1. prosince 2013

Nový územní plán – situační zpráva

Pořizování nového územního plánu započalo již v minulém volebním období. Důvod byl jednoduchý: podle stavebního zákona (v tehdejší platnosti) se na města, která by nepořídila nový územní plán do konce roku 2015 pohlíželo jako na města bez územního plánu, což by prakticky znemožnilo jakýkoliv rozvoj (ať by bylo investorem město (např. infrastruktura) nebo jakýkoliv jiný investor (podnikání, bydlení atd.)). V průběhu roku 2012 došlo k úpravě legislativy, kdy byl termín posunut na konec roku 2020.

Pořizování územního plánu je  značně složitý proces, kde svou roli hraje samospráva (město, zastupitelé), státní správa (tzv. pořizovatel (úředník)), projektant a tzv. určený zastupitel (v našem případě náměstek primátorky Rutkovský), jehož úlohou je zprostředkovávat kontakt mezi pořizovatelem a zastupiteli. Tím, že se pořizování územního plánu účastní státní správa (pořizovatel) je řada kroků řízena kromě stavebního zákona také správním řádem. A to celou věc značně komplikuje, zejména v tom, jaké informace z procesu pořizování a kdy mohou být zveřejněny. Ve vší té složitosti ještě figurují metodické pokyny ministerstva, jejichž závaznost je ale diskutabilní. V současné době probíhá také řada správních soudních řízení na neplatnost některých nových územních plánů. Zkrátka situace je složitá, značně nepřehledná, pro mnohé nepochopitelná. A to zejména pro občany, kteří jsou mnohdy územním plánem negativně ovlivněni (zejména přítomností dopravních staveb a průmyslových zón). Pořizovatel se z pochopitelných důvodů snaží neudělat chybu a vystavit město zrušení územního plánu z procesních důvodů.

V této složité situaci by mělo být (podle harmonogramu) v prvním pololetí 2014 zastupiteli schváleno vydání nového územního plánu. V rámci tohoto vydání také zastupitelé schvalují vypořádání námitek veřejnosti a jejich zástupců (těch námitek je 700).

S cílem zajistit jednoduší projednání vydání územního plánu požádal náměstek primátorky a zároveň určený zastupitel p. Rutkovský zastupitelstvo o doporučení, jak má námitky vypořádat. U valné většiny se zastupitelé vyjádřili podle doporučení pořizovatele a také výboru pro ÚP. Zůstalo však několik poměrně složitých námitek, ke kterým výbor pro ÚP nepřijal žádné stanovisko. Pro jejich objasnění uspořádal p. Rutkovský pracovní jednání zastupitelstva, na které pozval také zástupce veřejnosti (hromadné námitky). Bohužel nazval toto jednání jako jednání zastupitelstva a na doporučení pořizovatele (z důvodů výše popsaných) vyloučil z tohoto jednání veřejnost. Smyslem byla skutečně porada zastupitelů a věcná diskuze nad problematikou. Před samotným jednáním ale na doporučení právního oddělení magistrátu ze stejných důvodů vyloučil i tyto zástupce veřejnosti. na vlastním jednání byli prakticky přítomni jen zastupitelé za Změnu pro Liberec (ZL), KSČM, ODS. Z koaličních zastupitelů byl přítomen p. Dzan (USZ), Šolc (LO) a Šotola (ČSSD). Jednání započala svou typickou agresivní destrukcí ZL. Zjevně jí nešlo o jednání jako takové, ale o zviditelnění se. Jejich komentáře jste jistě četli v tisku. Pod záminkou ochrany občanů a zástupců veřejnosti říkali, že se věci utajují, že územní plán je jen pro někoho atd..

Po asi hodině výkladu k jednotlivým námitkám jsem položil otázku p. Rutkovskému, zda takto prezentované materiály budou i součástí materiálu do zastupitelstva, kde bychom mu měli dát doporučení k dalšímu postupu. Bylo nám sděleno, že nyní je nemůže zveřejnit (viz. předešlé argumenty pořizovatele a právníků), Že zveřejněny mohou být až při oficiálním projednání Návrhu, tedy v roce 2014. Vzhledem k tomu, že hlasovat na zastupitelstvu o něčem, co nemůže být zveřejněno v podkladových materiálech je velmi nestandardní a možná i za hranou zákona, doporučil jsem p. Rutkovskému, aby materiál na zastupitelstvo nepředkládal. Aby návrh na vypořádání námitek připravil na rok 2014 a řádně jej zveřejnil. Stejné doporučení jsem dal i našemu předsedovi zastupitelského klubu. Nakonec tento materiál byl stažen z programu listopadového zastupitelstva.

Na závěr bych Vám chtěl k celé záležitosti, která byla medializována poměrně nevkusným a převážně zavádějícím způsobem, a také k celé situaci kolem pořizování nového územního plánu sdělit několik svých postřehů:

-        pořizování územního plánu je složité, legislativně komplikované a v dnešní podivné době, kdy se mnoho věcí zbytečně řeší prostřednictvím soudů, jejichž rozhodování je nepředvídatelné, prakticky nemožné

-        snaha náměstka Rutkovského o nadstandardní, zákonem nepožadovaný, krok, kterým mělo být vydání doporučení pro další postup zastupitelstvem byla naprosto cíleně smetena Změnou pro Liberec, její mediální kampaní, která městu jen uškodila (viz. např. Despekt (čas. Respekt, 25.11. str. 6) „V Liberci se odehrává další díl seriálu „Neprůhledná samospráva“: Magistrát nabídl svým občanům veřejné projednávání nového územního plánu. Následné projednávání jejich námitek bude ovšem tajné. Takže jestli jejich návrh zastupitelé shodí pod stůl, nebo ne, se občané dozvědí, až když bude plán hotový. Což vzhledem k tomu, že schvalování budoucnosti Liberce je v plánu na červen příštího roku, bude pozdě. A Liberec se nevratně promění, občanům před očima, ale za zavřenými dveřmi.“

-        územní plán je projednáván v souladu s platnou legislativou. Ta zajišťuje každému právo mít námitky. Ty musejí být řádně vypořádány. Vypořádány budou při vydání územního plánu v roce 2014 rozhodnutím nadpoloviční většiny zastupitelů.

-        zcela nesouhlasím s výroky, že město vydává územní plán tajně, pro některé podnikatele na objednávku. Je to nesmysl, všechno bude zveřejněno v okamžiku, kdy bude na světe materiál pro zastupitelstvo, které bude hlasovat o vydání územního plánu. A tam může každý občan města vystoupit a vyjádřit své stanovisko. Rozhodovat budou ale zastupitelé.

-        vzhledem k tomu, co se kolem územního plánu děje, jak je zneužíván pro populistické zvýrazňování se (zejm. ZL) a hlavně proto, že není kam spěchat (do roku 2020 je opravdu daleko) je podle mého názoru v tuto chvíli lepší pozastavit pořizování, a vydání směřovat na konec roku 2014 po volbách do městského zastupitelstva. V opačném případě bude územní plán zneužit ve volebních kampaních (a nejen ZL), veškeré úsilí těch, kdo jej připravují zmařeno a výsledek žádný. Jsem přesvědčen o tom, že v současném zastupitelstvu se nenajde 21 hlasů pro vydání nového územního plánu. A těsná většina (21) je k vydání zásadního dokumentu, který má ovlivňovat rozvoj města, opravdu málo.

-        z diskuzí s kolegy z ODS vyplývá, že hlavním hendikepem návrhu územního plánu je zoufalý nedostatek ploch pro podnikání a průmysl, tedy ploch po kterých je v Liberci velká poptávka. Proto v tuto chvíli nemůžeme říct, zda tento plán podpoříme. Uvidíme, jak bude vypadat konečný materiál.

Ing. Tomáš Hampl

zastupitel města Liberec
místopředseda výboru pro územní plán