31. května 2013

Odklepnuto - Peníze na D11, R35 i dopravní uzel Brno

Brusel - V Bruselu došlo v pátek k historickému okamžiku, který předurčí podobu dopravy v Evropě až do roku 2050. Evropské instituce a zástupci členských států se dohodli na podobě trans-evropských dopravních sítí.

Stanovili tak definitivní seznam prioritních staveb, u kterých se počítá s financováním z evropských fondů. Česká republika v těžkých jednáních nedopadla vůbec špatně. 

Evropská komise ústy komisaře pro dopravu mluví o historické dohodě 28 evropských států. Sdílí tak postoj současné české vlády, která v nedokončené páteřní infrastruktuře vidí překážku pro zvýšení konkurenceschopnosti a další rozvoj české i evropské ekonomiky.  
 
Evropský parlament spolu s Radou a Komisí vytyčil seznam prioritních dopravních projektů, u kterých se počítá s financováním z evropského rozpočtu ve výši 20-40 % nákladů. V prvé řadě se mají dobudovat přeshraničních spojení, která s odkazem na 40 let komunistické éry a rozdělení Evropy stále neodpovídají potřebám jednotného evropského trhu. Většina takových staveb má být dokončena již do roku 2020. Pro realizaci další stěžejní infrastruktury pak byl stanoven horizont 2030 až 2050. 
 
Místopředseda Evropského parlamentu a člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch Oldřich Vlasák (ODS) shrnuje dosažený výsledek slovy: „Pro Českou republiku nedopadla jednání, ve kterých mezi sebou soupeřily stovky projektů ale i jednotlivé členské státy, vůbec špatně. Je pravda, že s ohledem na omezené finanční prostředky musel být i u některých stěžejních projektů stanoven delší harmonogram realizace. Na druhé straně jsme ale díky aktivnímu zapojení evropských i národních představitelů České republiky vyjednali řadu významných úspěchů. Jako rozený Hradečák znalý problémů a průtahů okolo dálnice D11 jsem koordinoval postup s polskými europoslanci stejně jako s českým ministerstvem dopravy Zbyňkem Stanjurou, abychom dosáhli co nejrychlejšího dokončení této dopravní tepny směrem na Polsko. Za největší vítězství proběhlých jednání proto považuji, že oněch 69 kilometrů od Hradce Králové k polské hranici bylo zařazeno do tak zvané hlavní evropské sítě. Z toho důvodu budeme při výstavbě moci čerpat prostředky z evropských fondů, přičemž realizace se předpokládá do roku 2030. Dálnice povede přes Jaroměř, odkud bude jako rychlostní silnice R11 pokračovat na Trutnov a na polské hranici se napojí na plánovanou dálnici A3.”
 
Že nejde o ojedinělý úspěch, respektive zařazenou dopravní stavbu, dokládá Oldřich Vlasák následujícími fakty: „Větší problémy už byly s plánovanou silnicí R35/R55, čili severním propojením Prahy s Olomoucí vedoucím též přes Hradec Králové. Přestože jde o silniční tah, který má výrazně ulehčit přetížené dálnici D1 a současný ministr dopravy ji vidí jako jednu z národních priorit, Evropská komise ji ve svém původním návrhu nezahrnula mezi stěžejní projekty. Z toho důvodu jsem tuto stavbu navrhl zařadit v rámci Výboru pro dopravu a cestovní ruch a jsem velmi potěšen, že se ji podařilo do seznamu priorit vrátit. 
 
Úspěšní jsme byli nejen u silnic, ale i u železnice. Zde byl přístup Komise vstřícnější. Na rozdíl od dříve jmenované rychlostní silnice, u které jde Evropská komise v předpokládané době realizace až nad rámec roku 2030, byly naše návrhy na modernizaci spojení Praha-Mnichov či přidání Brna mezi důležité dopravní uzly a s tím spojenou modernizaci brněnského nádraží přijaty rovnou v rámci hlavní trans-evropské sítě. Z toho důvodu můžeme počítat i s kratším horizontem dokončení.”
 
Dohoda, kterou v rámci třístranných jednání dosáhl Evropský parlament spolu s Radou a Komisí musí být ještě formálně odhlasována Radou a plénem Evropského parlamentu, přičemž výsledek nelze čekat dříve jak v září tohoto roku. 
Ing. Oldřich Vlasák

místopředseda EP
zastupitel statutárního města