Volební program pro volby do Zastupitelstva Plzeňského kraje koalice ODS A TOP 09 – SPOLEČNĚ DO KRAJE

19. srpna 2024
Volební program pro volby do Zastupitelstva Plzeňského kraje koalice ODS A TOP 09 – SPOLEČNĚ DO KRAJE

(www.ods.cz/region.plzensky) V našem programu se chceme v příštím období vrátit k myšlence personálně štíhlého kraje a jeho efektivního rozvoje. V Plzeňském kraji žije již více než 600 tis. lidí a je tvořen 501 obcemi. Tyto obce a jejich občané mají své starosti a logicky vzhlížejí k samosprávnému kraji s nadějí. Učiníme vše pro to, aby se tyto naděje nerozplynuly v prosazování pouze osobních zájmů některých zastupitelů. Dobrým příkladem, jak současné vedení kraje upřednostňuje svou vlastní motivaci před veřejným zájmem, je například prosazování velmi sporné rekonstrukce bývalých městských lázní na „Kulturní centrum Plzeňského kraje“ za více než 2 miliardy Kč, a to bez jakékoliv architektonické soutěže a realistického vyhodnocení budoucího využití draze koupené budovy v havarijním stavu.

Zatímco na jedné straně současná vládnoucí koalice realizuje takto finančně náročné projekty, současně hodila přes palubu mnohé školní budovy, které volají po urgentních opravách a rekonstrukcích. Neřeší ani narůstající problémy ve zdravotnictví a není ochotna učinit seriózní návrh městu Sušice k řešení provozu jejich městské nemocnice. Přitom naší zásluhou z prvních dvou volebních období má Plzeňský kraj nadprůměrně vysoký podíl na vybraných daňových výnosech a tedy i prostor k potřebným investicím. Tento podíl odráží velkou územní výměru jeho sedmi okresů, vysoký počet malých obcí a v zásadě charakter převážně venkovského osídlení.

Dobře si uvědomujeme, že Plzeňský kraj tady není jen pro krajské město, které patří výší rozpočtu mezi čtyři nejbohatší v naší zemi, ale naším zájmem je skutečně všestranný rozvoj celého území Plzeňského kraje, jak předpokládá zákon o krajích. Chceme se především orientovat na důležité posuny v těch oblastech, které jsou neoddiskutovatelně úlohou krajské samosprávy. A to je především oblast dopravy, zdravotnictví, regionálního školství, sociální péče a kultury v jejích paměťových formách a podpora tzv. živé kultury. Úlohou kraje není překážet, odrazovat nadměrnou byrokracií, ale naopak naslouchat, pomáhat a umocnit aktivity občanů, obcí i spolků na jeho území. To bylo naším záměrem již od počátku vzniku krajů, který jsme také v prvních dvou obdobích úspěšně naplňovali. V opozici jsme se vždy snažili postupovat odpovědně, racionálně a korektně, byť současně důrazně jsme upozorňovali vládnoucí koalici na její chyby a zjevné nedostatky v řízení kraje.

Pokud opět dostaneme důvěru voličů, vrátíme se k tradici zodpovědného vedení kraje z počátku jeho existence a budeme Plzeňský kraj rozvíjet s ohledem na budoucnost a potřeby lidí, kteří na jeho území žijí, ať už v městech nebo na venkově. Vedle toho budeme pracovat na tom, aby byl Plzeňský kraj atraktivní také pro své návštěvníky a ti zde nacházeli veřejné služby na vysoké úrovni odpovídající 21. století.

Naše kandidátní listina je sestavena jak z lidí zkušených, kteří již ve prospěch Plzeňského kraje pracovali, ale také z kandidátů, kteří reprezentují mladou generaci, lidí úspěšných ve svých profesích a nanejvýš kompetentní k převzetí odpovědnosti na krajské úrovni. Součástí naší kandidátní listiny jsou také i osobnosti z řad nezávislých starostů, kteří se ztotožňují s naším programem a ideovým směřováním obou politických stran. Nejsou tam pouze jako podbízivé volební lákadlo, ale s jejich osobním příspěvkem v krajské politice beze zbytku počítáme. Ať již přímo v krajském zastupitelstvu nebo v jeho výborech, komisích nebo v jiných formách co nejužší spolupráce.


ZDRAVOTNÍ PÉČE – kvalitní a dostupná

Naším cílem je moderní, efektivní, akceschopné a udržitelné zdravotnictví, které bude poskytovat kvalitní služby spokojeným pacientům po celém území našeho kraje a dobře ohodnotí zdravotníky. Zdravotnictví v Plzeňském kraji není jako celek systémově řízené, nevyhodnocují se a neplánují se potřeby zdravotních služeb, nejsou dostupné informace o kvalitě, dochází k výpadkům zdravotní péče. Chybí cílená koordinovaná lokální podpora pro chybějící zdravotní péči.

  • zřídíme portál o kvalitě poskytovaných služeb, který bude sledovat kvalitu, dostupnost a spokojenost občanů se zdravotní péčí
  • zhotovíme dlouhodobý plán dostupné ambulantní, lůžkové a následné péče, včetně hospicové (zubní PL, PLDD), kraj bude péči koordinovat
  • zajistíme a udržíme zdravotníky v oblastech a oborech, kde je jich nedostatek (podpůrnými programy - budování startovacích bytů, ordinací a vybavení pro zdravotníky, sdílené či sdružené práce s adekvátní ordinační dobou a pomoc při zajištění dopravní obslužnosti těchto ordinací)
  • podpoříme rozvoje digitalizace zdravotnictví, protože Plzeňský kraj by měl být průkopníkem v podpoře takzvané telemedicíny a sdílení zdravotních informací
  • budeme prosazovat rovnoprávný přístup ke všem lůžkovým zdravotnickým zařízením v kraji bez ohledu na formu vlastnictví
  • zachováme síť krajských nemocnic a budeme pokračovat v investicích do zdravotnických zařízení (dostavba pavilonu SO 07 Klatovské nemocnice s urgentním příjmem, posílením interních lůžek a nových rehabilitačních lůžek a centralizované laboratoře; zahájíme kompletní rekonstrukci Rokycanské nemocnice, a to ambulantní částí, urgentním příjmem a novým výjezdovým stanovištěm ZZS Plzeňského kraje; zahájíme stavbu nové LDN v Plané u Mariánských Lázní, kde by ideálně ve spolupráci s městem měla vzniknout i nová poliklinika a nové výjezdové místo ZZS Plzeňského kraje).
  • předložíme městu Sušice seriózní nabídku na zajištění dlouhodobého a udržitelného provozu Sušické nemocnice s garancí poskytování kvalitních lékařských služeb (variantně: odkoupíme či dlouhodobě pronajmeme Sušickou nemocnici s garancí poskytování kvalitních lékařských služeb ambulantní péče s možností zavedení jednodenní chirurgie a rozšířením kapacit lůžek následné péče) pro okresy Domažlice a Klatovy zřídíme v nemocnicích lékárny s pohotovostním provozem
  • podpoříme spolupráci krajských nemocnic s FN Plzeň, LF UK a ZČU v Plzni, praxe studentů v nemocnicích kraje bude odměněna
  • zřídíme stipendijní programy pro nedostatkové zdravotní obory lékařské i nelékařské se závazkem práce v Plzeňském kraji
  • budeme pokračovat v modernizaci vybavení Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje a jejích výjezdových stanovišť s ohledem na stárnutí populace budeme navyšovat počty lůžek následné péče a paliativní péče v rámci stávající sítě nemocnic
  • podporou vzniku ambulancí zajistíme komplexní péči o duševní zdraví, včetně podpory rozvoje sítě terénních, ambulantních a pobytových služeb pro osoby s duševním onemocněním a mentálním postižení

BEZPEČNOST – skutečně bezpečný kraj

Bezpečí lidí v Plzeňském kraji je pro nás zásadní. S přibývajícím počtem tzv. agenturních pracovníků napříč naším krajem vnímáme zvyšující se nároky na bezpečnost obyvatel kraje. Díky intenzivnější koordinaci spolupráce s Policií ČR chceme snížit kriminalitu.

  • nepodpoříme vznik nových rozvojových zón, aniž budou konkrétně řešeny otázky odpadů, sociálního bydlení, kulturního a sociálního zázemí, zdravotnických služeb, včetně škol pro zaměstnance (naopak prioritně podpoříme projekty s vysokou přidanou hodnotou – výzkum, přesné strojírenství, oproti montovnám a skladům)
  • zajistíme fungující spolupráci státních bezpečnostních složek s bezpečnostním prostředím kraje a obcí, budeme kraj i obce na krizové situace průběžně a systematicky připravovat
  • podpoříme zajištění odpovídajícího vybavení všech složek integrovaného záchranného systému
  • podpoříme zvýšení kontroly v cizinecké problematice, řešení problematiky pracovních agentur a ubytoven pro zahraniční pracovníky
  • vytvoříme funkční krajský pandemický plán a krajské hmotné rezervy ochranných prostředků a připravíme kraj na součinnost při mimořádných událostech
  • zajistíme přeshraniční spolupráci s německým sousedem v oblasti bezpečnosti
  • posílíme schopnost kraje koordinovat opatření v případě migrační krize
  • navýšíme podporu dobrovolných hasičů v obcích
  • podpoříme dobrovolné zálohy v Plzeňském kraji
  • ve spolupráci s obcemi a městy podpoříme projekty zvyšující bezpečnost v okolí vlakových a autobusových nádraží
  • ve spolupráci s městy podpoříme projekty pro začlenění bezdomovců do společnosti (bydlení a práce)
  • podpoříme realizaci bezpečnostně vzdělávacího centra Plzeňského kraje
  • budeme iniciovat nácviky IZS a veřejnosti na mimořádné události v kraji (evakuace nemocnic, škol, obchodních center, nácvik útočícího střelce, blackout, masivní kyberútok, požár…)
  • hrozba sucha může být do budoucna velkým problémem a kraj na ni bude muset reagovat. S tím je spojené i nebezpečí požárů, kterou nejsou tolik časté a schází zkušenosti při rozsáhlém zásahu.- posílíme kybernetickou a informační bezpečnost, zejména v kritické infrastruktuře a v nakládání s citlivými údaji

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ – zdravá voda ze zdravé krajiny

Ochrana životního prostředí je naší prioritou. Ochránit životní prostředí a krajinu musí být jednou ze základních úloh každé politické reprezentace. Kraj má v oblasti životního prostředí jednu superprioritu – vodu, neboť bez čisté a dostupné vody doma a v krajině se nedá žít. Jen ze zdravé krajiny dostaneme zdravou vodu, všichni občané kraje potřebují pitnou vodu. Stejně přistupujeme k ochraně půdy, vzduchu, krajiny i přírody jako celku. V této oblasti jsou prioritami udržení vody v krajině, ekologicky únosná likvidace odpadů, zvyšování druhové skladby živočichů i rostlin a rozumná ochrana významných druhů a lokalit v našem kraji.

  • budeme soustavně pracovat na zlepšení kvality vody, zejména v Úhlavě, která je zdrojem pitné vody pro významnou část obyvatel Plzeňského kraje (docílit lepší kvality vody lze jen souborem více opatření, mj. snížením objemu vypouštěných tzv. odlehčovaných odpadních vod při deštích přímo do řek a potoků)
  • podpoříme obce při tvorbě a realizaci koncepčních materiálů, jako jsou koncepce odtokových poměrů a následnou realizaci opatření, jako je např. výstavba oddělené kanalizace pro dešťovou vodu
  • podpoříme projekty spojené se zadržováním vody v krajině, ať už formou zasakování dešťové vody ze střech budov, zřizování zelených střech, nádrže na vodu u rodinných domů
  • podpoříme výstavbu retenčních nádrží, které by odpadní vodu při deštích zachycovaly
  • podpoříme projekty na podporu modernizace vodohospodářské infrastruktury, propojování vodárenských soustav a čištění vodních toků a ploch
  • podpoříme ekologické hospodaření na polích tam, kde má významný vliv na kvalitu vody
  • podpoříme drobné zemědělce, rodinné farmy a malé zemědělské podniky
  • podpoříme tvorbu remízků, obnovu starých polních cest, zalesňování vhodných ploch a další opatření, která povedou k zadržování vody v krajině a její menší erozi (podpoříme i spolky a organizace, které se podobnou činností na území Plzeňského kraje zabývají)
  • podpoříme fungování chráněných částí přírody v našem kraji (zejména se jedná o NP Šumavu a CHKO Brdy a Český les), které vyváženě skloubí potřebu tyto oblasti chránit v jejich přirozeném vývoji s životem jejich obyvatel a zasadíme se o rozvoj přidružené infrastruktury
  • stojíme za rozhodnutími místních obyvatel nepokračovat v průzkumných pracích k vyhledání místa pro hlubinné úložiště jaderného odpadu na Horažďovicku v lokalitě Březového potoka
  • budeme klást důraz na třídění odpadu, včetně jeho efektivního zpracovávání a energetické využití, a to včetně snižování množství směsného komunálního odpadu, budeme podporovat vznik dalších sběrných dvorů a malých kompostáren pro využití biologického odpadu
  • chceme systematicky podporovat myslivost, rybářství a včelařství
  • v energetice budeme usilovat o to, aby kraj byl lídrem v komunitní (sdílené zelené) energii
  • podpoříme příklady dobré praxe, chtěli bychom pokračovat a rozvíjet projekty, které už na kraji v ochraně životního prostředí fungují, jako je např. projekt „Zdravá krajina“
  • budeme postupně snižovat energetickou náročnost krajských budov změnou energetických zdrojů a zavádět technologie snižující energetickou náročnost
  • podpoříme rozšíření ochrany významných krajinných prvků na území Plzeňského kraje

SOCIÁLNÍ POLITIKA – důstojně a proaktivně

Kraj bude nadále aktivně reagovat na stárnutí populace a bude usilovat o to, aby struktura sociálních služeb v kraji odpovídala tomuto vývoji. Proto se zaměříme na propojení systému zdravotních a sociálních služeb. Je třeba, aby kraj uměl reagovat na potřeby občanů s různou mírou závislosti na zdravotní a sociální péči a vyrovnal podmínky poskytovatelů bez ohledu na jejich právní formu a zřizovatele. Zaměříme se na podporu a rozvoj života v běžném prostředí, sociální služby za situace, kdy si občan nemůže pomoci sám a nemůže pomoci ani rodina, posilování odpovědnosti rodiny a zlepšení informovanosti pro orientaci v systému.

  • podpoříme stárnutí doma, s níž souvisí podpora komunitních a sousedských projektů i domácí terénní hospicové péče – pomůžeme postavit nový hospic sv. Lazara v Plzni a podpoříme nově působení domácí a lůžkové péče na Klatovsku a Domažlicku
  • investujeme do modernizace a rozšíření domova sociálních služeb v Liblíně na Rokycansku, budeme renovovat i další zařízení pobytových sociálních služeb
  • postavíme vzorový mezigenerační dům pro seniory s dětskou skupinou v Klatovech, Tachově či Domažlicích (za spoluúčasti státu skrze finanční z NPO) a podpoříme rozvoj dobrovolnictví v domovech poskytujících sociální péči a ve zdravotnických zařízeních
  • budeme rozvíjet a podporovat tzv. odlehčovací služby denních stacionářů a domácí péče
  • podpoříme zřizování dětských a sousedských dětských skupin (ve spolupráci s obcemi, městy, zaměstnavateli a Hospodářskou komorou vytipujeme místa, kde je nedostatečná kapacita předškolních zařízení a tam budeme podporovat jejich vznik)
  • ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením budeme podporovat volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením a odstraňovat bariéry
  • podpoříme svozové služby pro lidi s postižením, a to zejména v místech, která nemají dostatečnou dopravní obslužnost
  • budeme investovat do služeb, které mohou pečující rodině i klientům pomoci zvládat složitou situaci, jako jsou osobní asistence, odlehčovací služby a pečovatelské služby
  • vytvoříme dostupnou síť odlehčovacích služeb pro ty rodiny, které se v domácnosti starají o seniory či handicapované členy rodiny a potřebují si odpočinout a zregenerovat
  • nadále budeme podporovat zkvalitňování pobytových služeb, které jsou také neodmyslitelnou součástí poskytování sociálních služeb
  • zřídíme krajskou centrální poradenskou linku pro sociální služby a portál o kvalitě poskytovaných sociálních službách
  • finančně podpoříme programy pro neziskové organizace, které se věnují ohroženým rodinám a rodinám se specifickými potřebami (nízkopříjmové, alkohol, nezaměstnané či narušené partnerské a rodinné vztahy)
  • vyhodnotíme a případně navýšíme kapacitu domů pro seniory, které zřizuje kraj
  • budeme podporovat oblast pěstounské péče (cílenými dotacemi, propagací, poradenstvím)

DOPRAVA – doprava je krevním oběhem kraje

Naším cílem je kvalitní, bezpečná a udržitelná všestranná dopravní obslužnost. Kvalitní a bezpečná silniční síť je nezbytná pro rozvoj ekonomiky. Propracovaný systém veřejné dopravy je stěžejní pro fungování ekonomiky v regionu. Je klíčem k rozvoji veškerých aktivit občanů kraje s důrazem na rychlé a pohodlné cestování za prací, vzděláním, kulturou i zábavou.

  • budeme podporovat stát při modernizaci komunikací I. třídy, a to zejména při výstavbě obchvatů obcí zatížených kamionovou dopravou (nechceme, aby tranzitní kamionová doprava využívala silnice nižších tříd, na které je vytlačována mýtem), připravíme navazující investice na silnicích nižších tříd a pomůžeme s výkupy pozemků a ujmeme se role mediátora ve sporech o trasování komunikací
  • dokončíme přípravy a realizaci důležitých staveb silnic II. třídy: obchvat Tachova na II/198, prodloužení západního obchvatu Klatov v propojení silnic I/22 a II/191, přeložka II/180 Chrást – Kyšice
  • zasadíme se o obchvat Losiná – Chválenice
  • připravíme pokračování budované přeložky II/232 mezi Osekem a dálnicí D5 u Rokycan až k Radnicím a budeme usilovat o modernizaci připojení Blovicka a Přešticka na dálnici D5
  • zahájíme přípravy na kvalitnější dopravní napojení cenné a turisticky atraktivní lokality Manětínska
  • vyjmeme plán na silniční průtah Plzní ze Zásad územního rozvoje Plzeňského kraje a budeme usilovat o to, aby západní segment plzeňského městského okruhu převzal stát a začal s přípravou jeho rozšíření na čtyři jízdní pruhy
  • budeme usilovat o zařazení železniční tratě Praha – Plzeň mezi vysokorychlostní tratě směřující do Německa
  • zaměříme se na zlepšení silnic spojujících navzájem obce s rozšířenou působností a urychleně odstraníme nejvíce nebezpečná místa, jako např. křižovatku silnic I/21 a II/199 v průmyslové zóně Bor u Tachova nebo křižovatku silnice I/27 u Litic
  • finančně podpoříme vznik nového parkovacího domu u areálu Fakultní nemocnice na Lochotíně, kterou využívají obyvatelé celého kraje
  • zajistíme rychlejší propojení Domažlicka s Tachovskem, včetně podpory obchvatu Domažlic
  • zavedeme mobilní aplikace a webové stránky „Krajánek“, které umožní občanům upozorňovat na závady na majetku kraje a zároveň kontrolovat jejich odstraňování
  • podpoříme rychlou modernizaci železniční tratě z Plzně do Domažlic a ve spolupráci s Bavorskem až do Mnichova
  • prostřednictvím Asociace krajů či vlastní zákonodárnou iniciativou chceme docílit změny zákona, aby ze SFDI byly více financovány investice do krajských silnic a chceme vést diskuzi o podílu spotřební daně z benzinu a nafty, který by měl ve větší míře směřovat právě do SFDI
  • při projektování dopravních staveb budeme dbát na minimalizaci jejich dopadu na kraj a na uplatňování ekologických opatření
  • zpracujeme koncepci elektromobility kraje, podle níž budou koordinovány investice do budování nabíjecí infrastruktury
  • provedeme revizi dopravních značek na území kraje, zbytečné odstraníme a naopak riziková místa zvýrazníme
  • budeme pokračovat v budování přestupních terminálů mezi vlaky a autobusy, jejich součástí vždy budou stojany a boxy na kola
  • na vhodných místech zřídíme parkoviště P+R, jako např. u zastávky Okounová v Plzni pro dojíždějící ze severního Plzeňska
  • budeme rozvíjet integrovaný dopravní systém, nabídka spojů veřejné dopravy bude umožňovat občanům kraje kulturní, sportovní a společenské akce celokrajského významu, autobusové spoje budeme soustavně přizpůsobovat obyvatelům měst a obcí a posílíme roli spojů na „zavolání“, aby vozy jezdily v časech, kdy je cestující opravdu využívají
  • omezíme na minimum případy, kdy jsou vlaky po elektrifikovaných tratích vedeny vozy s naftovým motorem
  • chceme, aby kraj převzal iniciativu při plánování a výstavbě dálkových cyklostezek mezi městy a rekreačními oblastmi (Brdy, Šumava, Český les) i mezi města navzájem a pomůžeme obcím při koordinaci i financování těchto záměrů
  • pro rozvoj kraje je na jeho území nutné zachovat letiště pro civilní dopravní i rekreační provoz, a to nejlépe v Líních
  • zasadíme se o urychlenou rekonstrukci největší a nejvytíženější okružní křižovatky na Borských polích v Plzni
  • navýšíme finanční prostředky do rekonstrukcí havarijních stavů mostů
  • do rekonstrukcí krajských silnic dáme 1 miliardu z vlastních prostředků kraje ročně

VZDĚLÁVÁNÍ – kvalitní vzdělávání je mozek a budoucnost kraje

Vzdělávání musí být prioritou příštího vedení Plzeňského kraje. Proto je třeba podporovat vzdělávací instituce i studenty na všech úrovních. Kraj nese hlavní zodpovědnost za úroveň středního i
učňovského školství, a tím tedy i za vzdělávání mladé generace. Chceme rozšířit rozsah gymnázií a lyceí, tedy všeobecného vzdělávání v kraji, vsadit na propojení škol a zaměstnavatelů nebo v nabídce odborného středního školství sázet na obory, umožňující všestranné uplatnění na trhu práce.

  • budeme klást důraz na všeobecné dovednosti a kompetence pro budoucnost (zejména na kreativitu, kritické myšlení, prezentační dovednosti a komunikaci), ale také důraz na další kompetence studentů (finanční, ekonomická, mediální a občanská gramotnost)
  • budeme pokračovat v opravách a rekonstrukcích objektů krajských škol
  • budeme podporovat preventivní programy (kyberšikana, šikana, drogy)
  • zvýšíme důraz na kvalitní jazykovou výuku a podpoříme mobility studentů středních škol
  • vypořádáme se se stále chybějícím kvalitním propojením škol a spolupráci škol a studentů s konkrétními firmami a podniky
  • podpoříme rozvoj inovativních a kreativních firem, jejich spolupráci s výzkumnými institucemi, vysokými školami, univerzitami a jejich výzkumnými centry
  • budeme soustavně podporovat nadané a talentované studenty i doktorandy
  • budeme prezentovat projekty a programy úspěšných škol
  • zasadíme se o větší využití v Plzeňském kraji sídlících univerzit a na ně navázaných výzkumných institucí pro rozvoj celého kraje
  • budeme soustavně podporovat jazykové pobyty žáků středních škol, naším cílem je, aby dotované studijní zahraniční pobyty navštěvovalo 15 % žáků středních škol
  • zavedeme programy prevence syndromu vyhoření a časného záchytu příznaků deprese formou psychohygieny žáků i učitelů
  • vedle všeobecného vzdělávání se zaměříme na zachování a rozvoj řemeslných
  • oborů, dále zdravotnických a IT oborů a zavádění nových oborů v souvislosti s rozvojem
  • technologií; podpoříme zemědělsko-lesnické obory i další vzdělávací aktivity se vztahem k hospodaření s vodou
  • budeme podporovat projekty dobrovolnické činnosti na školách a týmové projekty
  • podpoříme vznik studijního oboru psychologie a psychoterapie na ZČU či LF UK v Plzni
  • zřídíme funkce školních psychologů na středních školách
  • budeme podporovat celoživotní vzdělávání pro dospělé a seniory
  • připravíme a zahájíme postupnou modernizaci stávajících zcela nevyhovujících internátů krajských středních škol
  • z prostředků kraje budeme účinně pomáhat obcím při rekonstrukcích a modernizaci jejich základních škol, nechceme stavět bariéry mezi fungováním krajského a obecního školství
  • budeme rozšiřovat kapacity všeobecného vzdělávání, např. zřídíme chybějící německé gymnázium či alespoň v němčině studující třídu

KULTURA – je naše identita

Základem kulturní politiky v Plzeňském kraji musí být nejen podpora krajem zřízených institucí, ale i živé kultury přímo v obcích. Proto budeme vedle činnosti krajských muzeí a galerií jako míst
uchovávání, prezentace historické paměti a moderních vzdělávacích institucí finančně podporovat právě živou kulturu. Kultura je hybatelem rozvoje regionu, pro kvalitu života a identitu kraje
je nezbytná, proto její oblast nesmí být opomíjena. Plzeňský kraj je znám nejen bohatstvím barokní architektury, výtvarného umění, ale i rozmanité živé kultury na nejvyšší profesionální i vynikající amatérské úrovni.

  • oživíme naše města a náš venkov – podpoříme místní živou kulturu, místní tradice a spolky, kulturu i zřizovatele a organizátory kulturních akcí, muzea i galerie
  • zachováme nastavení dotačních programů v oblasti kultury a památkové péče
  • dokončíme a připravíme investiční projekty i s podporou fondů EU a dalších zahraničních zdrojů, abychom zachovali kulturní památky a historické objekty
  • knihovny budeme rozvíjet jako centra celoživotního vzdělávání, nastavíme rozvoj regionálních funkcí knihoven
  • podpoříme živé umění jak formou grantových programů, tak přímou dotací profesionálním institucím
  • budeme pokračovat v podpoře tradičních nadregionálních festivalů hudebních, divadelních i filmových, podpora kulturních festivalů, akcí a celoroční činnosti kulturních spolků
  • budeme pokračovat v podpoře záchrany a obnovy památkově chráněných objektů i kulturního života ve městech a obcích Plzeňského kraje
  • podpoříme filmovou tvorbu prostřednictvím filmových pobídek
  • zasadíme se o spojování a prolínání projektů kulturních se vzdělávacími
  • budeme připomínat důležitá výročí historických osobností spjatých s krajem a pomáhat
  • institucím a organizacím pracujícím s dějinami území kraje, a to zejména s érou moderních dějin jako podporou budování lokální a regionální kulturní identity
  • budeme usilovat o výstavbu připravené nové budovy Západočeské galerie v Plzni v připravené lokalitě U Zvonu
  • budovy bývalých městských lázní v Plzni opravíme, ale najdeme na ně daleko smysluplnější využití a přidanou hodnotu pro využití krajem spravovaných institucí, po diskuzi s nimi, a ve spolupráci s městem Plzní
  • zabezpečíme pro všechna krajská muzea takové zázemí, které bude samo o sobě vybízet k návštěvám občanů, např. v Domažlicích budeme usilovat o odkoupení budovy bývalé tkalcovny umístěné nedaleko od Chodského hradu a o její rekonstrukci pro účely muzea a v Sušici o odkoupení městského domu na náměstí pro muzeum
  • jsme připraveni navýšit podporu Plzeňské filharmonii jako symfonickému tělesu prvořadé úrovně či proslulému tradičnímu multioborovému festivalu Smetanovské dny

REGIONÁLNÍ ROZVOJ – PODPORA VENKOVA – kraj nejlepší koordinátor

Regionální rozvoj se nesmí stát jakousi umělou oblastí, která spočívá pouze v dotacích a územním plánování. Regionální rozvoj musí vycházet z analýzy silných a slabých stránek našeho regionu. V oblasti regionálního rozvoje považujeme za naši hlavní prioritu zastavení vylidňování i odchod mladých lidí z kraje a zlepšení podmínek na venkově, aby se zde dalo kvalitně žít a pracovat. Budeme proto usilovat o zajištění veřejných služeb, jako je dostupná zdravotní péče, zachování škol a přiměřená dopravní obslužnost, ale také chceme podpořit udržení pracovních příležitostí v oblastech mimo Plzeň nebo umožnit lidem pracovat z domova, a to díky podpoře rychlejších sítí v obci a elektronizaci veřejné správy. Nejvýznamnějšími partnery v této oblasti jsou pro kraj obce, proto chceme řešit starosti starostů. Vnímáme kraj jako koordinátora a garanta rovnoměrného rozvoje celého kraje a jeho měst a obcí, jako prostředníka a mediátora vztahů mezi obcemi a státní správou.

  • budeme pokračovat v podpoře obcí při opravách silnic, při přípravě a realizaci strategických projektů z oblasti IT a vodohospodářské infrastruktury
  • budeme usilovat o zachování či navýšení pracovních míst ve venkovském prostoru ve spolupráci s hospodářskou komorou a konkrétní podporou podnikání, místních služeb, podnikatelů či zemědělců
  • budeme prosazovat koncept tzv. chytrých řešení ve venkovských oblastech, udržení zaměstnanosti a podporu lokálních zemědělců, producentů a výrobců
  • budeme usilovat o zachování základních služeb, venkovských prodejen, ambulantní lékařské péče či bezpečnosti obyvatel a výrazné investice do venkovských oblastí (účast kraje jako spolupracujícího partnera při nabídce dostupné zdravotní péče, veřejné dopravy a silniční sítě k dojezdu do zaměstnání či za zábavou)
  • rozšíříme dosavadní podporu v rámci programů obnovy venkova se zvláštním důrazem na krajinný ráz dotčených lokalit, ale program budeme i dále rozvíjet např. za účelem zkvalitnění infrastruktury a služeb nejen pro občany trvale žijící na venkově, ale i pro podporu cestovního ruchu
  • budeme se podílet na fungování profesionálních, poloprofesionálních i dobrovolnických služeb a spolků, místních zvyklostí a tradic, a jsme připraveni podpořit činnost zájmových a dobrovolnických organizací na území celého kraje
  • chceme lepší koordinaci rozvoje (zejména malých obcí), kraj by měl aktivně pomáhat při vzniku a rozjezdu společenství obcí (sdílení úředníků, jednotlivých agend a úřadů) a podporovat udržitelný rozvoj obcí
  • chceme, aby kraj finančně a metodicky podporoval urbanistický a územní rozvoj obcí
  • budeme koordinovat cykloturistické projekty „Od Pramene k ústí…“ (od pramenů Mže, Úhlavy, Úslavy, Radbuzy, Střely cyklostezkou Berounkou až do Prahy)
  • podpoříme rozvoj podnikání v ohrožených lokalitách s cílem udržet obyvatele a pracovní místa
  • budeme podporovat a prezentovat lokální zemědělce a jejich produkty (bude pokračovat podpora značce Regionální potravina)
  • v případě dotací na havarijní stavy budeme upřednostňovat odstranění havarijních stavů majetku, který je využíván pro školské a kulturní účely
  • místní akční skupiny považujeme za dobrý příklad spolupráce veřejného, podnikatelského a neziskového sektoru, který si zaslouží vyšší podporu kraje

HOSPODAŘENÍ KRAJE – kraj bude hospodařit odpovědně

Kraj se musí chovat jako dobrý hospodář, s veřejnými prostředky nakládat obezřetně, účelně, efektivně a transparentně. Nebudeme utrácet zbytečně, ale budeme investovat do rozvoje Plzeňského kraje. Dle rozumu, oproti politickému populismu, v jehož duchu doposud mnozí, bez ohledu na reálné možnosti a ekonomický vývoj, krátkodobě rozdávají určitým skupinám, ale celek dlouhodobě trpí. Budeme se řídit ověřenými zásadami. Vyrovnané hospodaření znamená nezadlužování budoucích generací a nezatěžování rozpočtu náklady na dluhovou službu.

  • zasadíme se o vyrovnané hospodaření a odpovědnou rozpočtovou politiku Plzeňského kraje
  • budeme realizovat efektivní a odpovědnou správu majetku Plzeňského kraje
  • budeme pokračovat v nezadlužování Plzeňského kraje s výjimkou krátkodobého předfinancování dotovaných investičních projektů s prokazatelnou návratností
  • udržíme proinvestiční rozpočty jako nástroje podpory zaměstnanosti a výkonnosti ekonomiky
  • budeme investovat do údržby a výstavby nemovitého majetku Plzeňského kraje svěřeného vlastním organizacím dle dlouhodobého programu údržby a rozvoje
  • budeme využívat tzv. PPP projekty tam, kde to bude možné
  • zasadíme se o úsporu provozních a administrativních nákladů, jak na straně politické reprezentace, tak na straně úřednického aparátu (zeštíhlíme kraj)
  • zasadíme se o efektivní využívání movitého i nemovitého majetku i naspořených finančních prostředků
  • důsledně budeme kontrolovat hospodaření krajských organizací
  • budeme připravovat a realizovat projekty, které přinesou úsporu nákladů na energie
  • budeme podporovat investice do oblastí, které vykazují vysokou přidanou hodnotu
  • hospodaření kraje bude transparentní, jak prostřednictvím rozklikávacího rozpočtu, tak Monitoringu veřejných financí (Státní pokladna)
  • v oblasti čerpání evropských fondů budeme iniciovat vznik transparentního systému, který bude mapovat využití evropských peněz s co nejvyšší efektivitou a přínosem pro kraj, včetně analýzy skutečných přínosů jednotlivých projektů
  • snížíme celkový počet výborů zastupitelstva a zrušíme ty výbory, jejichž činnost přináší jen malé efekty, pro případná uvolnění předsedů výborů budeme upřednostňovat zákonem povinné výbory, výsledky jejich práce budou pravidelně projednávány na zastupitelstvu (snížíme náklady na orgány zastupitelstva a rady minimálně od 10 %)
  • obnovíme nezávislé hodnocení finančního zdraví Plzeňského kraje

SPORT – posiluje zdraví, motivaci a sebevědomí

Sport je základním pilířem zdravého životního stylu i nenahraditelnou součástí přípravy na profesní život každého z nás. Základem zdravého životního stylu jsou pohybové aktivity, které by měly být přirozenou součástí života každého člověka. V malých sportovcích rozvíjí smysl pro čest, týmovou práci, umění unést porážku i opojnost vítězství, sílu překonávat bolest, schopnost sebeovládání, sebezapření a sebedůvěry. Sport tedy hraje nezastupitelnou roli u osobního rozvoje, udržování fyzické kondice, psychického zdraví, celkového upevnění zdraví a navazování přátelských vztahů a pocitů celkové osobní pohody. Naším cílem není jen podporovat talentované sportovce, ale přitáhnout ke sportovním pohybovým aktivitám širokou veřejnost. Pro talentované sportovce zajistíme kvalitní podmínky včetně jejich systematické přípravy v rámci sportovních akademií.

  • podpoříme výstavby multifunkčních hřišť v obcích pro děti a mládež, kterým se věnují místní kluby nebo spolky
  • zvýšíme objem finančních prostředků zejména do grantových programů pro sportující děti a mládež, naším cílem je vedle zapojení většiny dětí a mládeže do pravidelného pohybu také vytvoření podmínek pro výrazné sportovní talenty. Podpora pravidelné činnosti sportovních klubů a akademií musí mít jasná pravidla
  • budeme podporovat významné republikové či mezinárodní akce, které jsou motivací nejen pro mladé sportovce, ale i podporou pro místní zaměstnanost
  • budeme podporovat program „Úprava lyžařských tras“, vyznačení běžeckých tratí a návaznost sítě cyklostezek a cyklotras je důležitou nabídkou volnočasových aktivit pro širokou veřejnost
  • zkvalitníme a rozšíříme sportovní výuku u všech typů škol
  • podpoříme ve spolupráci s Národní sportovní agenturou výstavbu nové multifunkční haly v Plzni, která by měla parametry pro konání i mezinárodních akcí v Plzeňském kraji pro různé sporty, ale i kulturní akce a zároveň by sloužila i jako krizové centrum v případě nenadálých situací
  • nastavíme jasná pravidla pro hospodaření s veřejnými prostředky v oblasti sportu pro organizace, které pracují s dětmi a mládeží
  • vytvoříme program pro sportovní naděje s jasnými pravidly pro mladé nadějné sportovce
  • navážeme spolupráci se Západočeskou univerzitou v Plzni při pořádání soutěže v esportu, aby docházelo i v této oblasti ke komunitnímu setkávání a navazování přátelských vztahů

INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE

Moderní prostředky komunikace mezi občany a krajskými orgány tvoří další prostředek, jak řešit problém dostupnosti služeb v řídce osídlených a vzdálenějších částech našeho kraje, proto
prosazujeme projekt digitálního kraje.

  • rozšíříme a urychlíme elektronické služby veřejné správy a možnost rychlého připojení internetu do všech domácností
  • budeme maximálně digitalizovat procesy, které usnadní úřední úkony pro občany, a to včetně přístupnosti informací při zachování ochrany osobních údajů
  • budeme pokračovat v podpoře stávajících systémů kraje v oblasti IT, jako je krajská síť CamelNet a systémů GIS
  • vytvoříme inovační strategii, propagaci konkurenceschopných malých a středních podniků a podpoříme zavádění nových technologií
  • rozšíříme agendy systému on-line rezervací k vyřízení agend občanů a agendy, které bude možné vyřizovat on-line
  • budeme zavádět moderní prvky a aplikace „chytrého kraje“

CESTOVNÍ RUCH

Plzeňský kraj je rozlehlý a málo osídlený, má nádhernou přírodu, rozsáhlé lesy a většinou malé obce. Nabízí obrovské historické kulturní dědictví, láká na festivaly, na množství historických památek včetně barokních perel génia Santiniho. Nabízí možnosti lyžování, cykloturistiky, hipoturistiky, golfu nebo překrásných procházek pro aktivní odpočinek. Úkolem podpory turismu proto musí být zvýšení povědomí veřejnosti o městech, historických, sakrálních a technických památkách a zvýšení jejich návštěvnosti.

  • budeme profesionálně řídit cestovní ruch formou edukace a podporou kvalitního destinačního managementu v celém kraji s ohledem na udržitelnost (životního prostředí, počtu obyvatel, pracovních míst) a důrazem na zachování stávajících hodnot jednotlivých území a lokalit
  • budeme klást důraz na prezentaci kraje pomocí produktů cestovního ruchu (značka Západočeské baroko, industriální turismus, filmová turistika)
  • udržíme úroveň veletrhu ITEP mezi třemi největšími veletrhy v České republice, budeme rozvíjet přeshraniční spolupráce a pokračovat ve společných projektech Plzeňského kraje s Bavorskem
  • zvýšíme povědomí o tradicích, zvycích a folkloru Plzeňska a Chodska a podpoříme tradiční lidová řemesla s důrazem na jejich aktivní prezentaci
  • budeme aktivněji prezentovat přírodní oblasti pro pěší turistiku a poznání (Šumava, Český les, Brdy, severní Plzeňsko)
  • budeme podporovat podnikatelské subjekty v přímé i nepřímé vazbě na cestovní ruch
  • budeme rozvíjet venkovský a industriální cestovní ruch s pomocí navigačních systémů i aktivní spoluprací s informačními centry napříč celým krajem
  • budeme pokračovat v podpoře rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy s cílem připravit projekty na dobudování páteřní cyklistické sítě (mezinárodní i regionální) včetně značení a doprovodné infrastruktury
  • naším cílem je bezpečný a prosperující cestovní ruch, který je přínosný pro místní podnikatele, ohleduplný k místním obyvatelům a atraktivní pro návštěvníky