Vláda schválila Exportní strategii ČR pro období 2012 - 2020, kterou předložil ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba
15. března 2012

Vláda ve středu schválila Exportní strategii České republiky pro období 2012 – 2020. Strategie má českým vývozcům otevřít nové trhy a poskytnout jim podporu ze strany státu.
Materiál, který vznikl ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR a Svazem průmyslu a dopravy ČR, klade důraz na prosazení pozitivních změn v české ekonomice, podporu vývozu s vysokou přidanou hodnotou a posunutí českých dovozců v hodnotovém řetězci směrem ke konečným zákazníkům. Předloženou Strategií chce Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) také změnit extrémně vysokou závislost českého exportu na hospodářském cyklu Evropské unie a umožnit českým firmám více uplatnit své produkty ve světě. Navíc už ne jen v roli primárních subdodavatelů.
“Integrace a efektivní koordinace kapacit v rámci Ministerstva průmyslu a obchodu umožní téměř zdvojnásobit počet zahraničních zastoupení v zemích se značným potenciálem pro české vývozce. Přitom nebude potřeba vynaložit dodatečné finance ze státního rozpočtu, protože pro budování integrované sítě hodláme hledat prostředky uvnitř resortu a využít stávajících zahraničních zastoupení vládních agentur CzechTrade a CzechInvest,” uvedl ministr průmyslu a obchodu Kuba.
Podle premiéra Petra Nečase je shoda vlády na exportní strategii velmi důležitá, uvedl to po středečním jednání vlády. „Považuji za jeden z klíčových úkolů vlády České republiky v rámci její prorůstové agendy podpořit export českého zboží a českých služeb, protože jsme silně proexportně orientovaná ekonomika,“ vysvětlil předseda vlády.
ČR patří ve světovém srovnání k zemím s největším poměrem vývozu zboží a služeb na HDP a tato závislost stále stoupá. Zatímco v roce 1995 se export zboží a služeb podílel na hrubém domácím produktu 51 procenty, v roce 2000 pak 63 procenty, za rok 2010 to bylo necelých 79 procent. Pro porovnání v Německu, tedy u našeho největšího obchodního partnera, tvoří export necelých 50 procent HDP.
Zásadním výchozím bodem Exportní strategie je definování klíčových trhů pro české vývozce ve spolupráci s podnikatelskou sférou, a to na základě růstového potenciálu daných zemí a vysoké absorpční schopnosti trhů.
Prioritní země představují zpravidla velké ekonomiky s trhy, na nichž v minulosti české firmy tradičně působily, a také trhy, na nichž svou přítomností Česko zaostává za konkurencí z jiných zemí. Zájmové země se pak vyznačují vysokou dynamikou růstu dovozu s potenciálem pro české firmy.
„Země EU stále představují a i v budoucnu budou představovat nejdůležitější odbytiště českého exportu. V EU se tak chceme zaměřit na zachování stávajících pozic a jejich další rozvoj především ve prospěch malých a středních podniků,“ vysvětlil ministr Kuba.
Vytvoření Exportní strategie ČR pro období 2012 – 2020 předcházelo vyhodnocení dosavadních proexportních aktivit a jejich nástrojů, zmapování současného stavu a identifikace toho, co česká ekonomika potřebuje z hlediska zachování a rozvoje dlouhodobé konkurenceschopnosti. Návrh Strategie je proto postaven na třech základních pilířích: zpravodajství pro export, rozvoj exportu a podpora obchodních příležitostí. Projekty budou naplňovány prostřednictvím série konkrétních opatření, jejichž hlavním cílem je přenastavení a zefektivnění systému podpory exportu.