Aby naše děti byly více lidmi……

Vážení spoluobčané! Bezmála čtvrtstoletí působím na jedné z kolínských základních škol jako učitelka. Nikdy jsem o této své roli nepochybovala, svou práci mám ráda a k mému překvapení mě s přibývajícím věkem naplňuje čím dál víc, dokážu být shovívavější, empatičtější a citlivější (ti, kterým jsem v posledních letech rozdávala vysvědčení by jistě potvrdili).
Jsem také matkou dvou dospělých synů. Dnes už nepotřebují pomáhat s úkoly a zajišťovat volnočasové aktivity. Hledají si své místo v životě sami a že to v dnešní době není snadné vím já, stejně jako Vy. Z role mámy na plný úvazek je role nápovědy a diváka.
Energie a chuť věnovat se všem dalším dětem, které do školy, kde působím, přivedou jejich rodiče, mě neopouští. Vzdělávání a výchova dětí mají přece smysl pro celou společnost, tedy i pro naše město.
Prvotní dovedností, kterou dítě ve škole získá, je dovednost čtení v technickém slova smyslu. Tato dovednost by měla postupně přejít v čtenářskou gramotnost, tedy schopnost porozumět různým typům textů adekvátně věku čtenáře, přemýšlet o jejich smyslu a umět si je vyložit, aby následně mohli čtení využívat jako nástroj k dosažení dalších cílů, které jsou klíčem k úspěchu v pracovním i osobním životě a ve společnosti. Je dokázáno, že žáci s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti čelí často v dospělosti problémům spojeným s uplatněním na trhu práce i s obecným zapojením do společnosti. Zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti jde pak ruku v ruce s rozvojem gramotnosti sociální a finanční, které jsou pro život nezbytně důležité. Chceme přece, aby si naše děti dokázaly hospodařit s osobními a později rodinnými financemi, aby se uměly orientovat na trhu produktových nabídek, aby se nedaly zlákat klamavou reklamou a nenabraly si sousta, která nejsou při nejlepší vůli schopni zvládnout, aby znaly svá práva a povinnosti, aby dokázaly respektovat pravidla, aby uměly komunikovat s úřady a nést osobní a společenskou zodpovědnost….. Potřebujeme inženýry, zdravotníky, řidiče, kadeřnice a úředníky, ale především chceme, aby z našich kolínských dětí byli LIDÉ.
V případě šance podílet se na vedení města bych se určitě snažila všestranně podporovat kolínská školská zařízení včetně maximální podpory rozvoje čtenářské gramotnosti dětí od nejmladšího školního věku. Podpořila bych projekty podporující čtenářství dětí (např. Listování), vybudování nové důstojné knihovny s prostorami pro organizaci čtenářských dílen nebo pro scénické a autorské čtení, podpořila bych stávající projekt Macharovo pero a divadelní představení pro žáky a studenty.
Na závěr mi dovolte podělit se s Vámi o silnou myšlenku izraelského učitele a psychologa Haima Ginottta:
Přežil jsem koncentrační tábor.
Mé oči viděly věci, o nichž by žádný člověk neměl podávat svědectví.
Plynové komory postavené vzdělanými inženýry.
Děti otrávené vzdělanými lékaři.
Kojence zabité vyškolenými zdravotními sestrami.
Ženy a děti zabíjené a spalované absolventy středních a vysokých škol.
Jsem tedy opatrný ve svých očekáváních na vzdělávání.
Žádám Vás: Pomozte svým studentům stát se člověkem.
Vaše úsilí by nemělo přivádět na svět naučená monstra, kvalifikované psychopaty ani vzdělané Eichmanny.
Čtení, psaní a aritmetika jsou důležité pouze v případě, že slouží k tomu, aby naše děti byly více lidmi.