29. září 2020

Koalici ODS a TOP 09 vede do voleb Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu

Lídr kandidátky koalice ODS a TOP 09 působil jako starosta, později místostarosta Litomyšle. V roce 2016 kandidoval jako lídr ODS do krajského zastupitelstva a stal se náměstkem hejtmana pro dopravu. V roce 2018 byl zvolen senátorem za obvod Svitavy. Vlastní firmu, která se zaměřuje na podnikání v oboru elektromontážních prací.

Když se Michal Kortyš stal před dvěma lety senátorem, poznamenal, že dva roky zbývající do konce jeho mandátu v křesle náměstka hejtmana Pardubického kraje už dokončí, protože má hodně rozdělané práce. Jenže letos koalice ODS a TOP 09 zveřejnila svoji kandidátku do krajských voleb, v níž je bývalý starosta Litomyšle opět na prvním místě jako kandidát na hejtmana.
„Před rokem jsem řekl, že bychom měli v našich řadách najít kandidáta na hejtmana. Nakonec byl požadavek, abych to vzal já, a po jistém váhání jsem to vzal,“ řekl Kortyš, který měl čtyři roky na starosti dopravu.

* Zvládnete obě funkce?

Nebyl bych první ani poslední. O penězích to není, funkci náměstka dělám za čtyřicet procent platu a stejné by to bylo v případě, pokud bych byl hejtmanem. Chci ODS v těchto volbách podržet. Navíc kdybych byl zvolen hejtmanem, určitě bych to dělal trochu jinak než ten současný (pozn. red.: Martin Netolický z ČSSD).

* Co tím myslíte?

Je hodně pracovitý, chce o všem vědět, řídit to, ale takový člověk se uštve. Dal bych radním mnohem větší prostor, je to jejich zodpovědnost, jejich práce. Věnoval bych se spíše vizím, které by měl kraj mít, a hnal to dopředu.

* Co chcete hnát dopředu?

Určitě budu usilovat o dotažení stavby dálničních přivaděčů pro D35. Dostali jsme to do vínku v roce 2017 a pracujeme na tom.

* Ale ťeď už je jasné, že je nestihnete vybudovat včas. Kde se stala chyba?

Máme maličko zpoždění, protože se nepodařilo uzavřít dohodu s některými majiteli půdy, zejména u obchvatu Dašic. Kdyby dohoda byla, přivaděče by byly otevřeny současně s dálnicí D35. Majitelům pozemků se snažíme vyjít vstříc, například u Rokytna jsme už na dobré cestě, máme i územní rozhodnutí.

* Od státu máte na přivaděče slíbené 2,7 miliardy, ale už to nestačí a budete žádat víc. Proč jste tedy část peněz využili na opravu silnice Česká Třebová - Litomyšl, což ani přivaděč není?

Plány nám komplikuje v podstatě jedna velká stavba - obchvat Chocně. Místní chtěli, abychom silnici posunuli, a to ji prodraží o 600 až 800 milionů korun. Na přivaděče jsme dostali peníze a podmínkou bylo, abychom investice rozložili do pěti let. Takže jsme zahájili opravy silnic, které potřebovaly co nejméně papírů, a peníze šly využít co nejdříve. To byl i případ silnice Česká Třebová - Litomyšl. Není to tím, že bych něco protlačoval.

* Co chcete udělat s pardubickým letištěm, které řídí město s krajem? Piráti by jej prodali soukromé firmě.

Jsem přesvědčen, že dva vlastníci jsou moc. Vždy vznikají dohady, škorpení, myslím si, že nejlepší by bylo, aby jej vlastnil kraj, ostatně jinde jsou regionální letiště také pod krajem. Radnice navíc pochopitelně nemá dost peněz, aby mohla sanovat dopravu. Jsem tedy přesvědčen, že by si kraj měl letiště od města vzít, ale za korunu.

* A město by mělo doplatit ještě kolem 140 milionů korun za terminál?

Ano. Je to drsné, chápu, ale nebudu za nikoho platit dluhy. Když mám něco koupit, a druhý společník už na to nemá, cítí se ohrožený, nehodlám mu za to ještě platit. Prostě za korunu převést. Asi nebudou souhlasit. Tak to se pak nedá nic dělat. Ale kdyby letiště bylo krajské, lépe by se mu dýchalo.

* Vznikem krajů lidé v Pardubickém kraji přišli o snadný přístup do Fakultní nemocnice v Hradci, to je handicap, který nelze jednoduše smazat. Lze to řešit?

Osobně bych se snažil vytvořit užší vztah s Fakultní nemocnicí Hradec Králové, aby byla k našim lidem přátelštější. Je podporovaná státem, má víc peněz, lepší přístrojové vybavení. Pokud u nás v kraji tak vybavení nejsme, měli bychom se s Hradcem domluvit, aby naše lidi brali. Jde o to si sednout, domluvit se a nastavit pravidla. Jak vznikly kraje, tak se všude objevily nové hranice, v dopravě, ve zdravotnictví, a pořád se tyto vztahy nenarovnaly.

* Kraj dvacet let chce něco udělat se sítí pěti nemocnic s akutní péčí, aby všichni nedělali všechno a ušetřili se lidé i peníze. S tím souhlasíte?

Ano, naše nemocnice je potřeba restrukturalizovat, aby každá z nich měla v té síti svoji roli, a investovat do přístrojové techniky.

* Jenže se nic neděje. Není to tím, že se politici bojí dělat nepopulární opatření?

Nejen politici, ale i lékaři, vedení nemocnic. Hlavním problémem je, že nám chybějí zdravotníci. Kdyby jich bylo dost, tak změny už přijdou. Pokud nám ale lékař v souvislosti s chystanými změnami řekne, že za takových podmínek u nás pracovat nebude, že půjde jinam, tak já za něj náhradu třeba na neurologii nebo v jiných oborech neseženu, to místo neobsadím. Taková změna se potom lidem dost dobře vysvětlit nedá. To raději počkám a snažím se dosáhnout změn pomoci malých kroků.

* Jaké jsou šance ODS a TOP 09 ve volbách?

Myslím si, že bychom mohli být součástí nové koalice. Pokud jde o post hejtmana, museli bychom mít hodně bodů, abychom o to hráli. To říkám otevřeně.



Zdroj: Mladá fronta DNES