iDNES.cz: Dopravní investice pro příští rok nebudou omezeny
25. listopadu 2022

Martin Kupka: iDNES.cz: Dopravní investice pro příští rok nebudou omezeny

(iDNES.cz) Dopravní investice pro příští rok nebudou omezeny, uvedl Ministr Martin Kupka v Rozstřelu na iDNES.cz. Vnitřní dluh v podobě nedostatečné infrastruktury je velký, a i proto je nechce snižovat. „Jde o výstavbu důležité infrastruktury, kterou jiné země už mají. Znamená to ale, že si stát bude muset na tyto stavby také vypůjčit,“ dodal.

Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na iDNES.cz.

„Vláda přijde s celkovým finančním výhledem, aby to nebyly jen vize, ale konkrétní plány. Chceme totiž postupovat rychleji. Rádi bychom sloučili územní řízení a stavební povolení, abychom se celým procesem rychleji prokousali. Klíčové je dostavění dálnice D11 směrem na Polsko a mezi výzvy se řadí i Pražský okruh nebo dálnice D35,“ řekl Kupka v Rozstřelu.

Ministerstvo dopravy kvůli současné situaci hledá možnosti, jak celou situaci kolem dálnic i železnic zabezpečit také finančně. Více vsadit proto chce i na PPP projekty, které počítají se zapojením soukromého sektoru do procesu výstavby i fungování.

„PPP projekty mohou být významnou pomocí. Každý, kdo nyní cestuje na jih, tak ví o projektu dálnice D4. Stavba probíhá velmi dobře a my se proto nyní připravujeme i na další podobné projekty, a to i pro železniční spojení. V této podobě má být vystavěna třeba i část úseku z Prahy na letiště Václava Havla,“ okomentoval situaci ministr dopravy Kupka v Rozstřelu serveru iDNES.cz.

Dodal také, že největším dluhem České republiky je nedostatečná kapacita železnic. Počítá proto se silnou výstavbou, neboť na železnice je podle něj potřeba převést osobní i nákladní dopravu. 

„Převod dopravy z dálnic na železnice nyní nejde jednoduše realizovat. Když se bavíme s nákladními dopravci, tak zjišťujeme, že nemají kde a kdy jezdit. My se ten limit proto pokusíme odstranit. Modernizujeme proto hlavní koridory, urychlujeme dopravu a zvyšujeme kapacitu. Zvýšit se ale musí i celková úroveň zabezpečení,“ uvedl Kupka.

Absolutní prioritou pro českou železniční síť je intenzivní příprava vysokorychlostních tratí. Její kostra ale bude podle Kupky vybudována až do roku 2040. Aby se to stihlo, otevřela vláda nové nástroje financování. Chce upravit zákony a počítá i s dotacemi od Evropské unie. Tématem Rozstřelu ale byly třeba i výluky.

„Letošní výluky byly souhrou celé řady okolností. Abychom tomu předešli, změnili jsme do budoucna koordinaci výluk, upravili jsme způsob odměňování pro management správy železnic. Jde nám o to, aby se promítlo, jakou službu vlastně poskytují. Aby hlídali zpoždění a bezpečnost,“ doplnil Kupka.

Dálniční známka se letos zdražovat nebude, do budoucna to ale ministr dopravy nevylučuje.

„Ustoupili jsme od toho. Ale při pohledu do minulosti se její cena dvanáct let nezměnila. Je potřeba to dobře přichystat a analyzovat kroky tak, aby byly únosné pro společnost. Všichni odpovědní ekonomové se totiž shodují na tom, že je potřeba snížit schodky státních rozpočtů, neboť jinak to má likvidační dopady na celou ekonomiku. Mělo by jít o takové navýšení, které odpovídá inflaci a mělo by se brát v potaz, jak se síť dálnic rozšiřuje,“ dodal Kupka.

Martin Kupka
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu

Více o autorovi