Jubilejní Dny NATO představily modernizaci české armády

(www.army.cz) Symbolický výstřel z bojového vozidla pěchoty CV90 zahájil letošní Dny NATO a Dny Vzdušných sil AČR, které se mimo jiné zaměřily na probíhající modernizaci české armády. Největší letecká show ve střední Evropě v sobotu přilákala desítky tisíc fanoušků, kterým novinky z armádní výzbroje představila ministryně obrany Jana Černochová.
Na jubilejních 25. Dnech NATO a 16. Dnech Vzdušných sil AČR se vedle české armády představuje na letišti Leoše Janáčka technika dalších 16 států. Partnerskou zemí je letos Itálie.
Jako první se na obloze v sobotu představila trojice vrtulníků – víceúčelový Mi-171Š, transportní UH-1Y Venom a bitevní AH-1Z Viper. Následně diváci sledovali přelet transportního letounu CASA C-295M, který doprovázela dvojice stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Celý slavnostní průlet pak uzavřela trojice lehkých bitevních letounů L-159 ALCA.
Jedním z hlavních témat letošního ročníku je modernizace Armády ČR. „Uplynulé čtyři roky jsme rozhodně nezaháleli a zahájili jsme největší modernizaci armády v novodobých dějinách. Investujeme do nové techniky pro vzdušné i pozemní síly, zbavujeme se zastaralé sovětské výzbroje a armádu posouváme do 21. století. Díky Dnům NATO vidíme na českém území techniku, kterou už brzy budou ovládat naši vojáci,“ uvedla ministryně obrany Jana Černochová.
Na mošnovském letišti si návštěvníci mohli prohlédnout díky spojeneckým armádám i evropským výrobcům stroje, které již vojáci postupně přebírají nebo které do armádních skladů zamíří v nejbližších letech. Vedle tanku Leopard 2A4 české armády představila firma KNDS i jeho nejnovější verzi 2A8, společnost BAE přivezla pásové bojové vozidlo pěchoty CV90 a italská armáda nabídla nejmodernější letoun páté generace F-35. Portugalsko návštěvníkům v sobotu ukázalo transportní letoun Embraer C-390 Millennium, který už příští rok bude součástí flotily 24. základny dopravního letectva v pražských Kbelích.
Návštěvníci se během dvou dnů v Ostravě mohou seznámit i s tím, jak jsou na tom české ozbrojené síly i celé NATO s obranou vzdušného prostoru. Cílem je podle ministryně vybudování vícevrstvé, moderní a funkční protivzdušné obrany, včetně radarů, raketových systémů a dronů. „Už dnes máme izraelské radiolokátory MADR a raketový systém SPYDER, do kterého nakupujeme střely různých dosahů. Pořizujeme vozidla MARS vybavené moderními systémy protivzdušné obrany. Nedílnou součástí protivzdušné obrany jsou i stíhací letouny. Jedním z klíčových kroků je proto pořízení F-35,“ doplnila Jana Černochová.
Vedle techniky protivzdušné obrany na zemi – systému SPYDER, DPET, radaru MADR a rušiče STARKOM – diváci mohli zhlédnout i moderní stroje Vzdušných sil AČR na nebi. Poprvé v historii se široké veřejnosti v dynamické ukázce představily víceúčelové vrtulníky Bell UH-1Y Venom a bitevníky AH-1Z Viper z výzbroje 22. základny vrtulníkového letectva Náměšť nad Oslavou. Jejich posádky předvedly schopnosti obou typů strojů ve spolupráci se 7. mechanizovanou brigádou. „Ukázali jsme nejen špičkovou techniku, ale i vysokou profesionalitu našich vojáků. Jsme hrdí, že můžeme veřejnosti představit schopnosti, kterými dnes a v blízké budoucnosti budou Vzdušné síly AČR disponovat," zdůraznil velitel Vzdušných sil AČR generálmajor Petr Čepelka.
Na Dnech NATO sklízí pravidelně bouřlivý potlesk letecké ukázky akrobatických formací či jednotlivců. Nový display pilot z 21. základny taktického letectva Čáslav kapitán Jan Ratz předvedl představení plné výkrutů, vertikálních prvků, zatáček i rovných průletů v neuvěřitelné výšce od 30 metrů do 2 kilometrů. „Je to vždy skvělý zážitek předvádět ukázku před domácím publikem. Je tu vynikající atmosféra, diváci jsou bezvadní a je pro mě čest předvést jim své umění i zde, na mošnovském nebi,“ uvedl kapitán Jan Ratz bezprostředně po vystoupení.
Na závěr sobotního programu a vůbec poprvé v historii Dnů NATO se představily vrtulníky W-3A Sokol 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely v unikátní synchronizované dvojici. Piloti podplukovník Petr Šafařík a major Antonín Petrů předvedli kombinaci akrobatických prvků a záchranných technik, kterou nelétá žádná posádka na světě. Právě s ní získali letos na prestižní letecké přehlídce Royal International Air Tattoo ocenění RAFTCE Trophy za nejlepší letovou prezentaci zahraničních účastníků. „Touto poslední letovou ukázkou se symbolicky završily všechny display sezóny vrtulníku W-3A Sokol, kterých bylo od roku 1996 skutečně mnoho. Chtěli bychom tímto poděkovat naší flotile vrtulníků za léta náročné služby, kterou pod křídly Vzdušných sil AČR odvedly. Tyto vrtulníky budou provozovány do konce roku 2028, kdy se jejich provoz ukončí současně s koncem Letecké záchranné služby Plzeň – Líně,“ závěrem upřesnil pilot vrtulníku kapitán Michal Scherks.
ministryně obrany
poslankyně PČR
expertka pro obranu