2. října 2012

Rozhovor s kandidátem

V první a třetím volebním období jste byl a dosud jste krajským zastupitelem. Své aktivity jste směřoval většinou do dopravy. Jaký vidíte ze strany kraje v této oblasti posun?
V dopravním výboru jsem se vždy snažil získat pro svoji práci podporu, což se mi dařilo. Nemohu říct, že by mi členové z ostatních stran po odborné stránce házeli klacky pod nohy. Bylo tomu spíše naopak. Ve volebním období 2000 – 2004 se v oblasti silniční infrastruktury například podařilo převzít od státu silnice II. a III. třídy, převzít a sloučit pět okresních SÚS do jedné krajské a dále ztrojnásobit finanční prostředky do oprav silnic. V oblasti dopravní obslužnosti byla převzata zodpovědnost za organizaci veřejné dopravy na území kraje. Za tímto účelem byl založen organizátor regionální dopravy OREDO, jehož prvotním úkolem bylo zkvalitnění veřejné dopravy při efektivním vynakládání finančních prostředků.

Stal jste se jednatelem a ředitelem této společnosti. Připravujete něco zajímavého v oblasti dopravní obslužnosti pro občany východních Čech?
Po dokončení projektu optimalizace a integrace v červnu roku 2010, který přinesl cestujícím nové spoje, zajištění návazností a možnost cestování na jednu jízdenku napříč krajem, přichází organizátor dopravy, společnost OREDO, s dalším vylepšením systému. Tentokrát se jedná o výměnu odbavovacích zařízení v autobusech za moderní, která jednak umožní odbavení cestujících pomocí bezkontaktní čipové karty, a dále zabudovaný GPS modul umožní nepřetržité sledování polohy vozidel. Čipová karta bude uznávána všemi dopravci a bude sloužit jako elektronická jízdenka a také jako elektronická peněženka. Cestujícím tato změna přinese výrazné zjednodušení nákupu jízdného a OREDO si od této změny slibuje zkrácení času na odbavení, důslednější kontrolu výběru jízdného a zkvalitnění organizace dopravy díky znalosti polohy vozidel. Tento projekt je financován z ROP ve výši necelých 65 mil. Kč., bude mít působnost na území Královéhradeckého a Pardubického kraje a jeho spuštění se předpokládá od 1. 3. 2013.

Je to jediná novinka, nebo nás OREDO překvapí ještě nějakým dalším zajímavým projektem?
V současné době OREDO připravuje nový projekt, který přinese další zkvalitnění veřejné dopravy pro cestující. Obsahem projektu je osazení důležitých přestupních uzlů exteriérovými odjezdovými informačními panely (15 kusů pro Královéhradecký kraj a 17 pro Pardubický kraj), které usnadní orientaci cestujícím. Ti se tak dozví z kterého stanoviště a v jakém čase příslušný spoj odjíždí, případně jaké má zpoždění. V rámci tohoto projektu také dojde k rozšíření systému a pracoviště dispečinku, které umožní organizátorovi efektivně koordinovat provoz celého dopravního systému IREDO. Bude se jednat o rozšíření o tzv. call centrum, které bude sloužit pro poskytování informací cestujícím, volajícím na zveřejněné telefonní číslo. Vytočením čísla této informační hlasové služby se cestující dovolá operátorovi OREDO, který požadovanou informaci sám dohledá, nebo cestujícího přepojí na specializovaného technologa, který se věnuje organizaci veřejné dopravy v dané oblasti. Tuto linku mohou také využít objednatelé služeb ve veřejné dopravě (zástupci obcí a měst v KHK a PK) ke konzultacím, příp. k reklamacím nedostatků veřejné dopravy. Dále dojde k rozšíření systému webových služeb, který bude poskytovat služby dispečinku, e-shopu, aplikaci QR kódů, umožní navigaci řidičů pomocí příručního počítače PDA a ostatní statistické služby. Součástí tohoto projektu bude také dodávka speciálních přenosných odbavovacích zařízení pro malá vozidla, která jsou využívána pro svoz cestujících v okrajových lokalitách obou krajů a na méně frekventovaných spojích, a která neměla dosud dostatečné vybavení standardní odbavovací technikou. Realizace projektu je plánována v období od 1. 5. 2012 do 30. 6. 2015 ve finanční výši cca 62 mil. Kč. Doufáme, že připravované změny povedou k zatraktivnění veřejné dopravy a tím k jejímu většímu využívání cestující veřejností.

Jedno volební období jste byl v Česticích zastupitelem. Byl jste také předsedou Oblastního sdružení ODS Rychnov nad Kněžnou. Co se Vám zde podařilo?
Jako velký úspěch ODS vidím v tom, že jsme se dokázali po posledních komunálních volbách domluvit s ostatními stranami a získali tak v Častolovicích post starostky, která kandidovala za ODS. Za další velký úspěch považuji získání pozice starosty města  Rychnov nad Kněžnou. Po šestnácti letech usedl do čela radnice Jan Skořepa, který také kandidoval za ODS. Navíc zde získala ODS i mandát místostarostky. Je to po dlouhé době velký úspěch zdejší ODS!

Proč jste se rozhodl opět kandidovat do krajského zastupitelstva a jaké jsou Vaše priority?
Chtěl bych i v příštím volebním období nadále působit v oblasti dopravy. Své úsilí bych chtěl zaměřit zejména na urychlení výstavby dálničních a rychlostních komunikací a současně zajistit intenzivní a efektivní opravy silnic v majetku kraje. V oblasti veřejné dopravy je nutné dále pracovat na jejím zkvalitňování tak, aby mohla sloužit širokým vrstvám obyvatel. Na druhou stranu je však nutné uspokojit také menšinové požadavky na veřejnou dopravu, například formou autobusů na zavolání a jejich napojením na dopravní dispečink sociálních služeb. Důležité je rovněž zajistit zpřístupnění veřejné dopravy pro starší občany a osobám se sníženou pohyblivostí, a to zejména urychleným zaváděním nízkopodlažních vozidel. Dále je potřeba veřejnou linkovou dopravu doplňovat také o další druhy „volnočasových přeprav", jako jsou turistické autobusy, cyklobusy, cyklovlaky apod.

Je něco, z čeho máte v poslední době radost nebo naopak, co Vás trápí?
Jsem rád, že se konečně začaly řešit kausy typu David Rath. Na druhou stranu mi vadí, že média velice rychle dokážou obvinit člověka z nějakého činu či na něj ukážou jako na zločince, ale jakmile se zjistí, že se jedná o nepravdu, již se to nikde nedovíme. Jako příklad mohu uvést Ivana Langra, Sašu Vondru či Petra Tluchoře, kteří byli zataženi do různých kaus, ale veřejného očištění se již nedočkají. A protože se jedná o přední osobnosti ODS, snižuje nám to preference a my s tím jen těžko můžeme něco dělat. Toto mě velice mrzí, stále se snažím nést vlajku ODS a v poslední době by se za to člověk kvůli těmto nařčením a házením špíny pomalu mohl i stydět.

Máte nějaké přání, které byste si chtěl splnit?
Osobních přání je celá řada, já bych se ale rád vrátil k problematice kraje.
Přál bych si, abych měl nějaký vliv na vedení kraje. Domnívám se, že po dvanácti letech, kdy se určitým způsobem i podílím na jeho rozvoji, již určité zkušenosti mám, a ty bych rád uplatnil. Nesouhlasím s prioritami, které si staví současné vedení kraje., Určitě by se kraj dal řídit daleko lépe.

Ing. Vladimír Záleský

místopředseda místního sdružení
krajský zastupitel