30. března 2013

Bude z veřejné dopravy druhé zdravotnictví?

Březnové škrty v autobusových spojích jsou jen jedním z kroků ohrožujících celý systém veřejné dopravy.

Vedení Pardubického kraje působí, jak kdyby vyhlásilo válku racionální dopravě. Veřejné dopravě teď reálně hrozí, že skončí ve spirále vedoucí k postupnému úpadku. Skončí v situaci, kdy se bude stále více omezovat nebo dotovat.

Radní Dušek vyhlásil návrat zpět před změny provedenými Oredem.

Bohužel zapomíná dodat, že v té době každoročně ubývali cestující v rozmezí 10 až 15 procent. Právě proto byl zaveden nový systém, na který však v našem kraji byla pouze čtvrtina času, který byl v Hradeckém kraji. Proto přišly počáteční problémy, ale i přes ně dosáhlo Oredo zvýšení tržeb o 12 milionů korun za první 3 měsíce. Nárůst cestujících zejména ve východní části našeho kraje navíc nemá obdoby.

S tím souvisí také často přetřásaný dluh Pardubického kraje ve výši 2 milionů korun, který vznikl kvůli nutnému využití zkušenějších hradeckých technologů. V porovnání s tím, že došlo mimo jiné k ušetření 33 autobusů v provozu, které uspořilo přibližně 24 milionů korun na nové linky, se navíc jedná o zanedbatelný problém. Celkově byl nárůst spojů o 24 procent a to zejména pro jednotlivé cílové skupiny. Přibyly večerní i ranní spoje včetně víkendových, které umožňují dojíždění občanů pracujících na směny.

Zároveň byla zavedena dvousložková cena přepravy, která umožňuje částečnou samofinancovatelnost. Díky tomu zvýšením počtu přepravovaných osob mohou vznikat nové spoje bez nutnosti vyšší veřejné podpory. Zlepšuje to navíc možnost obcí objednat si zajíždění spojů, protože to snižuje dodatečné náklady z přibližně 30 korun na km na 16 korun na km.

Nový zónově relační tarifní systém Iredo přitom bývá inspirací jiným krajům a chválen byl také ministerstvem dopravy. V současnosti však je celé Oredo poškozováno a opouští ho nejzkušenější technologové. Odborníci přitom neodchází kvůli vlastním chybám, ale kvůli špatným rozhodnutím politiků. Nemůžu se zbavit dojmu, že jde o úmyslné ničení, aby bylo snadnější převést veřejnou dopravu zpět pod úředníky.

Politická rozhodnutí silně ovlivňovala krajskou dopravu negativně už v minulých letech. Oredo se stalo obětí vnitrostranického boje v nejvyšším vedení pardubické ČSSD. Bylo to ovšem právě rozhodnutí tehdejšího radního Tichého, kvůli kterému vznikla ztráta 60 milionů na naftu dopravcům.

Souhlasím, že autobus nemá být taxi, jak zmiňuje radní Dušek. Ale zrušené spoje s údajně méně než 5 cestujícími jich přepravovaly přes 30 či dokonce 40. To vše ukazují práce dopravních expertů, ale otázka je, komu vedení kraje naslouchá. Radní také zapomíná zmínit, že Oredo uzavírá stejné smlouvy se všemi dopravci a pardubická část je řízena z vlastního střediska. To umožňuje transparentní řízení včetně stanovení nákladů na organizaci. V současné době máme dvě možnosti. Buď se veřejná doprava vrátí do původního stavu před Oredem, nebo se dá prostor odborníkům. Budoucnost první varianty dobře známe. Zhorší se dopravní obslužnost a občanům přestanou spoje vyhovovat. Tím dojde k opětovnému snižování tržeb a roztočí se spirála škrtání spojů. V Královéhradeckém kraji již kvůli tomu vzniká petice starostů. Z veřejné dopravy se v takovém případě stane černá díra rozpočtu a věčný problém jako ze zdravotnictví. Neprůhledná veřejná doprava poškodí celý náš region a pomůže jen několika málo úředníkům a politikům, kteří budou mít moc rozhodovat o veřejných prostředcích bez náležité kontroly.

Druhá varianta počítá s prohlubováním činnosti OREDA. Dojde k posílení spojů do dopravních center, zlepšení návaznosti a díky částečné samofinancovatelnosti postupně vzniknou nové spoje. Veřejná doprava bude na stále více trasách konkurenční k automobilové a plánované propojení pardubické MHD a autobusové dopravy ke konci roku 2014 bude moci dávat smysl. Především bude doprava plnit svou základní funkci pro přepravu dětí do školy, občanů do práce či pro nákup nebo k doktorovi. Věřím, že nakonec vyhraje druhá možnost. 

Ing. Jiří Janků

předseda oblastního sdružení