Vysokorychlostní železnice má potenciál přilákat zpět na koleje ty z nás, kteří v současnosti raději jezdí autem, protože je to rychlejší
17. března 2022

Stanislav Blaha: Vysokorychlostní železnice má potenciál přilákat zpět na koleje ty z nás, kteří v současnosti raději jezdí autem, protože je to rychlejší

(www.railtarget.cz ) Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzivní rozhovor s členem Podvýboru pro dopravu, Stanislavem Blahou z ODS. Co si myslí o zdražení jízdného? Jak se dívá na projekt vysokorychlostních tratí? Přečtěte si v rozhovoru.

Myslíte si, že má v České republice nákladní železniční doprava dostatečnou podporu? Rok 2021 byl totiž Evropským rokem železnice, kdy bylo cílem podpořit železniční dopravu jako jediný udržitelný způsob přepravy a dostat tak maximální množství nákladu ze silnice na koleje.

Nákladní železniční dopravu lze jistě počítat mezi udržitelné druhy dopravy a je to jeden z důvodů, proč by měla hrát významnější roli zejména u přeprav na delší vzdálenosti. O tom ostatně hovoří i Bílá kniha EU o dopravě. Česká republika má sice velmi hustou železniční síť, nicméně páteřní tahy jsou kapacitně na hraně, či dokonce za hranou a v současné době je velký problém dostat na koleje více nákladních vlaků. Dalším problémem je flexibilita nákladní železniční dopravy např. při pohledu na to, jak realizovat tzv. poslední míli v situaci, kdy do závodu nebo logistického centra není zavedena vlečka. Uvolnění kapacity na páteřních tratích přinesou např. vysokorychlostní železniční tratě, jejichž výstavba je jednou z vládních priorit. Při pohledu na nekonečné kolony kamionů na D1 je zřejmé, že bez přesunu části zejména delších přeprav na železnici se neobejdeme.

Jak hodnotíte první kroky ve funkci nového ministra dopravy Martina Kupky?

Martin Kupka podle mě odvádí skvělou práci. Vnesl na ministerstvo dopravy svěží vítr, jeho vize jsou uskutečnitelné a progresivní. Zpravidla má mít vláda čas 100 dnů do prvního pořádného zhodnocení jejího fungování, ale já si myslím, že ministerstvo dopravy pod vedením ministra Kupky ukazuje velký posun a příslib do budoucna.

Velmi vítám především práci na speciálním zákonu, který výrazně zrychlí přípravu VRTek, tady jsme zaspali dobu. Vysokorychlostní tratě nám konečně dají volbu, jak se po Česku dopravit rychle a efektivně – protože na rozdíl od jízdy v autě člověk ve vlaku udělá i nějakou tu práci. Mám radost i z jeho aktivity směrem k zlepšení kvality veřejné dopravy nejen technicky, ale i uživatelsky například zavedením univerzálního systému nákupu jízdenek.

Osobně se ale nejvíc těším na digitalizaci řidičských průkazů a výstavbu klíčové dálnice D35, která uleví D1 a dá řidičům z Moravy a Slezska konečně volbu, jak se dostat do/z Prahy.

Co si myslíte o projektu vysokorychlostní železnice v České republice? Je dobře, že se jedná o jednu z vládních priorit?

Je naprosto nezbytné, aby vysokorychlostní železniční tratě patřily mezi vládní priority, a to nejen kvůli zvýšení konkurenceschopnosti a komfortu železniční dopravy v rámci České republiky. Už je načase, aby přestalo být pro cestující časově výhodné naopak Českou republiku např. při cestě z Německa do Rakouska jednoduše objíždět. Kromě toho je třeba uvolnit kapacitu konvenčních tratí pro nákladní železniční dopravu. Vysokorychlostní železnice má také potenciál přilákat zpět na koleje ty z nás, kteří v současnosti raději jezdíme autem, protože je to rychlejší.

Novým vládním rozhodnutím byla snížena sleva na jízdném, lidé si budou muset připlatit. Od 1. 4. 2022 bude sleva 50 % namísto současných 75 %. Co si o tomto vládním kroku myslíte?

V situaci, kdy nám předchozí vláda svým nezodpovědným hospodařením zanechala bezprecedentní rozpočtový deficit, musíme hledat úspory, abychom nezkomplikovali život třeba mladým lidem, kteří tyto slevy dnes využívají. Navíc my slevu na jízdném nerušíme, snižujeme ji jen o 25 %. V praxi to tedy znamená, že za jízdenku s plnou cenou 100 Kč zaplatíme 50 Kč a nikoliv 25 Kč, rozdíl 50 Kč tak stále bude za cestujícího platit stát. Je třeba také zmínit, že původní návrh rozpočtu Babišova kabinetu počítal na rok 2022 na kompenzaci slev na jízdném pouze s 2,5 mld. Kč namísto reálně vyplacených 3,8 mld. Kč v roce 2021. Je tedy otázka, zda by vůbec slevy v současném rozsahu existovaly i nadále.

Rozhovor vyšel na serveru railtarget.cz.

Stanislav Blaha

Stanislav Blaha

poslanec PČR
člen výkonné rady
starosta města
předseda regionálního sdružení

Více o autorovi