10. října 2012

Je koncept územního plánu opravdu takový zločin páchaný na občanech města volenými zástupci těchto občanů?

Velké emoce mezi veřejností vzbudilo projednávání konceptu územního plánu Hradce Králové. Někteří občané se pravděpodobně domnívají, že tak jak je koncept územního plánu předložen, je již projednán a schválen orgány města a jen formou hlasitých protestů se s tím dá ještě něco dělat.

Situace je ale zcela jiná, variantní koncept územního plánu vytvořil tým projektantů, kteří zvítězili v mezinárodní architektonické soutěži. Tito tvůrci nemohou, ostatně tak jak je to vždy při podobné práci, zohledňovat zájmy jednotlivých vlastníků pozemků. Musí mít na mysli zájem celého města, tak aby se mohlo rozvíjet, aby zde fungovala doprava, aby byly vyvážené plochy pro bydlení, práci i trávení volného času.

Teprve po odevzdání a po projednávání variantního konceptu územního plánu s veřejností a s dotčenými orgány státní zprávy, při kterém mohou tito vznést své námitky a připomínky, vstupují do celého procesu volení zástupci občanů. Pro mne dost nepochopitelné útoky na vedení města v duchu toho, co že jsme si to dovolili navrhovat za hrůzy (mezinárodní plynovod přes Malšovice, městská zástavba místo závodu ZVU za nádražím, přeložka pražské železnice v lokalitě Borovinka - připomínám ty nejvíce kritizovaná místa v konceptu) jsou vedené zřejmě z neznalosti celého procesu pořizování územních plánů.
Při vyhodnocování všech těchto námitek a připomínek bude teprve na volených zástupcích občanů, zda převáží zájem jednotlivých dotčených vlastníků nad zájmy celého města. Věřte, že to nebude vůbec lehké rozhodování a že spokojení nemohou být nikdy všichni občané
Územní plán má sloužit k tomu, aby ve svém městě všichni občané našli to, co potřebují. Musí chránit dané hodnoty, historická centra a přírodní prvky od nežádoucí zástavby, musí navrhnout dopravní systém tak, aby se všichni ať motoristé, cyklisté či pěší dostali snadno tam, kam potřebují, aby byly zajištěny plochy pro bydlení, aby zbylo dostatek ploch pro občanskou vybavenost, výrobu, ale i pro trávení volného času na sportovních plochách, v zahrádkářských osadách apod.
Všichni ti, kteří nenašli na svém pozemku, nebo v jeho bezprostředním okolí to, co by si představovali, se ale nemusí obávat, že hned po schválení územního plánu bude docházet k jejich vyvlastnění či jinému nátlaku na změnu stávajícího stavu. Územní plán je nástroj dlouhodobého plánování rozvoje města a mnoho z jeho vizí ani nedojde k naplnění.
Když se vrátím ke třem asi nejvíce problematickým bodům nového konceptu, tak u dálkového plynovodu, který byl převzat z celostátní nadřazené dokumentace, je již dnes dán příslib ze strany města, že se pokusí tento koridor vymístit mimo zastavěné území města. V lokalitě za nádražím, kde se nalézá závod ZVU dojde jistě k nějaké dohodě a změně navrženého řešení, tak aby více respektovalo stávající stav. Z hlediska občanů žijících v lokalitě Borovinka nepřijatelná přeložka železniční trati je ovšem z hlediska fungování celého města správným řešením. Připojením území Temešváru, dosud sevřeného mezi dvě tratě ke Kuklenám, by zde mohla vzniknou plnohodnotná část města. Je to ale zatím jen návrh, a zda se dostane do územního plánu a projde celým schvalovacím procesem, se dnes neodvážím tvrdit.

Ing.arch. Lenka Zídková

předsedkyně místního sdružení
zastupitelka statutárního města