2. května 2022

90' ČT24: Dopravní komplikace ve městech sníží posílení železniční dopravy

(ČT 24) Prioritou dopravy v Česku je podle ministra Martina Kupky (ODS) dokončení Pražského okruhu a vytvoření kvalitních kapacitních komunikací pro tranzitní dopravu. Vzhledem k uzavírkám, které budou provázet opravu Barrandovského mostu v Praze, vyzval také k posílení železniční dopravy. „Je důležité, aby dokončené části Pražského okruhu nenesly zátěž, která by se měla v budoucnu rozložit do celého okruhu kolem Prahy. Směr, kterým hledíme, je nejenom rozšíření a zkapacitnění dopravní komunikace, ale zároveň posílení železniční dopravy, která méně trpí zácpami,“ uvedl v pořadu 90' ČT24.

Celou debatu s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČT24.

Plánovaná rekonstrukce jednoho z nejvytíženějších úseků pražské dopravy, Barrandovského mostu, začne v pondělí 16. května. Odehraje se ve čtyřech etapách v průběhu čtyř let. Každá z etap má podle harmonogramu trvat v průměru tři měsíce, a to vždy od března do listopadu. Dopravní omezení by ale měla být podle Technické správy komunikací kratší. Poslední etapa rekonstrukce má skončit v květnu 2025.

V rámci té letošní se budou opravy týkat jižní poloviny jižního mostu. Bude uzavřený nájezd na most a na Jižní spojku směrem ze Strakonické ulice. Rekonstrukce čeká i dva pruhy od Smíchova. Řidiči budou moci úsek objíždět například trasou po Pražském okruhu. Most je součástí městského okruhu a denně po něm projede 140 tisíc aut.

Přestože má opravu mostu na starosti hlavní město, podle ministra dopravy Martina Kupky je rolí státu, aby posílil související dopravu a zmírnil očekávané dopravní komplikace. „Bavíme se s Českými drahami, zda by bylo možné posílit kapacitu spojů ve směru od Zbraslavi, protože tam vnímáme větší zájem cestujících,“ řekl s tím, že zásadním úkolem je podle něj ulevit přetíženým silnicím podporou železniční dopravy.

„Jde o zkapacitňování stávajících železničních koridorů, ale i budování vysokorychlostních tratí, které by do budoucna klíčové spoje dokázaly lépe zajistit a zároveň by uvolnily stávající přetíženou kapacitu koridorů,“ míní Kupka.

Do řešení zúžení na Barrandovském mostě se podle něj zapojil Středočeský kraj i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Nepochybně to velkou část Prahy i metropolitního území zasáhne. I proto Středočeský kraj inicioval otevření sjezdu na Písnici,“ připomněl ministr Martin Kupka otevření sjezdu a nájezdu na Pražský okruh u Písnice, který by měl podle ŘSD ulevit při uzavírkách a omezeních na Barrandovském mostě.

Podle ministra Kupky by k uvolnění dopravy mělo přispět také vytvoření digitální technické mapy. „Jde o to, aby už v okamžiku, kdy se objížďkami zabývají jednotlivé správní úřady a rozhodují o nich na různých místech, aby měly k dispozici nejenom hotové objížďky, ale i ty, které se chystají. V mapovém prostředí by měly rovnou možnost rozhodovat a vidět to na monitoru před sebou,“ popsal Kupka.

Úřady by díky tomuto nástroji měly možnost posoudit, zda by se území v případě dalšího opatření nestalo neprůjezdným. „Což se bohužel občas děje,“ připouští ministr. Digitální technické mapy by měly být k dispozici za rok a půl.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu