12. listopadu 2020

Události, komentáře: Návrat do škol

(ČT 24) Za necelý týden se do nich mají vrátit prvňáci a druháci jako první krok k návratu od mimořádných opatření k běžné výuce. Nehrozí opět posun už dvakrát odsunutého termínu? Kdy je budou následovat další ročníky? A jak se současný režim výuky na školácích podepíše do budoucna? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro místopředsedu ODS a koordinátora programového týmu pro školství Martina Baxu a poslankyni Kateřinu Valachovou /ČSSD/.

Celý rozhovor s Martinem Baxou můžete zhlédnout na ČT24.

Baxa: Nezaznělo žádné zdůvodnění tohoto kroku

S návratem nejmladších dětí do školy souhlasí i Martin Baxa z ODS. „Myslím, že návrat dětí z prvních a druhých tříd základních škol je určitě dobrá zpráva z pohledu pedagogického. Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že právě tyto děti nejvíc potřebují chodit do školy, navyknout si na školní režim, vyučují se věcem, které se distančně učí velice obtížně, takže samo o sobě to dobrá zpráva je,“ uvedl.

„Nicméně já jsem včera (ve středu) poslouchal velmi pečlivě tu tiskovou konferenci pana ministra Plagy a pana ministra Blatného, a co mě velmi zarazilo, je bohužel to, že nezaznělo žádné zdůvodnění tohoto kroku, to znamená na základě jakých konkrétních dat se vláda rozhodla školy otevřít a na základě kterých dat budou pokračovat dále,“ kritizuje Baxa.

Přepis rozhovoru:

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Šíření nákazy v Česku zpomaluje. Podle zdravotnických statistiků klesla hodnota reprodukčního čísla na 0,8, tedy na hranici, kterou při zavádění současných zákazů stanovil bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula jako určující pro konec některých omezení. Jestli se situace nezhorší, tak by se mohly v prosinci otevřít obchody, knihovny nebo třeba muzea. Jako první se ale rozvolňování, jak už jsme říkali, dotkne škol. Už příští středu se do nich vrátí žáci prvních a druhých tříd. Za jakých podmínek budou následovat potom ty další ročníky, tak to by mělo být jasnější už zítra.

Jan BLATNÝ, ministr zdravotnictví /za ANO/:
Je jednoznačně v té strategii, která bude zítra prezentována, preferováno jako jedno z prvních dalších opatření právě uvolnění výuky v prvním stupni a dále jsou zakomponovány ty ostatní stupně, včetně alternací výuk a tak dále.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Za unáhlené označil otevírání škol třeba předseda spolku pedagogické komory Radek Sárközi. Upozornil, že počet pozitivně testovaných je teď stejný, jako když se školy před měsícem zavíraly. A ostře proti je taky předseda České lékařské komory Milan Kubek.

Milan KUBEK, předseda České lékařské komory:
Děti jsou ideálními přenašeči. Představte si situaci, že stovky dětí v současnosti jsou nakažené, neví většinou o tom, přijdou do školy, tam nakazí jedno druhé a zase tu nákazu přinesou do rodin. To znamená, je to naprosto šílený nápad.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Téma pro naše první hosty a těmi jsou Kateřina Valachová, místopředsedkyně školského výboru Poslanecké sněmovny. Dobrý večer.

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Hezký večer.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Na dálku zdravím Martina Baxu, člena školského výboru Poslanecké sněmovny. Dobrý večer i vám.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Dobrý večer z Plzně.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Paní Valachová začnu u vás. Na Twitteru jste sdílela radost, že se minimálně některé děti vrací do škol. Není to ale přece jenom unáhlené rozhodnutí a šílený nápad, příliš brzy? Přece jenom, když se podíváme, že toto rozhodnutí přichází v momentě, kdy počty nakažených jsou výrazně vyšší, než jaké byly při rozhodnutí o tom, že se školy úplně uzavřou?

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Já se přiznám, že jsem předpokládala, že se prvňáčci a druháčci vrátí do škol o týden později, takže mě to také překvapilo. Ale myslím si, že z toho pohledu pedagogického a i z pohledu rodičů a samotných dětí je dobře, že se prvňáčci a druháčci vrací do našich škol. Ale myslím si, že bychom měli brát vážně zejména varování České lékařské komory a samozřejmě doprovodit ten start našich dětí a obnovení jejich prezenčního vzdělávání i samozřejmě dalšími opatřeními, například testování, dobrovolné testování.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pan prezident Kubek nemluvil o tom, že by toto rozvolňování mělo přijít v doprovodu s dalšími opatřeními, ale o tom, že je to opravdu šílený nápad v této době, v době, kdy sice reprodukční číslo nám kleslo na hodnotu 0,8, ale zároveň v žádném případě není vyhráno.

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Já mám názor ten, že je dobře, že se děti vrací do školy, ale myslím si, že to musí být doprovozeno tím, abychom věděli, jakým způsobem budeme dobrovolně bezplatně testovat zejména dospělé ve školách. A po konzultacích s rodiči a s učiteli bychom také zejména, pokud se budou vracet další ročníky do škol, měli vědět, jestli nepůjdeme cestou Kanady, kdy opravdu více jak měsíc tato země, ale také Izrael k tomu přistoupil, testuje děti při tom příchodu do školy, abychom se samozřejmě nedostali do situace, že se tam budou opakovat karanténní opatření ve školách a z toho bychom nikdo neměl radost.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
K této otázce se určitě ještě dostaneme, nicméně ještě mě zajímá jedna věc. Vzhledem k tomu, že spousta maminek a tatínků volala po tom, aby se jejich děti do škol vrátily protože už toho na ně bylo, lidově řečeno, příliš. Jak moc jste podlehli právě této celospolečenské poptávce?

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Já samozřejmě nevidím do hlavy panu ministrovi školství, ale sama jsem maminkou prvňačky, takže myslím si, že všichni rodiče mají především na paměti vzdělávání a kvalitu vzdělávání svých dětí a jejich bezpečí. Takže myslím si, že my jako politici musíme zajistit, aby byly děti v bezpečí a aby probíhala prezenční výuka.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Baxo, opozice volá po návratu do škol dětí už poměrně dlouho. Je to rozumné, když ministr zdravotnictví mluví o tom, že jsme možná lehce za bodem zlomu epidemie?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Já si myslím, že návrat dětí z prvních a druhých tříd základních škol je určitě dobrá zpráva z pohledu pedagogického. Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že právě tyto děti nejvíce potřebují chodit do školy, navyknout si na školní režim, učí se věcem, které se distančně učí velice obtížně, takže samo o sobě to dobrá zpráva je. Nicméně já jsem včera poslouchal velmi pečlivě tu tiskovou konferenci pana ministra Plagy a pana ministra Blatného a co mě velmi zarazilo, je bohužel to, že vlastně nezaznělo žádné zdůvodnění tohoto kroku. To znamená, na základě jakých konkrétních dat se vláda a tito ministři rozhodli školy otevřít a na základě který dat budou pokračovat dál. Zkušenosti ze zemí, které jsou také poměrně vážně postižené epidemií, ať už je to Německo, Rakousko, Francie nebo Belgie, ale ukazují, že i tam jsou tyto nižší třídy prvních stupňů otevřeny. To znamená, věřím tomu, že tamní vlády mají k dispozici data, která jim umožňují takové rozhodnutí dělat. Já považuju za velmi smutné a vlastně po několika měsících až zarážející a šokující, že naše vláda taková data není schopná doložit…

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Omlouvám se, pane Baxo, že vám skáču do řeči… Hodnota reprodukčního čísla klesla na 0,8, je to pro vás dostatečné zdůvodnění toho, proč by se děti za týden měly vrátit do škol, tedy ve středu, abych byla přesná?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Je to určitě pozitivní znamení. Zaznívalo to, že by mělo být reprodukční číslo nižší už v těch předchozích týdnech, já sám jsem opakovaně zdůraznil, ať vláda řekne alespoň nějaký konkrétní údaj, třeba nějakou hodnotu reprodukčního čísla, která bude indikovat to, že se můžou školy postupně otevírat. Ale jenom, abych dokončil to, co jsem říkal. Jestliže západní země ukazují, že je možné tyto nižší stupně základních škol nechat otevřené, tak je to určitě správné, ale rozhodně není čas, abychom teď znovu a znovu vyčkávali na to, co vláda bude říkat ohledně dalších otevírání a vláda musí v pátek říci, zítra by to mělo být prezentováno, jaká konkrétní data, jaké konkrétní údaje povedou k tomu, že se školy budou postupně otevírat dál. Myslím, že není důvod tak, jak říkal pan prezident Kubek, tady vyvolávat nějakou atmosféru všeobecného strachu, protože znovu říkám, je-li v řadě evropských zemí...

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Baxo, já vám rozumím, ale na druhou stranu, když se podíváte na sociální sítě, jakým způsobem tam reagují rodiče, tak někteří rodiče opravdu právě kvůli těm zdravotním rizikům se bojí děti do škol pustit, tak jak byste je uklidnil?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Já bych je uklidnil tím, že bych je odkázal na to, že snad vláda ví, co dělá. Takto to úplně jako otevřeně říkám a znovu říkám, že otevření prvního a druhého ročníku, prvního stupně základních škol je správné. Je to důležitý krok právě kvůli dětem a kvůli tomu, jakým způsobem je zapotřebí tyto děti vzdělávat. Ale jsem přesvědčen o tom, že nesmíme odkládat okamžik, kdy se řekne, na základě jakých konkrétních údajů se školy budou otevírat dále. Já volám po tom, aby se školy otevíraly, čekají na to žáci, kteří se chystají na důležité zkoušky, ať už to jsou jednotné přijímací zkoušky nebo maturity nebo závěrečné zkoušky. A všeobecně je zjevné, že po tom jarním výpadku vzdělávání si teď nesmíme dovolit nějaký další dlouhodobý výpadek. Ale všechny další kroky se musí dělat plánovitě a já věřím, že snad zítra ten protiepidemických systém, ten PES, jak jej prezentoval pan ministr Blatný, nám dá odpovědi na tyto otázky, na které zatím odpověď nemám.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
To si budeme muset do zítřka počkat. Paní Valachová, máte nějaké informace zevnitř ČSSD, že by opravdu k tomu zveřejnění mělo dojít? Že už konečně opozice dostane odpovědi na své otázky, které tady vznáší víceméně od jara?

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Já jsem seznámena s tím materiálem, který bude zítra vláda projednávat, nicméně, řekněme, to je celkový plán k tomu, jak budeme přistupovat, řekněme, k tomu obnovování normálního života nebo nedej bože, pokud by se v nějakých vlnách covid vracel, tak jak zase naopak budeme zpřísňovat ta opatření. Co je důležité říct v tomto smyslu, tedy do určité míry pan ministr Plaga, pan ministr Blatný vlastně odstartovali už ty kroky právě otevřením škol prvňáčkům a druháčkům, tak je důležité říci, že tady na tom plánu na tom systému dokonce i v případě, řekněme, nejzávažnějšího šíření covidu-19 se počítá s tím, že první a druhé třídy by se měly vždy učit prezenčně, samozřejmě s nějakými ochrannými opatřeními. Teď se bavíme o tom jakoby, co se stane konkrétně ve středu, byť to odstartoval pan ministr Plaga, pan ministr Blatný, ale bavím se tady o tom dlouhodobém plánu, který opravdu počítá s tím a zítra tedy vláda rozhodne, že i v případě, kdyby se covid začal šířit, řekněme, dokonce i dramatičtěji, takže opravdu naše školy, co se týká prvních ročníků a druhých ročníků zůstanou otevřeny. Tohle tam skutečně je. Ale… to jsou ty další stupně, je tam tedy to pořadí tedy vlastně obnovení napřed tedy další výuky v případě devátých tříd, závěrečných ročníků, maturitních ročníků, potom celé základní školy, to už bylo avizováno, ale já postrádám jakoby jednu věc a samozřejmě školský výbor kontroluje ministra, takže já jsem zařadila, řekněme, to téma těch mimořádných opatření na středeční školský výbor a pan kolega Baxa ví, že se tím budeme zabývat. Určitě samozřejmě budeme chtít znát detailnější odpovědi na to, jak právě bezpečnost učitelů a dětí tak, jak se začnou školy otevírat, zajistit. A tyhle informace zatím chybí. Jak říkám, jsme trošku překvapení, předpokládali jsme to týden později.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Baxo, jaký by byl plán ODS, pokud by byla u vládního kormidla? Vy stále říkáte, že chcete nějaká data, nějaká podložená fakta, to znamená, jakým způsobem byste s rozvolňováním škol postupovali vy? Kdy byste pustili do lavic další žáky?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Jedna obecnější teze je ta, že pokud bychom byli u vlády, tak bychom rozhodně nezanedbali to letní období, kdy se mohl stát připravit na příchod podzimní vlny, ať už je to kapacita hygienických stanic, zajištění trasování a testování. V tom vláda Andreje Babiše a sociální demokracie trestuhodně zaspala a těm důsledkům musíme čelit my všichni. Já jsem navrhoval v polovině září to, aby byl zřízen speciální tým ministerstva školství, zdravotnictví, epidemiologů a lidí z praxe. A já bych od této doby, od toho samého počátku tlačil na to, aby epidemiologové jasně řekli, jakým způsobem se budou čísla vyvíjet, protože ty modely bezpochyby existují a jaké parametry jsou důležité pro to, aby se mohla buď přijímat restriktivní opatření, anebo v případě, že se potom budou epidemická čísla vyvíjet příznivěji, ta opatření rozvolňovat. Protože to, co se ve školství děje, je to, že se vlastně přijímají ta opatření velmi chaoticky. Vezměte si, že v polovině října, krátkou dobu byl zaveden ten takzvaný turnusový systém výuky, který se jevil jako použitelný v době, kdy ta čísla začala narůstat. Najednou ale prostě za 4 dny se řeklo konec a školy se kompletně zavřely, což bylo v Evropě ojedinělé. A to podle mého názoru není přístup, který je zodpovědný a který vychází z nějaké politiky postavené na konkrétních datech. Takže ODS by určitě dbala na to, aby všechna opatření se dělala na základě nějakých konkrétních faktů. Ono se to pořád vlastně opakuje, ale já vlastně nechápu, proč za ty měsíce naše vláda, vláda Andreje Babiše, toto už neuvedla v život, protože pak jsme vystaveni tomu, že i třeba příznivý fakt, jako je otevření prvních a druhých tříd základních škol, tak jakoby visí ve vzduchu, aniž by byl zdůvodněn v nějakém širším kontextu. A já volám znovu, ať pan ministr Plaga, ať pan ministr Blatný řeknou, jaká budou další čísla a na základě těch čísel, jak bude vypadat rozvolňování škol…

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Já vám, pane Baxo, děkuji. Pojďme se v tuto chvíli podívat za dalším hostem Událostí komentářů. Toho nám představí Linda.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Ano, my přidáme další zásadní pohled na situaci. Se mnou ve venkovním studiu je Barbara Magendans, matka čtyř dětí a pracovnice v neziskovém sektoru. Tak vy máte 4 syny, děti máte na základní škole i na gymnáziu i na vysoké škole. K tomu s manželem pracujete na home office doma už od jara. To zní jako velmi, velmi složitá situace, jak to celé zvládáte?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Je to samozřejmě složité a zvládáme to tak, jak to jde. Je to náročné, je to jako, kdybyste si prostě vzala jednotřídku, nastěhovala si ji do kanceláře a ještě tam přespávala.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Dá se říct možná, který z těch vzdělávacích stupňů to zvládá vůbec nejvíc, řekněme, kde jsou ty největší složitosti? Největší komplikace z těch všech stupňů?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Já úplně nevím, jestli bych o tom chtěla mluvit, protože tady se o tom mluví pořád. Já bych spíš řekla, že nejsložitější na tom je to, že my ani děti nevíme, na co se připravit. Nevíme, na jak dlouho to je. Na jaře jsme byli všichni ochotni se uskromnit, s tou situací se nějak popasovat, doma si nějak nelézt na nervy zásadně, ale ta situace už pominula a za těch 8 měsíců se prostě nic nezměnilo. Ty školy naše všechny, si myslím, že fungují docela pěkně, že tu podporu máme skvělou na základní škole. Na střední škole ty děti to nějak zvládají sami. No a vysokoškolák, to je úplná tragédie, protože ten do té školy vlastně ani nenastoupil.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Takže vám chybí jasné informace, za jakých okolností by se mohly děti vrátit do škol.

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Jasný plán. My musíme rozumět tomu, proč to děláme, to jsme pochopili na jaře, v září už to bylo trošku jako složitější, protože ty školy, kam naši synové chodí, tak byly opravdu perfektně připravené. Dezinfikovali se, roušky se nosily, byli všichni ochotní pro to udělat maximum a pak bez jakéhokoliv vysvětlení se zavřely ze dne na den.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Ani ta čísla, která se skutečně od toho září v té druhé vlně docela rapidně zhoršovala, tak ani ta čísla pro vás nejsou třeba ten jasný ukazatel, proč zůstat doma?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
To jako chápeme, ale zase chybělo k tomu to B. To A, ano, máme špatná čísla, proč je máme, to je zase na jinou diskuzi asi. Rozhodně za to nemohly naše děti, jako myslím tím ne naše osobně, ale všechny děti, trestáme tady někoho, kdo za tu situaci nemohl. Za tu situaci mohl ten, kdo žádná opatření nenastavil v létě, potom ty školy otevřel. Otázka je, jestli opravdu za zhoršení situace mohl návrat žáků do školy, a to nám jako chybí. Nám chybí prostě nějaká informace, kterou si myslím, že bychom jako byli schopni zpracovat a nějak jako asi pozitivně a pak se podle toho zařídit.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Jak to vnímají ty děti? Co vlastně říkají na to, že musí zůstat doma? Chápou to, že ta situace je špatná nebo i ony možná vnímají, že ze strany vlády přicházejí chaotické informace?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Já myslím, že to chápou stejně jako my, jako dospělý. Já bych je nepodceňovala. Ony jsou schopné si také vypočítat číslo R nebo procentuální množství nakažených v populaci a tak dál. Ale nevědí právě, kdy to skončí, jako proč to má tak být a proč zrovna oni? Třeba vysokoškoláci, ti jsou úplně, bych řekla, až v depresi, protože mají pocit, že na ně ta společnost úplně jako zapomněla, že je vlastně vyškrtla jako nejjednodušší možnost, že oni nějak ekonomicky vlastně nepřispívají, nebo to nezhorší situaci ekonomickou té země. A tak je prostě vypnuli. A teď oni si myslí, že teda dobře, tak mají nějaký online kurzy, s profesory se neviděli, neviděli spolužáky, nemají to s kým konzultovat. A do školy půjdou asi jako poslední, ale to oni taky nevědí.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Řekla byste, že celá tato situace může třeba dlouhodobě nějak podlomit důvěru těch dětí, studentů v celý vzdělávací systém?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Já se obávám, že nejenom důvěru ve vzdělávací systém, ale vůbec, že tuhle celou generaci to opravdu strašně poznamená. A to, že to vlastně nikdo nedává na ty misky vah, mně teda připadá jako naprosto zarážející.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Zajímají mě ještě nějaké praktické náležitosti toho vašeho života tím, že máte skutečně ty 4 děti na těch různých stupních vzdělávání. Co technologie? Jestli dobře počítám tak ideálně byste měli mít 6 počítačů, na kterých byste mohli pracovat. To je asi možná nadstandard, nevím, jak to máte, jak to zvládaáe?

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
My máme 4, z čehož teda jeden je manželův pracovní, druhý je můj, který teda dopoledne vždycky dám nejmladšímu synovi. A zbytek vlastně kluci mají jako 2 a mezi sebou si je půjčují, pracují na mobilu. Zrychlili jsme internet. Ty 2 počítače jsme teda dokoupili, ale je to, já si myslím, že po té technický stránce se to zvládnout dá. Já myslím, že teď už je opravdu důležitější jakoby ta psychika a dopad těch opatření na tu mladou generaci, která už začíná opravdu, si myslím, být demotivovaná, apatická, prostě už jsou takoví, že ztrácejí ty návyky, sociální izolace, a tak dál. Jako tyhle ty dopady, si myslím, že budou v budoucnu se hodně dlouho.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Vy jste česko-holandská rodina, která žije v Česku už 9 let, tak sledujete třeba situaci i tam? Máte to srovnání toho, jak to tamní vláda řeší? Protože některé země v Evropě přistupují k uzavírání škol až jako k tomu úplně poslednímu řešení.

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Ano, to rozhodně takhle funguje. A myslím si, že v současné době teda ty školy tam zavřený nejsou, jak vím. Ta situace epidemiologická se tam zhoršuje, ale rozhodně jako si myslím, že se snaží právě vyvážit tu cenu za to uzavření těch škol. Jestli opravdu to se vyplatí pro tu společnost jako celou, nejenom jako dopad na děti, ale i na to, že rodiče se o ně musí postarat, a tak dál.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Na závěr mě zajímá, jak vám stát za celou tu dobu jako rodině pomohl? Co byste třeba vzkázala? Tohle zafungovalo a tohle úplně ne, to by bylo třeba zásadně zlepšit. Kromě té komunikace možná, tu už jsme popsali docela obšírně.

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Já si úplně nedovedu vybavit nějakou pomoc od státu, jestliže se nám dostalo nějaké pomoci, tak je to od škol a od učitelů, kteří se strašně snažili. A ta škola, třeba základní, na které je nejmladší syn, tak strašně zapracovala na tom on-line vyučování. Opravdu mají skvělý rozvrh, dostávají plány, aby věděly, co se bude dít, ale to prostě nenahradí tu prezenční výuku, nenahradí to potkávání se s kamarády, chození na kroužky a tak dál. Ještě jenom jednu věc bych ráda zmínila, a to je třeba prostě nelogika těch opatření, která vláda vydává, jako je třeba uzavření kroužků, který jsou jeden na jednoho, které se nějakým způsobem ošetřit dají. A vlastně vůbec mně přijde, že se nikdo neptal ani škol, ani těch dalších vlastně institucí, který vyplňují volný čas dětem, jak jsou ochotni se přizpůsobit té situaci.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Paní Magendans, já vám moc děkuji za sdílení vašich zkušeností. Pěkný večer.

Barbara MAGENDANS, matka 4 dětí:
Děkuji za pozvání. Pěkný večer.

Linda BARTOŠOVÁ, moderátorka:
Daniela bude pokračovat v debatě.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ano, je to přesně tak, jak říkáš, Lindo. Paní Valachová, vy jste během toho, co paní odpovídala, přikyvovala. Jde tedy totální selhání vlády?

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Asi nemá smysl tady dělat nad vládou kříž. Já spíše opravdu přitakávám tomu, jak popisuje velice přesně zkušenosti maminka čtyř dětí, co to znamená. Narovinu já jako maminka mám úplně asi podobné zkušenosti. Ale co je důležité, já jsem jako místopředsedkyně školského výboru opravdu zareagovala na tu radostnou zprávu, kterou bezpochyby otevření školy je, tak, že jsem celé odpoledne strávila na video poradě se všemi aktéry z území, řediteli, učiteli, odbory, rodiči a také samozřejmě organizacemi mládežnickými, právě ty, které organizují volný čas. A je to tak, že vlastně ti lidé ví přesně, co potřebují a co mají dělat. Takže já samozřejmě se s těmito poznatky a výzvou budu obracet na pana ministra školství zítra. Ve středu skutečně chceme ten příští týden mít jasné body a jasný, řekněme, plán, aby opravdu ty konkrétní informace, kam směřujeme a tady pardon, podle mě nejde ani o epidemii, ani o nějaká data, jde jenom o to, abychom řekli, pokud budou děti doma, tak se nebojte, protože budou fungovat třeba v odpoledních hodinách mládežnické organizace, půjdeme cestou Německa. Budeme mít malé skupiny. Pokud bude pokračovat ten stav, tak se nebojte, do konce listopadu budete vědět, jak budou vypadat přijímací zkoušky a maturity vašich dětí.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Co je na tom tak těžké udělat to za 8 měsíců?

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Co mám na to říct. Já se přiznám, že bych to chtěla mít, ale na druhou stranu musím trošku zase sáhnout do svědomí i opozici. Já jsem na rozdíl s nimi s některými kolegy z vlády nesdílela nadšení v srpnu, že nás čeká běžný školní rok a nemusíme nic dělat. Skutečně zase připomeňme si, že ta nálada srpna a září byla taková, že část lidí už se těšila, že byl vir poražen, nebyla to pravda. Já jenom říkám do třetice všeho dobrého a zlého, dejme přesné informace rodičům, učitelům, dětem, zaslouží si to. A já věřím, že to opravdu v listopadu odpracujeme, koalice, opozice, dlužíme to, si myslím, obě strany.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
A ono testování, jenom prosím velmi stručně. Vy jste to tady naznačila, že by to napomohlo současné situaci, minimálně bychom věděli, v jakém stadiu, v jaké situaci se školy nacházejí. Bude to? Protože vláda prozatím nic takového neslíbila.

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Rozhodně území žádá, aby bylo bezplatné pravidelné testování dospělých ve školách, to absolutně chtějí všichni, aby tady byla teda ta možnost. A bylo to státem koordinováno. A co se týká dětí, to je citlivá věc. Například na Slovensku děti do 10 let nebyly testováni ani při tom plošném testování, ale já s ohledem na lékařskou komoru bych opravdu doporučovala na příští týden, jakmile se tedy rozhodne o tom návratu dalších ročníků, abychom i testování dětí zvážili. V Kanadě nebo v Izraeli s tím mají velmi dobré zkušenosti.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Pane Baxo, souhlasí s tím ODS? Bylo by to řešení a možná vlastně i taková varianta pro to, abychom znovu nemuseli prvňáky a druháky posílat zase ze škol, pokud se tam opravdu vrátí příští týden?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Já bych si dovolil uvést jednu analogii. Paní ministryně Maláčová ze stejné politické strany, jako je paní Valachová, velice podle mého názoru narychlo, bez přípravy teď spouští testování v domovech pro seniory. V mém městě, v Plzni, jsme už v polovině září zavedli testování v našem zařízení pro sociální služby právě tím způsobem těch takzvaných antigenních testů, abychom dokázali účinně reagovat na to, jakým způsobem se může virus rozšířit a díky tomu také naše pobytová zařízení sociálních služeb jsou zasažena velmi málo. Taková varianta se mohla samozřejmě řešit i ve školách. Ale já chci jenom říct jednu věc, kterou tady paní kolegyně Valachová říká zcela mylně. ODS a já jsem byl ten, kdo už od poloviny prázdnin volal po tom, aby byla jasně zveřejněna pravidla o tom, jak budou školy fungovat od 1. září. Mimochodem Polsko je mělo třeba už 5. srpna a tam bylo jasně vidět, jak bude vypadat výuka smíšená, jak bude vypadat výuka, dojde-li k nějakému většímu rozšíření koronaviru nebo v jakých omezeních bude běžná výuka na různých typech škol. Takže my jsme volali aktivně po tom, aby ta pravidla byla. Ta byla vydána poměrně pozdě a především byla pozdě přijata jakákoliv opatření proti šíření viru nejenom ve školách, ale v celé společnosti…

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Prosím jednoslovně, ano nebo ne. Testování ve školách.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Já jsem přesvědčen o tom, že pro učitele by možnost bezplatného testování určitě být měla a je to technicky možné, máme vyzkoušeno v jiných zařízeních, jako je třeba zařízení sociálních služeb u nás Plzni.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Děkuji vám za to, že jste byli hosty Událostí, komentářů. A přeji dobrou noc. Na shledanou.

Kateřina VALACHOVÁ, poslankyně /ČSSD/:
Díky. A klidný večer rodičům i dětem.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a koordinátor programového týmu pro školství /ODS/:
Děkuji za pozvání a srdečně zdravím z Plzně.

Martin Baxa

místopředseda strany
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení
primátor