19. února 2023

Partie: Ukázka opoziční politiky hnutí ANO - jen strašení a vyhrožování. Ale žádné řešení pro Českou republiku

(CNN Prima News) Hostem nedělního diskusního pořadu Partie CNN Prima News byl ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka. Střetl se s bývalým ministrem dopravy a průmyslu Karlem Havlíčkem z ANO.

Celou debatu s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na CNN Prima News.

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Krásné nedělní dopoledne vám přeju a děkuju, že na Primě a CNN Prima News sledujete Partii, že vás zajímá politika a aktuální dění. Jak jste u nás zvyklí v první části nabídnu názorový duel zástupce vlády a opozice. Ve druhé pak velkou politickou diskusi. Tady jsou témata. Konec nových aut na benzín a naftu má přesné datum. Evropský parlament schválil definitivní konec od roku 35. Navíc chce Evropa další přísnou normu na nová auta. Bude auto luxusem jen pro vybrané a přežije změny český průmysl. Další téma, vláda chce výrazně omezit navyšování důchodů kvůli inflaci. Je to správné? Opozice hrozí peklem ve Sněmovně, odbory protesty. To a mnohem víc proberu se svými hosty. Pozvání do Partie dnes přijali pan Martin Kupka ministr dopravy a místopředseda Občanské demokratické strany. Dobrý den.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dobré dopoledne.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A pan Karel Havlíček místopředseda Poslanecké sněmovny a první místopředseda hnutí ANO. Dobrý den.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Dobré dopoledne, děkuji za pozvání.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, já vás vítám a děkuju vám, že jste přišli a pojďme rovnou na to velké téma, které rezonuje českou společností. Vláda už na jaře chce přibrzdit růst penzí. V červnu se důchody zvýší, ale ne tak moc, jak se čekalo, starobní penze v průměru o 750 Kč. Mělo to být o zhruba 1 000 Kč víc. Vláda chce změnit valorizační mechanismus. Víc dostanou lidé s nižším důchodem. Pane ministře, při tom dosavadním valorizačním mechanismu by červnové zvýšení důchodů stálo veřejnou kasu 34 miliard. Po této úpravě to bude asi 15. Je jasný ten motiv směrem ke státní pokladně k té úspoře, ale jak to vysvětlíte seniorům, prosím, na toto mi pojďte odpovědět.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jsou dva klíčové argumenty. Ty finanční prostředky by musela Česká republika si vypůjčit. Nejsou to finanční prostředky, se kterými by přirozeně rozpočet mohl počítat. Nepočítá s nimi a nemohl s nimi počítat. V okamžiku, kdy se rozpočet vytvářel, znamenalo by to, že bychom vytvořili znovu větší schodek rozpočtu, to znamená, museli bychom si více půjčit a dopadlo by to na další generace. Nás čeká důchodová reforma. Důvod té důchodové reformy je úplně jasný. Je možné to ukázat. V letošním roce na 10 důchodců připadá 22 plátců. V roce 2050 to bude jenom 15 plátců. Znamená to…

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, já se k důchodové reformě určitě ještě dostanu. Mě zajímá zvyšování důchodů valorizací kvůli vysoké inflaci. Pochopí toto senioři a vůbec příjemci těch penzí?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já se právě snažím to vysvětlit, protože tady jde opravdu o to, že vláda může přijmout a Česká republika, nejde jen o vládu, opatření, které opravdu je odpovědné a které je schůdné pro ten stát. Pojďme se podívat na to, co se dělo s důchody v tom předchozím roce, kdy začínaly v průměru na 15 500 a na začátku letošního roku po té lednové valorizaci dosahují téměř ke 20 000. To navýšení je 4 000 Kč. Žádná jiná skupina obyvatel nemohla dostat tak významnou podporu z hlediska státu. Je to přirozené, protože samozřejmě pro seniory není jiný možný zdroj financování, jiná možná finanční pomoc. Ale je důležité také zdůraznit, a to jsou fakta, že to znamená a spolu s tou červnovou valorizací to bude navýšení o 31 % oproti začátku předchozího roku. To jsou jasná data. Kdybychom připustili a dospěli k tomu, že by se důchody zvyšovaly znovu ještě významněji víc, znamená to ale, že zároveň zatížíme nejenom ten rozpočet příštího roku, ale i všechny další rozpočty další významnou částkou navíc. A další podstatný důvod, proč tu změnu děláme, jak ji děláme. Bude tam fixní suma, bude to 400 Kč pro všechny bez rozdílu. My jsme také zaznamenali s tím dramatickým růstem důchodů, s tou valorizací, tak jak byla nastavená čistě procentuálně, že se významně rozevřely nůžky mezi lidmi s nízkými důchody a s těmi nejvyššími. Ten krok, který teď děláme, zároveň znamená, že i ti důchodci, kteří mají nejvyšší důchod třeba 8 000 Kč, tak tu změnu opravdu významněji pocítí a bude vyšší pro tuto část seniorů. Bude to přidání vyšší, než kdybychom zachovali ten původní výhled.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju. Já dám teď prostor opozičnímu politikovi a pak proberu ty jednotlivé argumenty, jestli dovolíte, pane ministře. Pane Havlíčku, vaše paní ministryně, respektive bývalá paní ministryně řekla: „Budeme vystupovat s využitím všech nástrojů, které nám dává zákon o jednacím řádu,“ paní Schillerová. Ze života budou mít peklo, říká váš pan předseda Andrej Babiš, že je to pro vás nepřijatelné, co tedy bude obstrukce, spaní ve sněmovně, spacáky ve sněmovně, co máme čekat?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Peklo, protože pro nás je to opravdu nepřijatelné.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Co to je peklo, pojďte mi to vysvětlit.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Peklo je to, že uděláme vše pro to, aby se to ve Sněmovně takto neschválilo, protože se mění zákon za pochodu, a to je podle mého názoru na tom to nejhorší. Co změníte, pane ministře, příště, až se vám to nebude hodit do krámu?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Nám se nebude hodit, co nebude únosné pro Českou republiku.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Počkejte pánové, pane Havlíčku. Pojďme rozebrat to, co vy chcete dělat, co to znamená peklo, jak budete obstruovat, jaký máte plán, co tedy chcete dělat?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Pochopitelně uděláme všechno pro to, aby to v té sněmovně neprošlo. To znamená, budeme mluvit, budeme obstruovat. Já si myslím, že toto je zrovna situace, kdy to každý pochopí, protože vláda si nemůže dělat, úplně co chce.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, váš pan předseda, říká. Musí počítat se zablokovanou sněmovnou obstrukcemi, které ještě nezažili. Počítám s tím, že na to máte nějaký plán, kolik dnů chcete vydržet?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
To já teď neumím říct, kolik dnů to bude. Ale pochopitelně uvidíme také, jak mezitím vláda bude reagovat. Já věřím, že všechno zváží a že uslyší i naše argumenty takové, které jasně říkají, že ten zákonný nárok se naplnil totiž už dnem pane ministře, 31. ledna roku 2023. A podle našeho názoru je to náš názor, ale podložen dobrými právními rozbory, je to protiústavní, pro nás je nepřijatelné.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A to máte už nějaké rozbory nějaké právní názory?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Ano, máme na to právní názory, které tvrdí, že to je protiústavní. Mimo jiné to tvrdí i váš koaliční senátor, pan senátor Canov. Podívejte se na jeho názor, který to jasně říká, že se to už nemůže týkat toho navýšení důchodů od června roku 2023. Ale pro nás je to nepřijatelné i z toho etického úhlu pohledu. Tak vy na jednu stranu necháte do značné míry rozjet inflaci až na extrémní výši. Mimo jiné necháte vydělat mimořádné zdroje energetickým společnostem. Zcela vážně uvažujete o tom, že snížíte daně loterijním společnostem, a poté hodíte přes palubu důchodce. Důchodci, kteří jsou zatíženi tím zvýšením cen více, než jaká je průměrná inflace. Podívejte se do jejich spotřebního koše, jinými slovy do jejich výdajů, co si vlastně důchodci zejména pořizují, je to bydlení…

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Podle toho se ta valorizace také počítá, podle toho indexu pro seniory pro důchodce.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Ano, přes 30 % jsou energie. Potraviny jsou 25 %, to jsou jejich hlavní výdaje plus výdaje na léky. Takže pro nás je něco takového zcela nepřijatelné. A ještě dovolte jednu věc. Reakce na vás. Vy jste správně řekl, že to nebylo v rozpočtu a na konci minulého roku, co z toho vyplývá, že jste se rozhodli, že jim nevyplatíte vůbec nic. Jak je možné, že jste to nedali do rozpočtu, když jste viděli, jaká je inflace v listopadu a v prosinci. Věděli jste, že ta inflace v lednu bude v určitých mezích a bylo zcela zjevné, že se to bude muset zvyšovat. Já vám řeknu, proč to děláte až teď. Je to kvůli volbám. Vy jste nechtěli, aby se před volbami tohle vytáhlo. Nechtěli jste říct, že ty důchodce odrbete před volbami a teď to teprve dáváte na světlo boží. Je to neskutečně nefér. Nezlobte se na mě, pane ministře.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pojďme, prosím, postupně pane ministře, to, že to není v rozpočtu, za to vás kritizují i ekonomové, ta pádivá inflace tady už nějakou dobu je, neměla s tím prostě vláda v rozpočtu počítat?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Počítali jsme s tím, co přicházelo pro lednovou valorizaci. Samozřejmě s tím ten rozpočet počítal. Teď pojďme si říct, v čem opravdu to, co jste představil, znamená opravdu příklad totálně neodpovědné opoziční politiky, jenom strašení, jenom vyhrožování, ale žádné řešení pro Českou republiku. Ty kroky, které musí připravit vláda, a já pevně doufám, že v tomhle směru by odpovědná opozice té vládě vycházela vstříc a hledala by řešení, protože v okamžiku, kdy nevytvoříme opravdu schůdnou cestu pro Českou republiku, znamená to, že dál budeme přispívat k tomu, že hospodaření České republiky se nebude vyvíjet dobrým směrem. My prostě potřebujeme zkrotit deficit, to se bude dít a je to nezbytně nutné a budeme šetřit na straně státních výdajů, ale ne na investicích...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, promiňte, Josef Středula, odborář říká, že plánují protesty. Říká, že vláda nemá v pořádku rozpočet. Nepřímo z toho viní penzisty, opravdu se nebojíte narušení sociálního smíru mezigeneračních sporů, když teď nepřímo vlastně říkáte. Přidáváme vám moc, už vám tolik nedáme.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My říkáme, co je opravdu únosné a co musíme udělat, abychom i zkrotili tu inflaci. V žádném případě neházíme důchodce za hlavu, to v žádném případě ne. Naopak hledáme cestu a hledali jsme ji i v tom minulém roce a zdůraznil jsem to. 15 500 byly důchody na začátku loňského roku a vyšplhaly se na 19 500 Kč. Spolu s tím červnovým přidáním to bude navýšení o 31 %. To je opravdu závažná informace a pozitivní zpráva pro všechny, na které dopadá ta současná krize. Já si vzpomenu na vyjádření Andreje Babiše, který se bránil tomu, že by mimochodem meziroční inflace mezi léty 21-22, lednem 21-22 byla téměř 10 %, tak se bránil, že to v žádném případě není jeho vina, že to v žádném případě jeho vláda nezpůsobila. To je zajímavé, jak teď najednou inflaci této vládě vyčítáte. To přece nedává žádný smysl. My se snažíme reálně dělat kroky, které povedou k tomu, že dáme do pořádku. Co jsme zdědili, já se k tomu nechci vracet, ale zdědili jsme enormně zadlužující se ekonomiku. Ta dynamika byla dramatická a nám teď opravdu nezbývá než hledat způsob…

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, promiňte, pojďme.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Zdůrazním ještě jednu věc. Ten způsob, kterým chceme jít, znamená, že odpovíme na kritiku řady seniorů, kteří říkali: ale to procentuální přidání pro nás znamená vážný problém, protože dál u těch nízkých důchodů to přidání prostě bohužel neznamená tak významnou pomoc. A na tyhle skupiny seniorů se zaměřit musíme a děláme to jak tou částkou 400 Kč plus, tak to samozřejmě děláme i dalšími nástroji, jako je například příspěvek na bydlení.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Havlíčku, ten design toho výpočtu mimořádných valorizací nepočítal s takto vysokou pádivou inflací kolem 20 %, ten dopad do rozpočtu je značný a také rostou průměrné důchody. Teď se v poměru k té průměrné mzdě blíží 50 procentům. Diváci to viděli na té informační grafice. Jak je to udržitelné takto hospodařit, jak byste to řešili vy?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Jenomže my se musíme rozhodnout, jestli budeme postupovat zákoně či nebudeme postupovat zákonně. Máme zde nějakou inflaci, můžeme se bavit o tom, kdo tu inflaci způsobil. Já pouze tvrdím, že ta inflace v době, když jsme končili, byla na průměru Evropské unie, dneska ji máte o 80 % vyšší, to je za doby vašeho vládnutí. Můžeme se bavit o tom, jaké všechny faktory v tom sehrávají roli, ale je zde. A teď si musíme jenom říct, že máme zde i jiné případy, řeknu příklad církevní restituce. V rámci církevních restitucí to, co se nevyplácí, tak se úročí na základě inflace, to znamená církevní restituenti dostávají díky inflaci a musí se přiznat ta inflace, neuvěřitelnou částku. Ale ano, je to takto v zákoně, musíme to respektovat. Někde okolo osmi miliard korun, přišel někdo s tím, že by se mělo v rámci církevních restitucí toto snižovat a že by se měl změnit zákon. A já nechci, aby se to snižovalo. Já jenom říkám, že když se to dělá na jedné straně, tak se to musí dělat i u těch důchodců, s tím se musíte smířit. A druhá věc je, těch 20 000 Kč, pane ministře, prosím, představte si, důchodce, třeba vdovu nebo vdovce, který dneska platí 10 000 za byt, pět, 6000 za energie a zůstane mu i po tom zvýšení na těch 20 000 Kč 4 000 Kč na měsíc. Přepočtěme si to. Je to nějakých 100-150 Kč na den, ze kterého musí platit potraviny, které šly 25 % nahoru, ze kterého musí platit léky, které chcete ještě zvýšit tím, že zvednete tu spodní hranici, ze kterého musí platit nějaké základní ošacení. Pane ministře, jsme v situaci, která je kritická a ty ceny se zvedly naprosto neuvěřitelný způsobem a bohužel na ty důchodce to dopadá nejvíc, proč si je berete jako rukojmí.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V žádném případě si je nebereme jako rukojmí. Tohle jsou naprosto podpásové příklady. Kdybych teď měl spočítat, co všechno jste jenom za tu krátkou chvíli tady přednesl za manipulace, demagogie, podpásovky.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Co je na tom demagogického?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Například to, že ten stát, pokud se opravdu v té kritické situaci má chovat odpovědně, tak prostě nemůže naskakovat na jednoduchá populistická řešení. Musí hledat způsob, který prostě, bohužel také na některé části obyvatel, a v tuto chvíli nesou zátěž té kritické situace všichni ve všech zemích. Vy jste tady ještě před několika měsíci nám dával za příklad Maďarsko, tak tam je ta inflace 25 %. A byl jste to vy...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju. Pánové, myslím, že vaše argumenty, proč to chcete a proč to nechcete diváci slyšeli. Pane ministře, slyšeli jsme, opozice chce obstruovat, jaký je váš plán to ve Sněmovně prosadit? Nebo nechcete úplně zablokovat Sněmovnu a dostat se do stavu, kdy neprosadíte vůbec nic?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Určitě nechceme. A budeme apelovat na to, aby v tomto směru byla opozice výrazně odpovědnější. Koneckonců je možné se podívat na to, co říkala Alena Schillerová před lety, před několika málo lety, kdy připouštěla a otevírala sama debatu o prodloužení odchodu do důchodu, kdy řešila to, co udělat...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
To se opravdu dělo v roce 2019. Mě zajímá, co budete dělat teď, když opozice si postaví hlavu a bude obstruovat tak, jak říká pan Havlíček, pan Babiš, říká to i SPD. Budeme dělat všechno, spát ve Sněmovně, jak to, ale.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Na nás je, abychom to vysvětlili...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jestli nechcete hledat nějaký...

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Nám záleží i na tom, abychom dokázali v tomto směru také seniorům vysvětlit kroky, které děláme. A snažím se o to teď tady. Zároveň tím řešíme problém, který se opravdu ukazuje, a to je rozevírání nůžek mezi seniory s těmi nejnižšími důchody a s těmi vyššími. To je jedna důležitá věc. A pak samozřejmě to, že ten stát, pokud bude dělat kroky neuvážlivé, tak to ve výsledku znovu dopadne nejhůř právě na seniory. A to je důležitý argument pro to, abychom udělali kroky, které ten stát unese. A to já chci vysvětlovat, a vysvětlovat to srozumitelně. I na příkladu právě toho, co nás čeká z hlediska budoucnosti. Samozřejmě populistická vláda se nemusí dívat 2-3 roky dopředu, ale pokud opravdu myslíme vážně odpovědný krok vlády, tak to znamená podívat se na to, co musíme změnit v celém tom nastavení důchodového systému, abychom měli důstojný důchod pro další generace.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Ještě jednou, pane ministře, dovedete si představit, že budete žít se 150 korunami na den poté, co zaplatíte nájem a energie?

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, promiňte...

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Promiňte, ale já na to musím odpovědět, protože zůstane pak viset ve vzduchu, že na seniory nemyslíme, tak to určitě není. Tak přesně právě pro tyhle rodiny seniorů je připraven příspěvek na bydlení, který jsme navíc upravili tak, aby na něj dosáhli. A ten případ, který jste zmínil dvacetitisícový důchod, 10 000 na nájemné 5000 na energie, tak ten právě opravňuje k tomu, aby v takovém případě opravdu stát pomohl adresně v tom konkrétním případě.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Pane ministře, čtyři procenta lidí dosáhnou na příspěvek na bydlení. Do chudoby ženete dneska 25 % lidí, kde máte těch 20 % ten zbytek?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V žádném případě nikoho do chudoby neženeme.


Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, pan ministr tady argumentoval i návrhy Aleny Schillerové, která chtěla řešit důchodový věk právě z důvodů populačních, chtěla navyšovat ten strop odchodu do důchodu, říkala to v Mladé frontě v roce 2019, když byla ministryní financí. Ostře se proti tomu postavila její kolegyně z vlády paní Maláčová. Není to tak prostě, že jste pane ministře, v opozici. Nemáte tu odpovědnost a můžete se vyvarovat těchto velmi nepopulárních a politicky ošemetných věcí?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Nikoliv. Není možné se nezamyslet nad tím, jakými všemi nástroji by se měla řešit do budoucna třeba důchodová reforma. A není možné, aby neproběhla diskuse, to je důležité říct, i o odchodu věku do důchodu. Ta diskuse proběhla. Mimo jiné tenkrát proto, protože ministerstvo práce a sociálních věcí to nezohlednilo v rámci svého pravidelného reportu, na což reagovalo ministerstvo financí, ale to, co je, podstatné, je ten závěr. My jsme si to vyjasnili a jasně jsme dospěli k závěru, podle všech analýz podle toho, když jsou lidé ještě schopni být aktivní v rámci odchodu do důchodu, což mimo jiné v České republice, to je zajímavé. Podle Eurostatu jsou lidé ve věku 62 let muži a 61 let ženy, zatímco průměr Evropské unie je o něco vyšší. Je to takový, kdy vlastně je to ještě překážka pro ně ten věk, tak jsme dospěli k jednoznačnému závěru, že nikoliv. A tenkrát vystoupil pan Babiš na tiskové konferenci a jasně řekl, že zvedání věku odchodu do důchodu není na stole a nepřipadá to v úvahu, že se musí hledat jiné nástroje, jakkoliv si uvědomujeme, že to není jednoduché. To my netvrdíme, že to je něco triviálního, taky tady nikdo za 20, 25 let s důchodovou reformou nepřišel. Ale tohle to, co děláte vy, to je salámová metoda. Někdo z NERVu něco řekne, vy se okamžitě tím začnete zaobírat a nemáte vůbec žádnou koncepci. A v nejhorší možné době. Já to musím říct, jste hodili seniory přes palubu, a to je pro nás nepřijatelné.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ať si netočíme v kruhu pánové, řekli jste, pane ministře, i vy, pane místopředsedo, proč to chcete, proč to nechcete, jenom podotknu, pane Havlíčku, že i vláda Andreje Babiše i Bohuslava Sobotky slibovala důchodovou reformu a měly to v programových prohlášeních ty vlády. A nikdy se to nestalo, ten slib dodržený nebyl. Pane Kupko.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jedna věta.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jedna věta, ale já si budu hlídat, že to je jedna, prosím.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Na jaře přineseme pro debatu i s opozicí návrh té důchodové reformy. Musíme to udělat. A ten krok, který bohužel tomu musí předcházet, a to je pohled na tu valorizaci v červnu, bude součástí toho celkového řešení.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Uvidíme, jak bude ta diskuse.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Pak uvidíme, jak odpovědně na to pak budete reagovat, protože zatím odpovědná reakce nula.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Za to děkuju, ale tak prosím, předtím nevylévejte s vaničkou i dítě a nedělejte teď tuhle tuto šílenou změnu. Počkejme si.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju vám, pánové, na jaře chce i ministr financí Zbyněk Stanjura, váš kolega z vlády i ze strany, představit balík opatření za 70 miliard korun. 2/3 z toho mají být úspory v rozpočtu, třetina nové příjmy čili vyšší daně. Pracovní skupiny v koalici teď projednávají návrhy, některé známe, některé pojďme probrat. Z tohoto týdne na ministerstvu práce a sociálních věcí. Pane ministře, vzniká návrh na zvýšení sociálního pojištění pro živnostníky, pro ty tzv. OSVČ. Dnes platí živnostníci za rok na sociálním pojištění 35 000. Jeden z návrhů to zvedá na 56 500. Je to pro ODS, stranu, která živnostníky zastupovala a která slibovala, že nezvýší daně, přijatelné? Pane ministře?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Těch návrhů je v tuto chvíli na stole celá řada.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Rozumím. Je jich 65 a mě zajímá tento konkrétní.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Odpovědně říkám, já touto cestou nechci jít, ale zároveň my musíme dát opravdu dohromady celý soubor těch opatření celý soubor těch návrhů a najít z něho východisko, protože nám záleží i na tom, aby společnost dokázala i tu krizi překonat v základní soudržnosti. Nechceme vykopávat zbytečně příkopy. A tady je důležité a mě třeba mrzí, že tolik návrhů se vlastně stává předmětem různých spekulací, mediálních přestřelek...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, ty informace vypouštějí…

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já vím, já vím, a právě proto.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
I vaši kolegové do médií a testují tak reakci veřejnosti.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
A na místě je opravdu říct i ve výsledku ta vláda musí přijít se souborem kroků, které budou dávat hlavu a patu a budou samozřejmě znamenat úsporu na straně toho deficitu. A znovu zdůrazňuju, to není věc, která by byla samoúčelná. V okamžiku, kdy snížíte schodek, tak samozřejmě dáváte zprávu i mezinárodním institucím o vašem ekonomickém zdraví. Platíte v tu chvíli míň za dluhovou službu, automaticky tím také pozitivně ovlivňujete tu míru inflace. A v okamžiku, kdy neuděláme tyhle důležité kroky, tak vlastně vystavujeme pak společnost i Českou republiku tomu, že dál bude bojovat s tou krizí velmi složitě a dál inflace poroste.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, jenom, promiňte, pane místopředsedo ODS, pane ministře, prosím, zvednete vy ruku v ODS pro návrh, který by zvedal sociální pojištění, zvedal by daň pro živnostníky?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Odpovědně říkám, že budu projednávat celý ten soubor opatření a budu sledovat, jaké místo tam jednotlivé návrhy mají. Mně se tohle řešení nepozdává. Ale zároveň přece odpovědně musím říct, že ve výsledku i proto, že se jedná o dohodu koaliční, a protože ji budeme muset také projednat v Poslanecké sněmovně, tak to musí být soubor kroků, které opravdu budou mít pro ekonomiku pozitivní dopad a nebudou rozdělovat společnost.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, pane ministře, vy jste slibovali.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Pro politickou stranu, pro ODS, tak budou dávat také hlavu a patu.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy jste jako SPOLU slibovali, že nezvýšíte daně, to jste lidem říkali, to jste jim slibovali, říkali jste, že uděláte masivní škrty na té výdajové stránce. Ty teď jako máme zhruba na polovině toho slibu, kde je ten slib, že nezvýšíte daně a že budete škrtat?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Nezvýšíme dluhové zatížení, daňové zatížení.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Když zvednete sociální pojištění pro živnostníky, tak je daňové zatížení?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My chceme opravdu to a toto platí, abychom v téhle kritické situaci nezvýšili tu celkovou daňovou zátěž. To je důležitá zpráva a budeme proto hledat jednotlivé kroky a ano budeme ještě víc šetřit. V tuto chvíli je o téměř 1000 v oblasti úřednických institucí, tak máme o 1000 míst méně pracovních.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tím neuspoříte 100 miliard ani desítky miliard.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To souhlasím, a proto těch kroků bude nepochybně víc. Budeme počítat také s tím, že se vrátí vyšší výběr například na spotřební dani, protože to opatření snížení spotřební daně na naftu skončí na konci letošního roku. A samozřejmě třeba v té mé oblasti, v mém resortu dopravy, budeme dál sahat i na úřední pozice, je to nezbytně nutné, protože ten stát musí být efektivnější a digitalizujeme. Přineseme úspory i úlevu lidem, například v tom, že zrušíme velký techničák, i to ušetří ve výsledku celému státu nejenom státním orgánům, ale i ORP, tedy úřadům na úrovni měst a obcí, tak ušetří prostě další pracovní místa.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Já se hned na ty úspory v oblasti dopravy budu ptát, já jenom nechám zareagovat pana Havlíčka. Pane místopředsedo, podpoříte, podpořili byste jako opozice nějakou úpravu směrem sociální pojištění u osob samostatně výdělečně činných?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Vůbec nic takového nepřipadá v úvahu. Daně nebudeme zvyšovat, protože peníze necháme lidem a firmám, neboť stát s nimi neumí hospodařit. To neříkám já, to říkal pan premiér Fiala tehdy ještě jakožto opoziční politik. Zlepšíme podmínky pro živnostníky, zlepšíme jim podnikatelské prostředí a v žádném případě jim nezvedneme daně. Co jsme udělali, energetická situace je taková, že platí živnostníci a nejenom živnostníci, samozřejmě podnikatelé jedny z nejvyšších cen za elektřinu v celé Evropě navzdory tomu, že zde elektřinu vyrábíme a máme jí přebytky. Tvoříme z nich nekonkurenceschopné subjekty, tak to je první věc. Současně se daně zvedají a nezvedají se samozřejmě jenom to, co teď uvažujete u těch živnostníků, zvedá se nebo chystá se zvednutí daně z nemovitosti. Zvažujete zvýšení DPH z té spodní hranice a zajistili jste nebo zvedli jste sektorové nebo zavedli jste sektorové daně. A nyní u těch živnostníků. Já to vůbec nechápu, pomíjím to, že je to dlouhodobá diskuse, že to bylo vaše volební téma, že jste vždycky v tomhle tom byli a musím říct věcně, já jsem v tomhle tom s vámi souhlasil, tady musím říct, že jsem zejména v rámci ODS nikdy jaksi s vámi neválčil ve smyslu toho, že se má živnostníkům, kteří zde nedělají žádný byznys, to nejsou ti, co vydělávají nějaké extrémní peníze, ti dělají služby, ti jsou základem regionální infrastruktury bez nich ty regiony a ty vesnice a ty obce těžko budou fungovat. Ti se živí v tuto chvíli. Co vy uděláte. Vy zrušíte elektronickou evidenci tržeb, naženete živnostníky do šedé zóny, pak vám chybí ty peníze, které by se logicky na tom vybrali, načež přijdete s řešením takovým, že to zase z těch živnostníků stáhnete, a to tím, že jim zvýšíte odvody nebo daně. Prosím pěkně, to je groteska, to je parodie.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane ministře, jak jsem říkala, těch návrhů je zhruba 65. 28 doporučení velkých dal NERV. Pane místopředsedo Kupko, když to budete takto po drobkách někde chtít vzít nebo někde chtít ubrat. Nenaštvete nakonec úplně všechny?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My nezbytně musíme udělat kroky, které prostě povedou k těm...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale vy jste slibovali, že to uděláte na úkor státu.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ne, uděláme to samozřejmě tak, aby na to co nejméně doplatila veřejnost, aby na to co nejméně doplatili daňový poplatníci. Přirozeně a k tomu ty kroky vedou. Nás čeká debata opravdu o všech těch opatřeních a na konci musí být rozumný balíček. Balíček, který zachová sociální soudržnost té společnosti, který ve vztahu k důchodům například zajistí i mezigenerační spolupráci dál, tak, jak by měla být.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ten balíček má být 70 miliard.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
A ten balíček má být ve výsledku pro úsporu schodku státního rozpočtu 70 miliard.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tak to slibuje ministr Stanjura.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já zareaguju na další věci. Já také říkám, že, a to tvrdím jako jednoznačnou a důležitou zprávu pro všechny živnostníky, není přípustné, aby se jejich sociální odvody, protože prostě mají daleko větší zátěž na jiné straně, přiblížili zaměstnancům, kteří mají celou řadu sociálních výhod a opor. Tak to je jednoznačné, a to nepochybně musí platit a platit bude. Co se týče těch podmínek pro živnostníky, tak jak jste nás osočil z toho, že nevytváříme vhodnější prostředí. Podívejte se na to, jak dneska vypadají ceny energií a co se podařilo v tom předchozím roce udělat, kdy dneska už nejsme závislí na dodávkách plynu z Ruska, a to vy jste ještě strašili tím jako právě i se svojí přezdívkou Rosatom Havlíček, že nedokážeme zařídit nic, že to prostě nebude fungovat. Vidíte, je to funkční a dokázali jsme v tomto významně uspět. A zdůrazním, posunuli jsme hranici pro přiznání platby DPH na 2 miliony Kč. Rozšířili jsme paušální daň, to jsou všechno kroky, které přispívají k tomu, že se živnostníkům daří líp a zároveň i v této kritické době.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Jinak děkuju, pane ministře, z časový, promiňte, z časových důvodů, já vás nechám zareagovat, pane Havlíčku, bylo to osobní, ale to, že jste to, že se neobejdeme bez ruského plynu, to jste říkal i tady několikrát v Partii. Mýlil jste se?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Ne, já jsem říkal, jasně, že Evropa se v nějaké době několika měsíců možná i let, řekl jsem možná i let, neobejde bez ruského plynu. V prvním čtvrtletí roku 2022 jsme byli ze 30 % závislí na ruském plynu, v posledním čtvrtletí...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Teď jsme, teď jsme na nule.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Pozor, v posledním čtvrtletí beru Evropu samozřejmě, já to musím brát jako celek. U nás se o tom nerozhoduje. Jsme byli pod 10 procenty, čili stále tam určitá závislost je. Ale je v každém případě dobře, že se snižuje ta závislost, ale to, co je důležité pane ministře, prosím, když už útočíte, tak si doplňte fyziku. To se nedá prostě přebít PR headliny. O tom, jaký plyn se odebírá, jaký k nám doputuje, se fakt nerozhoduje v České republice. My plyn odebíráme z Německa. Naše firmy vždycky nakupovaly zejména od německých firem, tam se tvoří směska plynu, a protože se vypnul Nord stream 1, tak je logické, že sem půjde zejména plyn z těch jiných zdrojů, kdyby Nord stream 1 jela, tak jsem logicky půjde ruský plyn. To znamená, my na to nemáme žádný vliv, vy si můžete udělat kontrakt, s kým chcete třeba s Norem, ale pokud Němec si tam nechá proudit ruský plyn, vždycky ty molekuly toho plynu přebíjí...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Kupku, prosím, krátká reakce, potom se vrátím zpátky k tématu.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já úplně nechápu, proč i zjevné věci chcete zakrývat a zatajovat. Kdybychom bývali nedokázali zajistit dohodu o terminálu LNG v Nizozemí, tak bychom s tím teď měli prostě vážnější problém. To je realita.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
To my vám nevyčítáme. Dohoda LNG je v pořádku, já jenom tím říkám to, že ta fyzika, pane ministře, je o něčem jiném, i kdybyste měli dohodu s LNG a byl puštěný Nord stream 1, tak jsem samozřejmě nepoteče holandský plyn nebo LNG, ale poteče ten ruský plyn.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Kdybychom pro to nevytvořili podmínky, tak jsme na tom dnes významně hůř.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Havlíčku, prosím, pane ministře Kupko, řídíte ministerstvo s třetím největším rozpočtem, kde bude ta největší úspora, co se týká vašeho ministerstva dopravy?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ten největší objem peněz míří do investic. To je důležité říct a investice v tomto směru představují klíčový stimul pro další růst ekonomiky.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Rozumím. A budete někde spořit ve vašem rozpočtu v rámci těch 70 miliard?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Budeme spořit na úřadech. Já už asi teď můžu avizovat, že směřujeme k tomu, aby se současný úřad pro dohled nad dopravní infrastrukturou začlenil do ÚHOS, kam navíc patří, což bude znamenat další úspory. Budeme šetřit tam, kde prostě je to na místě. V digitalizaci, v úsporách pracovních pozic, a to je cesta, kterou se Česká republika měla prostě vydat už dříve.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Máte zhruba spočítáno, kolik ta úspora bude činit?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Bude nepochybně v řádu desítek milionů.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A nějaké opatření na té druhé straně příjmové. Plánujete něco v rámci ministerstva dopravy, zdražení dálničních známek. To navrhuje NERV. Zrušení slevy na jízdném, také to je doporučení NERVu. Budete něco z toho akceptovat?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
My jsme v minulém roce museli sáhnout ke snížení slevy na jízdném. V rozpočtu předchozí vláda nám na ty slevy, na jejich kompenzaci pro dopravce nechala 2,5 miliardy korun. Ve výsledku i po tom snížení jsme v předchozím roce zaplatili 4,8 miliardy, kdyby zůstalo i u těch původních slev, tak bychom se dostali na 6,5 miliardy korun. Scházelo by tak předchozí vládě celkem čtyři miliardy korun na úhradu kompenzací za ty slevy. To je také důležitá zpráva.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A zanecháte těch 50 %?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já bych je rád zanechal už proto, že ta změna nastala v předchozím roce a je také důležité sledovat to, co se odehrává v jiných státech. My jsme i tu změnu, a tou se potvrdila správnost té úvahy, že zásadním způsobem neohrozila mobilitu lidí, že to znamenalo stejně, že se vraceli zpátky do veřejné dopravy. A co se týče dálničních známek. Jejich cena se neměnila víc než 10 let, o tom se debatovalo už předchozí rok a také jsme připravovali možnost, jak to udělat, abychom se třeba vydali ve šlépějích Rakouska, které váže cenu dálničních známek k inflaci. Protože samozřejmě rostou náklady na běžnou údržbu. Rostou samozřejmě i investice do dopravní infrastruktury. V příštím roce se, věřím, podaří otevřít dalších 100 km nebo dokonce více než 100 km nových dálničních úseků. A také přineseme jednodenní dálniční známku. A to všechno, bohužel musí znamenat zároveň zvýšení dálniční známky.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Kolik bude stát dálniční známka?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
O tom povedeme debatu, protože to je přesně součástí celého toho balíku řešení, protože v okamžiku, kdy ten resort dopravy potřebuje peníze na investice, tak samozřejmě se také očekává, že v tomto směru přinese i nějaký příjem. Kdybychom zachovali současnou cenu dálničních známek a přinesli tu jednodenní dálniční známku, znamená to, že místo vyššího výběru na dálničních známkách, dokonce ten výběr poklesne, a to se prostě neslučuje s tím, že všichni potřebujeme, motoristé zejména, lepší síť dálnic v České republice. A směřujeme k tomu, realizují se klíčové stavby, rozestavěla se i ta poslední část.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, řeknete mi aspoň nějakou rámcovou cenu, kolik ve vaší představě by mohla stát jednodenní známka, protože ta roční stojí 1500, třicetidenní 440, desetidenní 310.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já tu odpověď nedám, abych se nezapojil mezi ty, kteří vysílají balonky. My to opravdu potřebujeme představit a dát dohromady spolu se všemi těmi ostatními návrhy.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
I bez balonku, pane Havlíčku, má ten obecný návrh, jednodenní známka, ale dražší ty dlouhodobější známky vaši podporu?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Nebudeme přece bojovat proti tomu, když tady bude širší nabídka. Já si osobně nemyslím, že to bude úplně pro našince. Spíše to budou využívat cizinci, kteří projíždí, ale proč by zde nemohla být jednodenní známka. Je na odpovědnosti ministerstva a pana ministra, aby tomu nastavili nějakou cenu a až bude ta cena na stole, pak to budu, případně kritizovat, anebo...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Promiňte, a, co je akceptovatelné v případě zdražení té dlouhodobé známky, kterou Češi využívají?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Já bych byl obezřetný v tomto. Stále v situaci, kdy máme mimořádnou inflaci jsme v situaci, kdy se zdražuje úplně vše. A my, když jsme zaváděli a já jsem rád, že jsme do toho šli navzdory všem těm škarohlídům, kteří říkali, že to nezvládneme, tak jsme zvládli velmi dobře udělat elektronickou dálniční známku a myslím si, že to je jeden z nejlepších elektronických nástrojů vůbec za posledních 20 let, co se zavedl. Funguje to, je to dobré. Z tohohle důvodu bych to ještě nechal nějakou dobu a diskutujme třeba, jak to bude za několik let až nebude tato doba krize. Co se týká té výstavby. Ano, já souhlasím s tím, že teď budete stavět mimo jiné proto, protože jsme ty stavby rozpracovali. My, když jsme přejímali ministerstvo dopravy v roce 2014, i když jsem u toho nebyl, bylo rozestavěných, paní Tománková, 800 m dálnic, my jsme to předávali, pane ministře, vy to víte, bylo rozestavěno víc jak 100 km. Jenom v posledním roce jsme zahájili 74 km nových dálnic. A je pravda, že to máte dobře našlápnuto ve smyslu toho, že jste udělali rozumný rozpočet v rámci SFDI na tento rok, který je, my tam máme ale spolu velký spor, protože vám tam chybí 30 miliard korun. A řešíme to, kde ty peníze vezmete a já jsem proti tomu, abyste si půjčovali, protože tím zadlužíte ministerstvo dopravy, a to je ten náš spor, který...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, děkuji, tento spor, prosím, pojďme vyřizovat někdy jindy nebo možná někde jinde. Pojďme k tomu velkému tématu, které jsem slibovala. Evropský parlament tento týden definitivně schválil zákaz výroby aut se spalovacím motorem v celé Unii od roku 2035. Dopad na český průmysl bude podle očekávání naprosto zásadní, jak vy jste na tom, pane ministře, s elektroautem, chcete si ho koupit, plánujete ho kupovat, jaký je váš názor na to?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Používám hybrid a myslím si, že v tomhle směru.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
A i ten bude zakázán od roku 35.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To pojďme uvést na pravou míru, protože podařilo se i v rámci českého předsednictví zajistit jednak to, že v roce 26 musí Evropská komise vyhodnotit.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy mi utíkáte, jste fanda elektroaut?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já chci říct, že to nepochybně bude jedna ze součástí mobility české veřejnosti a evropské, ale i světové veřejnosti. Je to zřejmé a elektromobilů přibude. Ale já nejsem tak namyšlený, abych tady pověděl, že to budou jenom elektrická auta. Nepochybně ten vějíř budou dotvářet nadále spalovací motory. V tuto chvíli se vyvíjí syntetická paliva, která právě budou možná a bude možné prodávat i nové spalovací motory s tím, že budou spotřebovávat syntetická paliva.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Chcete mi říct tedy, že ten zákaz Evropského parlamentu, který teď prošel od roku 35 nebude, nebo co mi teď říkáte?

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem ho nikdy nepodporoval. To je jedna věc a vždycky jsem se vůči němu vyjadřoval kriticky. Druhá věc, ale je, že se ten technologický svět vyvíjí dramatickým směrem a že bude opravdu potřeba sledovat, co nastane, například už v roce 26, jak se dál budou vyvíjet syntetická paliva. Tohle je všechno spojeno se závazky České republiky a celé Evropské unie, ale popravdě řečeno, dneska celý svět už usiluje o to, aby negativní dopady dopravy byly co nejmenší. Čili my se v žádném případě nevyhneme tomu, abychom snižovali negativní dopad dopravy na životní prostředí. Poslední věc, jenom nechci prostě říct, že to budou jenom elektroauta, nebo že to budou jenom spalovací motory. A chci říct, pojďme se opravdu věnovat tomu, aby technologický vývoj šel co nejrychleji dopředu a tam jsme investovali.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane Havlíčku, tak vy jste na tom s elektromobilem?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Nemám elektromobil. Vůbec nic proti nim nemám a dovedu si představit, že v budoucnu se bude zvyšovat jejich podíl, ale nesmí to být diktátem. Vy jste zde hovořil, pane ministře.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Ale už to je diktátem. Evropský parlament to schválil od roku 2030. Víte co, pánové, jestli dovolíte, než v té diskuzi budeme pokračovat. Pojďme si pustit názory předsedů vašich politických stran. Petra Fialy, dnešního premiéra. Andreje Babiše, tehdejšího premiéra, protože to byla slova z předvolební diskuse na naší televizi před volbami do Poslanecké sněmovny na toto téma.

 

Petr FIALA, český premiér /ODS/:
Podívejte se na návrh zákazu aut se spalovacími motory. To je něco, co prostě nemůže nikdo z České republiky akceptovat, a to proto i kdybych tisíckrát věřil v nějaké dobré úmysly, ale to prostě proto, že auto musí být pro lidi dostupné. Nemůže to být luxus, lidé ho používají na cestu do práce a ta elektroauta jsou v této chvíli strašně drahá. Takže tohle třeba Česká republika musí odmítnout, ale ten základní problém se stal v Bruselu, kde pan premiér prostě řekl, já s Green Dealem souhlasím.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pane předsedo Babiši, pojďte reagovat na to, že jste to v Bruselu podle pana Fialy špatně vyjednal. A nejenom podle něj.

 

Andrej BABIŠ, předseda hnutí, tehdejší premiér /ANO/:
Mě mrzí, že jste mi nedala slovo, jako minule už pan předseda o tom lhal. Žádný Green Deal se nepodepisuje.

 

Petr FIALA, český premiér /ODS/:
Já jsem neříkal že se podepisuje, vy jste ho odsouhlasil.

 

Andrej BABIŠ, předseda hnutí, tehdejší premiér /ANO/:
Žádný Green Deal jsem neodsouhlasil.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Tak nikdo to nechtěl. Máme to tady schváleno Evropským parlamentem, my jsme předsedali, pane ministře, Evropské unii od července až do konce roku 2022, čí je to chyba, že tady prošel návrh, který odmítá velká část politické reprezentace.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jsme součástí Evropské unie. Role České republiky i v rámci českého předsednictví, byla prosadit důležité změny, ty jsou celkem dvě, to je to vyhodnocení Evropské komise v roce 2026, jestli ten návrh, jestli to řešení je realistické. A další důležitá věc, je právě ona výjimka pro spalovací motory, které budou spotřebovávat syntetická paliva, aby v tomto směru bylo jasno. To bylo maximum možného. Jsme jeden z členských států. A já podepíšu všechno, co zaznělo i ze strany Petra Fialy v tom jeho příspěvku i proto naše kroky…

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
On říkal, Česká republika, to nemůže dopustit. To říkal v těch slovech.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
To je jasné a také naše postoje v tom byly naprosto jednoznačné. A jsme také první ze všech členských států, které v souvislosti s tou novou normou Euro 7, jsme vůči tomu kritičtí. Dáváme dohromady v tuto chvíli i spojenectví, která by zabránila té další emisní normě. Mě tohle nijak netěší. Já jsem přesvědčený o tom, že automobilky samy jsou dostatečně motivované, aby šly do investic do technologií a ve výsledku celá řada z těch automobilek rozhodla o tom, že omezí výrobu vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 35, k tomu je nikdo nenutil. Já jsem nikdy nebyl a nejsem příznivcem regulací. Na druhou stranu, pokud máme zvládnout i naši roli v rámci Evropské unie, a my jsme ji zvládli v době předsednictví, znamená to přistupovat v tom spojení se všemi těmi ostatními členskými státy racionálně a přimět je k tomu, aby opravdu ta regulace, na které jiné státy významně tlačí, měla hlavu a patu, aby v tomto směru prostě byla realističtější. A to je směr, kterým se vydáváme ve vztahu k normě Euro 7. Jsme první, kteří na to upozorňují, jsme také první, kteří dokonce v rámci českého předsednictví vydali svoje národní stanovisko, svoji národní pozici, která je přímočaře kritická. Spolupracujeme s automobilovým průmyslem. A já jsem před několika dny v Bruselu vysvětloval eurokomisaři Bretonovi, jaké jsou ty naše argumenty a co by přijetí té normy znamenalo. Já jsem tak navíc činil i v telefonátu v listopadu, stejně tak jako můj předchůdce činil dopisem v květnu roku 2021, tak v tomto směru České republice není možné nic vyčítat. V tomto směru postupujeme opravdu tak, abychom zachránili český automobilový průmysl, aby ho neohrozila další větší míra regulace.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Vy stejně, pane Havlíčku, vládě vyčítáte přijetí i toho zákazu, který prošel Evropským parlamentem i Euro 7, kterou v listopadu schválila Evropská komise. Automobilky říkají, že zdraží náklady na výrobu i menších aut a Škodovka říká, že přestane vyrábět některá menší auta, že už se to prostě nevyplatí. Označil jste to za megapodraz 20 let, ale prostě jde vůbec zastavit vývoj. Automobilky se na to chystají a jsou na to připravené?

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Je to neuvěřitelný podraz a já vůbec nechápu, pane ministře, jak tohle můžete ještě obhajovat. To, co zde řekl pan premiér Fiala, je pravda, řekl jasně, že zákaz aut se spalovacími motory je nepřijatelný. O šest měsíců později paní ministryně Hubáčková zvedla ruku pro zákaz těchto aut. Ona neměla ani tu odvahu se postavit k těm zemím, které byly proti, je to vaše koalice, notabene tohle to byla ještě členka, která je SPOLU, tak to je první věc, která je. Vy jste šli proti mandátu. Vy jste šli proti slibu v rámci fungování vašeho předsednictví, se kterým jste tam šli. S tím, že jste udělali z aut luxus, vy jste rozevřeli nůžky, zejména sociálně slabší nebudou díky vašim krokům mít na to, aby si pořídili auto. Bude investičně náročné.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tohle je zjevná lež.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Nechte mě domluvit, vy jste mluvil, pane ministře, 10 minut. A myslím to zcela vážně, protože to, co jste tady udělali v rámci těch opatření klimatických, energetických, je něco neuvěřitelného a tohle prostě neokecáte. V žádným případě. Já to jenom dořeknu, prosím, nechte mě to, prosím, dojet. Konec aut na spalovací motory znamená, že se budou zvedat ceny aut už nyní, a to ceny aut, jak na elektro nebo vodík, tak samozřejmě aut na běžné spalovací motory, protože logicky se ty investice musí dneska dávat do toho dalšího vývoje a pro lidi budou nová auta takřka nedostupná. To jste ještě okořenili tím, že jste stáli v čele pelotonu, když se rozšiřovaly emisní povolenky i na domácnosti, takže od roku 27 budou domácnosti, které mají auto na spalovací motor platit 3-6 Kč podle ceny emisní povolenky za každý litr pohonných hmot. Takže budou mít ještě navíc drahý provoz. A korunu jste všemu dali tím, co čemu říkáte Euro 7, to znamená v listopadu, kdy o tom Evropská komise, nechci říct, rozhodla ale předložila to. Co jste, pane ministře, v té době dělali? Levná auta se budou zdražovat o desítky tisíc korun. V horším případě se přestanou vyrábět. A vy místo, abyste svolali mimořádnou radu, abyste jednali s eurokomisaři, abyste se nenechali takovýmto způsobem natřít od Eurokomise, abyste alespoň něco udělali, tak jste nedělali vůbec nic. Pochválili jste se za to, jak skvěle jste řídili Evropskou unii a 3 měsíce poté přicházíte, pane ministře, s křížkem po funuse. Vy jste vytvořili to, že pro sociálně slabé budou auta, jak provozně, tak investičně nedostupná.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju, pane Havlíčku. Pojďte reagovat, pane ministře, těch výtek tady zaznělo, zaznělo hodně, že jste, že jste hlasovali nejednotně ve vládní koalici.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já si tady vypůjčím slova tehdy pana vicepremiéra Havlíčka, když se v květnu 2021 vrátil z jednání v Evropské komisi a prohlásil: „Plně se hlásíme k dekarbonizaci. Zároveň říkal ještě před dvěma lety, já mám zelené i ponožky, jsem podporovatel obnovitelných zdrojů, děláme ústupky, jaké od České republiky nikdo nečekal.“ To jsou vaše slova. Dva roky uplynuly a stavíte se k tomu úplně jinak.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
To je něco úplně jiného.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ne, bohužel tohle jsou tohle jsou vaše slova, zelené ponožky, možná ukažte, jestli....

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Počkejte, pane ministře, pojďme se nebavit o ponožkách. Pro ten zákaz v Evropském parlamentu hlasovali Piráti. Jeden poslanec za TOP 09, pan Kolaja, který pro to hlasoval říká, že to je zásluha českého předsednictví, že ten zákaz prošel. Pojďte na to reagovat.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Především pojďme říct, že zásadní krok byla právě dohoda o Green Dealu. Balíček fit for 55 a další kroky jsou faktickým naplňováním toho závazku Evropské unie snížit právě dopady uhlíkové stopy, a právě emise mimo jiné i z dopravy. A teď, ale já chci odpovědět na to, co říkáte, protože je to opravdu jako jedna lež za druhou. A osočujete současnou vládu úplně neprávem z věcí, které se tak prostě nestaly.

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
To řekl Pirát, on to potvrdil a řekl, že to tak je.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Promiňte, ale pojďme se věcně bavit o tom, co jsme udělali pro to, aby například ještě v době, kdy Evropská komise, tak jako jste to udělal vy, neformálně projednávala ten samotný návrh Eura 7, tak my z neformálních signálů, z neformálních informací jsme spustili také poměrně vážný tlak ještě v listopadu, když to komise neoznámila. Možná se zeptejte Věry Jourové, která je eurokomisařkou, je z vašich řad a mohla to ovlivnit. Vláda vstupuje do toho jednání přesně v čase, kdy jí to přísluší. Evropská komise představila ten návrh. My jsme se okamžitě ohradili jako jeden z prvních států jsme se ještě před vánočními svátky...

 

Karel HAVLÍČEK, 1. místopředseda hnutí a místopředseda poslaneckého klubu /ANO/:
Když jste řídili evropskou...

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju vám. Ještě pane Kupko, pane Havlíčku, já vám děkuju.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Počkejte, ale já tohle potřebuju dokončit.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Je to téma velmi emotivní. Já v něm budu pokračovat i se zástupci koalice SPOLU i s jedním z europoslanců, který hlasoval v Evropském parlamentu pro.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ale důležité, to je právě výsledek naší vlády, kdy tomu jsme schopni čelit....

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Děkuju, pane ministře.

 

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Čelit a dávat dohromady spojenectví. A já vám chci říct, že Euro 7 v té současné podobě platit nebude.

 

Terezie TOMÁNKOVÁ, moderátorka:
Pánové děkuju. Pan Kupka, pan Havlíček. V tom tématu zákaz aut se spalovacími motory budeme pokračovat za malou chvíli. Na CNN Prima News pokračuje Partie, na shledanou.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu