26. září 2016

Jak bránit vzniku dalších ghett?

Kraje musí u vlády prosadit změny ve výplatě sociálních dávek a nastartovat investice do vzdělávání sociálně slabých. Na tom se vesměs shodují lídři silných stran, pokud dostanou otázku, jak zabránit vzniku dalších ghett.
Každý rok přibude v kraji nějaká nová lokalita, kam jsou sestěhováváni z Prahy a dalších měst sociálně slabí lidé, na nichž díky špatnému nastavení dávek na bydlení vydělávají spekulanti s byty. Lze tomu nějak zabránit? A jak vůbec pracovat s oběťmi spekulantů?
Politici, kteří se ucházejí o naše hlasy v nadcházejících krajských volbách, na toto téma odpovídali v anketě MF DNES. Otázky zněly:

1. I kvůli historickému vývoji jsou v kraji velké sociální rozdíly. Na jedné straně jsou tu lidé, kteří se starají o své domy a okolí, na straně druhé tu je řada tzv. vyloučených lokalit či spíše ghett. Může s nimi kraj něco dělat?
Základ pro současný stav byl položen při „budování“ socialismu, kdy se do našeho kraje v 60. a 70. letech přistěhovala řada problémových lidí ze Slovenska tzv. za prací. Dnes je ještě hůře kvůli špatnému sociálnímu systému státu. Špatné nastavení sociálních dávek na bydlení a levné byty v Ústeckém kraji způsobují přívaly nepřizpůsobivých a sociálně slabých. Zbytek republiky tento stav moc nezajímá, protože své problémové občany uklidil k nám. Kraj je pasivní a nekoná. Přitom na rozdíl od nás, starostů měst a obcí, kteří s tím dennodenně bojujeme, může předkládat návrhy zákonů, a tlačit tak na změnu k lepšímu. Tím je např. vrácení veřejné služby na obce a proplácení sociálních dávek pouze za vykonanou práci pro obec, dále snížení sociálních dávek na bydlení maximálně na úroveň výše nájmu na obecní byty v místě. Tím dosáhneme jednak obrovských úspor, které mohou jít např. do zdravotnictví, a jednak se ukončí kšeft s dávkami na bydlení. Jednoduché a prosté, ale nikdo z kompetentních s tím nic nedělá.

2. Naděje může být i v další generaci z rodin sociálně slabých. Jak chcete z pozice kraje podporovat školství a lze podle vás dělat něco i pro to, aby se patřičného vzdělání dostalo nejen dětem, jejichž rodiče o to dbají, ale právě i dětem z vyloučených lokalit, které podporu od svých rodičů nemají?

My s dětmi z vyloučených lokalit pracujeme. Zřídili jsme v Kadani výuční obory při zemědělské škole (zedník, zahradník), získali jsme s pomocí neziskovek jejich důvěru i důvěru rodičů a škola s námi dobře spolupracuje. Letos již mají první žáci po 3 letech učení výuční list a praxi v průběhu výuky na zakázkách ve městě. Do každého ročníku se nám podařilo dostat kolem 20 dětí a ty získaly perspektivu a základ do života. Je to náročná práce, ale stojí to jen úsilí, trpělivost a vytrvalost všech zúčastněných. Nejsou třeba žádné dotace ani předpisy z Prahy. Poradili jsme si sami a kraj nás může následovat.