24. srpna 2018

Jak na nedostatek parkovacích míst?

(Naše Praha 5) Parkování neboli spíše neparkování se stalo noční můrou mnoha řidičů Prahy 5. Jízdy okolo domu a zoufalé hledání volného místečka znají obyvatelé všech pětkových lokalit, počínaje Motolem a Barrandovem konče. Jak tento neutěšený stav napravit? Na to se Naše Praha 5 zeptala kandidátky na starostku Prahy 5 Renáty Zajíčkové (ODS).

- Domníváte se, že zavádění modrých zón pražským motoristům pomohlo? 

Modré zóny některým řidičům pomohly, a tak si je pochvalují, jiným život zkomplikovaly, a tak by je nejraději zrušili. Těžko hledat viníka. Faktem je, že automobilů je více než míst na parkování. Neexistence celopražského systému výrazně situaci zhoršuje a mnohdy vede k přelévání aut z jedné městské části do druhé. 

- Jak se z této neutěšené situace dostat? 

Komplexním řešením problému. Nelze spustit pouze celoměstský parkovací systém bez dalších opatření. Těmi jsou vybudování parkovacích domů a parkovacích terminálů. Samozřejmě řešením by mohlo být i zříci se aut úplně a jezdit výhradně MHD, na kole či chodit pěšky. Tato varianta ale není moc pravděpodobná, a tak musíme sáhnout po praktických způsobech řešení. Jedním z nich je přenastavení parkovacích zón v celé Praze. Tento nový systém celoměstského parkování musí vzniknout za účasti hlavního města a všech městských částí. Změna musí jednoznačně zvýhodnit obyvatele metropole, kteří zde trvale žijí a pracují. Není možné, aby Středočeši a další návštěvníci zabírali místa obyvatelům Prahy. 

- Vidíte tedy způsob řešení především v navýšení parkovacích míst? 

Ano, a musí se to udělat dvěma způsoby a současně. Určitě nejefektivnější je postavit parkovací domy a velkokapacitní parkovací terminály (P+R parkoviště – tzv. zaparkuj a jeď). Parkovací domy v obytných zónách by měly především sloužit samotným Pražanům, kteří zde bydlí. Taková místa se dají najít a mnohá z nich už jsou vytipovaná, například na Barrandově. Terminály budou pro návštěvníky metropole, tedy by měly být využívány k dočasnému parkování. Z tohoto důvodu musí stát na okrajích města u příjezdových komunikací. Terminály mohou být například v blízkosti stanice metra Motol nebo u Kotlářky v místě současného P+R parkoviště v těsné blízkosti tramvajové trati. Pokud bude existovat i parkovací terminál Zličín, který by měl pojmout přes 3500 aut, tak to může zásadním způsobem ovlivnit zahuštěnou dopravu na Plzeňské–Vrchlického, v Kukulově v Motole nebo v Radlické. 

- A druhý krok? 

Částečným řešením může být také rozšíření parkovacích míst lepším uspořádáním aut v ulicích, například změnit podélné parkování na kolmé. To nelze udělat všude, a tak se tímto řešením počet parkovacích míst zásadně nezvětší. Musím podotknout, že pro funkční změnu je potřebné vnímat problém s parkováním jako celek, tedy v kontextu celé dopravy i v ostatních souvislostech, např. s ohledem na nové výstavby. I zde je nutná určitá míra ohleduplnosti a pochopení. Navíc nebudou-li řešení podporována, koordinována a financována hlavním městem Prahou, tak městské části nemohou tento palčivý problém samy uspokojivě vyřešit.

Renáta Zajíčková

kandidátka ODS na starostku Prahy 5