24. srpna 2017

90' ČT24: Tendr na výběr mýtného v Česku

(ČT 24) Hostem diskusního pořadu 90' ČT24 byl poslanec Petr Bendl.

 

Celý rozhovor s Petrem Bendlem můžete zhlédnout v archivu ČT24.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Petr Bendl, poslanec ODS, a taky bývalý ministr dopravy je dalším hostem dnešní Devadesátky. Zdravím vás. Dobrý den.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Hezký dobrý večer.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Jak hodnotíte tu konečnou bilanci za těch 10 let mýtného systému plus 56 miliard?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Já myslím, že to se nedá v tuhle chvíli říct, jestli to je super výsledek a nebo jestli to je absolutní selhání. To, co je pro nás teď klíčové, co bude dál, jakým způsobem se bude systém dál rozvíjet, jestli budeme dál tápat, což si myslím, že se děje dlouhodobě v České republice. Koneckonců jste to dneska popisovali, že od začátku se vlastně s tím mýtným systémem nesou poměrně značné pochybnosti o tom, jestli je to správně či nikoliv. A bohužel stávající vládní garnitura v těch pochybnostech spíše pokračuje, než aby odpověděla jasně na některé otázky, které jste tam pokládali.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Tedy ODS, která kritizovala to, co teď říkáte, stále není spokojena, i když ten tendr je vypsán, v tuto chvíli jsou čtyři nabídky.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Tendr je vypsán pár týdnů před volbami. Jestli má někdo pocit, že to je opravdu stabilní prostředí, že se o jedné z největších zakázek tohoto volebního období má rozhodovat těsně před volbami a vlastně jí definitivně dokončit pravděpodobně až po volbách. To já si tedy nemyslím. Myslím si, že v tomto ohledu ministerstvo dopravy selhalo. To zaprvé. A za druhé i ty debaty o tom, jakým směrem to má jít. Nevím, proč jsme nemohli podrobit diskusi i třeba to rozšíření na jedničky, protože je zcela evidentní, že lokálně to může přinést další problémy, že zavedení mýtného na jedničkách bude vytlačovat regionální dopravu z jedniček dovnitř obcí. A pan ministr tam říkal, že u každé značky bude stát policista. On sám dobře ví, že nic takového v České republice v zásadě nefunguje, a když, tak většinou si to ti speditéři nebo dopravci řeknou vysílačkou, že někde stojí zrovna policisté a že tam zrovna rozkládají váhu nebo ten systém, který umožňuje vážit nákladní vozy a během chvilky tam žádné přetížené vozy, které tam nepatří, vůbec nejezdí. To já myslím, že pan ministr dobře ví. Nevím, proč to tady říká, že by to fungovalo, že to policisté zajistí.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Dobře. Není to tak trochu, pane poslanče, že ODS jednoduše bude nespokojená vždycky, když vláda, respektive resort dopravy, promiňte, vypsal tendr, jste nespokojení, když ho nevypisoval, tak váš kolega Zbyněk Stanjura 14. listopad 2016 říkal: „Sobotkova vláda jako celek selhala. Za 3 roky nebyla schopna zahájit otevřené výběrové řízení.“ Teď výběrové řízení je a zas nejste spokojeni.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ano. Je tři týdny před volbami, to vůbec žádný /nesrozumitelné/ do systému nepřinese...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Ano, musíme ale říct, že to výběrové řízení odstartovalo v červnu, nikoliv dnes.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Ne, mělo to být před rokem, před rokem a půl a bylo dostatek času na to. 4 roky bylo jasné, že se má připravovat už jenom výběr manažera, který má pomáhat realizovat tu zakázku, už kolem toho byly problémy. Ale to jsou věci, které jsou technického rázu. To, co nás zajímá, je budoucnost toho, jak to opravdu bude vypadat. Ministerstvo dopravy a ústy pana ministra říkalo, že těch přihlášených a že zájemců bude určitě velké množství, jsou nakonec 4, jak jsme se dozvěděli. My ty podmínky jsme neměli čas všechny prostudovat, protože to je opravdu velké množství stran a textu, nicméně už se ozvaly některé společnosti, pokud vím, nebo francouzská strana, že se cítí diskriminována podmínkami, které byly v tom výběrovém řízení a podobně. To, to my už nestihneme do voleb se ani ministra dopravy zeptat v Poslanecké sněmovně, jak to tedy s tím opravdu je. Po volbách bude ta situace složitá a nepřinese to do jedné z největších klíčových zakázek, která má velký vliv na ekonomiku České republiky, vůbec jasno.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Jen abych tomu rozuměl. Věříte tomu, že po roce 2019 se na základě tohoto výběrového řízení bude v Česku nově vybírat mýto s novým provozovatelem?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Mýto se asi vybírat bude. Jestli to bude...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
S novým provozovatelem?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
...pro Českou republiku...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
S novým provozovatelem?

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Zákon o veřejných zakázkách si vládní koalice prosadila, jaký si prosadila. To, co vidíme z praxe, je spíš, že ty velké soutěže příliš nefungují, že to bude dlouhodobý proces. Uvidíme. Nikdo z nás v tuhle chvíli není prorokem. Já bych si přál, aby to tak bylo, asi bychom si to přáli všichni. Ale náš, náš nový zákon o veřejných zakázkách se bojím, že spíše otevře cestu k tomu, aby docházelo k prodlužování debat na téma, kdo to vlastně má dělat a ta situace možná nebude jednoduchá.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor:
Petr Bendl, pane poslanče, děkuju. Hezký večer.

Petr BENDL, poslanec a bývalý ministr dopravy /ODS/:
Hezký večer.

Petr Bendl

poslanec PČR