Hřibovo dopravní peklo pokračuje
(Pravá 5) Rada městské části Praha 5 se razantně postavila proti plánům hlavního města na rozsáhlou rekonstrukci Plzeňské ulice, která by v roce 2026 paralyzovala celé území naší městské části, a na svém zasedání jednotně podpořila nesouhlasné stanovisko předložené starostou Lukášem Heroldem. Hlavním cílem je ochránit občany před nepřijatelným dopravním kolapsem, který hrozí v důsledku nekoordinovaných kroků náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba.
Technická správa komunikací (TSK) hlavního města Prahy plánuje rozsáhlou opravu Plzeňské ulice v úseku Na Čečeličce – Prachnerova od února až do konce srpna 2026. Práce zahrnují výměnu inženýrských sítí a celkovou rekonstrukci, přičemž aktuální dokumentace počítá s úplnou uzavírkou tohoto klíčového úseku.
Městská část Praha 5 považuje takto pojatou kompletní uzavírku za nepřijatelnou pro obyvatele, podnikatele i dopravní situaci v celé čtvrti. Vedení Prahy 5 proto požaduje, aby práce probíhaly způsobem, který umožní zachování provozu alespoň v jednom jízdním pruhu. Úplná uzavírka by mohla být akceptována pouze po nezbytně nutnou dobu během letních prázdnin, kdy je doprava tradičně nižší. Objízdná trasa by v takovém případě mohla být vedena po ulici Vrchlického.
Problém systémové nečinnosti a chybějících alternativ
Kompletní uzavření páteřní Plzeňské ulice by mělo zásadní negativní dopady, a to především kvůli absenci alternativního dopravního propojení, které by bylo schopno dopravní zátěž převzít. Dlouhodobě chybí klíčová propojení, zejména Radlická radiála, jejíž příprava je ze strany hlavního města výrazně zpožděna. Navíc ani projekt Dvoreckého mostu, který by mohl pomoci odlehčit dopravě v krizových situacích, není navržen tak, aby umožnil průjezd individuálním automobilům, což by v případě mimořádných uzavírek usnadnilo průjezd.
Vedení Prahy 5 zároveň kritizuje nedostatečnou koordinaci prací. „Jsme přesvědčeni, že stavební práce na Plzeňské ulici mohly být zahájeny již v době rekonstrukce Barrandovského mostu v letech 2023 až 2024. To by vedlo k efektivnějšímu sladění dopravních omezení a ke snížení současných komplikací, které občané Prahy 5 musí snášet,“ říká Lukáš Herold, starosta Prahy 5.
Dopravní kolaps v kombinaci s dalšími stavbami
Lukáš Herold zdůrazňuje, že se Plzeňská ulice uzavře v době, kdy na území Prahy 5 probíhá nebo je plánována řada dalších stavebních akcí, které už nyní komplikují každodenní život obyvatel.
„Dopravní síť Prahy 5 je kvůli členitosti území a probíhající výstavbě Smíchov City extrémně zatížena. Kompletní uzavírka Plzeňské je v kombinaci s dalšími plánovanými opravami, jako jsou Jinonická, Strahovský tunel nebo rozšíření Radlické ulice, dopravně i společensky nepřijatelná. Způsobilo by to kolaps, který si naši občané nezaslouží,“ uvádí starosta Herold.
Městská část se proto musí jasně postavit i proti dalším opatřením. Zásadní nesouhlas se týká například navrhovaného „zjednosměrnění“ Radlické ulice v úseku Plzeňská–Ostrovského. Tento krok by vedl k přetížení celého Malého smíchovského okruhu a k masivnímu nárůstu provozu v rezidenčních ulicích, jako jsou Kováků a Stroupežnického.
Praha 5 tak vydává nesouhlasné stanovisko k úplné uzavírce Plzeňské ulice s cílem chránit plynulost dopravy a kvalitu života svých obyvatel. ODS se tím jasně vymezuje vůči nekoordinovaným a pro občany nepřijatelným krokům hlavního města.
starosta MČ Praha 5
I. místopředseda OS ODS Praha 5