3. května 2019

Když si s něčím nevíme rady, je možná lepší, nedělat nevratné zásahy

Listy Ústeckého kraje: V posledních dnech v médiích opět rezonuje téma o výstavbě plavebního stupně v Děčíně a tedy i podpora plavebního využití řeky Labe. Naposledy se k řešení této otázky a k podpisu společného memoranda sešlo v dubnu vedení Ústeckého kraje s ministrem zemědělství Miroslavem Tomanem, vedením města Děčín a zástupce Povodí Labe. Proto se ptáme: „Jak důležitá je podle vás výstavba zmíněného jezu a tím i podpora vodní dopravy?”

Už na základní škole nás paní učitelka učila, že vodní doprava je nejlevnější a nejekologičtější. O tom jistě není pochyb, pokud se ale při realizaci splavnění Labe nemá zničit kus přírody. Celá léta stojí proti sobě dva nesmiřitelné tábory. Zastánci stavby jezů a splavnění Labe z řad firem a části politiků na jedné straně a na druhé straně odpůrci z řad ochránců přírody.

Argumenty se vrší celá desetiletí na obou stranách a řeka plyne v klidu dál do Německa, kde kupodivu jezy stavět nebudou. Bylo by jich pro splavnost Labe v Německu potřeba kolem dvaceti a na to nemá spolková vláda peníze. Na druhou stranu se ale zboží převáží převážně v kamionech, které jsou červeným hadrem pro každého řidiče, nemluvě o znečišťování ovzduší a ničení vozovek. K tomu se blíží zřejmě bohužel další suché léto a hladové kameny se už těší, jak na nás zase vykouknou ze dna koryta.

Téma splavnění Labe u Děčína se periodicky vrací po mnoho let. Stále se zkoumá a řeší za velké peníze a objektivní posouzení stále nemáme. A zřejmě asi nikdy mít nebudeme. A tak se řeči vedou, pomazané hlavy jednají, chlebíčků se snědlo na tisíce a řeka teče v klidu dál svým údolím. Možná je to tak lepší, když si s něčím nevíme rady, nedělat nevratné zásahy. Už jich v našem kraji bylo dost.

Jiří Kulhánek

starosta města Kadaň
člen Zastupitelstva Ústeckého kraje