Premiér Petr Fiala: Dostavba dálnice D52 se konečně rozbíhá

15. září 2025
Premiér Petr Fiala: Dostavba dálnice D52 se konečně rozbíhá

(www.vlada.cz) Předseda vlády ČR Petr Fiala se v pondělí 15. září 2025 zúčastnil dvou významných událostí na jihu Moravy a v Moravskoslezském kraji. V Mikulově společně s ministrem dopravy Martinem Kupkou a generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Radkem Mátlem představil postup přípravy všech úseků dálnice D52 a schválenou variantu přechodu přes vodní nádrž Nové Mlýny. Následně se premiér přesunul do Dětmarovic, kde v areálu společnosti Trestles slavnostně zahájil provoz nové plně automatizované výrobní linky.

Dálnice D52: Klíčové spojení z Prahy do Vídně

Z vydaného stanoviska EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí, vzešly dvě možné varianty, a to vybudování estakády či samostatného násypu. Na základě expertního posouzení obou možností byla jako ekonomicky a technicky nejvýhodnější zvolena varianta vybudování samostatného násypu, který bude kopírovat silnici I/52. Vybrané technické řešení již schválila Centrální komise ministerstva dopravy.

„Dostavba dálnice D52 z Brna do Vídně se konečně rozbíhá. Všichni víme, že se tato dálnice stala smutným symbolem toho, jak stát donedávna nedokázal pohnout s klíčovými dopravními stavbami. A to teď měníme. Obrovskou změnu pocítí všichni ti, které trápí nekonečné kolony při cestách k Jadranu, za prací za hranice nebo i v rámci cestování po jižní Moravě. Těm všem se cesta zkrátí o půl hodiny, bude výrazně plynulejší a samozřejmě bezpečnější. Jde o důležitý krok vpřed pro rozvoj infrastruktury celé naší země,“ řekl předseda vlády Petr Fiala a poděkoval ministerstvu dopravy a celému týmu, který se podílel na řešení tohoto dlouholetého problému.

Úsek z Pohořelic ke státním hranicím s Rakouskem je ve stadiu přípravy s předpokládaným termínem realizace v letech 2027–2031. Stavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem je rozdělená do tří úseků, dohromady měří 23,1 kilometru.

„Jedná se o další významný milník, který nás přibližuje k dostavbě dálnice D52. Vybraná varianta samostatného násypu nejen že technicky odpovídá potřebám projektu, ale zároveň minimalizuje negativní vlivy na okolní krajinu a vodní ekosystémy. Realizace této stavby zlepší spojení mezi Brnem a Vídní a zároveň přispěje k lepší dopravní dostupnosti celého regionu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D52 spojuje dálnici D1 s Pohořelicemi, Mikulovem a Rakouskem. Trasa měří celkem 44,379 km. V provozu je zatím úsek z Brna do Pohořelic. Realizace zbývajících úseků je v plánu mezi lety 2027 až 2032.

„Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy Kč bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy Kč bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou z aktuálně zvolené technologie,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem. Hlavním účelem je propojení D52 s plánovanou dálnicí A5 na rakouské straně, kdy byla v roce 2009 podepsána mezivládní dohoda o propojení D52 a A5 na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen.

ROZDĚLENÍ ZÁMĚRU „D52 POHOŘELICE – ST. HRANICE ČR/RAKOUSKO“ NA STAVBY

5204 Pohořelice – VN Nové Mlýny (2027–2029)

5205 Přechod přes VN Nové Mlýny (2029–2031)

5206 VN Nové Mlýny – st. hranice ČR/Rakousko (2027–2029)

Premiér Fiala v Dětmarovicích zahájil provoz nové výrobní linky

Po představení postupu přípravy dostavby dálnice D52 se předseda vlády přemístil na Karvinsko. Tam společně s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou navštívil společnost Trestles v Dětmarovicích, která působí na mezinárodním trhu více než třicet let a vypracovala se mezi evropské lídry v oblasti výroby regálových systémů, kovového nábytku a manipulační techniky. Do více než třiceti zemí světa vyváží přes devadesát procent své produkce, což z ní činí významného exportéra.

„Moravskoslezský kraj dlouhodobě potřebuje více investic a nových příležitostí, a právě dnešní událost je důkazem, že změna je možná. Firma Trestles ukazuje, že i zde může vznikat moderní a konkurenceschopný průmysl s evropským přesahem. Nová automatizovaná linka je technologickým krokem vpřed a symbolem zdravé sebedůvěry českého podnikání, protože vznikla bez dotací a z vlastních zdrojů. Takové projekty pomáhají regionu zvládat strukturální změny a udržet kvalifikovaná pracovní místa. Gratuluji firmě Trestles a přeji jí, aby tato investice přinesla další růst, inovace a úspěchy na světových trzích,“ prohlásil předseda vlády Petr Fiala.

Firma si zakládá na vlastním vývoji a konstrukci výrobků i technologických linek a při výrobě klade důraz na moderní design, ekonomickou efektivitu a šetrnost k životnímu prostředí. V roce 2024 navíc akvizicí společnosti FEROPLAST rozšířila své možnosti v oblasti drátěného programu a posílila svou pozici na trhu pro oblast zboží a služeb pro domácí kutily, hobby a drobné opravy. Proto byl dnes v tamním závodě spuštěn provoz nové plně automatizované výrobní linky pro zpracování plechů, která umožní výrobu komponentů pro plechový nábytek a regálové systémy. Investice ve výši více než 50 milionů korun (přes 2 miliony eur) posílí konkurenceschopnost českého podniku na evropském trhu.

Petr Fiala

předseda vlády ČR
předseda ODS

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu