23. května 2022

České školy je potřeba systémově a finančně podpořit v oblasti „wellbeing“

(www.ods.cz) Konference „Wellbeing aneb Proč se těšit do školy“, která proběhla v pátek 20. května v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, upozornila na některé krizové nedostatky v českém školství, propojila důležité aktéry s odborníky ve vzdělávání a přidala na osvětě aktuálnímu tématu wellbeing. Nad konferencí převzala záštitu poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení Renáta Zajíčková.

„Jsem nesmírně ráda, že se mi podařilo propojit lidi, kteří vnímají stejně jako já, že vytváření přátelského a přívětivého prostředí pro děti ale i pro pedagogy, je důležitou podmínkou pro to, aby se naše děti do školy těšily. Slovo ‚wellbeing‘ nemá český ekvivalent, ale můžeme ho charakterizovat mnoha slovy, jako například: důvěra, bezpečí, úspěch, radost, spolupráce, ale třeba i pohyb a dobré jídlo. O tom všem byla konference, které se zúčastnili jak odborníci, ředitelé a učitelé, tak i studenti a zástupci rodičů. Jednoznačně jsme se shodli, že je potřeba naše školy systémově a finančně v této oblasti podpořit. Je skvělé, že příkladem dobré praxe jsou i ředitelé z Prahy 5, jako například Mgr. Libuše Daňhelková ze ZŠ Kořenského, která svým přístupem inspiruje ostatní ředitele,“ uvedla Renáta Zajíčková, poslankyně ODS a předsedkyně podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení.

„Chceme-li, aby naše děti dosahovaly svého vzdělávacího maxima, musíme se začít zabývat podporou wellbeingu ve školách. Když se děti ve škole necítí dobře, nemohou se naplno učit. Škola by také měla dětem pomáhat rozvíjet znalosti a dovednosti, které jim pomohou v budoucnu o svůj wellbeing a zdraví, fyzické i duševní, pečovat. Musíme také začít více myslet na podporu wellbeingu učitelů, protože řada z nich je kvůli vysoké míře stresu ohrožena syndromem vyhoření. Měli bychom udělat vše pro to, aby se děti i učitelé do školy každé ráno těšili,“ řekla Lenka Felcmanová, Ph.D., místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělání.

„Nedílnou částí wellbeingu ve školách je také vědomé zapojení pohybových aktivit do každodenního rozvrhu dětí i mládeže. Celoživotní dobrá vazba mezi pohybem a pozitivní emocí se vytváří právě v dětském věku a v období puberty. Školní prostředí může děti podporovat nejen při hodinách tělesné výchovy, ale i aktivní přestávkou, využitím pohybových aktivit při běžné výuce (např. přírodopisu) a cílenou výukou k pravidelnému pohybu jako nezbytné součásti péče o své zdraví. Příkladem dobré praxe je např. projekt Děti na startu, který již deset let probíhá v mateřských školkách i školách a sportovních klubech po celé České republice,“ v závěru doplnila Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.

Renáta Zajíčková

poslankyně PČR
starostka MČ Praha 5