16. června 2019

Otázky Václava Moravce

(ČT 24) Hostem nedělního diskusního pořadu ČT24 Otázky Václava Moravce byl předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ještě jednou vám všem, divákům zpravodajské 24 hezké nedělní odpoledne. Stále zůstáváte v jedinečném prostoru pro diskusi. Ztráta důvěry, ke které vedly informace bezpečnostních složek. To je údajně důvod, proč dozorčí rada Českých drah v pondělí odvolala předsedu představenstva národního dopravce Miroslava Kupce. Ten skončil jako generální ředitel a člen představenstva. Skutečnost, že se blíží konec Miroslava Kupce coby ředitele Českých drah, připustil už minulý týden v
Poslanecké sněmovně ve čtvrtek při interpelacích premiér Andrej Babiš.

Andrej BABIŠ, premiér, předseda hnutí /ANO/:
České dráhy téměř zlikvidovaly naši předchůdci. To byly časy, kdy tam seděl v dozorčí radě Martin Roman. Seděl na různých pozicích a pan Žaluda a to by bylo dlouhé povídání – Škoda Transportation. A my se samozřejmě snažíme tu společnost stabilizovat. (...) Očekávání kladené na pana předsedu představenstva, které spočívalo v úkolu stabilizovat vedení Český drah, nebylo bohužel dostatečným způsobem naplněno. Například nově vybraný šéf představenstva odešel po velmi krátké době. Věřím, že se panu ministrovi spolu s dozorčí radou Českých drah podaří nastavit v krátké době lepší prostředí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Kladl své argumenty na margo ministra financí, respektive ministra dopravy, premiér Andrej Babiš. Pozvání k dnešní diskusi přijali: bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura, který je předsedou
poslaneckého klubu ODS. Vítejte, hezký dobrý den.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vítám místopředsedu podvýboru pro dopravu Ondřeje Polanského z Pirátů. I vám hezký dobrý den.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
A mé pozvání přijala i členka tohoto podvýboru, místopředsedkyně Starostů Věra Kovářová, vítejte.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pozvání opakovaně nepřijal a diskusi o tématech resortu dopravy odmítl ministr dopravy za hnutí ANO Vladimír Kremlík, přestože tuto neděli jeho tiskové oddělení už před měsícem navrhovalo jako nejbližší možný termín, kdy bude pan ministr Kremlík mít čas. Poté ale následoval sled důvodů, proč se naplánované debaty nezúčastní. Nejdříve šlo o ohledy na stále probíhající řízení k mýtnému systému, pak pro změnu o to, že odvolání ředitele Českých drah je zcela v kompetenci dozorčí rady Českých drah, s ohledem na jisté utajované skutečnosti se ministr dopravy prý k této věci nemůže vyjadřovat. Ministerstvo dopravy dále nabízelo termín diskuse v září. Tak dlouhý odklad tématu je ovšem pro redakci Otázek nepřijatelný vzhledem k tomu, jak velké problémy resort dopravy v současnosti má a jaký je objem veřejných prostředků, které do resortu dopravy směřují. Tolik tedy na vysvětlení, dámo a pánové, proč zde ministr dopravy není, byť kupříkladu k mýtu se vyjadřoval nejnověji v rozhovoru pro Lidové noviny z divize Agrofert. Děkuji vám, že vy na rozdíl od ministra dopravy jste pozvání přijali. Jste ochoten,
Zbyňku Stanjuro, připustit, že ty minulé vlády destabilizovaly resort dopravy, jak tvrdí Andrej Babiš, a proto nezbývá nic jiného než hledat další a další manažery?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, já myslím, že to je taková standardní výmluva, kterou používá Andrej Babiš. Možná ji mohl použít první měsíc, první rok, kdy byl ve vládě, ale hnutí ANO resort dopravy na starosti už asi 5 a půl roku. Pokaždé slyšíme, jak konečně vybrali toho skvělého odborníka. Já tady jsem si udělal takovou statistiku. Za vlády hnutí ANO prvním šéfem Českých hrách se stal Daniel Kurucz, který byl předtím 3 roky členem představenstva Agrofertu. Ten tam vydržel nějakých 9 měsíců, byl odvolán prý pro špatnou komunikaci s vlastníkem, to znamená, s ministrem hnutí ANO, který špatně komunikoval s šéfem Českých drah, kterého nominovalo to samé hnutí. Potom tam po něm nastoupil Pavel Krtek, který tam byl takřka 4 roky, předtím byl dlouholetý manažer Unipetrolu, který odešel na žádost pana ministra Ťoka údajně proto, že nezvládl liberalizaci provozu na železnici. A loni v září byl do té funkce jak šéfa Českých drah, tak předsedy představenstva zvolen pan Kupec, který skončil tento týden. To znamená po necelých devíti měsících.

Václav MORAVEC, moderátor:
A my jsme slyšeli argument, že bezpečnostní složky tohoto státu řekly, že pro České dráhy to je riziko. Vy byste v takovém případě, kdybyste byl ve správní radě, respektive dozorčí radě, tak byste neodvolával?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já ty důvody neznám, takže nemůžu se k tomu vyjádřit. Ale k čemu se můžu vyjádřit, že za 5 let to bude čtvrtý generální ředitel Českých drah, což u tak velké firmy je samozřejmě špatně. Taky první důvod, poprvé, když se objevilo to, že bude odvolán pan Kupec, tak první byl důvod, že nesplnil očekávání. Až následně přišlo zdůvodnění. A o tom já samozřejmě nic nevím a není to ani tak důležité. Důležité je, že opakovaně vybírají hnutí ANO lidi do vedení Český drah, aby je poté odvolali s tím, že teď konečně přijdou ti praví odborníci. Mimochodem to, jak mu vyčítali, že odešel člen představenstva, tak za prvé člena představenstva vybírá dozorčí rada. Představenstvo si nevybírá své kolegy. A za druhé odešel, pokud mám dobré informace, do státní firmy OKD. To znamená, stát si z jedné státní firmy vzal manažera do jiné státní firmy, a vyčítá to tomu, který na to neměl žádný vliv, tak to jsou taková úsměvná rozhodnutí. Takže my vlastně nevíme, jaký byl úkol pro pana Kupce, nevíme, zda to splnil, nebo ne. Já myslím, že po necelých devíti měsících se to ani reálně nedá vyhodnotit, protože u tak velké firmy, když nastavíte nějaké změny, tak potřebujete nějaký delší čas na to, aby se ty změny projevily. Já jsem se podíval na výroční zprávu Českých drah za rok 2018. Ty ukazatele vypadají na první pohled docela dobře. Objem osobní dopravy rostl o 2 a půl procenta, v nákladní dopravě asi o 3 a půl procenta. Tady vidíme, že ani ty slevy na jízdném nepřinesly o tolik víc cestujících, jak vláda deklarovala. České dráhy skončily loňský rok v plusu. Ne že bychom nebyli kritické připomínky k fungování Českých drah, ale takové náhlé změny by měli ministři lépe vysvětlit. Zatím pan ministr, který tady není, tak zatím, co udělal, vyměnil šéfa ŘSD, teď mění šéfa Českých drahách a jediné k dopravě, co jsem zatím za ty 3 týdny od něj slyšel, je, že budou motorkáři rozvážet vodu řidičům, kteří jsou v koloně, místo aby dělal všechno pro to, aby ty kolony nevznikaly, tak si vymýšlí takovou, já myslím, že to překoná i ten výrok minulého ministra, který byl překvapen, že v prosinci sněží, tak nový ministr navrhuje, že na motorkách budou rozvážet vodu, místo aby přijal jiná opatření, která by těm, kteří v těch kolonách uvíznou, pomohly, například, aby se mýtné brány věšely na telematiku.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, vy otvíráte teď moc, když zůstanu ještě, my se budeme bavit o mýtu, o mýtných drahách. Vy jste tady zmiňoval ty 4 personální změny v Českých drahách. Když to vezmu od roku 2003, ten rok je klíčový, České dráhy se staly akciovou společností, tak 4 skončili v době, o které mluvil Zbyněk Stanjura, kdy byl ministrem dopravy člověk za hnutí ANO. 2 z nich, Dalibor Zelený, teď se bavíme o těch 8 ředitelích Českých drah, a jak je uvidíte, tak Dalibor Zelený nastoupil do čela Českých drah za ministra dopravy Zdeňka Žáka, Daniel Kurucz, bývalý šéf pardubické firmy Synthesia, ten byl odvolán za ministra dopravy Antonína Prachaře. Kurucz vydržel ve funkci pouhých 9 měsíců, poté skoro 4 roky vedl České dráhy Pavel Krtek. Toho dozorčí rada odvolala loni v září, kdy byl ministrem dopravy ještě Dan Ťok. A po devíti měsících opět tedy změna. Paní
poslankyně, tady by přece prioritou státu mělo být, aby co nejlépe fungovaly České dráhy, co nejlépe fungovalo ČD Cargo a aby se lidé i náklad přenášel na železnici a lidé využívali toho národního dopravce. Co tyto personální změny podle vás dělají s Českými drahami a s ČD Cargo?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Jak říkal pan nepřítomný ministr Kremlík, tak České dráhy a práce pro České dráhy, aby se ukázaly výsledky, tak to je běh na dlouhou trať. To, že byl pan generální ředitel odvolán po devíti měsících, rozhodně nemohl dokázat, že má dobré výsledky, nebo špatné výsledky. Původní argument pro jeho odvolání bylo, že nemá dobré výsledky. Ale to jde zase proti výroku pana ministra Kremlíka, který říká, že je to běh na dlouhou trať. Je to prostě destabilizace takzvaně a katastrofální personální politika.

Václav MORAVEC, moderátor:
K čemu podle vás má vést ta destabilizace? Je za ní něco skrytého jako kupříkladu destabilizovat dráhy, aby soukromí dopravci měli komparativní výhodu a definitivně jsme toho národní dopravce zlikvidovali?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
A přesně tyto změny vedou k těmto úvahám a k těmto pochybnostem. Já si nedovolím spekulovat, ale jednání a chování pana ministra, potažmo ostatních členů vlády, vedou k tomu, že resort může být destabilizovaný, České dráhy, přestože jsou, jak říkal pan předseda, v zisku, tak je otázkou, zda se skutečně nejde na ruku těm soukromým dopravcům. Ale jak říkám, to jsou spekulace. Co mě tedy ovšem zaráží, je ta výměna, když porovnáte například výměnu generálního ředitele ŘSD, která proběhla 3 dny po nástupu pana ministra bez výběrového řízení na nového generálního ředitele, tak zde vidíme, v uvozovkách, určitý posun.

Václav MORAVEC, moderátor:
Že bude výběrové řízení?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Že bude výběrové řízení, ale k tomu myslím, to neprohlásil pan ministr, ten, myslím, že v této věci mlčel, tak pan premiér Babiš řekl, že výběrové řízení bude, ale myslím si, že to bylo až poté, co se objevilo spekulativně opět jméno budoucího generálního ředitele Českých drah.

Václav MORAVEC, moderátor:
Už jsem zmiňoval, Miroslav Kupec byl osmým ředitelem Českých drah od roku 2003. Firmu řídil 9 měsíců. Vraťme se v čase.

redaktorka, červenec 2013:
Ministrem dopravy obměněná dozorčí rada Českých drah dnes odvolala celé představenstvo společnosti, včetně jeho předsedy Petra žaludy. Ten po několika hodinách skončil ve funkci generálního ředitele.

Zdeněk ŽÁK, tehdejší ministr dopravy /nestr./, 30. 7. 2013:
Důvodem k odvolání byly dluhy a dlouhodobá neschopnost managementu vypořádat se s růstem nákladů.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor, únor 2014:
Zemětřesení ve vedení Českých drah. Představenstvo odvolalo generálního ředitele Dalibora Zeleného a na jeho místo byl zvolen Daniel Kurucz.

redaktor, 21. 2. 2014:
Co vytýkáte třeba panu Zelenému?

Antonín PRACHAŘ, tehdejší ministr dopravy /ANO/, 21. 2. 2014:
Já se nechci omezit na to, že bych chtěl konkrétním osobám něco vytýkat.

moderátorka, listopad 2014:
Ministr dopravy si v dozorčí radě prosadil odvolání Daniela Kurucze.

Milan FERANEC, tehdejší předseda dozorčí rady ČD, 10. 11. 2014:
Dlouhodobě nedostatečně komunikoval s akcionářem, potažmo s ministrem dopravy.

Antonín PRACHAŘ, tehdejší ministr dopravy /ANO/, 10. 11. 2014:
Já jsem dlouhodobě nespokojen s panem Kuruczem.

Michal KUBAL, moderátor, září 2018:
České dráhy mají nového ředitele a skončil Pavel Krtek. Střídá ho někdejší přednosta pražského depa Miroslav Kupec.

Petr MOOS, tehdejší předseda dozorčí rady ČD, 11. 9. 2018:
Byl to názor členů dozorčí rady.

Daniel TAKÁČ, moderátor, červen 2019:
Dozorčí rada Českých drah odvolala předsedu představenstva podniku Miroslava Kupce.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/, 10. 6. 2019:
Z mého úhlu pohledu pan generální ředitel Kupec nenaplnil moje očekávání.

Václav MORAVEC, moderátor:
Konstatoval současný ministr dopravy Vladimír Kremlík, který byl pozván k diskusi k našemu kulatému stolu. Pane
poslanče, vy jste jako Piráti kritizovali to, že údajně, a odvolávali jste se na zdroje médií, má být jmenován pan Nebeský novým generálním ředitelem Českých drah. Teď tedy víme, že definitivně bude výběrové řízení, znamená to, že kritika Pirátů těch personálních změn na Ministerstvu dopravy, respektive na Český drahách, končí?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
To se teprve ukáže, já bych k tomu řekl, možná ještě doplnil kolegy. Ona ta častá změna na funkci generálního ředitele skutečně není pro ten podnik v pořádku. Ilustroval bych to možná na jedné osobní zkušenosti. Já jsem měl možnost se s panem Krtkem jednou střetnout na nějakém jednání, s panem Kupcem teda ne, toho už jsem nestihl, ale ten pan Krtek řešil tehdy takovou zajímavou věc. Šlo o soupravu historických vozidel, které České dráhy nyní musí ze svého rozpočtu živit, zatímco soukromí dopravci ne, a snažil se tady v této věci udělat nějakou nápravu. Proč o tom mluvím? To je vlastně z pohledu řízení té organizace už opravdu detail, který on řešil vlastně čtvrtý rok ve své funkci. Já určitě nechci podceňovat pana Kupce, ale než by se nový ředitel zapracoval do té míry, než by řešil takové detaily v tak velké společnosti, trvá to hrozně dlouho, což je vlastně jeden z těch, jenom jsem na tom chtěl ilustrovat, jak je ta vlastně změna na funkci generálního ředitele pro ten podnik důležitá ve smyslu toho, že přeruší kontinuitu.

Václav MORAVEC, moderátor:
A teď ta vaše kritika, která se týkala toho, že byste chtěli výběrové řízení, transparentní výběrové řízení, ta tedy končí, když je přislíbeno, že nový generální ředitel Českých drah vzejde z transparentního výběrového řízení?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Přislíbeno to je, počkejme si na výsledek. Já bych k tomu možná řekl ještě jednu věc. Je to přesně rok, vlastně teď to bude přesně rok, kdy vláda doručila do
Poslanecké sněmovny návrh nominačního zákona, ten nominační zákon vlastně říká, jmenuje nový výbor, který by měl vysoké státní manažery do těchto funkcí jaksi předvybrat, aby to nebylo čistě jenom politickým dosazením. A já bych s dovolením ocitoval jednu nebo 2 věty z důvodové zprávy. Daná situace, to znamená vlastně současná situace, nevytváří předpoklady pro jednotnou objektivní personální politiku státu v této oblasti, což vyvolává určité pochybnosti u veřejnosti. Jde zejména o zákulisní dohody, politické tlaky, udělování těchto míst politikům jako určité formy odměn za loajalitu, které může být vnímáno jako určitý specifický druh korupce a podobné nezdravé jevy. Takže tady máme důvodovou zprávu, ve které vláda popisuje problém vlastně se jmenováním vysokých státních úředníků. Tenhle zákon byl podán v červnu a o 2-3 měsíce později došlo ke jmenování pana Kupce generálním ředitelem bez výběrového řízení. Takže já tady vnímám veliký rozdíl mezi tím, co vláda na jednu stranu se snaží těmito zákony a tím, jak se snaží vypadat, a potom můžeme vysledovat, že realita je ve skutečnosti trošku jiná.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste chtěla reagovat, paní
poslankyně?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já myslím, že pan kolega má pravdu, že takový důležitý zákon, který leží ve sněmovně, a je to vládní zákon tak dlouhou dobu. A myslím si, že ministr dopravy bude mít nelehký úkol, aby přesvědčil veřejnost, že to výběrové řízení proběhne férovým způsobem. Měl by oslovit samozřejmě...

Václav MORAVEC, moderátor:
Když on říkal, že ta problematika je čistě jenom věc dozorčí rady a kontrolních orgánů Českých drah, nikoliv jeho jako ministra dopravy, což byl jeden z mnoha důvodů, proč odmítl přijmout pozvání, respektive nedorazil dnes.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
To ponechám, divákům k posouzení takovéto zbytné argumenty. Ale myslím si, že těch kvalitních kandidátů v České republice není příliš, těch odborníků. Problémem také je, že řada odborníků odmítá se zúčastnit takových výběrových řízení a pracovat pro vládu na čele s hnutím ANO.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy, kdybyste byla ministryní dopravy, byste nevypisovala výběrové řízení?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já si myslím, že rozhodně, tak bychom měli postupovat vždy. Ovšem problém je, zda, jak sem zmiňovala, ti odborní, kvalifikovaní kandidáti by se přihlásili a měli by zájem možná, kdyby bylo hnutí STAN ve vládě, tak by třeba zájem měli, ale oni často se odklání od spolupráce s hnutím ANO.

Václav MORAVEC, moderátor:
Už tady
Zbyněk Stanjura zmínil 6 miliard korun. To je poměrně velká částka, která jde z peněz daňových poplatníků právě do resortu dopravy, respektive dopravcům, za kompenzaci slev jízdného. Jak se osvědčily? Dan Ťok je chválí.

Dan ŤOK, tehdejší ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Slevy pomáhají jak studentům, tak pomáhají hlavně seniorům. A dokonce pomáhá i to, co jsme od toho očekávali, že ve špičkách senioři tolik nejezdí, že jezdí spíš v těch sedlech, v době, kdy ty vlaky byly víc prázdné nebo vlaky a autobusy, a z tohoto pohledu pomáhají rozvrstvit tu dopravu skrze den. Takže myslím si, že to funguje dobře.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podívejme se na data, která se týkají zlevněného jízdného pro studenty a seniory, kolik stálo státní rozpočet. Za první 3 měsíce letošního roku obdržely České dráhy, a teď uvidíme podle jednotlivých dopravců. České dráhy asi 542 000 000 Kč, RegioJet vyúčtoval 77 a půl milionu korun, Leo Express 26 000 000 Kč. Od začátku platnosti slev pro studenty a seniory, tedy od loňského září, a to máme data České tiskové kanceláře, která se odvolává na Ministerstvo dopravy, stát dopravcům vyplatil celkem 3 miliardy a 200 000 000 Kč. V první hodině byla řeč o státním rozpočtu. Vaše politické strany, protože státní rozpočet s těmi šesti miliardami počítá i pro rok 2020. Budete chtít úpravu státního rozpočtu v této věci, až se vám dostane státní rozpočet na stůl v
Poslanecké sněmovně? Pane předsedo?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Nejenomže budeme chtít, my jsme takové pozměňovací návrhy už podali loni v prosinci, když se projednával státní rozpočet. My si myslíme, že ty miliardy, těch 6 miliard, může najít mnohem lepší využití, ať už do investic na infrastrukturu, například na železnici nebo kamkoliv jinam.

Václav MORAVEC, moderátor:
Většinově ale byly odmítnuty ty vaše návrhy. Ptám se proto, jestli to zkusíte znovu...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Pravděpodobně ano, uvidíme. Ne, nevzdáme to určitě. My jsme každý rok vládě ukázali, kde může šetřit, když jsme kritizovali schodek státního rozpočtu, ať už byl 30, 40 nebo 50 miliard. Vždycky jsme představili pozměňovací návrhy, které ukázaly úsporu ve výši toho schodku na zbytečných provozních výdajích, a to určitě uděláme i letos. Vláda se pak nemůže vymlouvat, že neví, kde by ty peníze našla, když má pozměňovací návrhy mnoha opozičních stran, zejména nás. Ale k tomu, co říkal pan ministr Ťok, tak máme taky průměrnou obsazenost té nabízené kapacity Českých drah, která se zvýšila o jedno procento. V roce 2017 to bylo 29 %, průměrná obsazenost. Podle kapacity je v roce 2018 30 %. A říkám, počet cestujících vzrostl o 2,6 % v osobní dopravě. Nic neukazuje na to, že by ty slevy přinesly nějaké mimořádné zvýšení počtu cestujících. To, že to ti, kteří prosadili, že to obhajují, to je v zásadě normální. Ale já bych se ještě vrátil k té personální politice, ať od toho tedy neutečeme. Buď byla chyba pana Kupce jmenovat, nebo byla chyba ho odvolat. Nemůže být obojí dobře, jestli tam nevydržel ani 9 měsíců, tak buď hnutí ANO udělalo chybu tehdy, když ho v září 2014 udělalo šéfem Českých drah, nebo teď, když ho po devíti měsících odvolává. Nemůžeme se pořád tvářit, pořád tu hru, to je ten skvělý odborník a pak ho potichu vyhodíme. To samé se děje v dozorčích radách, to samé se děje v představenstvu. Rozhodl o tom řídicí výbor, já bych řekl, že stoprocentně politickou zodpovědnost má ministr dopravy.

Václav MORAVEC, moderátor:
A co vy můžete dělat jako opozice, když se vám ty personální změny nelíbí? Paní
poslankyně má pochybnosti, jestli nemůže jít, tvrdí, že nemá důkazy, jestli nemůže jít o decimaci národního dopravce, protože má skvělé výsledky, tak co jako opozice s tím můžete dělat?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Můžeme interpelovat, můžeme na to upozorňovat, můžeme vést veřejnou debatu. Já na rozdíl od kolegů říkám, že není důležité, jakým způsobem ten manažer bude vybrán, jestli to je výběrovým řízením nebo přímým oslovením ministra. Co je důležité, že za působení toho ředitele přebírá plnou politickou odpovědnost ministr a vláda. Pro mě není důležitá ta metoda, protože i ve výběrovém řízení může být vybrán špatný manažer a může to být celé sehráno a ví se dopředu, kdo to vyhraje. Mimochodem počkáme na výsledek toho výběrového řízení. Taky se funkce v představenstvu Českých drah obsazují v poslední době výběrovým řízením a teď víme ty výsledky. Lidé se tam mění rychle, odcházejí, jsou odvoláváni, tak kde je nějaká zpětná vazba, abychom si řekli, kdo to výběrové řízení zadal, jací byli uchazeči, zda byli vybráni ti správní. To musíme až po nějaké době, nikdy nemůžeme ten den, kdy je někdo jmenován říct, že je to úplně špatně. Ale takový ten alibismus pana ministra, to dělají ty kontrolní orgány, já jsem jenom ministr dopravy, on má plnou politickou odpovědnost, jeho zástupce, jeho náměstek je předsedou řídicího výboru, jím vybraní lidé jsou v dozorčí radě, takže to jsou lidé, kteří jsou přímo vybráni Ministerstvem dopravy a ministr se té otázky prostě zbavit nemůže. Tady žádné pořádné argumenty pro odvolání jsme neslyšeli, možná, že existují, pokud jsou v nějakém utajeném režimu, já to plně respektuji, ale pak se vracím k tomu, co jsem říkal na začátku, pak ho špatně vybrali toho člověka před devíti měsíci.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy budete jako hnutí STAN iniciovat debatu o těch šesti miliardách? Protože letos od podzimu se jasně ukáže, jestli po tom roce fungují ty slevy, či nefungují.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já si myslím, že ta debata ohledně slev na jízdném ve výši šesti miliard by se otevřít měla, a to z toho důvodu, jakým způsobem se financuje odvětví dopravy, protože ti, kteří jezdili na slevu, to byli studenti a důchodci, tak ty jezdili i předtím. To, co ovšem děje v současné době ve špičkách ve vlacích je skutečně velmi nepříjemné právě pro ty cestující.

Václav MORAVEC, moderátor:
Máte takovou osobní zkušenost, paní
poslankyně?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Mám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jezdíte vlakem?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Ano, přesně. Ale na druhou stranu musím říci, a to svědčí i o tom, že železnice je prostě základem a budoucím základem přepravy v České republice, protože umožňuje v podstatě do Brna, pokud vše dobře klape, jede 2 hodiny nebo do Ostravy něco přes 3 hodiny, a to je daleko lepší než si stříhnout D1 i teda, i když by to bylo i s občerstvením.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
A ve vlaku je taky voda zdarma.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Ve vlaku je také voda zdarma, ale tam už je to od začátku. Nicméně, jestliže někdo říká: dáme slevy, tak říká A, musí také říci B, musí být investováno do dopravní infrastruktury nejenom do kolejí, ale také do vlaku, a jak jistě víte, tak zase vozový park České dráhy mají zastaralý, celá řada vlaků má věk více jak 30 let, což není dobré, a to očekávání veřejnosti je také trochu jiné.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy, myslíte, že těch 6 miliard je na úkor budoucích investic do dopravy jako takových? Železniční dopravy.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Je to samozřejmě, vláda má tuto prioritu, nechť ji obhajuje, ale pak ať neříká, že nemá finanční prostředky na investice právě do železniční dopravy.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vy byste těch 6 miliard tedy přesunula spíše na investice do železniční dopravy, než na slevy.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Samozřejmě, protože to je budoucnost přepravy v České republice.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane
poslanče?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Já bych jenom připomněl, ono to je i důležitý pro kontext, jak vlastně ty slevy vznikly. V návrhu rozpočtu na rok 2018 nic takového neexistovalo. Potom, když vlastně přišla nová sněmovna, ještě se rozpočet upravoval, byla tam spousta změn, chtěli jsme například přidat 2 miliardy na silnice druhých a třetích tříd, na které ministerstvo říkalo, že peníze nejsou. Rozpočet se tedy v prosinci 2017 na rok 2018 schválil beze slev. O těch slevách jsme poprvé slyšeli v březnu 2018, tehdy to ještě měly být slevy vlastně stoprocentní, jízdné zdarma, o měsíc později už to bylo jízdné skoro zdarma. Mělo to začít platit v červnu, nakonec začala platit až v září. Proč o tom tady mluvím? To znamená, že vlastně po dvou měsících od sestavení rozpočtu najednou musela nastat obrovská změna a ministerstvo muselo najít 6 miliard, postahovat je opravdu, viděli jsme tam i z Akademie věd a nevím odkud, takhle tímto způsobem si myslím, že by prostě stát postupovat neměl. Sestavování rozpočtu a tady to, všechno to má nějaký smysl, k něčemu to směřuje, a pokud se 2 měsíce po začátku rozpočtového období rozhodnu, že potřebu úplně takovým způsobem změnit strukturu těch financí, tak prostě to není správně.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Jestli můžu, já nechci o těch šesti miliardách mluvit pouze o resortu dopravy, máme za sebou, já bych řekl, fakt trapnou debatu o dvou miliardách pro sociální služby. Mnozí klienti těch sociálních služeb prostě kvůli zdravotnímu stavu nemohou využít ani tu veřejnou dopravu a tam ta vláda není schopna miliard, dodneška není schopna najít miliardu a hrozí, že ti, kteří dělají tu těžkou práci...

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, se vláda dohodla, že miliardu dají...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
No, ale potřebují 2, já tomu rozumím.

Václav MORAVEC, moderátor:
A zbytek půjde, ta druhá miliarda půjde z evropských fondů.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale když se bavíte v terénu s těmi lidmi, kteří vedou ty organizace, s těmi, kteří poskytují sociální služby, oni ty peníze potřebují letos, potřebují je v červenci, v srpnu, v září, ne až se zadministruje evropský projekt. To je poloviční řešení, vláda k tomu se stejně musí vrátit, takže pro ty nejpotřebnější...

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, promiňte, když jste zmínil, ať zase neodběhneme od toho od toho tématu, když jste vy jako
Poslanecká sněmovna prosadili usnesení, ať vláda najde ty 2 miliardy, tak vám jako jedné z nejsilnějších opozičních stran, v tomto případě nejsilnější po volbách v roce 2017, tak vy budete navrhovat nějaké nové usnesení, protože to řešení miliarda ze státního rozpočtu, to znamená půl z práce a sociálních věcí, půl z financí a miliarda z evropských fondů je nedostatečná?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano, je nedostatečná. Ty termíny uplynou příští týden. Takže já myslím, že příští týden v úterý navrhneme bod, který se bude jmenovat kontrola usnesení vlády, a musím říct dobře, miliarda, za to vláda dostala pochvalu i od opozice, ale to pouze 50 %. Tady vynakládáme 6 miliard, mnohdy těm, kteří nepotřebují, bez testu na příjmy a podobně, bez toho, že by razantním způsobem rostl počet cestujících. Přitom pro ty nejpotřebnější, a podle toho by se měla bohatá společnost, jako je naše, posuzovat, jestli najdeme peníze pro ty nejpotřebnější. A najednou tady týdny a měsíce vláda není schopna ty peníze najít. Na ten problém opozice poukázala opět loni v prosinci při projednávání rozpočtu, kdy vláda odmítla pozměňovací návrhy, které zvyšovaly peníze pro sociální služby, pro ty nejvíc potřebné, přitom máme skoro 1500 miliard výdajů a nejsme schopni najít 2 nebo vláda. Takže 50 % dobrý, ale je to málo a budeme chtít o tom mluvit příští týden ve sněmovně, kde zajistí rychlé těch dalších 50 % a jaký bude výhled na rok 2020.

Václav MORAVEC, moderátor:
Protože evropské fondy nejsou rychlé řešení.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Nejsou. Vždyť ty projekty některé jsou podané, některé se teprve píší. Všichni, kteří psali evropský projekt, ví, jak je dlouhé podat tu žádost, projít úspěšně, pak se to stejně musí velmi často....

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže navrhnete usnesení, aby ještě jednu miliardu vláda vyčlenila z rozpočtu?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Budeme požadovat výsledky, protože zatím podle mého názoru to usnesení není naplněno, a budeme chtít, jak vláda bude hodlat to usnesení v
Poslanecké sněmovně splnit, navíc pro něj hlasovali i vládní poslanci. Opozice má míň hlasů, takže bez podpory vládních poslanců by to usnesení neprošlo. Už jsem minulý týden zaznamenal i vyjádření náměstků hejtmanů, kteří mají sociální služby na starosti, že to prostě není dostatečné. Já myslím, že mají pravdu. A tohle se mělo vyřešit rychle, podle mě vláda to umí vyřešit rychle, kdyby měla vůli a kdyby neprobíhala ta trapná přetahovaná mezi dvěma ministryněmi, kdo to má najít, jestli paní ministryně financí, nebo paní ministryně práce a sociálních věci. Těm klientům je úplně jedno.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podpoříte to, že usnesení o těch dvou miliardách, byť odbíháme teď od dopravy, ale tím, že ministr tady není, tak se můžete jako
poslanci vyjádřit i k té problematice na plnění usnesení dvou miliard na sociální služby, že nebylo to usnesení Poslanecké sněmovna naplněno, paní poslankyně?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já si myslím, že to rozhodně podpoříme. Co je tedy skandální, je to, že jaksi vláda zapomněla říct pracovníkům v sociálních službách a krajům, že ta 1 miliarda z těch evropských peněz, z té nelze některé věci financovat, a to je velmi zásadní. Ta přestřelka mezi oběma ministryněmi byla skutečně úplně nedůstojná. Ale já se zase ještě vrátím k těm šesti miliardám. Ono je to tak, že za 6 miliard skutečně nezachráníme asi dopravní infrastrukturu, ale dopravní infrastruktura, ať už ta železniční, tak dálniční, prostě vede k rozvoji regionu, a jestliže ta doprava není funkční a jako že není, tak samozřejmě ty regiony zaostávají, a to se jasně ukazuje. Podívejte se na Karlovarský kraj například, kde dálnice je plánovaná 30 let. A zatím v Karlovarském kraji není hotov žádný projekt tak, aby se začalo stavět. Čili jestliže vláda nebude financovat dopravní infrastrukturu, tak kromě těch jiných protiopatření, jako je rušení finančních úřadů, stavebních úřadů, EET a podobně, tak skutečně dojde k vylidňování venkova, což v podstatě není dobré pro lidi, ale ani pro HDP.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane
poslanče, tady zaznělo, že 2 politické strany zastoupené Zbyňkem Stanjurou a Věrou Kovářovou říkají, že nebylo naplněno usnesení Poslanecké sněmovny k sociálním službám. Piráti si myslí, že bylo, či nebylo?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
My v každém případě podpoříme ten, jak tady kolega pravil, ten mimořádný bod navrhnutí a na základě té rozpravy, která tedy doufám proběhne, tak pravděpodobně se k tomu usnesení připojíme, uvidíme na průběhu na průběhu té rozpravy, ale zatím souhlasím s kolegy, vypadá to, vypadá to tak.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dopravní infrastruktura, ta je financována i z mýtného, výběru mýtného. Kraje zatím neobdržely žádnou reakci na požadavek z konce letošního dubna, aby ze zhruba 870 km silnic prvních tříd, na kterých má být mýto od příštího roku zavedeno, bylo přibližně 600 km s nulovou sazbou mýtného, tedy že by přibližně 100, promiňte, 270 km silnic prvních tříd bylo nově mýtným zpoplatněno. Jana Mračková Vildumetzová, předsedkyně Asociace krajů, říká, že pokud se od 1. ledna příštího roku rozšíří mýtný systém na silnice prvních tříd, tak kraje chtějí část peněz. Tady jsou slova předsedkyně Asociace krajů.

Jana MRAČKOVÁ VILDUMETZOVÁ, předsedkyně Asociace krajů /ANO/:
Když se podíváme i na ekonomiku, tak podle těch analýz by se měla vybrat zhruba 1 miliarda korun v rámci rozšíření toho mýtného systému a jsme přesvědčeni o tom, že ty finanční prostředky v žádném případě nebudou stačit pak na opravy silnic.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nový ministr dopravy zatím mlčí v souvislosti s tím, kolik silnic první třídy bude od 1. ledna příštího roku zpoplatněno, kdy bude spuštěn nový systém výběru mýta, respektive nový provozovatel mýta by se měl ujmout tohoto systému. Mají vaše politické strany jasnou představu, jak by se postavily k požadavku krajů, jestli by měly být silnice prvních tříd zpoplatněny. Těch zhruba 270 km, pokud jsem počítal správně, tedy že... Ano, pane?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Už jsou některé silnice prvních tříd dlouhodobě zpoplatněny.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale měly by se rozšířit, jak chtějí kraje?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Podívejte se, vláda rozhodla, po nějaké debatě přijala politické rozhodnutí, že bude zpoplatněno 900 km. Na základě toho vypsala veřejnou zakázku, mimochodem včera to bylo 2 roky od té doby, co se vypsala ta veřejná zakázka na nový mýtný systém. A co je teda podle mě úplně nepřijatelné, aby vláda v průběhu té zakázky nebo po vybrání vítěze měnila pravidla hry a teď najednou říkala: my tam nebudeme vybírat. To podle mě ohrožuje celou tu zakázku a je to velmi nebezpečné.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste mi jenom nerozuměl s jednou věcí, když já zůstanu u těch kilometrů a u krajů, požadavku krajů, tak právě vláda toto dala do toho tendru, proto se mluví o devíti stech kilometrech, kraje říkají, že z těch 870 km, kde se počítalo s tím, že se bude vybírat mýto, tak chtějí, aby 600 zůstalo s tou nulovou sazbou, to znamená, že zhruba na 270 by se vybíralo, to znamená, že by se jedničky rozšířily o 270 km.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Podle mě je to velmi riskantní, pokud by se vláda rozhodla právě v průběhu té veřejné zakázky. To jsou debaty, které měly proběhnout před vypsáním toho výběrového řízení. Když vláda už jednou rozhodla, a můžeme říkat, jestli dobře, nebo špatně, tak má trvat na svém. A jsou to státní silnice, ať už dálnice, silnice první třídy. Já jsem zastánce toho, aby ŘSD, respektive stát, měl ve zprávě pouze zpoplatněné silnice a bavme o tom rozsahu, aby nezpoplatněné případně byly na kraji a změnilo se rozpočtové určení daní, protože to pak dává smysl a z toho mýta mají přicházet peníze na údržbu a rozšiřování těch silnic, ať už dálnic nebo silnic první třídy, ale nemyslím si a je nesprávné, aby teď kraje určovaly, kolik jich má být, jestli 2/3, 1/3, s nulovou sazbou, nebo ne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy, vy, kdybyste teď převzal resort dopravy, tak byste krajům odpověděl, že…


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Že ministerstvo rozhodlo, vláda rozhodla, pravidla platí. Ta soutěž proběhla, udělám všechno pro to, aby od 1. prosince nový systém fungoval, a pravidla hry se měnit nebudou. Můžeme se bavit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když by vám kraje řekly: ty zpoplatněné úseky dálnic a jedniček jsou objížděny, respektive dálnic a na dalších jedniček, a nás to zatěžuje.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ať to říkají premiéru Babišovi, ať to říkají všem ministrům a politikům z hnutí ANO, kteří o tom rozhodli, ať to říkají všem ministrům za sociální demokracii, protože o tom rozhodla ještě Sobotkova vláda. To znamená, ale byli tam jak sociální demokraté, tak hnutí ANO a ti nesou plnou politickou odpovědnost. Myslím si, že všechny peníze z mýta mají končit ve státním rozpočtu, abych odpověděl ještě na jeden z těch názorů, protože to jsou státní silnice. A na druhé straně stát má takové nástroje samosprávám, krajům, ale i trojkám, trojkovým obcím, aby uměly v některých úsecích zakázat vjezd kamionů a aby to dopravní policie taky vyžadovala nejenom, že osadí značky a pak tam nikdo nebude a budou měřit, jestli někdo jede 55 místo 50. Takhle se zamezí tomu, aby se znehodnocovaly silnice nižších tříd, kam ty kamiony skutečně nepatří. Někde tomu nezamezíte, protože tam není silnice první třídy ani dálnice. Na druhé straně dneska se mění systém skladování, dodávání zboží, není potřeba, aby na těch dvojkách a trojkách jezdily ty největší a nejtěžší kamiony, ale k tomu potřebují ty obce kompetence a pak policii, která to skutečně bude vymáhat a bude trestat nekompromisně ty, kteří jezdí s těmi vozy tam, kde jezdit nemají.

Václav MORAVEC, moderátor:
I vy byste paní
poslankyně odpověděla krajům na ten jejich požadavek, aby z těch navržených zhruba 900 km silnic s nulovou sazbou mýta od 1. ledna příštího roku, což schválila vláda, kraje teď přicházejí, že by zhruba 270 km mělo být zpoplatněno, tak byste jim napsala: nezpoplatníme nic?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já si myslím, že to je otázka diskuse. Řada krajů už si před lety udělala analýzu, zda by se zpoplatnění jedniček vyplatilo. Řada z nich řekla, že nevyplatilo. Řada z nich říká: ano, my souhlasíme se zpoplatněním některých částí našeho kraje, ale rozhodně odmítáme některé úseky zpoplatnit, viz v Libereckém kraji a podobně. Pak bych se ovšem také ptala obcí, jakým způsobem na ně dopadne zpoplatnění silnic první třídy. Pan ministr říká, že se budou nyní hledat argumenty. To je pozdě. A že nechce, aby se kamiony potkávaly v obcích s dětmi, s maminkami a s rodiči, a to je přesně to, co říkal pan předseda. Jestliže by někdo vůbec chtěl zpoplatnit silnice první třídy, nicméně je to v tom výběrovém řízení, ovšem my nevíme ani, jak to dopadne, jestliže někdo chce zpoplatnit, tak musí říct: stavme obchvaty. To je zásadní věc pro to, aby kamiony nevjely... Zkusili jste si někdy jako starosta, asi nebo pan primátor bývalý, jak probíhá takový zákaz průjezdu kamionů v obci? Třeba v Říčanech to trvalo myslím několik let. A jestliže toto nepůjde ruku v ruce s případným zpoplatněním, já neříkám, že s ním úplně souhlasíme, tak nic takového nemůže být zavedeno, protože stačí se, a já tedy jezdím i autem, tak například v Pardubickém kraji, když jsem jela z Brna do Litomyšle, tak to, co se dělo v obcích s kamiony, bylo neuvěřitelné, je to nebezpečné. Čili zpoplatnění silnic prvních tříd je skutečně riskantní, pokud nebudou následovat kroky, o kterých jsme zde hovořili.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane
poslanče, když se, a to bude otázka pak i pro vás 2, když se podíváme, že od 1. ledna příštího roku má být spuštěn úplně nový systém výběru mýta, dodnes nevíme, jestli tedy ministr dopravy vyhoví krajům, aby se zpoplatnilo 270 km jedniček, nebo nevyhoví. Proč vy jako Poslanecká sněmovna netlačíte více na Ministerstvo dopravy a na ministra dopravy, abychom jako veřejnost věděli, co se od 1. ledna příštího roku bude dít, když je tady, když je tady zpochybnění vlastně i toho výběrového řízení, kde byl vybrán nový provozovatel mýta?

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Já myslím, že na to tlačíme. Kupříkladu já jsem na téma mýto dal už několik interpelací, probíhalo to na jednání na jednání sněmovny.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ve vší úctě k interpelacím, to považujete za dostatečný tlak? Protože vy máte šanci na usnesení
Poslanecké sněmovny, na mimořádné schůze Poslanecké sněmovny, a tady s blížícími se dny nového výběru mýta se vynořují další a další otázky.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
I ta mimořádná schůze byla ve hře. Já bych možná jenom pro začátek, ať se vrátíme ke kořenu problému. Těch 900 km silnic, o zpoplatnění těch 900 km bylo rozhodnuto usnesením vlády číslo 1000/2016, jestli se nepletu, ze srpna roku 2016. A teprve v prosinci byla společností Deloitte, která dělala projektového manažera na nové mýto, spočítána první ekonomická studie toho, jestli se to zpoplatnění vlastně vyplatí. To znamená, že nejprve my rozhodneme o tom, že se bude rozšiřovat, ještě se nevědělo o kolik, mohlo to být až 3200, rozhodlo se o 900. Když jsem se snažil zjistit, na základě čeho se rozhodlo, proč je to těch 900, tak vlastně nikdo nebyl schopný odpovědět ani vlastně, kdo s tím nápadem přišel, který z koaličních partnerů ve vládě. Tohle je vlastně úplně, je to zahaleno tajemstvím. A když už teda rozhodneme právě o rozšíření o 900 km, tak by mě potom zajímalo, jak probíhalo to rozhodování o tom, které to jsou, protože přesně jak jste říkal, například teď na jih Čech vedou 2 silnice, dvacítka, dvaadvacítka, jedna z nich zpoplatněná bude a paralelní, běžící vedle ní ne, takže obyvatelé vesnic a obcí žijící na této trase se naprosto oprávněně ptají, proč naše silnice zpoplatněna nebyla, a očekávají od ledna nárůst té kamionové dopravy, protože tohle to bude ovlivňovat až o 50, 60 %. A Ministerstvo dopravy neumí odpovědět na to, proč 900, zrovna 900 km, a když už 900 km, tak proč jsou to zrovna tyto a jakým způsobem.

Václav MORAVEC, moderátor:
A proto se ptám, že když jsme tady bez odpovědi z Ministerstva dopravy, tak proč vy jako volení zástupci lidu, jako moc, která vlastně má vládu kontrolovat, a vláda by se
Poslanecké sněmovně měla zodpovídat, tak zatím využíváte jenom interpelací.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Je to jediný jistý nástroj, kde není potřeba i hlasů opozice.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Koalice.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Koalice.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy totiž máte rozjednaný bod, který je přerušený v
Poslanecké sněmovně.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já jsem o tom chtěl mluvit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Proč jste o tom chtěl mluvit, pane předsedo?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Protože to nejsou interpelace. Měli jsme mimořádné schůze k mýtu v průběhu těch let. Máme mimořádný bod, to je ta podivná kauza předseda
poslaneckého klubu Faltýnek a předseda ÚHOS Petr Rafaj, která se bezprostředně dotýká mýta. Ale já vám řeknu, proč jako, možná vám to připadá, že máme slabý tlak, protože přece zastupujeme zájmy daňových poplatníků a v zájmu daňových poplatníků je, aby se mýto vybíralo. A my nechceme, už vláda sama a její představitelé ohrožují průběh té zakázky, ať už tím, že se pan Faltýnek stýkal s jednotlivými uchazeči v průběhu výběru nejlepší nabídky, ať už tím podivným rozhodováním ÚHOS, ať už tím, že nedávno soud rozhodl, že ÚHOS musí znovu řešit nabídky Kapsch, a čekáme, jak soud rozhodne v červenci o uzavření té smlouvy. Já bych řekl, že už je skoro jisté, že stát bude mít arbitráž, ať už s jedním provozovatelem stávajícího systému nebo s tím nově vybraným, ať už ten stát rozhodne tak nebo onak. My nechceme přispět k tomu, abychom zhoršili pozici státu, proto říkám, že když stát jednou rozhodl, tak ten tendr má doběhnout. My jsme předtím kritizovali, tu přípravu toho tendru.

 

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy tedy počkáme na 1. leden, pane předsedo
Stanjuro?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když kraje přicházejí s nějakým požadavkem, Ministerstvo dopravy jim neodpoví, takže se neví, kolik bude...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, já myslím, že ty kraje, mnohdy je tam stejná stranická příslušnost, tak poté, co bylo vybrán provozovatel mýta, tak premiér slíbil
hejtmanům a starostům, že vláda uloží nulový tarif na všech kilometrech. To jim slíbil, oni odjeli spokojeni domů, načež ten materiál do vlády nepředložil. Takže my budeme apelovat na vládu, ať už mimořádným bodem, ať tím bodem, který máme otevřený, který se týká pana Faltýnka a pana Rafaje, případně mimořádnou schůzi, aby vláda jasně řekla těm krajům, jak to tedy bude. Protože podle mě vláda jim to nechce říct, musí to vědět, není možné, že by ministr dopravy, možné to je, když dneska nepřišel. Není možné, aby nevěděl, co on bude prosazovat a zda pro svůj názor získat podporu vládě. Jinak ještě k tomu, co jste říkal, pane kolego, tak vláda rozhodla v listopadu 2016, že to má být 850 až 3 000 km. Pak Ministerstvo dopravy navrhlo 900 a to už vláda vzala alibisticky na vědomí, takže ani ti ministři nebyli schopni zvednout ruku na těch 900. A tady je vidět, že to Ministerstvo dopravy se drželo výrazně u té spodní hranice toho, co uložila vláda. Myslím si, abychom byli spravedliví, že tehdy o tom nejvíc mluvili sociální demokraté, kteří chtěli rozšířit mýto na silnici první třídy, já si ty debaty pamatuju. Ale nechceme přispět k těm riskantním krokům, které dělá pan Faltýnek, premiér tím slibem, že změní podmínky o řízení, aby nenastala ta situace, aby od 1. ledna mýto nikdo nevybíral, to je 10 miliard státního rozpočtu, příjmů státního rozpočtu.

Václav MORAVEC, moderátor:
A nový provozovatel říká, že je připraven.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já to nijak nezpochybňuju, ale běží nějaké soudní řízení, my nevíme, jak dopadne. Já vůbec nezpochybňuji, a proto se vůbec nevyjadřujeme my jako
občanští demokraté k tomu tendru jako takovému, jenom k těm podivným okolnostem schůzky na hotelových pokojích a podobně, těch, kteří se k tomu scházet podle mě vůbec neměli. A pak se můžeme ptát, když už spekulujeme, jestli není cílem těchto podivných kroků, aby ten tendr celý byl zrušen nakonec.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale pokud bude zrušen, to jste jasně řekl, pokud bude zrušen, tak nám jako daňovým poplatníkům hrozí zásadní ztráta, a to v jakémkoliv případě, protože Kapsch bude nespokojen s tím, že byl neférově vyřazen z výběrového řízení, byť nabídl cenově druhou nabídku, a pokud bude vyřazen SkyToll, tak řekne: ale my jsme to vyhráli, ten tendr. To znamená, že daňový poplatník....

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Samozřejmě, to znamená, že ať to dopadne jakkoliv, tak České republice hrozí arbitráže. Firmy CzechToll a SkyToll avizovaly, že už nakoupily komponenty za téměř 2 miliardy korun. To znamená, že jestliže smlouva bude zrušena, tak ony budou tedy arbitrovat Českou republiku. Jestliže to dopadne naopak, tak Kapsch tedy také hrozí arbitráží. A co nám také hrozí, že se nebude mýto pravděpodobně vybírat, pokud tedy nedojde k 1. 12. jaksi k podepsání té smlouvy a k zahájení novým provozovatelem, no tak mýto se vybírat nebude.

Václav MORAVEC, moderátor:
Počkejte, ale ta smlouva je podepsaná. Vysoutěžená.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Je podepsaná.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Odešla oficiálně výpověď stávajícímu provozovateli, 1. 12. má být spuštěn nový systém.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to je to, proč bych tady zpochybnil tezi paní místopředsedkyně v tom, že přece mýto bude vybíráno, nebo to opravdu myslíte, že hrozí, že nebude vybíráno?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
No může se stát.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Soud tedy bude v červenci v Brně, já samozřejmě nevím, jak dopadne. Je o tom, jestli Ministerstvo dopravy bylo oprávněno tu smlouvu podepsat. Pokud ano, smlouva platí a může se stávající provozovatel, který už má výpověď případně soudit se státem, ale mýto poběží. To je ta varianta A. A varianta B je, že to soud zruší a my se musíme ptát Ministerstva dopravy a vlády jako celku, pokud to nastane, jakou mají připravit variantu, a já tak obávám, že nemají připravenu žádnou variantu. A samozřejmě nemůžeme předjímat rozhodnutí soudu, já nevím, nejsme účastníky řízení…

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale soud v tom prvním rozsudku, protože to má dělat stejný
senát jako v případě prvního rozsudku, když to jako právní laik velmi zjednoduším, že ÚHOS neměl pohlížet na tu smlouvu s novým provozovatelem jako na uzavřenou a měl vypořádat připomínky Kapsche, a v této logice tedy očekávám, i když logika někdy u soudců je také pomíjivá, že bude konstatovat, že ta smlouva vlastně z právního pohledu neměla být uzavřena, protože se mělo počkat na vypořádání těch připomínek, aby to dávalo logiku.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Pardon, kolego, Ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu, ale bylo tam předběžné opatření, které zakazovalo podpis té další smlouvy, a to tak v rozsudku bylo. A jestliže tedy, já trošku budu s vámi nesouhlasit, jestliže tato podepsaná smlouva bude zneplatněna a Kapsch už dostal k listopadu výpověď, tak to mýto se vybírat skutečně nebude.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To neříkám, že nebude.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dobře, Kapsch může říct, a znovu říkám, jsem právní laik, Kapsch může říct: smlouva se státem trvá, mýto vybíráme my, proto se vás ptám, kde berete ty obavy, že by od 1. ledna...

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Dostali výpověď, ukončení...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Smlouva byla uzavřena.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale byla by přece zneplatněna i ta výpověď.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, to je druhá věc, ne. Kapsch dostal prodloužení zakázky na 3 roky, respektive přibližně 3 roky, s tím, že stát může 6 měsíců předem vypovědět, to se stalo, to bylo nezávisle na té soutěži, která byla spuštěna v červnu 2017, o které se bavíme. To je záležitost, která platila pro roky 2017, 2018, 2019 a byla uzavřena v roce 2016. To je jedna věc. A tam stát postupuje podle té smlouvy, 6 měsíců před ukončením té doby od 7 měsíců poslal tu výpověď a ta běží. A vedle toho běží nový tendr, kde je to riziko, že smlouva bude soudem zneplatněna. To znamená, může se stát, že 1 smlouva končí, protože ona byla na 3 roky, to bylo mimochodem taky ÚHOS udělil nějakou pokutu, ale dobře ta smlouva nakonec obstála, ale ta končí z časového hlediska, pokud nebude nová, tak hrozí riziko.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy byste to riziko označil opravdu tedy za výrazné, že nebude vybíráno mýto, co říká paní místopředsedkyně Kovářová?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To ne, to bych neoznačil za výrazné. 11. července za necelý měsíc, a pokud se to stane, tak stát má zhruba 5 měsíců na to, aby zvolil nějaké krizové řešení.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Natisknout dálniční kupony pro /nesrozumitelné/


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To ne, to já to považuju za vyloučené. Ale já neříkám, a nepřeji si to, aby nastala situace, kdy by hrozilo, že to mýto nebude vybíráno, ale stát by měl být připraven a, ale já neznám detaily, kdyby tady byl ministr, tak nám mohl říct například, máme variantu B, dneska o ní nebudu mluvit, jsme účastníci soudního řízení, nechci zhoršovat naši pozici, čemuž rozumím. On musí hájit zájmy státu, v tomto případě Ministerstva dopravy. Ale nebojte se, máme něco připraveno. Takhle nevíme nic, jestli mají na tu, ona taky nemusí nastat, protože 11. července soud to zamítne, poběží to podle té smlouvy a budou řidiči zpoplatnění nový mýtným systémem, to se stát samozřejmě může a pro stát by to bylo samozřejmě lepší.

Václav MORAVEC, moderátor:
Peklo na D1. 52 km D1 se v současnosti modernizuje. V létě přibudou další 2 na sebe navazující úseky mezi Humpolcem a Prahou. Když se tedy na to podíváme.

redaktorka:
Modernizace probíhá na osmikilometrovém úseku mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi a na patnáctikilometrovém úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem. Opravuje se také desetikilometrový úsek Soutice–Loket a pětikilometrový obchvat Velkého Meziříčí. Na konci května byla obnovena oprava 14 km dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. V letních měsících má začít modernizace dalších 19 km D1. V úseku Koberovice–Humpolec a mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když
Zbyněk Stanjura jako někdejší ministr dopravy zahajoval kompletní modernizaci D1, tak jste mi sliboval, že už bychom dnes měli jezdit po modernizované dálnici D1. Kde se stala chyba, že letos asi zažijeme peklo, že zhruba 60 km D1 bude totálně rozkopaných?

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já jsem v té době říkal, že podle informací Ředitelství silnic a dálnic by ta modernizace měla trvat 7 let, a letos začne nebo probíhá 7. stavební sezóna. Takže máte pravdu. Na podzim na podzim by se mělo podle původní předpokladů končit. Podle mě se neskončí ani letos, ani příští rok, a když se skončí na konci roku 2021, tak to bude malý zázrak. Podle mě se tady jasně ukazuje neschopnost…

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže politik by to hodil na ŘSD?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, politik by to hodil jak na ŘSD, tak na ministra dopravy, nebo hodil, ti za to mají odpovědnost, za těch 7 let, od toho, že tam byla chybná rozhodnutí i ministrů konkrétních, od toho, že to nebylo dobře připraveno, toho, že se velmi často soutěžila jenom cena bez ohledu na kvalitu, pak se musel měnit dodavatel. Myslím si, že ta slepá víra v tu nejnižší cenu prostě není správná, že člověk tak, jak to dělá v soukromém životě, má posuzovat cenu i kvalitu vedle sebe, to znamená mít za dobrou cenu dobrou kvalitu, ne za koupit si to nejlevnější, nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. Já myslím, že to je známé české rčení, které prostě je pravdivé. A tyhle chyby se vlastně sčítaly a ten termín se neustále prodlužuje a pak...

Václav MORAVEC, moderátor:
Tudíž ten závazek, který vy jste dal veřejnosti, že letos bychom už měli jezdit po kompletní zmodernizované D1?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Je to 6 let, bude to příští měsíc 6 let, co už tam nejsem, takže bych mohl jako jednoduše ukazovat, ale stát nepřijal další opatření, která přijmout mohl. Dodneška nemáme dobře udělanou telematiku, to znamená, v okamžiku, kdy hrozí nějaké nebezpečí, abychom využili ty informační tabule, ne k tomu připoutej se, jeď 90, ale k tomu, aby včas sjížděli, aby tam dopravní policisté na místě, aby byli schopni zastavit včas, případně otočit tu kolonu, aby byli schopni prořezat svodidla a otočit to druhým pruhem a vyřešit to. Ne, že tam budou hodiny a hodiny stát celé rodiny, autobusy nákladní dopravci. To všechno mohlo přispět k tomu...

Václav MORAVEC, moderátor:
A to peklo, které hrozí letos, a to, co ministr dopravy oznámil, že se bude rozvážet voda na motorkách...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To je výsměch.

Václav MORAVEC, moderátor:
To považujete za výsměch?


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To považuju za výsměch, přesně tak.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Víte proč, protože každý, kdo jede na D1, tak si s sebou vezme dostatečné zásoby pití a svačinu. A myslím si, že ta chyba jednak, ta se stala v minulosti a průběžně probíhá, a to je, že není hotova ta severní D35, protože to by samozřejmě D1 ulehčilo a pak by pravděpodobně nebyly takové zácpy na D1.

Václav MORAVEC, moderátor:
Paní
poslankyně, ale postavit a dodělat tu severní část naší dopravní tepny a tím ulehčit D1, to je na staletí.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Není to na staletí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podívejte se s rekonstrukcí, pane předsedo. Teď jste to krásně popsal...


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ale není to na staletí. Je to o prioritách ministra.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Přesně tak. Já si myslím, že
Poslanecká sněmovna opět tedy pracovala za Ministerstvo dopravy, když společně všechny strany schválily a pracovaly na zákonu o urychlení výstavby liniových staveb, čili ty předpoklady jsou. To, že se to v minulých letech nedařilo, to je také pravda, ale to, že za 6 let hnutí ANO a resort dopravy zpackala, co může, promiňte, výběrová řízení a podobně. Také se ukazuje, že na D1 to zpoždění je způsobeno tím, že jsou nekvalitně připravené projekty což, konstatoval NKÚ.

Václav MORAVEC, moderátor:
Mění se to podle vás s novým ministrem dopravy, že nebudeme zažívat v té letošní letní sezóně peklo, když ministr dopravy říká, že to je pro něj priorita?

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Já si myslím, že se to nezmění, když počítá s tím, že bude rozvážet na motorce pitnou vodu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, pan ministr, paní místopředsedkyně.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
To ještě nevíme. Ale máme přece to Národní dopravní informační centrum, které máme v Ostravě. To můžeme používat pro liniové značky, aby v okamžiku, kdy se blíží riziko té kolony, aby se okamžitě dal zákaz vjezdu vozidla nad 3 a půl tuny v levém pruhu, aby tam byli dopravní policisté, proč by tam nemohli trávit celé léto na té D1, aby se nestřídali, usměrňovali tu dopravu, ta riziková místa. Každý, kdo vidí ten blikač, automaticky každý řidič sundává nohu z plynu, kamion se zařadí doprava. Tohle všechno by mohlo pomoci zmenšit to peklo, aby to byla snesitelná oprava. Opravovat se to prostě musí, udělat se to musí. Ale jsou kroky, inteligentní řízení dopravy, ty přechodné dopravní značky, využívání těch informačních tabulí, aby to bylo nejenom v češtině, ale i v angličtině a v němčině, aby řidiči věděli. Říkám, ten dočasný zákaz jízdy v levém pruhu, to všechno jsou kroky, které mohou zmenšit riziko těch kolon, zkrátit ty kolony a včas ta auta dostat z té D1 někudy, když už tam ta kolona prostě je.

Václav MORAVEC, moderátor:
I podle vás, pane
poslanče, jsou ta opatření, které nachystalo Ministerstvo dopravy, nedostatečná.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Já tady asi nemám k tomu co dodat. Já si myslím, že když někdo řekne, že je něco pro něj priorita, tak by to mělo mělo vypadat asi trošku jinak.

Václav MORAVEC, moderátor:
Děkuji za diskusi trojici hostů, kterými byli: bývalý ministr dopravy, předseda
poslaneckého klubu ODS Zbyněk Staňura, poslanec Ondřej Polanský z Pirátů a členka podvýboru pro dopravu a také místopředsedkyně Starostů Věra Kovářová, děkuji vám.

Věra KOVÁŘOVÁ, místopředsedkyně hnutí, členka podvýboru pro dopravu /STAN/:
Také děkujeme.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Děkuji za pozvání.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda podvýboru pro dopravu PSP ČR /Piráti/:
Mějte se hezky.

Václav MORAVEC, moderátor:
A připomínám, že pozván byl i ministr za hnutí ANO Vladimír Kremlík, jeho židle však zůstala prázdná a rozhodl se diskuse dnes nezúčastnit. Takové byly dnešní Otázky. Připomínám, že nás najdete na internetových stránkách České televize, stejně tak jsme na sociálních sítích. Hezký zbytek neděle pokud možno ve společnosti zpravodajské Čtyřiadvacítky.

Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu ODS