Babiš jen odvádí pozornost od svého problému s imunitou, říká Martin Kupka pro Echo
(ECHO24.cz) Ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka v rozhovoru pro Týdeník Echo hovoří mimo jiné o odvedené práci na Ministerstvu dopravy: „Přebíral jsem rozpracovaných 131 kilometrů dálničních úseků, předávat svému nástupci budu přes 175 rozestavěných kilometrů. A co v dalším období bude možné začít a v přespříštím dokončit, to teď dohromady dělá kolem 250 kilometrů."
V jakém stavu byste řekl, že předáváte vládu?
V mnoha směrech se s republikou opravdu podařilo hnout dopředu. Kolik je u nás v dopravě připraveno investičních akcí, kolik je možno uskutečnit i z dlouhodobého infrastrukturního dluhu, o tom fakt není sporu. Stejně modernizace armády a další. Pravda, máme i svoje dluhy, tím nejvýznamnějším je digitalizace stavebního řízení. Jinde se digitalizace zvládla – abych zůstal u svého oboru, lidé si mohou objednat řidičský průkaz s doručením do výdejního boxu, aniž by museli hlídat úřední hodiny, to je průlom.
A když tedy zůstaneme na ministerstvu dopravy, v jakém stavu předáváte rozdělané projekty?
Tak jako já jsem převzal celou řadu rozdělaných projektů a dokončoval jsem je, tak i teď bude připravena celá řada klíčových projektů, kdy se často podařilo překonat dlouholeté stání na místě: pražský okruh, kde máme kladnou EIA (posudek vlivů na životní prostředí – pozn. red.) pro celou severní část. Kladnou EIA máme pro D52, tedy dálniční spojení mezi Brnem a Vídní, dlouho se na ni čekalo. Totéž vysokorychlostní tratě, kde jsme obdrželi kladnou EIA pro Moravskou bránu a čerstvě i pro trať Brno–Břeclav. U všech jmenovaných projektů jsme jednali s obcemi. V tom se přístup státu změnil, už se nemotáme na mrtvém bodě.
Dá se vyčíslit poměr dopravních projektů, které jste převzal a které budete předávat?
Posun je to obrovitý. Přebíral jsem rozpracovaných 131 kilometrů dálničních úseků, předávat svému nástupci budu přes 175 rozestavěných kilometrů. A co v dalším období bude možné začít a v přespříštím dokončit, to teď dohromady dělá kolem 250 kilometrů. Ano, to otevírá otázku, jak to všechno profinancovat. My jsme rozjeli vícero PPP projektů (tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru – pozn. red.), jsme v pokročilém výběru koncesionáře D35 a železničního spojení mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla. A naše vláda rozhodla, že i ramena vysokorychlostních tratí půjdou v režimu PPP.
(Autor: Daniel Kaiser)
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu