8. října 2012

Co nás čeká nového v dopravní obslužnosti?

Po dokončení projektu optimalizace a integrace v červnu roku 2010, který přinesl cestujícím nové spoje, zajištění návazností a možnost cestování na jednu jízdenku napříč krajem, přichází organizátor dopravy, společnost OREDO, s dalším vylepšením systému.

Tentokrát se jedná o výměnu odbavovacích zařízení v autobusech za moderní, která jednak umožní odbavení cestujících pomocí bezkontaktní čipové karty, a dále zabudovaný GPS modul umožní nepřetržité sledování polohy vozidel.
Čipová karta bude uznávána všemi dopravci a bude sloužit jako elektronická jízdenka a také jako elektronická peněženka. Cestujícím tato změna přinese výrazné zjednodušení nákupu jízdného a OREDO si od této změny slibuje zkrácení času na odbavení, důslednější kontrolu výběru jízdného a zkvalitnění organizace dopravy díky znalosti polohy vozidel. Tento projekt je financován z ROP ve výši necelých 65 mil. Kč., bude mít působnost na území Královéhradeckého a Pardubického kraje a jeho spuštění se předpokládá od 1. 3. 2013.
V současné době OREDO připravuje nový projekt, který přinese další zkvalitnění veřejné dopravy pro cestující. Obsahem projektu je osazení důležitých přestupních uzlů exteriérovými odjezdovými informačními panely (15 ks pro Královéhradecký kraj a 17 ks pro Pardubický kraj), které usnadní orientaci cestujícím. Cestující se tak dozví z kterého stanoviště a v jakém čase příslušný spoj odjíždí, případně jaké má zpoždění. V rámci tohoto projektu také dojde k rozšíření systému a pracoviště dispečinku, které umožní organizátorovi efektivně koordinovat provoz celého dopravního systému IREDO. Bude se jednat o rozšíření o tzv. call centrum, které bude sloužit pro poskytování informací cestujícím, volajícím na zveřejněné telefonní číslo. Vytočením čísla této informační hlasové služby se cestující dovolá operátorovi OREDO, který požadovanou informaci sám dohledá, nebo cestujícího přepojí na specializovaného technologa, který se věnuje organizaci veřejné dopravy v dané oblasti. Tuto linku mohou také využít objednatelé služeb ve veřejné dopravě (zástupci obcí a měst v Královéhradeckém a Pardubickém kraji) ke konzultacím, příp. k reklamacím nedostatků veřejné dopravy.
Dále dojde k rozšíření systému webových služeb, který bude poskytovat služby dispečinku, e-shopu, aplikaci QR kódů, umožní navigaci řidičů pomocí příručního počítače PDA a ostatní statistické služby.
Součástí tohoto projektu bude také dodávka speciálních přenosných odbavovacích zařízení pro malá vozidla, která jsou využívána pro svoz cestujících v okrajových lokalitách obou krajů a na méně frekventovaných spojích, a která neměla dosud dostatečné vybavení standardní odbavovací technikou.
Realizace projektu je plánována v období od 1.5.2012 do 30.6.2015 ve finanční výši zhruba 62 mil. Kč. Doufám, že připravované změny povedou k zatraktivnění veřejné dopravy, a tím k jejímu většímu využívání cestující veřejností.

Ing. Vladimír Záleský

místopředseda místního sdružení
krajský zastupitel