16. prosince 2021

Pražská ODS k rozpočtu Prahy: Podfinancovaná doprava a opravy mostů, převládá populismus a uplácení voličů

(www.ods.cz/region.prazsky) Pražská ODS nesouhlasí s navrženým rozpočtem hlavního města Prahy pro rok 2022. Přes prudký nárůst na straně výdajů i příjmů chybí v rozpočtu adekvátní prostředky na investice v klíčových stavbách dopravní infrastruktury, revitalizací centrálních parků a zeleně, kapacity lůžek v sociálních službách nebo na ambiciózní plány na boj s klimatickou změnou. Zato je návrh rozpočtu pro rok 2022 plný nekoncepčního utrácení veřejných peněz, zbytečných investic a rezerv na předvolební uplácení vybraných skupin obyvatel Prahy. Z návrhu rozpočtu je zřejmé, že důležité investiční akce pro rozvoj Prahy byly opět opomenuty a stagnace rozvoje hlavního města a chaotické vládnutí magistrátní koalice vedené Piráty tak bude pokračovat i v příštím roce. Pražská ODS proto navržený rozpočet hlavního města Prahy nepodpoří.

Výběr absurdit z návrhu rozpočtu na rok 2022:

Na klimatický plán se zapomnělo, ale na předvolební úplatky se peníze našly

Letos radním Hlubučkem představený a magistrátní koalicí schválený klimatický plán Prahy, jehož realizace má daňové poplatníky stát 231 miliard korun, byl pouhý marketing. Na jeho realizaci se v příštím roce totiž odpovídající prostředky nenašly. Ostatně plán si vynucuje výstavbu solárních elektráren na 23 000 pražských střechách, ale na obří parkovací dům čerstvě otevřený na Černém Mostě koalice nedala ani jeden. Zato se našlo 90 milionů pro nárůst fondu zaměstnavatele Městské policie. Noví strážníci sice nepřibydou, před volbami se ale budou patrně rozdávat peníze na odměnách. Magistrátní koalice si tak z veřejných peněz připravuje kasičku na předvolební „uplácení“ určitých skupin.

Neziskovkám rekordních 770 milionů korun

Radní Johnová hodlá přes granty rozdat neziskovým organizacím okolo 770 milionů korun, ale na vybudování nových kapacit lůžkové péče, kterých je v Praze kritický nedostatek, nechce dát ani korunu. Neziskovým organizacím přitom chce magistrátní koalice rozdat o 160 milionů korun více než letos a skoro o 200 milionů korun více než vloni. 

Peněz do dopravy půjde minimum

Současná magistrátní koalice naprosto opomíjí klíčové dopravní investice. Zcela chybí peníze na zakrytí Spořilovské spojky, nebo ulice V Holešovičkách. Do Vysočanské radiály hodlá město v příštím roce investovat pouhých 200 tisíc korun. Chybí masivnější investice do P+R parkovišť, jedinou významnou stavbou v tomto směru je parkovací dům Petržílkova. Zatímco na kontrolu parkování v zónách placeného státní hodlá město utratit 142,5 milionů korun, na budování nových silnic jde ale naprosté minimum. Prioritou současné koalice je patrně jen tuhá regulace namísto rozvoje Prahy.

Nedostatečné investice do oprav mostů

Ani letos Jan Čižinský a jeho Praha Sobě nesplní svůj předvolební slib Pražanům a Libeňský most se opravy nedočká. V navrženém rozpočtu se s touto investicí nepočítá. Pražské mosty jsou v žalostném technickém stavu, některé se rozpadají. Nicméně magistrátní koalici to vyhovuje a nehodlá na tom nic měnit. Zatímco za jedinou lávku Holešovice-Karlín hodlá město utratit 280 milionů, na rekonstrukci Barrandovského mostu, klíčového dopravního uzlu jižní části hlavního města a nejrozsáhlejšího mostního díla v Praze, vyčlenila méně peněz než na lávku, a to pouhých 249 milionů korun. Tímto tempem oprav budou Pražané stát v nekonečných kolonách ještě v roce 2030.

Do Šlechtovy restaurace zamíří dalších 40 milionů korun

Zatímco peníze na opravy silnic a mostů budou chybět, magistrátní koalice hodlá nalít do Šlechtovy restaurace dalších 40 milionů korun. Její rekonstrukce dosud Pražany vyšla už na 292 milionů korun. Přitom jen díky kritice opozičních zastupitelů Šlechtovu restauraci neprovozuje člověk spjatý s Prahou Sobě, který byl původně vybrán v uzavřeném výběrovém řízení.

Městský mobiliář za více než půl miliardy korun, na lavičku si ale nesednete

Městský mobiliář, který do této doby na základě pronájmu Praze generoval nemalé příjmy z umístěné reklamy, místo toho nově spolkne v příštím roce 524 milionů korun. Pražané se sice dočkají nových černých tramvajových zastávek, ovšem draze si je zaplatí. Navíc v jejich blízkosti zmizí lavičky, takže si cestující nebudou mít kam sednout.

Co na to zastupitelé za pražskou ODS?

„Rozdíl mezi tím, co trápí běžné Pražany a investičními prioritami současné magistrátní koalice, je naprosto propastný,“ uvedl předseda klubu zastupitelů pražské ODS Zdeněk Zajíček. Ten zároveň poukazuje na to, že prudký nárůst rozpočtu na straně příjmů i výdajů, zhruba o 12 procent, doprovází jen necelá dvě procenta na straně vztahu k městským částem a prakticky nulovým nárůstem příspěvku na výkon přenesené státní správy. „Městské části 1 až 15 potažmo až 22 se tak stanou velmi závislé na investičních dotacích od města,“ varuje Zajíček.

„Na koaličním návrhu rozpočtu je nejvíce zarážející to ‚rozdávací tsunami‘. Například paní radní Johnová chce skrze granty rozdat neziskovým organizacím okolo 770 milionů, ale na vybudování nových lůžek v domovech pro seniory nedává ani korunu. Také preferuji domácí péči před tou ústavní, ale paní radní opakovaně zavírá oči před tím, že lůžek v domovech pro seniory je v Praze kritický nedostatek. Na jedno místo dnes čeká v Praze 5 seniorů a paní radní Johnová o tomto problému ví. Jedna věc je preferovat nějaký způsob sociální a zdravotní péče a druhá věc je absolutně ignorovat realitu a potřeby Pražanů. Od paní radní Johnové je to ukázkový příklad nezodpovědnosti,“ uvedla předsedkyně kontrolního výboru a členka klubu zastupitelů za ODS Alexandra Udženija.

„Před komunálními volbami Jan Čižinský a jeho Praha Sobě Pražany ubezpečovali o tom, že pod jejich vedením se Libeňský most konečně dočká opravy. Div se k němu s panem náměstkem Scheinherrem nepřivazovali. Po třech letech od voleb Libeňský most na svou opravu stále čeká a ani letos se jí nedočká, protože návrh rozpočtu s touto akcí nepočítá. Mezi priority současné magistrátní koalice očividně nepatří ani rozvoj Prahy, nebo potřeby Pražanů, ale ani dodržování předvolebních slibů. Ovšem to dopravní peklo, které Pražané v ulicích hlavního města dennodenně zažívají, to bude pokračovat i v příštím roce. V tomto je koalice pana primátora Hřiba očividně konzistentní,“ uvedl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík.