Vysokorychlostních vah na dálnicích postupně přibývá. Na konci roku jich bude v provozu celkem 31

(www.mdcr.cz) V polovině roku se rozšíří síť pro dynamické vážení nákladních vozidel o dalších 10 vysokorychlostních vah, do konce roku pak ještě o další tři. Celkem tak bude na českých dálnicích 31 vysokorychlostních vah ať již ve zkušebním nebo v ostrém provozu.
„Postupně jednotlivé vysokorychlostní váhy uvádíme do zkušebního a následně ostrého provozu. Ve spolupráci s příslušnými obcemi s rozšířenou působností nastavujeme posílání vážních lístků, na základě kterých provozovatelé přetížených nákladních vozidel dostávají pokuty. Váhy ale fungují i pro předvýběr pro policii nebo silniční inspektory, kteří kamiony zkontrolují přímo na místě,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Vysokorychlostní váhy fungují na principu dynamického vážení v reálném čase. Technologie WIM (Weigh in Motion) dokáže bez přerušení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla, zatížení jednotlivých náprav a další parametry, které jsou klíčové pro posouzení, zda vozidlo splňuje zákonné limity.
„Každá tuna navíc znamená vyšší náklady na opravy a kratší životnost silnic. Díky této technologii můžeme chránit investice do infrastruktury a přispívat k větší bezpečnosti všech řidičů. Na základě dohody s jednotlivými obcemi dochází k postupnému náběhu zasílání podnětů ke správnímu řízení jednotlivým obcím, aby stačily přestupky odbavovat,“ dodává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Novela zákona o pozemních komunikacích i příslušné vyhlášky umožnily provozovat kontrolní vážení v režimech „ostrého“ nebo „indikativního“ režimu, tedy zapínat náhodně váhy pro automatizované pokutování. Obdobně fungují i některé systémy měření rychlosti vozidel. To umožňuje administrovat přestupky za přetížené kamiony bez zahlcení správních orgánů ORP. Indikativní režim vah je pak využíván pro předvýběr vozidel ke kontrole přímo v provozu.
Podle zákona o pozemních komunikacích činí pokuta za každou započatou tunu nad povolený limit 9 000 Kč. Pokud je překročení do půl tuny, pokuta činí 5 000 Kč. Pokuty hradí provozovatelé vozidel. Od března 2024 se příjmy z pokut rozdělují mezi obce (30 %), kraje (30 %) a vlastníky komunikací (40 %), což motivuje všechny úrovně veřejné správy k podpoře této technologie.
K dnešnímu dni je v provozu 18 vysokorychlostních vah, z toho u 2 vah probíhá reklamační oprava a v plnohodnotném provozu budou od druhé poloviny června. Do konce června 2025 zároveň přibude dalších 10 zařízení a do konce roku ještě 3 další. Na jedné váze proběhne technologický upgrade. Váhy jsou rozmístěné po celé dálniční síti, nejvíce ve Středočeském kraji okolo Prahy, kde je nejvyšší intenzita provozu nákladních vozidel.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu