29. srpna 2017

Chceme vyšší komfort cestování v moderních autobusech i lepší služby

(Právo) NÁMĚSTEK HEJTMANA MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE PRO DOPRAVU A CHYTRÝ REGION JAKUB UNUCKA (ODS):

Více cestujících v autobusech, a k tomu co nejlevnější, avšak kvalitnější a komfortnější dopravu i služby. Přesně toho chce na poli regionální autobusové dopravy dosáhnout Moravskoslezský kraj. „Chceme, aby nízkopodlažními ekologickými autobusy, v nichž je samozřejmostí klimatizace, wi-fi, možnost platit kartou a chytrými mobily, jezdilo více cestujících. A aby dopravci modernizovali vozový park za evropské dotace, a šetřili tak krajské peníze," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka (ODS), proč se hejtmanství jako první v republice rozhodlo motivovat dopravce, aby měli zájem vylepšovat zejména doplňkové služby a cenovou nabídku, na kterých zájem pasažérů hlavně stojí. „S nadsázkou řečeno, řidič, rozdávající v den svých narozenin cestujícím v moderním autobusu bonbóny, dokáže divy," míní Unucka.

Hodláte spustit doslova revoluci v autobusové dopravě. V čem bude konkrétně spočívat? V čem bude nový systém odlišný od stávajícího, který platí ve většině oblastí?

Revoluční je, jakým způsobem chceme do autobusů vrátit cestující. V současnosti je pro dopravce paradoxně nejvýhodnější jezdit s prázdným autobusem. Nic ho nenutí k tomu, aby se staral o to, kolik lidí přepraví, a aby se k cestujícím choval jako k váženým zákazníkům. A to je nutné změnit. Chceme tedy více cestujících ve veřejných autobusech, kvalitnější, komfortnější dopravu a služby. A to vše co nejlevněji. Proto v celém regionu postupně vyhlašujeme tendry na autodopravce. A jako první kraj v republice jsme začali dopravce také motivovat k tomu, aby měli zájem na vyšším počtu lidí, které přepraví. Mohou od kraje dostat 300 tisíc korun ročně, pokud se jim podaří zvýšit absolutní počet cestujících o pět procent oproti předchozímu kalendářnímu roku. A to jsou peníze, které určitě nenajdou jen tak ležet na zemi.

Co je důvodem, že chce kraj na linkách ve veřejné dopravě nové autobusy vybavené klimatizací, wi-fi nebo USB zásuvkami?

Nízkopodlažní autobusy usnadní dopravu handicapovaným lidem. Cestovat autobusem v létě bez zapnuté klimatizace sice možné je, ale je to velmi nepříjemné. Shodou okolností jsem tak cestoval minulý týden z Klimkovic do Svinova, a za těch pár minut jsem byl mokrý téměř všude. V žádném případě pak nemůžeme mluvit o pohodlí, kvalitě a komfortu jízdy. Od wifi, nabídky elektronických her a zábavy, možnosti platit kartou a chytrými mobily v autobusech si slibujeme hlavně to, že tyto technické vychytávky osloví zejména mladé lidi. A když se naučí jezdit veřejnou dopravou teď, třeba dají v dospělosti přednost autobusu před autem, a budou tak šetřit nejen životní prostředí. To byste nevěřili, co dokáže s pasažéry udělat takový řidič, rozdávající v den svých narozenin v moderním autobusu bonbóny.

Podle nových pravidel by měly být takto vybaveny všechny autobusy do konce roku 2020. Lze to reálně stihnout?

Jsem přesvědčen o tom, že to reálné je. Drtivá většina autobusů bude moderně vybavena už do konce příštího roku.

Ale najdete vůbec dopravce, kteří budou schopni vaši, krajskou, poptávku uspokojit?

Nevylučuji, že někteří dopravci neuspějí. Většina však ano. Myslím, že hodně zajímavé to bude v hraničních oblastech kraje, kde by se do soutěže mohly přihlásit, a konkurovat tak místním dopravcům, i společnosti, které zajišťují veřejnou autobusovou dopravu v sousedních regionech.

Momentálně má kraj smlouvu s deseti dopravci. Počítáte s tím, že se jejich počet sníží, že někteří nebudou moci splnit požadavky kraje?

Je to možné.

Nebudou však potom někteří menší dopravci, kteří nebudou schopni uspokojit vaše požadavky, brát podmínky kraje jako diskriminační?

Ne, protože právě systém „brutto“, kdy kraj platí dopravcům všechny náklady, je daleko méně diskriminační než „netto“ a otvírá trh. Dopravce má od kraje garantovaný příjem na deset let, a pokud neudělá nějakou fatální manažerskou chybu, je to pro něj zajímavá nabídka.

Bude se kraj například na pořízení nových autobusů nějak podílet?

Ano. Kraj v rámci platby za ujeté kilometry vlastně dopravci platí i nákup nových autobusů. Byli bychom ale rádi, aby část nových vozů dopravci pořídili za evropské peníze. Proto je motivujeme k tomu, aby požádali o evropské dotace, které v této oblasti mají opravdu smysl. Dopravcům, kteří na pořízení nových autobusů požádají o dotaci z evropských fondů, vrátíme deset procent z celkové získané investiční dotace.

O kolika autobusech se vlastně bavíme? Kolik jich nyní brázdí silnice v kraji v rámci regionální veřejné dopravy a kolik by jich mělo být za necelého tři a půl roku? Kolik jich budou muset dopravci ještě pořídit?

Na 345 linkách příměstské dopravy jezdí v současnosti 770 autobusů. Stovka z nich už je nová, moderní. Předpokládám, že počet zůstane stejný.

Co konkrétně přinese změna cestujícím a co kraji?

Cestujícím přinese vyšší komfort cestování nejmodernějšími autobusy a lepší služby. Také provázanost s vlaky, optimalizaci tras, tím pádem kratší dobu jízdy. Věřím, že se podaří, aby alespoň část lidí přešla z aut do autobusů, a přinesla tak nejen finanční úspory, ale šetřila i životní prostředí. Je lepší sedět za dobrou cenu v autobuse a dívat se na film, než se stresovat v zácpě za volantem svého „čmudícího“ a provozně drahého vozu.

Jaké úspory může takové nastavení dopravní obslužnosti přinést? Kolik by mohl kraj ročně po roce 2020 ušetřit a kam byste tyto peníze rád směřoval?

Už teď se nám díky tendrům na autobusové dopravce daří snížit cenu o deset procent, a to i když jsou v ní zahrnuty vyšší platy řidičů. Cílem ale není škudlit za každou cenu, ale udělat veřejnou dopravu atraktivnější. Takže ušetřené peníze bychom pak chtěli vložit zpátky do systému, třeba do opravy cesty, po které ten autobus kodrcá.

Počítáte s tím, že dopravci budou jezdit stejný počet linek se stejným počtem kilometrů jako doposud? Nebo mohou být některé linky zrušeny či naopak přidány?

O tom, na jakých linkách dopravci jezdí, rozhoduje Moravskoslezský kraj. Společnost KODIS, která pak vše pro kraj organizuje a realizuje, bude dělat v nejbližší době průzkum mezi dopravci i cestujícími, zjistí, co by bylo dobré změnit a jak. Neočekávám nějaké revoluční změny v organizaci autobusové dopravy, ale přece jen, ne všichni už jezdí do práce na šestou, vznikají nové průmyslové zóny, zaměstnavatelé se přemisťují… Takže my zjistíme požadavky trhu a přizpůsobíme se potřebám občanů. Cílem je mít chytré autobusy, které budou lidem chytře sloužit.

Může být určitým problémem obsazenost linek v okolí Frýdku-Místku, kde už nyní řada lidí využívá frýdecko-místeckou MHD, která je de facto zdarma?

Jednáme s nově vznikajícím dopravním podnikem ve Frýdku-Místku o podmínkách spolupráce. Aby nebyl poškozen cestující a nemusel přesedat, budeme akceptovat jejich speciální tarif a Frýdek-Místek se začlení do společnosti KODIS. Považuji to za velký pokrok v jednání a ve vzájemných vztazích.

Neuvažujete například o zavedení autobusových linek, které by se staly konkurencí pro vlaky. Například jakési zrychlené spoje mezi Bruntálskem či Opavskem s Ostravou? Umožnilo by to například dojíždět více lidem za prací do pomyslného centra Moravskoslezského kraje?

Autobusy nemohou konkurovat vlakům, ani je dublovat. Musí je doplňovat. Tam, kde jsou linky souběžné, posilujeme autobusy hlavně ve špičce. Chceme, aby autobusy umožnily dopravit se lidem tam, kam nevedou koleje. Aby je od toho vlaku zavezly z práce domů na řídce osídlenou vesnici.

Kraj hodlá změnit také regionální železniční dopravu. Před časem jste deklaroval, že hodláte jednat o budoucnosti vlakové dopravy výhradně s Českými drahami. Proti tomu se však ozvali soukromí dopravci. Platí tedy vaše původní stanovisko nebo jste ho přehodnotil?

Pozval jsem na setkání všechny soukromé dopravce v republice, kteří projevili zájem o spolupráci s krajem. Budeme jednat. Stále ale platí moje přesvědčení, že jejich vstup na krajský trh není do roku 2027 možný. Byť je mi to líto, protože právě výběrovky na autobusy mají obrovské výhody pro všechny. U vlaků to bohužel za současných podmínek nejde.

Budete usilovat o modernizaci také v železniční dopravě? Jakým směrem by se měla hnout?

Stejným jako autobusy. Není přece možné, abychom v 21. století jezdili vlakem, ve kterém se při čurání díváte dírou na koleje (úsměv).

Kde a proč nejvíce tlačí kraj pomyslná bota právě v železniční dopravě a jaká existují řešení pro zlepšení situace?

„Botu“ cítíme na Bruntálsku, které je časově špatně dostupné. Jednáme proto se Správou železniční dopravní cesty, aby co nejrychleji zmodernizovali celou trať. Máme od nich slib, že pro nás přednostně vypracují studii proveditelnosti, zda je možná elektrifikace a za jakých podmínek. Špatné je to také na Frenštátsku, tam jsou hlavním problémem staré vlakové soupravy. O elektrifikaci této trati už je rozhodnuto. Od roku 2020 tu budou nasazovány moderní vlaky, které prozatím potáhne dieselová, později elektrická lokomotiva.

---

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI * 10 smluvních dopravců: ARRIVA MORAVA, TQM – holding, ČSAD Frýdek-Místek, ČSAD Karviná, ČSAD Havířov, Osoblažská dopravní společnost, Dopravní podnik Ostrava, Ján Kypús – BUS, ČSAD Vsetín a Městský dopravní podnik Opava * 16 oblastí: Jablunkovsko, Českotěšínsko, Orlovsko, Karvinsko, Frýdlantsko, Novojičínsko - západ, Novojičínsko - východ, Bílovecko, Vítkovsko, Opavsko, Hlučínsko, Bruntálsko, Krnovsko, Rýmařovsko, Frýdecko-Místecko a Havířovsko * 345 linek příměstské dopravy * 770 autobusů * tisíc řidičů * 18 tisíc spojů denně * 30,1 miliónů kilometrů ročně * 424 miliónů korun jsou roční tržby za jízdné * 514 miliónů osob je přepraveno za rok * 684 miliónů korun je letošní kompenzace dopravcům * 1,022 miliard korun jsou roční celkové náklady

O autorovi: Stranu připravil Rudolf Novotný

 

Ing. Jakub Unucka, MBA

náměstek hejtmana
neuvolněný místostarosta města
předseda oblastního sdružení