Dostavba dálnice D52 se o krok přiblížila realizaci, stavba má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

21. července 2025
Dostavba dálnice D52 se o krok přiblížila realizaci, stavba má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

(www.mdcr.cz) Dostavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem získala kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento krok otevírá cestu k dalším fázím přípravy a následné realizaci stavby, která propojí Českou republiku s rakouskou dálnicí A5.

„Získání kladného stanoviska EIA je zásadním milníkem pro dostavbu dálnice D52. Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D52 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T a tvoří klíčové spojení mezi Brnem, Mikulovem a rakouskou Vídní. Nově posuzovaný úsek v délce 23,12 km zahrnuje tři stavební části – 5204 (Pohořelice – Nové Mlýny), 5205 (přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny) a 5206 (Nové Mlýny – státní hranice). V současnosti je v provozu pouze úsek Brno–Pohořelice.

„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí. To je jednoznačně dobrá zpráva pro obyvatele Jihomoravského kraje a zejména Brna, protože se na dostavbu dlouho čekalo a teď se konečně podařilo dokončit tento klíčový krok. Obě navrhované varianty vedoucí přes Nové Mlýny – to znamená samostatný násyp, nebo estakáda přes horní nádrž - jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví (hluk či znečištění ovzduší) proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík s tím, že EIA zároveň obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává ministr Hladík.

Trasa prochází chráněnými územími včetně CHKO Pálava a lokalit Natura 2000. Celá D52 bude například bez veřejného osvětlení, aby se předešlo světelnému znečištění.

„EIA umožní dvě varianty přechodu přes Nové Mlýny, což je klíčový krok pro pokračování přípravy a samotné zahájení stavby. Po dokončení celé trasy D52 a jejím napojení na rakouskou A5 se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut. Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží,“ komentuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Realizace jednotlivých úseků je plánována v letech 2026 až 2032. Projekt bude financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem.

„Jsem rád, že se projekt dostavby dálnice D52 konečně posouvá dopředu. Tato dálnice je pro náš kraj velmi důležitá, protože nejenže zlepší dopravní propojení s Rakouskem, ale také přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel,“ vítá posun hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Další krok vpřed nastal kromě dálnice D52 i v případě rychlostní silnice I/73. „Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. Nyní se vypořádávají připomínky plynoucí z podaných odvolání a následovat bude rozhodnutí odvolacího orgánu. Byť se někteří odvolali, předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ komentuje senátorka Jaromíra Vítková.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu