12. října 2012

Třináct opatření - podpora odborného vzdělávání v Libereckém kraji

V pondělí 8. října se uskutečnilo setkání podnikatelů z našeho kraje s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou. Při té příležitosti Eva Bartoňová prezentovala návrh 13 opatření, jejichž cílem je zlepšit odborné středoškolské vzdělávání v Libereckém kraji.

Navrhujeme těchto 13 opatření:

  1. Podporovat a od ředitelů škol vyžadovat další prohlubování spolupráce škol, zaměstnavatelů a poboček Úřadu práce s cílem zkvalitnění odborného vzdělávání.
  2. Podporovat uzavírání sektorových dohod v oblasti odborného vzdělávání v kraji.
  3. Podporovat a rozvíjet systém dalšího vzdělávání ve školách s cílem dosáhnout podstatného zvýšení počtu středních škol zapojených do dalšího vzdělávání.
  4. Podporovat kariérové poradenství.
  5. Podporovat odborně zaměřené nástavbové studium, včetně nastavení kapacit žáků v příslušných oborech.
  6. Podporovat zkrácené studium pro absolventy maturitních a učňovských oborů v dalších oborech středního vzdělávání v návaznosti na potřeby trhu práce.
  7. Napomáhat vytváření podmínek pro další vzdělávání učitelů odborných předmětů.
  8. Pokračovat v optimalizaci sítě a oborové struktury škol s cílem dosáhnout struktury, odpovídající potřebám trhu práce.
  9. Podporovat budování center odborného a dalšího vzdělávání ve středních školách podle skupin oborů nebo resortního zaměření.
  10. Podporovat a usilovat o přímou finanční podporu podnikatelského sektoru i žáků těch oborů odborného vzdělávání, které jsou ohroženy úplným zmizením z pracovního trhu.
  11.  Doporučovat školám, aby v případech, kdy zaměstnavatelé požadují finanční úhradu za činnost instruktorů, tyto skutečnosti uvedly ve smlouvě o zajištění praktického vyučování uzavřené mezi školou a zaměstnavatelem.
  12. Sledovat, jakým způsobem krajské školy zajišťují praktické vyučování, a do kritérií hodnocení ředitelů škol zahrnout i způsob spolupráce školy se zaměstnavateli.
  13. Jednotlivá opatření rozpracovat v příslušných koncepčních dokumentech kraje a pravidelně je vyhodnocovat.