26. září 2018

Inkluze dorazila i do hradeckých škol

V minulém školním roce 2017/2018 do hradeckých škol dorazila inkluze, kterou legislativně zakotvila exministryně Valachová.

V minulém týdnu (září 2018) se překvapivě k inkluzi vyjádřil pan prezident společně s novým ministrem školství Robertem Plagou. Výroky zněly:“Inkluzi utlumovat“!

Ano, konečně na politické scéně zní rozumný názor. Konečně se začne napravovat chaoticky připravená inkluze do školství.

Denně se setkávám ve speciální škole se žáky, kteří prošli neúspěšnou inkluzí. Do jaké míry poškodila, či negativně ovlivnila další vzdělávání tohoto žáka, nikdo nezkoumá.

Inkluze, pokud známe její podstatu, je včleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)do běžných škol (hlavní vzdělávací proud). Pro tohoto žáka škola vytvoří podpůrná opatření, dle vyšetření na ŠPP(školské poradenské pracoviště).

Kdo, v běžných školách tyto žáky s podpůrnými opatřeními vzdělává?

Ve většině škol , učitelé bez znalostí speciální pedagogiky společně s asistenty, kteří mají ukončení střední vzdělání a kurz pedagogického minima v rozsahu 120 hodin !

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se dává v inkluzi z rukou odborníků, kteří jsou na speciálních školách do rukou“laiků“ ve speciální pedagogice. Když tento výrok rozebereme, zjistíme, že na školách běžného typu nejsou speciální pedagogové zaměřeni na zrakové, mentální, sluchové, tělesní a další postižení . Chybí hlubší znalost v těchto oblastech:

tvorba individuálních vzdělávacích plánů, zkušenosti spolupráce učitele běžné školy s asistentem pedagoga, orientace v systému podpůrných opatření pro jednotlivá postižení!

Další důležitá otázka spojená se vzdělávání žáků se SVP je: „Kdo bude kontrolovat výstupy vzdělávání daného žáka ?“ Dopady, díky krátké době zavedení inkluze ještě nevidíme, ale co Ti žáci, kteří prošli neúspěšnou inkluzí? Kdo jim pomůže , snad MŠMT?

V současné době speciální školy trpí nedostatkem žáků, jelikož některá ŠPP (školská poradenská pracoviště) doporučují rodičům těchto žáků přednostně inkluzi a teprve potom zařazení do speciálních škol.

Hradecké školy se vypořádaly s inkluzí tak, že ředitelé škol mají nově ve svém týmu speciálního pedagoga, který koordinuje a pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Je to jedna z možností řešení rychle zavedené a neuvážené inkluze. Opravdu je toto dostatečné ?

Jelikož kroky k inkluzi řeší odbory školství na magistrátech různě, je v tom značný chaos.

Následky uvidíme s odstupem času……

 

PaedDr. Markéta Baraňáková

kandidátka č. 14 do komunálních voleb