7. května 2015

ODS Praha 6 žádá magistrát: zaveďte zóny jednoduché, komplexní a přátelské

Nutnost regulovat parkování v Praze 6 prosazujeme od roku 2008. V tomto roce schválilo šestkové zastupitelstvo záměr na zavedení zón placeného stání, který o rok později potvrdilo. „Chceme zóny,“ znělo tehdy jednoznačně z Prahy 6 napříč politickým spektrem. Od té doby se jejich zavedení Praha 6 marně domáhá po magistrátu hlavního města.

„Jsme přesvědčeni, že rozumnou cenovou politikou a vyváženou kombinací rezidenčních a smíšených zón lze nastavit režim parkování, který bude výhodný pro rezidenty a majitele nemovitostí z Prahy 6, zlepší dostupnost služeb například na Dejvické či Bělohorské a současně bude účinným nástrojem k regulaci živelného parkování mimopražských řidičů,“ říká Alan Zubr, zastupitel a místopředseda dopravní komise.

Praha 6 před lety navrhla vlastní systém zón zohledňující potřeby občanů Prahy 6. Oproti tehdejším pravidlům nastavených v městských částech Praha 1, 3 nebo 7 byl velmi inovativní. Zóny měly být aktivní pouze v kritických oblastech Prahy 6, ale možnost zakoupit si rezidenční kartu měli mít všichni šestkoví občané. Současně přišla Praha 6 s novinkou, tzv. smíšenou zónou, která v noci měla sloužit rezidentům, ale během dne měla být přístupná návštěvníkům.

Podobný systém v jakési „vylepšené verzi“ nyní předkládá vedení hlavního města prostřednictvím budoucího správce zón, TSK. Projekt má však řadu nejasností, konkrétní odpovědi neexistují. Kdo všechno bude mít nárok na rezidentní parkování, kolik bude stát, nebo zda kontrola parkujících vozů nezahltí činnost městské policie? Odpovědi nepřesné nebo žádné.

Magistrát slibuje zavedení pilotního projektu v centrální části Dejvic na podzim letošního roku, následně pak chce během pár měsíců režim rozšířit do okolí nových stanic metra a části Břevnova. „Není důvod, aby občané byli vystavováni těmto procedurám nadvakrát. Pokud je systém připraven, trváme na tom, že je vhodné jej zavést rovnou na celém plánovaném území v Praze 6, kde už ostatně dávno měl být,“ uvedl Alan Zubr s tím, že zavedení zkušebního provozu na omezeném území nebude mít žádnou vypovídající hodnotu, pouze se problémy přesunou do ostatních ulic.

ODS je také přesvědčena, že možnost pořídit si parkovací kartu mají mít všichni občané Prahy 6, i když nebydlí přímo v oblastech, kde v první fázi parkovací zóny budou platit. „Regulace parkování nesmí mířit proti občanům Prahy 6, ti mají mít možnost koupit si rezidenční kartu a zaparkovat kdekoliv na území Prahy 6 v rezidenční či smíšené zóně“ doplňuje Jakub Stárek, předseda ODS Praha 6. „Proto také odmítáme nepřehledný princip rezidenčních oblastí, tzv. květinek,“ dodává.

Pochybnosti zůstávají také u zavádění nových technologií pro výběr parkovného. Novinkou mají být možnosti elektronických bezhotovostních plateb pomocí aplikací přístupných z chytrých mobilních telefonů či internetu. K tomu bude sloužit dodatková tabulka s QR kódem se specifikací konkrétní oblasti, kde je vozidlo zaparkováno. V dnešní době logický krok, ale proč neexistuje možnost zaplatit pomocí SMS je nepochopitelné. Místo toho je zde krkolomná možnost zaplatit přes call centrum. „Systém by měl být uživatelsky příjemný pro všechny řidiče a měl by myslet i na ty, kteří nejsou tak technicky vybavení,“ podotýká Zubr.

Samostatnou kapitolou zůstává kontrola parkujících vozů. Vozidlo neplatící za parkování má být detekováno mobilním zařízením ve zvláštním voze, informace o něm bude přes informační systém předávána k dalšímu řešení. Kamerové snímání registrační značky údajně rychle a jednoduše odhalí přestupek. „Automatický systém kontroly v podobě jakéhosi „Big brothera“,  který jezdí a fotí značky, následně je odesílá do centrálního registru, kde se lustrují a v případě neoprávněného parkování posílají policii, pouze povede k zahlcení přestupkového oddělení, podobně jako je tomu u úsekových měření rychlosti,“ domnívá se Alan Zubr.

Plánované spuštění zón placeného stání navíc ukazuje, že návrhy magistrátu jsou za skutečnými potřebami naší městské části stále o krok pozadu. S novým režimem má dojít ke zrušení vyhrazených parkovacích stání, která si platí živnostníci a podnikatelé například pro zajištění služeb. Na některých místech, například v části ulice Jaselská, dojde změnou režimu parkování z šikmého na podélné k faktickému poklesu parkovacích míst.

Samostatnou kapitolou je cenová politika. ODS prosazuje zachování cenové politiky na úrovni již existujících zón. O přiměřeném navýšení lze uvažovat pouze s ohledem na zvýšení uživatelského komfortu nových zón či jasném provázání výnosů z regulace parkování s konkrétními projekty navyšování parkovacích kapacit na území Prahy 6. „Požadujeme, aby finanční zdroje, které placené parkování přinese městu i Praze 6, byly 100% investovány do budování parkovacích kapacit,“ uzavírá Alan Zubr.

 

Systém ZPS navržený hl. městem Praha

  • Rezidentní (modrá) zóna – neomezené parkování rezidentů/ abonentů, parkování návštěvníků max. v délce 3 hodin.
  • Smíšená (fialová) zóna – neomezené parkování rezidentů/ abonentů, parkování návštěvníků max. v délce 24 hodin.
  • Návštěvnická (oranžová) zóna – parkování návštěvníků max. v délce 3 hodin.

Zóny jsou aktivní v době Po–Pá 8–20 hod.

Ing. Alan Zubr

člen oblastní rady
zastupitel
místopředseda dopravní komise RMČ Praha 6