20. dubna 2012

Ještě ke zdravotnictví

Se zájmem jsem si přečetl reakci pana radního Martina Netolického na můj článek v MF DNES s názvem "Vkládání nemovitého majetku do nemocnic pokládám za hazard". Očekával jsem věcnou argumentaci k jednotlivým sporným krokům. Ta se však nekoná. Přesto lze v reakci krom obecné nasupenosti objevit i několik nepravdivých výroků, které již za pozornost stojí.

1. "Údajně nepromyšlené investice do privilegovaných nemocnic."

Stát převedl na kraje po jejich vzniku zanedbané a špatně vybavené nemocnice. Kraj nejprve vytvořil štíhlou síť pouhých pěti nemocnic, do kterých soustředil akutní lůžkovou péči. Ty postupně zrekonstruoval a vybavil přístroji v celkovém objemu přesahujícím dvě miliardy korun. Vyváženě tak investoval do všech pěti nemocnic. Naopak současná krajská reprezentace investice do zdravotnictví téměř zastavila. Investuje pouze do některých nemocnic, kdy za své funkční období investovala s bídou desítky milionů korun pro celý kraj. V čem je přístup ČSSD promyšlenější a pro nemocnice lepší, mně zůstává záhadou.

2. "Janeček na zlatém podnose daroval soukromníkům nejlukrativnější obory."

Výrok je nepravdivý, dokonce žalovatelný. Nikdy jsem žádný veřejný majetek nikomu nedaroval. Jiná věc je diskuse nad rolí privátních subjektů, které do krajské nemocnice vstoupily většinou ještě za existence bývalých okresních úřadů. Zde je zcela pomíjen fakt, že např. díky Multiscanu a jeho přístrojům získala Pardubická nemocnice investice přesahující 640 mil. Kč, na které okresní úřad ani kraj peníze neměl a Ministerstvo zdravotnictví je odmítlo poskytnout. 
 
Jednorázově tím vyskočila kvalita, rozsah i dostupnost poskytované onkologické péče v kraji na úroveň, o které se pacientům předtím ani nesnilo. Bezezbytku platí výrok "Nebýt Multiscanu, nikdy by komplexní onkologické centrum v Pardubické krajské nemocnici nevzniklo". Nejsem nekritickým zastáncem pronájmu lukrativních oborů privátním subjektům, vztah musí být výhodný pro obě strany. Přednosta okresního úřadu podle mého názoru neměl jinou možnost, jak kvalitní péči pro pacienty zajistit. Negativně hodnotit dnes pohledem roku 2012 jeho rozhodnutí, které učinil v roce 2002 za zcela jiných úhradových podmínek pro nemocnici a Multiscan, je neseriózní. Za snahu ČSSD vytlačit nenáviděného privátního investora z nemocnice může kraj zaplatit řádově stovky milionů korun. Buď za nákup přístrojů nových, nebo uhrazení zůstatkových cen přístrojů dosavadních. V obou případech za pouhé udržení současného rozsahu péče, o kterou se kraj nemusí starat a nestojí ho ani korunu. 

3. "Kritika převodu na akciové společnosti - mantra ČSSD."

Kritika změny právní formy nemocnic na akciové společnosti je neoprávněná. Čísly lze doložit, že akciová společnost je pro naše nemocnice výhodnější právní forma než bývalé příspěvkové organizace. Díky a.s. a úsporám kompenzují nemocnice při stagnaci příjmů zvyšování cen vstupů, zvyšování DPH, ale především i zvyšování mezd. Ty tvoří více než polovinu všech nákladů nemocnic. 
Navíc v žádném z krajů ČSSD nenašla odvahu změnit právní formu byť jediné nemocnice z a.s. nazpět do podoby příspěvkové organizace.

4. "Memorandum"

Memorandum bylo skutečně uzavřeno mezi vládou a odbory, ale kraj se k němu nešťastným výrokem pana hejtmana poněkud šplhounsky přihlásil. Stálo ho to desítky milionů korun. 

5. "Smlouva s Agelem"

Žádnou cestu k Agelu jsem nikdy neotevřel. Smlouva byla uzavřena již za krajské vlády ČSSD. 
 
Ing. Josef Janeček

předseda místního sdružení
člen regionální kontrolní a revizní komise
neuvolněný radní
krajský zastupitel

Štítky:
Pardubický kraj