4. března 2021

Interpelace na ministra dopravy ve věci dálničního úseku D56

(www.psp.cz) Ústní interpelace poslance Jakuba Jandy na ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka ve věci dálničního úseku D56.

Jakub Janda:

Vážený pane ministře, dvě důležitá města v Moravskoslezském kraji, Ostravu a Frýdek-Místek, spojuje třináct kilometrů dlouhý a hlavně placený dálniční úsek D56. Řidiči se proto tomuto úseku vyhýbají a jezdí přes přilehlé obce. Projede tam 10 tisíc aut denně, což vyvolává řadu problémů, vysoké emise výfukových plynů, hluk, prach a v neposlední řadě i ohrožení dětí, které tady chodí do škol. Starostové místních obcí proto sepsali petici, kterou podepsalo přes 10 tisíc lidí, aby byl poplatek zrušen. V jedné z dotčených obcí - v Žabni - se konala i protestní blokáda. Vaše ministerstvo ale trvá na svém, D56 má být dál zpoplatněna. Jde přitom o úsek, který je spíše pseudodálnicí než dálnicí a zároveň je jakýmsi obchvatem. Splňuje tedy podmínky pro to, aby se tam mohlo jezdit i bez dálniční známky. Vaše ministerstvo argumentuje tím, že dopravní situace je zhoršená jen dočasně kvůli stavbám na dálnici D48 - to je ale pouze část reality.

Mé otázky jsou zcela jednoduché. Proč Ministerstvo dopravy trvá na zpoplatnění dálničního úseku D56, když tu zjevně jsou podmínky pro jeho odpuštění. A druhá otázka - jak hodláte pomoci obyvatelům obcí ve zmíněné obci, kteří trpí dopravní kalamitní situací. Děkuji vám za odpověď.

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček:

Děkuji za dotaz. Ta odpověď má dvě úrovně. První je ta jednodušší. V momentě, kdy toto uděláme na tomto úseku a podlehli bychom tomu, co říkáte, že tam lidé protestují nebo třeba i demonstrují, tak vám garantuji, že v tu chvíli budou demonstrovat na každém úseku, kde by nechtěli platit jakýkoli poplatek. A v tu chvíli se jenom logicky ptám, z čeho budeme ty dálnice opravovat. Poplatky nejsou proto, že bychom z nich platili mzdy úředníků. Poplatky jsou proto, abychom mohli investovat do dálnic. A vy velmi dobře víte, že po té době temna, která tady proběhla někdy mezi rokem 2010 až 2014, kdy se neinvestovalo téměř nic, tak se dneska investují zdroje, o kterých se mohlo všem jenom zdát. A mimo jiné je to i proto, že se samozřejmě platí poplatky. Samozřejmě není to jenom proto, jde to i z rozpočtu, platí to všichni. Ale ty poplatky v tom nesehrávají úplně malou roli.

Takže ano, máte pravdu, že se může vyjmout, to můžeme vždycky, ale stejně tak můžeme říct, že ta komunikace v tomto odpovídá tzv. výkonově zpoplatněné komunikaci.

To znamená, může to být tak i onak. To znamená, v dané chvíli my se kloníme nedělat ty výjimky, já tam chápu tu situaci, já jsem se bavil s těmi lidmi, kteří tam jsou na těch magistrátech, bavil jsem se i s místní policií. Bavili jsme se o tom, jakým způsobem to vyřešit. Bavili jsme se i o té paralelní silnici, která vede vedle, protože teď se tam opravuje. To znamená, řešili jsme to, jestli by skutečně a do jaké míry by skutečně hrozilo to nebo hrozí teď to, že ti, kteří nechtějí platit, jezdí vedle. Neumí to změřit úplně přesně ani ta policie, nejsou si tím jisti, co by to všechno způsobilo, kdybychom tady teď to zrušili, což samozřejmě by bylo efektivní, vypadalo by to hezky, ale za rok nám tam skončí rekonstrukce a co budeme dál. Já vám garantuji, že žádná vláda, která tady bude, nebude mít odvahu na to to tam opětovně dát.

Můžeme se bavit o jiné věci - proč se to tam tenkrát v době, kdy se to dostavělo - a jenom se mrkněte, kdo tenkrát tahal za nitky - tak proč se to tam tenkrát zpoplatnilo. Řekl bych ano, bylo to na vážkách, jestli ano nebo ne. Ale v momentě, když už se to zavede, kdy se to zpoplatní, tak bohužel jsme v situaci, že se to nesmírně komplikovaně dostává do podoby nezpoplatněné, protože když to uděláme, věřte tomu - a to bude otázka třeba dalších vláda - v tu chvíli všichni ti, kde to jenom trošku bude zavánět tím, že by si to mohli vydupat, tak budou demonstrovat a budou chtít, aby se tam ty poplatky neplatily a budeme v hrozné smyčce.

Čili naše doporučení je to tam teď dohrát tenhle (nesroz.), dotrpět to, chápu, že to není příjemné, když se tam prostě ta silnice modernizuje, když se tam investuje, ale v danou chvíli my jsme si i dělali průzkum, jak to vypadá na té silnici vedlejší a tam žije poměrně hodně lidí a není úplně jednoznačně dáno to, že ten provoz, který tam je, tak je dán jenom tím, že se ta auta prostě nebo ty kamiony nebo kdokoliv odkloňuje a jezdí po té vedlejší silnici. Je to tam komplikované, souhlasím, ale v dané chvíli jsme se shodli i s odborníky, že by to nebylo vhodné. Děkuji.

Jakub Janda:

Já děkuji, mám zájem. Já jenom tady zmíním, jestli pět kilometrů postavených dálnic je progres, ale to nebudeme řešit. A moje druhá část se tedy týkala, jak hodláte pomoci těm obyvatelům, kteří jsou tímto tedy postiženi, jak to budete řešit dále, deset tisíc aut denně, to je poměrně velký provoz.

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček:

V dané chvíli tam není nějaká zásadní pomoc. V tuto chvíli je to o tom, že tam bude vícero hlídek policie. V tuto chvíli je to o tom, že se bude snažit prostě místní samospráva nebo ta obec si to značit tak, aby prostě jí tam nejezdili, to všechno je teoreticky možné, ale tak jako se opravují jinde silnice, tak prostě tu silnici musíme opravit, to znamená, tam není prostě jiná možnost než v dané chvíli prostě jezdit tou silnicí vedlejší. Ale tam to není, prosím pěkně, tak, že by ti, kteří jezdí tady po té zpoplatněné najednou přišli na tu vedlejší. My jsme si skutečně udělali ten průzkum a je pravda, že to je zatím jednoduchý průzkum, není nějaký prostě úplně extra detailní, a neprokázalo se, že ti, kteří projíždí těmi obcemi, jsou ti, kteří by za normální situace jeli po té dálnici.

To znamená, po té dálnici tak jako jinde, kde se opravuje, tak prostě je ten provoz zpomalený, ano, to nás tam bude čekat v následujících měsících, ale v dané chvíli tam s tím prostě mnoho úplně nevymyslíme. Rozhodně si nemyslím, že je tady cesta, že se to přestane, přestane zpoplatňovat. Fakt, věřte tomu, že bychom se dostali do smyčky.

Jakub Janda

poslanec PČR