tam se stal ten problém, že k tomu byl přijat ještě opoziční návrh, který byl naprosto v nesouladu s nesouladem, to už byl nesoulad na druhou, a to teda zazlívám koaličnímu partnerovi, protože to se nemělo stát, nemuselo stát. A nevím, nakolik to bylo opravdu truc, nebo možná bych nevyloučil ani to, že to byl možná pro někoho zmatek při tom hlasování. Nicméně o vrácení...

Václav MORAVEC, moderátor:
Nebylo chybou... Ano.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
…do druhého čtení se totiž hlasuje, se navrhuje ve druhém a na tom třetím případném vrácení se hlasuje na začátku, to už bylo. Takže opravdu jsme hlasovali...

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale bylo tam takové obrovské množství pozměňovacích návrhů, kde jste neměli vyříkáno jako většina sněmovny, co projde, a teď to tady...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ano, ale už máte odhlasováno a už se k tomu prostě nemůžete vrátit. No a už to potom, už to proběhlo to hlasování no.

Václav MORAVEC, moderátor:
A teď se podíváme na to...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
I jednání, ta rychlá v té sněmovně, ty pobíhající postavy, to tam všechno proběhlo. Takže byl přijat ten pozměňovací návrh z pirátské strany je prostě velká chyba, ale stojí to spoustu peněz.

Václav MORAVEC, moderátor:
No tak stojí to méně než pozměňovací návrh Andreje Babiše, pane přesedo.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Já jsem... No to nestojí.

Václav MORAVEC, moderátor:
No to stojí, to stojí, ano.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To stojí 130 a bez toho by to bylo 79,2.

Václav MORAVEC, moderátor:
No ale samotný ten návrh Pirátů stojí přibližně 30 miliard, zatímco návrh Andreje Babiše stojí 80 miliard. A odkdy…

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
79,2.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano, a odkdy..

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
A to se sčítá. No ale se to sčítá.

Václav MORAVEC, moderátor:
No ale větší zásek do státního rozpočtu udělá...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
… odhlasována 1 část, tak se zkrátka nemůže hlasovat tak, jak se hlasovalo.

Václav MORAVEC, moderátor:
Návrh... Co s tím teď dělá
Senát? Jaké návrhy senátní návrhy, které příští týden bude horní komora parlamentu schvalovat, jsou teď ve hře?

redaktorka:
V letech 2010-2012
senátoři vrátili poslancům 93 zákony. 32 z nich poslanci přijali v senátní verzi. V dalším dvouletém období vrátil Senát 36 norem, 13 z nich poslanci akceptovali. V letech 2014-2016 poslanci odhlasovali senátní verzi v 25 případech z 42. V dalších dvou letech jen v devíti případech ze 30. V posledním funkčním období do letošních podzimních voleb prošlo Sněmovnou 14 senátních úprav z celkem 66 vrácených norem.

Václav MORAVEC, moderátor:
A tím jsme vlastně naznačili, co se může stát, pokud
Senát vrátí daňový balíček v pozměněné verzi, protože jste viděli, jak Senát je úspěšný se svými vratkami do Poslanecké sněmovny a jak se v čase snižují. A teď se podíváme právě na ty změny, které jsou v Senátu v rámci daňového balíčku, a o nichž bude příští týden v Senátu řeč.

redaktorka:
Návrh podporovaný hnutím ANO stanovuje daňové sazby po zrušení superhrubé mzdy na 15 a 23 %. Nově k němu premiér navrhuje kompenzovat výpadky příjmů obcí a krajů 20 miliardami korun ročně po dobu dvou let.
Občanští demokraté chtějí v Senátu prosazovat sazby 15 a 23 %, případně 16 a 23. Krajům a obcím by kompenzovali polovinu výpadků jejich příjmů. Piráti by podle poslance Mikuláše Ferjenčíka souhlasili se sazbou daně 17 % při současném zvýšení slevy na poplatníka na 28 800 Kč. ČSSD prosazuje daňové sazby 19 a 23 %, zvýšení slevy na poplatníka nad 30 000 Kč a obcím a krajům chce zvýšit podíl z výběru daně z příjmů fyzických osob.

Václav MORAVEC, moderátor:
A v tom
senátním pozměňovacím kole není 1 věc, která vadí prezidentu republiky, že by Senát vrátil, respektive zakomponoval do daňového balíčku i délku platnosti, protože prezident republiky v tomto týdnu naznačil, že může vetovat daňový balíček, protože 1 z věcí, která mu vadí, že není na časově omezenou dobu, jak slíbil premiér prezidentu republiky. Zapracujete tuto změnu do daňového balíčku jako Senát za ODS?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Za
ODS určitě ne. Takový návrh jsem já neviděla a nepodporuju jej. Neviděla jsem ale všechny pozměňovací návrhy, které mohou na půdě Senátu vzniknout od ostatních klubů, ale neslyšela jsem od žádného z nich, že by tuto lhůtu dvouletou chtěl do toho zákona komponovat kdokoliv. Může se to stát, nemohu, třeba nějakou informaci nevím, ale v tuto chvíli za sebe za klub ODS říkám, že ji tam rozhodně dávat nebudeme, nejsme připraveni. A nemám informace o tom, že by to připravoval někdo další.

Václav MORAVEC, moderátor:
A jako
senátoři za ODS podpoříte, předpokládám, ten návrh, protože vy jste považovali za vítězství jako ODS, že Andrej Babiš si osvojil váš návrh na zrušení superhrubé mzdy, včetně těch sazeb, takže je to zajímavé spojenectví ODS a hnutí ANO. A vy podpoříte snížení té slevy na poplatníka oproti sněmovní verzi, tedy zvýšení slevy na poplatníka ze současných 24 na nějakých 27 000 korun?

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ten náš návrh zatím, který se rodí, předpokládá, že dojde ke zvýšení o 3 000 ročně, oproti současnému 24 840 korun letos. Platí současný stav. My bychom ji zvýšili na 27 840, což je o ty 3 000 Kč ročně navíc, 250 Kč měsíčně. K tomu ale ještě chci dodat, musím říct tu výhradu k tomu spojenectví mezi
ODS a hnutím ANO. Ten návrh Andreje Babiše předkládala předtím v roce 2018 naposledy ODS, to znamená na zrušení superhrubé mzdy v době prosperity a byl to návrh správný. Tehdy jej premiér odmítal, nyní s ním přišel, a je to původní návrh ODS. To, že jsme i v minulosti v některých věcech hlasovali, ale bylo to ze strany hnutí ANO až po donucení. Tak uvedu 1 příklad, například zrušení EET. Kdy my jsme periodicky navrhovali zrušení elektronické evidence tržeb ještě na začátku v letošním prvním vyhlášení nouzového stavu v těch jarních měsících. Paní ministryně neustále tvrdila, že to neudělá, prodlužovala lhůtu, od kdy by to bylo. Přičemž tehdy to mělo dopadnout na lékaře, na drobné živnostníky, jako jsou kadeřníci a podobně, a ti zrovna v té době to měli velmi těžké. Takže nakonec paní ministryně přistoupila na ty návrhy ODS, které vedly ke zrušení EET. Čili tyhle ty příklady tam byly už dříve, kdy hnutí ANO pochopilo, že některá věc je dobrá. Vzali ji až poté, kdy ji předtím několikrát odmítali.

Václav MORAVEC, moderátor:
Uvítal byste, aby
Senát dal do toho zákona omezenou platnost na 2 roky, když prezident republiky říká, že i kvůli tomu může daňový balíček ještě vetovat?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Jenom jednu větu. Každá krize je zároveň příležitost. A věci, které se podařilo nyní prosadit, jako třeba zrušení daně z nabytí nemovitosti a podobně, zkrátka v těch jiných časech možné nebyly. To se týká i toho EET. Viděl jsem, že to slovo spojenectví nevyvolalo pozitivní reakci, tak já bych se toho nebál. Tady se nejedná o spojenectví. Ale už Masaryk říkal, že povinnost politiků je harmonizovat celek bez ohledu na svou politickou příslušnost. A my jsme se dostali do situací, kdy ten státní zájem by měl opravdu převládat, měli bychom být státníci, až potom politici.

Václav MORAVEC, moderátor:
Opozice…

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Hlas rozumu není nic špatného.

Václav MORAVEC, moderátor:
Teď mluvím o té levicové, která říká, že to je takový zásah jak do státního rozpočtu, že se může připravit stát na budoucí privatizaci veřejných služeb a podobně, protože víc než 100 miliard výpadku příjmů na příjmové straně státního rozpočtu bude obyvatele této země dříve či později bolet. Ale když se vrátíte k té otázce, je chybou, když
Senát nedá do toho zákona omezenou platnost na 2 roky?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ono to, co jsem se tak bavil, není až tak úplně jednoduchá operace, že se zkrátka omezí účinnost, neboť by pak třeba nastala situace, kdy není žádná úprava nebo je špatná úprava. Teď je to nějakým způsobem dohodnuto, že je to opravdu na 2 roky. Všichni s tím pracují, že to je na 2 roky. A jenom změnit...

Václav MORAVEC, moderátor:
V tom zákoně to není.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
..účinnost, myslím si, že to nejde úplně jednoduchým pozměňovacím návrhem, že si to všichni uvědomujeme, že to má být na 2 roky, ale že zatím nikdo to nenapsal.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jak můžete budoucí vládu zavazovat? To je nefér přece vůči budoucí vládě, když říká se, že s tím všichni počítají, v zákoně samotném to není, zavazovat tu budoucí vládu za 2 roky, že bude muset tu platnost zase zrušit.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No ale svým způsobem to dělá každá vláda, že zavazuje ty vlády, které přijdou.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vy jste...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To je přirozený cyklus, pane Moravče.

Václav MORAVEC, moderátor:
No počkejte, ale vy jste jako nové hnutí říkali, že tyto věci dělat nechcete, říkali jste, že schvalovat daňové zákony na poslední chvíli před Vánocemi není vhodné, kritizovali jste za to
občanské demokraty. A teď už jste tradiční politická strana?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Hnutí za prvé. A za druhé nevím, jestli se některá vláda potýkala s takovou krizí, s jakou se potýkáme v tuto chvíli my.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže používáte postupy těch tradičních politických stran.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Situace je nestandardní, musíme také reagovat na to, s čím přišly v minulém období soudy a veřejné mínění, to znamená, není možné třeba už zakomponovávat do rozpočtu zákony, které skutečně nejsou platné, skutečně nejsou účinné. Proto byl důležitý ten čas. Tady byla..

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže vy nepočítáte, promiňte, pane předsedo..

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Tady byla shoda časová a souběžnost...

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy nepočítáte s tím, že
Senát dá a napíše podle požadavku prezidenta tu omezenou časovou lhůtu na 2 roky?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No to já si nikdy nebudu osvojovat nebo předpokládat, s čím přijde
Senát, protože já jsem někde se dočetl, v Senátu je vysoká tendence k individualitě senátorů, to znamená, ta diskuze je tam jiná než v Poslanecké sněmovně...

Václav MORAVEC, moderátor:
Zkusíme to jinak. Počítáte s vetem prezidenta republiky kvůli tomu, že v zákoně nebude časové omezení 2 let?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Ano, samozřejmě při nějaké organizaci práce s tím musím počítat. Ale jestli se podaří nějaký rozumný kompromis, který je pro tu republiku přínosný, tak já zase nevidím důvod, aby to Miloš Zeman vetoval. On se vyjádřil k tomu současnému stavu. A možná s tím trošičku vyvíjí zas tlak ze své strany.

Václav MORAVEC, moderátor:
Na koho?

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
No na zákonodárce, abychom se nějakým způsobem dohodli a předložili tu verzi, kterou vetovat nebude. Takže já bych to ještě úplně neuzavíral.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže vy myslíte, že prezident ustoupí z toho požadavku na 2 roky.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Je to 50 na 50 jako vždycky. Na tom se nic nezměnilo.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já hlavně nechápu, proč premiér přistoupí na nějaké podmínky prezidenta při tvorbě zákonů, proč si tam prezident dává dopředu podmínky, že tam chce mít nějaké omezení, v tomto případě dvouletou lhůtu. Dobře, dělá to tak, protože se vzájemně potřebují a vyhovují si, ať už jde o tohle nebo Labe-Odra-Dunaj a podobné nesmysly. Ale chci říct to, že podle mě ta dvouletá lhůta nedává žádný smysl. Teď nemáme způsob, jak ji tam rozumně dostat. A za druhé prezident přece neví, on předem vyhlásil, kdy řekl, že bude vetovat ten zákon? Já to teď nevím z hlavy, jsou to 3 4 dny?

Václav MORAVEC, moderátor:
V tomto týdnu, ano.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Kdy řekl, že bude vetovat zákon a netuší vůbec, co v něm bude. Vždyť
Senát ještě neměl ani představu rámcovou, co bude chtít nebo nebude chtít opravovat. Neexistoval žádný ucelenější pozměňovací návrh, tedy prezident neměl představu, jaká bude verze Senátu a předem řekne - já to budu vetovat. Tak je to prostě to jeho taková umanutost, kdy řekl - já jsem chtěl 2 roky, 2 roky tam nemám, a kdyby tam bylo nevím, co a zemi to poškodilo, nevím jak, tak prostě si budu vydupávat tuhle tu svoji pozici. Je to od počátku, co sledujeme tu souběžnou dráhu Andrej Babiš - Miloš Zeman, kdy oni takhle spolu prostě pořád něco si musí domlouvat a vyhovovat si, neb se vzájemně potřebují. Ale ty ústupky tohoto typu si myslím, že už jdou významně proti zájmům celé společnosti. A tenhle ten příklad toho prezidentova postupu, kdy oznámí veto a neví ještě o obsahu vůbec nic, tak je pro mě zarážející.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Tak tady si dovolím zareagovat. Tady nejde o zájem společnosti, to je Ústava České republiky. Prezident je součást zákonodárného procesu.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
To já nepopírám.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
A on dokáže významným způsobem ovlivnit výsledek toho procesu, protože je rozdíl, jestli se bude v dolní komoře hlasovat prostou většinou nebo většinou 101. Takže on má velký vliv a má ho schválně. To je architektura ústavy. On na to má právo.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
To si rozumíme...

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Abych to řekl jednoduchou větou a že řekl, v případě, že projde materiál tohoto typu a nebude jiný, tak to jednoduše Miloš Zeman vystupuje dlouhodobě v různých věcech. Ale já myslím, že mu rozumíme všichni.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já ne teda.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
A proto jsem říkal, a ještě jednou to zopakuju. Ten materiál, který přijde ze
Senátu, doufám, že se podaří a bude to historické pro mě, protože se to nepodařilo v tomhle volebním období, že jsme se nějak domluvili, přijde a bude to způsobilé, abychom to přijali my ve Sněmovně, tak myslím si, že pan prezident se k tomu vyjádří znovu. Že tam bude.

Václav MORAVEC, moderátor:
Že změní..

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Může změnit názor.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Nevím.

Václav MORAVEC, moderátor:
S tím počítáte.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Nepočítám, já jsem vám říkal, že je to 50 na 50.

Václav MORAVEC, moderátor:
Radek Vondráček.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
K nám přijde paní ministryně Schillerová teď ve středu, která bude chtít nám něco vysvětlit k tomu. Já po ní budu chtít vědět, zda podpoří ty návrhy úspor ve druhém čtení státního rozpočtu, a pokud ne, tak si myslím, že to
ODS musí přehodnotit a pobavit se o tom, jestli tedy má smysl nějaké vylepšení toho zákona dělat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak byste to nevylepšovali?


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já za sebe, teď mluvím za sebe, že je připravován ten pozměňovací návrh, který znamená, že sazba 15, 23, kompenzace obcím a krajům ne na polovinu, ale více než nezaznělo v příspěvku. Snížení tedy, nebo zvýšení toho...

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale když ministryně nepředloží úspory ve státním rozpočtu na příští rok, tak vy nebudete hlasovat.


Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Pro mě osobně je to podmínka, protože jestliže se děje něco na příjmové straně rozpočtu, tak se má dít i něco na výdajové. My jsme ty návrhy načetli v
Poslanecké sněmovně, Senát bude hlasovat ještě předtím, než proběhne závěrečné hlasování o státním rozpočtu. Čili paní ministryně musí vyložit karty na stůl a musí říct, jestli tedy přistoupí i na ty návrhy, které předkládá Občanská demokratická strana, anebo jestli si myslí, že jen bude brát.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
To je úplně jednoduché.
Senát to určitě vrátí, ale nevíme jak. Pan prezident nějak rozhodne, ale nevíme jak. A my se tu sejdeme možná v dalším pořadu a budeme řešit, co s tím.

Václav MORAVEC, moderátor:
Radek Vondráček a
Miroslava Němcová. Děkuji za vaši diskuzi a těším se na další. Děkuju.

Miroslava NĚMCOVÁ, senátorka, bývalá předsedkyně Poslanecké sněmovny /ODS/:
Pěkný den přeji.

Radek VONDRÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny PČR, místopředseda hnutí /ANO/:
Na shledanou.

Miroslava Němcová

senátorka PČR