25. října 2016

„Doprava v klidu“ není v klidu a nebude, dokud budou rozhodovat amatéři

Na Praze 6 a dalších městských částech, kde jsou konečně po letech poptávky zaváděny tzv. modré zóny, se zvedá nevole občanů. V některých případech dokonce oprávněně. Jenže jak bývá poslední dobou zvykem, a v případě vedení šestkové radnice skoro pravidlem, vše špatné se svádí na „vládu ODS“, která si jaksi v minulosti ty „zóny“ vymyslela.

Jak se ale řešila doprava v klidu v minulosti? Za „vlády ODS“, jak se oblibou říká, byl plán na řešení komplexní. Nestačí totiž pouze něco usměrnit nebo zakázat, jak se v současnosti s oblibou realizuje zejména v gesci magistrátní koalice, ale také něco tvořit. Zavedení pilotního projektu v centrální části Dejvic bylo v minulosti navrženo pouze jako část opatření. Projekt prošel řádnou diskuzí v komisích, v radě a byl diskutován a nakonec i schválen zastupitelstvem. Souběžně s ním pak byly připravovány další projekty jako dočasné P+R na Veleslavíně nebo v minulosti podzemní parkoviště ve vytipovaných lokalitách. Podporoval se rozvoj MHD. Vždyť v současné době se již dva roky mohlo stavět prodloužení metra na Dlouhou Míli.

Jaká je však současná situace? Od doby, kdy jsme projekt zón připravili, uplynulo mnoho času. Zejména došlo k prodloužení metra, rozsah a princip zón se změnil. Jak vedení Prahy 6 na tento stav zareagovalo? Nic se neprojednávalo v komisích a naše opakované návrhy na projednání v zastupitelstvu jako řádný bod koaliční zastupitelé odmítali. Proč jiné městské části měly k zónám připomínky nebo některé je přímo odmítly jako nepřipravené? Radní Prahy 6 potichu přijali vše, co jí magistrát „nalinkoval“.

Bylo tedy více než předvídatelné, že se zavedením zón přijdou další změny a problémy. Bez jakékoliv diskuze s občany a hlavně bez jakéhokoliv upozornění, byly změněny dopravní režimy v celých oblastech. Obecně nezpochybňuji význam „zóny 30“ a zavedení přednosti zprava. Ovšem v kontrastu s tím, že otočení jedné jednosměrky se řeší roky, tak například zrušení Kladenské jako hlavní ulice po více jak padesáti letech a bez jakékoliv diskuze, je hodně silná káva. A výsledek? Tak jako nerespektují řidiči maximální povolenou rychlost, tak nikdo nerespektuje zóny zákazu stání. Výsledkem tedy je, že na jedné straně ulice je prázdná modrá zóna, na druhé parkují Středočeši bez jakékoliv pokuty. Stačí se dojít podívat například do ulice Kafkova.

Za absolutní amatérismus považuji návrh na snížení cen za parkování v noci a snížení cen pro abonenty pouhý měsíc po zavedení zón! Škoda, že jsme jako zastupitelé o podobném návrhu nemohli jednat o pár týdnů dříve, než první podnikatelé zaplatili magistrátem předepsané ceny.

A já se tedy ptám: Proč jsem upozorňoval například na možnost zřízení P+R v Tobrucké ulici před dvěma roky, a nyní se teprve začíná řešit studie? Proč tyto problémy neřeší například dopravní komise, která by na základě rad odborníků (kteří však bohužel na rozdíl od minulosti v komisi nezasedají) mohla předkládat radě doporučení? Jakými orgány MČ a kdo vymyslel návrhy, které teď rada najednou „s křížkem po funuse“ na magistrátu požaduje?

Ing. Jiří Lála

Předseda zastupitelského klubu ODS