31. července 2013

Události, komentáře

Hostem komentovaných událostí ČT24 byl poslanec Radim Jirout.

 

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Do Hradce Králové zdravím poslance ODS, bývalého člena dozorčí rady Českých drah Radima Jirouta. Dobrý večer. 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Dobrý večer. 

 


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


A v Plzni je Milan Chovanec, hejtman a stínový ministr dopravy ČSSD. Dobrý večer. 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Dobrý večer z Plzně. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane poslanče, Petr Žaluda byl v čele Českých drah opakovaně kritizován. Vy za ním stojíte. Podle vás vedl společnost dobře? 

 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Já myslím, že v rámci možností ji vedl dobře. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Co obří úvěry, které si vzal na nové vlaky? České dráhy mají dluhy 26 miliard. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Úvěrový rámec Českých drah byl stanoven na pětinásobek provozního zisku společnosti. K tomu se České dráhy v současné době limitně blíží. To znamená, že další investice by již mohly být i ty zmiňované RailJety nebo těch 8 souprav RailJet, měly být financované z prodeje majetku nebo z nějakých jiných zdrojů. Takže pokud by se nesehnaly jiné prostředky, tak by se tento obchod prostě neuskutečnil. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Ale podle nového ředitele, jak jsme slyšeli před chvílí, podle Dalibora Zeleného byly úvěry už na vrcholu únosné míry. Pane poslanče. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:

 

Jsou na úrovni tak, jak to bylo stanoveno, ratingová agentura stanovila míru zadlužení Českých drah na úrovni pětinásobku provozního zisku. A jak jsem již zmínil, tak České dráhy se k této hodnotě limitně blíží. To znamená, že teď jsme někde na vrcholu té úvěrové pyramidy. To znamená, co jsou úvěry, které České dráhy ještě mohou čerpat. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane poslanče, Petr Žaluda dokázal přinést víc peněz. To uznávají i konkurenti. Ale ani tak to nestačilo. Vloni ztráta z osobní dopravy překročila podle výroční zprávy půl miliardy korun a nákladní dopravce ČD Cargo se propadl do dvoumiliardové ztráty. Tak nemá se pokusit o zlepšení někdo jiný? Pane poslanče. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


My jsme to projednávali na dozorčí radě. Dozorčí rada nebyla úplně konformní s těmi dosaženými výsledky. Ale na druhé straně jsme projednávali střednědobý plán společnosti a v tom střednědobém plánu se již představenstvo celkem rozumně vypořádalo, a to jak se zadlužením společnosti, tak s její ziskovostí. Takže teď těžko předjímat, jestli pokud by zůstalo představenstvo, potažmo jestli by tam zůstal pan Žaluda, jestli by se podařilo tento plán naplnit, nebo ne. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane hejtmane, vy jste řekl, že pokud z pokladů zjistíte, že dozorčí rada Českých drah neměla k výměně vedení závažné důvody, tak budete požadovat vyvození osobní odpovědnosti těch, kteří tak rozhodli. Co ale zmůžete? Jak byste mohl něco takového vymáhat? 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Ve své podstatě ti lidé, kteří sedí v dozorčí radě, ručí celý svým majetkem za své rozhodnutí. A já jsem přesvědčen o tom, že museli mít zásadní a závažné informace, aby se rozhodli, tak jak se rozhodli. Pan ministr Žák je dnes naznačil. Pan Zelený je mírně tedy korigoval. Takže uvidíme, až ty informace dostaneme v plné nahotě, jaké jsou. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Ale jakými prostředky byste to mohl vymáhat a co to je ve vaší definici vyvození osobní odpovědnosti? Jestli to, co jste odpoledne řekl, není jen taková líbivá věta. 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Líbivá věta to není. Tak budeme samozřejmě se těch lidí dotazovat, z jakého důvodu tak činili, jestli se chovali jako řádný hospodář, lze využít i ostatní nástroje, které v právním státě jsou možné. Já opravdu bych byl velice rád, abychom se dozvěděli informace, které pan ministr dnes naznačil. Ty informace jsou pro mě závažné. Ta korekce, kterou udělal pan ředitel Zelený, je, dejme tomu, trošku mírnější. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


A co vám tedy řekl, jaké jsou ty informace? 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Ty informace jsou veřejně dostupné. Ty informace pan ministr dneska naznačil. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Něco jiného nového vám sdělil? 

 


Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:

 

Ne, ne, ne. Tak já jsem si dneska přečetl pouze internetové servery, kde jsem si přečetl, že pan ministr říká o tom, že firma ČD Cargo je v kritické situaci, pan ředitele Zelený to korigoval s tím, že ta situace není kritická, ale kritická by byla bez toho, kdyby ta firma neprodávala vlastní majetek. To znamená, naznačoval, že ČD Cargo projídá vlastní majetek. Uvidíme, jaká ta čísla opravdu jsou. Já pořád čekám na to, jestli ty informace budou zásadního charakteru, nebo nebudou. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Takže podle ČSSD není výměna šéfa Českých drah namístě. Snaží se podle vás tato vláda udělat všechny ty změny, jichž jsme teď svědky, do hlasování o důvěře vládě do příští středy? 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Já s kolegy z vlády nehovořím. Nevidím jim do hlavy. V každém případě já říkám opět, takto rychlá výměna lze zdůvodnit prostě zásadními informacemi, které oni měli, pravděpodobně by to musely být informace, které předešlá dozorčí rada neměla, anebo tam mohlo docházet k nějakému zkreslování hospodářského výsledku. A to je opravdu ale otázka na dozorčí radu na pana ministra. Já si myslím, že bychom se měli všichni ptát potom, jaká ta čísla jsou. Já jsem na situaci v ČD Cargu upozorňoval loni v listopadu. Ta situace se neřešila ne úplně vinou Českých drah a pana Žaludy, ale i tím, že to neřešila vláda. Na stole bylo řešení, které mělo tři varianty. Dodneška se nepřijala varianta ani jedna. To znamená, od té doby z ČD Cargo odešlo zhruba 1 500 zaměstnanců. A já si myslím, že ta společnost je těsně před rozhodnutím, jestli opustí trh jednotlivých zásilek, nebo neopustí. Pak se bavme o tom, co je ve státním zájmu, a to je věc, která se hrubě podcenila. 

 

 


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane poslanče, a podle vás má vláda legitimitu provádět takové změny? 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Můj osobní názor je, že vláda, která ještě nezískala důvěru Poslanecké sněmovny, by se měla zdržet jakýchkoliv takovýchto razantních kroků. A pokud bychom se měli vrátit k té výměně na pozici předsedy představenstva a generálního ředitele, tak vzhledem k tomu, že tu informaci, že pan Dalibor Zelený by měl nahradit pana Petra Žaludu, jsem měl již před jmenováním pana ministra Žáka. Tak všechny ty důvody považuji víceméně za zástupné a já v tom vidím důvody pouze osobní, jakousi osobní vendetu. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Na druhou stranu. Na začátku roku se taky obměnila dozorčí rada. 4 dny před potvrzením Žaludy ve funkci a Petr Žaluda díky tomu nebo taky díky tomu prošel. Ostatně v té době jste přišel do dozorčí rady i vy jako poslanec ODS a pro znovuzvolení Petra Žaludy jste hlasoval. Jak říkám, všechny vlády tohle dělají. Překvapilo vás to, že to stejné udělala i tato vláda, že se snažila zbavit některých lidí, kteří jim nepřišli pro ta místa vhodná? 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Ale my se bavíme o vládě, což je vláda kamarádů Miloše Zemana. Je to vláda, která nemá podporu v Poslanecké sněmovně. Je to vláda, která se o tu důvěru neřekla. Ve chvíli, pokud by tato vláda získala důvěru v Poslanecké sněmovně, tak jsou její všechny kroky naprosto legitimní, ale do té doby bych opravdu očekával maximální zdrženlivost v těchto krocích. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


V únoru 2011 média informovala o tom, že Petr Žaluda odletěl na golf do Spojených arabských emirátů, mimo jiné i s lobbistou Romanem Janouškem. Není to logické, že nová vláda vymění tyto lidi? Vždyť přesně po tomto společnost volala, aby skončila stará garnitura napojená na takzvané kmotrovské struktury. Pane poslanče. 

 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Ale já naprosto netuším, jestli tam hrál jenom golf, nebo jestli tam domohl něco dalšího. To je... 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Každopádně tam spolu byli. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


A to snad ještě není trestný čin. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Určitě to není trestný čin. Ale minimálně se na to můžete dívat jako na čin, který není úplně tak etický. 

 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Ano, můžeme se na to tak koukat, ale ve chvíli, kdybychom chtěli dělat nějaké další rozhodnutí, tak by bylo potřeba to podložit něčím, že tam došlo k něčemu nekalému, a potom je teda potřeba přizvat orgány činné v trestním řízení, aby toto došetřily. 

 


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane hejtmane, jak se osvědčil podle vás Dalibor Zelený, tedy nový šéf Českých drah, před lety, kdy vedl České dráhy v době opoziční smlouvy? 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Já čerpán pouze z veřejně dostupných zdrojů. Já si nemyslím, že pan Zelený by nebyl odborníkem. Já si myslím, že z těch vyjádření, které on v současné době dává, tak mě vcelku ta jeho pozice uklidňuje. Já věřím tomu, že chce České dráhy spravovat dobře. Ona je potřeba oddělit tu politickou diskusi o tom, proč došlo k jeho nástupu a o tom, aby ty České dráhy fungovaly. To znamená, veďme diskusi, ale vedle toho si musíme uvědomit, že České dráhy zítra musí vypravit vlaky. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Takže vy čekáte od nového ředitele stabilizaci? 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Já čekám od nového ředitele, že zastabilizuje firmu. Já čekám a volám velmi dlouho po tom, aby už v ČD Cargo nastal nějaký režim krizového řízení, protože ta firma opravdu je potřeba uchopit pevněji otěže a hlavně dohodnout s Vládou České republiky a i s Poslaneckou sněmovnou, jakým způsobem ta firma se bude saturovat. Já nevěřím tomu, že je schopna vlastními zdroji dlouhodobě na tom trhu přežít, a to je věc, o které je potřeba hovořit. Je potřeba hovořit o tom, zda jsme schopní poskytnout slevu na drahou energii, kterou platí v rámci ekologické dopravy díky solárním panelům, a další a další opatření, a to jsou kroky, které očekávám v nejbližších dnech, že se o nich bude minimálně hovořit. A v řádech měsíců přijde řešení. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane poslanče, podle vás nebude Dalibor Zelený dobrý manažer? On chce zastavit zadlužování drah, které se tedy potýkají s tím 26 miliardovým dluhem, chce pozvednout hospodářský výsledek ČD Cargo. Pokud se to doteď tak úplně nedařilo bývalému řediteli Žaludovi, tak ředitel Zelený bude třeba úspěšnější. 

 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Ano, může být. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


A bude podle vás dobrý, nebo nebude dobrý? 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Ale to nám ukážou až následující měsíce. To já netuším a nedokážu v současné době posoudit manažerské schopnosti pana Dalibora Zeleného. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Takže si počkáte. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Samozřejmě. Za každého manažera hovoří výsledky. To znamená, že dopředu někoho odsoudit nebo vyzdvihovat je příliš krátkozraké. 

 


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Vláda Jiřího Rusnoka dnes odvolala z dozorčí rady VZP exministra zdravotnictví Tomáše Julínka. Ministr financí chystá mnoho změn dalších v řídících orgánech státních firem. Pane poslanče, je to podle vás špatně, pokud končí éra trafikaření, kdy se tyto posty rozdávaly podle stranického klíče? A nemyslím teď jen na předchozí vládu. Toto se samozřejmě dělo i dřív, když vládli sociální demokraté. To jde napříč politickou kulturou v těch minulých letech, pane poslanče. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Co si tak představujete pod pojmem trafikaření. Já jsem byl jmenován do dozorčí rady Českých drah, seděl jsem tam, nedostával jsem za to žádnou mzdu. To znamená, byla to podle vás trafika, nebo to nebyla trafika? 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Dozorčí rady velmi často splňují takovou tu roli nástrojů, kdy se hodí jako jistá státní výhoda v rámci politických obchodů. Nemůžete samozřejmě, pane poslanče, říkat, že by se toto obecně nedělo. Neříkám, že je to ve vašem případě a neříkám, že výjimky potvrzují pravidlo. Ale všichni víme, jak s dozorčími radami se v posledních letech zacházelo právě v politických obchodech a v politickém boji. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Samozřejmě nelze vyloučit, že se něco takového může stát. Ale na druhou stranu chci říct, že ten, kdo sedí v dozorčí radě, tak ručí celým svým majetkem. To znamená, že pokud by tam byla naprosto nestandardní a špatná rozhodnutí, to potom ten dotyčný člověk opravdu může přijít o vše. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane hejtmane, sociální demokraté mají po odchodu Jana Kohouta z dozorčí rady ČEZ neobsazené místo v této radě. Taky teď nemáte jistotu, že místo obsadíte vy, myslím sociální demokraté, protože dohody dřív uzavřené s koalicí asi teď ta Jiřího Rusnoka a Miloše Zemana platit nebudou. 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Já za sebe říkám, že mně osobně to vůbec nevadí. Já jenom chci připomenout, že tady vládla 7 let pravicová vláda, a stačí dvě opatření. Jedno opatření je přijmout zákon o státním podniku. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


No, ono za levicových vlád v tomto směru to nebylo jinak. 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Paní redaktorko, já se s vámi o tom nepřu. Ale to je před sedmi lety a já jsem v politice před sedmi lety téměř nebyl. Takže já mohu komentovat stav, který je teď, a pojďme ho změnit. Pojďme přijmout dva zákony. První se jmenuje zákon o státním podniku, kde se jasně nastaví kvalifikační předpoklady pro členy dozorčích rad a představenstev. Stačí se podívat na západ od nás za hranice. A druhý zákon, který je potřebný uvést v praxi, tak je zákon o státní službě. Pokud se tyto dva zákony uvedou do praxe, tak já si myslím, že je po problému. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pane poslanče, proč se to doteď nepodařilo? Přece ta pravidla byla na stole v Poslanecké sněmovně. Byl byste pro, aby ještě doteď, dokud budete tedy v Poslanecké sněmovně, se tyto dva zákony schválily? 

 


Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Já nemám problém s tím, aby se ta legislativa tak, jak byla popsána panem hejtmanem, projednala a schválila v tom, jak to bylo zmíněno tedy. 

 



Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:


Pánové, já vám děkuji. Na shledanou. 

 



Milan CHOVANEC, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy /ČSSD/:


Děkuji za pozvání. Hezký večer z Plzně. 

 



Radim JIROUT, poslanec /ODS/:


Na shledanou. 

Ing. Radim Jirout, MBA

poslanec PČR
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
člen oblastní rady
předseda regionálního sdružení
člen regionální rady
zastupitel