30. září 2012

Vraťme péči o dopravu mezi priority Středočeského kraje!

Určitě jsou státy nebo regiony, které jsou na tom s dopravou hůře. Asi takto bych odpověděl každému, kdo by se mě snažil přesvědčit, že ve Středočeském kraji máme přeci (v rámci možností) dobré silnice, dostaneme se, kam potřebujeme, autobusy jezdí v zásadě na čas a i se zatížením center měst a obcí kamionovou dopravou se dá (s)žít.

V rámci krajského zastupitelstva však chci dopravu a obslužnost povýšit zpět na jednu z priorit. Pominu, že je to základ podnikání a zaměstnanosti. Lidé potřebují dojet za prací včas a ideálně se rozumně ze zaměstnání či z firmy vrátit, aniž by byli stresováni nenavazující veřejnou dopravou nebo zoufalou kvalitou silnic v případě dopravy automobilové. Témata dopravy a dopravní obslužnosti však mají daleko více přesahů. Počínaje bezpečností (ano, narážím na neudržitelný stav průtočnosti aut a nákladních vozů centry většiny měst ve středních Čechách) a konče finanční situací Středočeského kraje (ano, narážím na nesystémovou a v důsledku populistickou dotaci školním autobusům). Nebudu zastírat, že se mi opravdu nelíbí způsob, jak je veřejná doprava ve Středočeském kraji organizována a financována. Platí to asi zřejmě nejen pro Poděbradsko a Nymbursko, jejichž obyvatelé jsou závislí i na propojení s Pražskou integrovanou dopravou (PID). Pro Středočeskou integrovanou dopravu nesmí jít o konkurenci, jak to v řízení občas vypadá, ale o cenného partnera! Neznamená to samozřejmě plošné omezování spojů, jak navrhuje nynější vedení kraje, ale jeho optimalizaci a těsnější integritu s PID na úrovni návaznosti jednotlivých spojů. Krajský rozpočet tím může jen ušetřit a získat více spokojených občanů.

Třeba, a to je můj cíl, se bude k veřejné dopravě přiklánět stále více lidí, kteří nyní zhusta využívají automobilovou dopravu. Jen připomínám, že s výjimkou Prahy má Středočeský kraj nejvytíženější silniční síť v celé České republice! Nejen že komunikace nebyly na takovou zátěž projektovány a stavěny, zároveň situaci ještě ztěžuje nadměrná nákladní doprava, která – zcela legálně – přesouvá těžké náklady z dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy na krajské silnice II. a III. třídy. Tyto silnice zpravidla vedou centry měst, jako jsou Lysá nad Labem, Milovice a řada dalších aspoň v našem mikroregionu. Neupřednostňuji obchvaty ani jiné akutní řešení zrovna u nás před ostatními středočeskými městy a obcemi. Jde mi o systémový problém, dotýkající se bezpečnosti i kvality života ve všech dotčených obcích. Buď budeme umět dopravu účinně regulovat, anebo budeme muset najít způsob, jak obchvaty financovat. Mýtné je jednou z možností.

Stejně jako můj kolega Václav Michl, lídr kandidátky ODS za naši oblast, si i já přeji, abychom v rámci řešení řady zanedbaných otázek v dopravě a obslužnosti Středočeského kraje nezapomínali na cyklostezky. Celé Polabí drží v rukou cenné trumfy: pro zatraktivnění nabídky obyvatelům i přilákání daleko více návštěvníků. Rád bych, aby kraj podporoval systematické (a hospodárné) budování nových cyklostezek podél Labe, Vltavy a Jizery. Nejde jen o co nejvýhodnější podmínky při výkupu pozemků nebo jednání se správci toků. Kraj musí veškeré aktivity řídit tak, aby se již vybudované úseky daly spojit do větších úseků, až by nakonec vedly cyklostezky podél celých toků od pramenů až k ústí řek. V jiných krajích se již tento trend postupně daří naplňovat, tak proč to nezkusit i ve středních Čechách?

Mgr. Jiří Havelka

předseda místního sdružení
člen oblastní rady
člen regionálního smírčího výboru
uvolněný starosta města