20. února 2013

Evropská komise místo přiznání chyby dále podráží nohy leteckým dopravcům

Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu hlasoval o návrhu Evropské komise posunout účinnost emisních povolenek v letecké dopravě.

Evropská komise hledá záminky k tomu, aby nemusela přiznat, že systém emisních povolenek v leteckém průmyslu nefunguje a zbytečně zatěžuje evropské dopravce. Když už se i původní zastánci z řad ekologických aktivistů začínají od této byrokratické konstrukce odvracet, přichází s návrhem na odložení účinnosti. Čestnější a pro všechny pochopitelnější by ale bylo přiznat chybu, systém zrušit a soustředit se na hledání tržních pobídek k dosažení vytyčeného cíle. 
 
Evropský letecký průmysl se velmi pomalu zotavuje z krize. Tuto větu, která šetrně sděluje, že evropští letečtí dopravci vykazují miliardové ztráty, jsme si zvykli číst v novinách až příliš často. Nejnovější čísla však naznačují, že namísto dlouhodobé krize, na jejímž konci se logicky očekává zlepšení, evropští dopravci jednoduše prohrávají konkurenční boj s levnější a mnohdy dumpingovou konkurencí z Asie. Evropská část Mezinárodní rady letišť (ACI Europe) ve svých výsledcích za rok 2012 uvádí, že letecká doprava v Evropské unii nadále stagnuje. Zatímco osobní přeprava na unijních letištích narostla od roku 2008 o zanedbatelných 2,5 %, evropská letiště mimo EU (například v Turecku, Rusku či na Islandu) zaznamenala strmý nárůst o 38 %. V globální konkurenci pak jasně začínají dominovat asijské trhy jako Čína, Indie či Indonésie. 
 
Jakoby letiště a letečtí dopravci v Evropské unii neměli dost vlastních problémů, přišla Evropská komise v roce 2008 se záměrem začlenit letecký průmysl do systému emisních povolenek ETS, v rámci něhož si již nakupují povolenky i průmyslové podniky v České republice. Pro letecký průmysl, přesněji řečeno pro dopravce obsluhující lety na unijních letištích, vstoupila tato povinnost v platnost k 1. lednu 2012 s tím, že 85 % povolenek je dopravcům přidělováno zdarma a zbylých 15 % soutěženo. 
 
Přestože i Komise přiznává, že takové nařízení znevýhodňuje evropské letecké společnosti oproti asijské či americké konkurenci, přišla s velmi naivní představou, že na základě daného nařízení přiměje USA nebo Čínu, aby se k systému ETS přidaly. Realita byla však zcela opačná. Plán na globální zavedení emisních povolenek nejprve odmítla Indie a Čína. Spojené státy později dokonce přijaly zákon, který má tamní letecké společnosti před placením emisí ochránit. Emisní povolenky v letecké přepravě nicméně tak jako tak vstoupily v platnost, aby se záhy ukázalo, že neplní ani své původní záměry o ochraně životního prostředí. Europoslanci z řad zelených totiž tvrdí, že nastavený poměr pouhých 15 % soutěžených poukázek nevytváří dostatečné pobídky pro snižování emisí. Všeho všudy se tedy jedná o byrokratickou zátěž nepřinášející žádné praktické přínosy.
 
Ani za této situace však Evropská komise není schopna přiznat vlastní chybu a systém zrušit. Místo toho se odvolává na jistý blíže nespecifikovaný pokrok v jednání Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Tím správně přiznává, že právě tato specializovaná agentura OSN má podobné otázky řešit. Na druhé straně ale ve vztahu k ní opakuje podobně naivní postup jako dříve vůči USA, Indii a Číně. 
 
V návrhu rozhodnutí, o kterém dnes hlasoval Výbor pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, přichází Evropská komise s návrhem zpětně pozastavit účinnost směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů pro lety mezi EU a třetími zeměmi. Pozastavení je podmíněno tím, že ICAO do konce roku 2013 nalezne náhradní a globální řešení pro systém ETS. Pokud se tak nestane, mají být emisní povolenky pro lety uvnitř EU opět spuštěny. Jinak řečeno se Komise, přestože stejný postup již jednou nevyšel, snaží přimět členy ICAO ke snížení emisí v letecké přepravě pod pohrůžkou, že jinak zažene do kouta své vlastní dopravce. Logický paradox tohoto uvažování doslova bije do očí. Jako jediné možné řešení pro evropské dopravce, stejně jako pro mezinárodní vážnost Evropské unie, tak zůstává přestat hledat třetí cestu v podobě možného využití systému ETS a zaměřit plnou pozornost na nalezení globálního řešení v rámci k tomu určené platformy ICAO. V tomto duchu jsem také hlasoval na včerejším zasedání příslušného výboru, když mou snahou společně s kolegy z frakce Evropských konzervativců a reformistů bylo přimět Komisi ke zvážení funkčnosti celého ETS v letecké dopravě. Považuji za nutné poukázat na fakt, že Komise různými způsoby ospravedlňuje  nefunkční systém, a to navzdory jasnému narušování hospodářské soutěže a znevýhodnění evropských dopravců vůči asijské a americké konkurenci.
Ing. Oldřich Vlasák

místopředseda EP
zastupitel statutárního města