28. února 2023

Další významná stavba v Hradci Králové byla dokončena

Po mnoha peripetiích a hlasování ve všech orgánech města jsme dospěli k 2. březnu 2023, kdy bude slavnostně otevřena a dána do užívání lávka přes Labe v lokalitě Aldis. Jedná se o nádherné architektonické dílo, které zcela jistě proslaví, a nejen v odborných kruzích, město Hradec Králové.

Je s podivem, že tato stavba vyvolala tolik rozporuplných a negativních reakcí. Je drahá, a proto bychom ji měli zatratit? Ale je skutečně tak drahá? Znamená skutečně velký zásah do městského rozpočtu?

Její architektonický návrh je výsledkem architektonické soutěže z roku 2015. Byl vybrán návrh, který odborníci označili za nejlepší. Je zcela zřejmé, že návrhy vycházející z takových soutěží jsou výjimečné. Jednak ztvárněním, technologií, ale také cenou. Navíc, doplňuje lokalitu Aldis, kde je již v provozu, rovněž krásná, budova ČSOB. Cena lávky byla stanovena a schválena v roce 2015 na 48 milionů Kč, pak byla zvýšena na 56 mil. Kč vč. DPH. Stavba byla několikrát soutěžena, avšak dle zhotovitelů tato cena neodpovídala navržené technologii a materiálům. Firmy nabízely cenu okolo 130 mil. bez DPH.

Mezi tím ovšem vedení města nezahálelo a získalo dotaci na tuto stavbu 102 milionů Kč. Právě proto jsme se rozhodli stavbu realizovat a ZM 29. června 2020 rozhodlo většinou 24 hlasů (a to napříč stranami zastoupenými v zastupitelstvu), že lávku postaví SMP CZ za 133.746.218,- Kč bez DPH. Pohybovali jsme se tedy v podstatě v intencích původní schválené ceny, započteme-li zmíněnou dotaci. Ještě je na místě dodat, že jedno z minulých vedení města se zavázalo ČSOB vyplatit smluvní pokutu 16 milionů Kč v případě, že lávka nebude postavena, a nebo bude dána do provozu později, než zmíněná budova ČSOB.

A jaký je výsledek? Lávka stojí za cenu cca 170 milionů Kč vč. DPH. Její cenu ještě poněkud zvedly vícepráce, vyvolané uložením inženýrských sítí v okolí nájezdů na lávku, které byly ve skutečnosti položeny jinak, než bylo uvedeno v dokumentacích a bylo nutné na ně stavebně reagovat.

Jednáním s ČSOB se nám podařilo zrušit dohodu o smluvní pokutě, takže jsme tyto prostředky ušetřili a mohly být použity právě na tyto vícepráce.

Odmítnutí tohoto projektu včetně 100 milionové dotace by pravděpodobně nenávratně vyloučilo toto propojení třída Karla IV. v centru města s lokalitou Aldis a Šimkovými sady, projektu, který město plánuje od roku 2003.

Závěrem, naše město má další nádhernou stavbu, která sluší Salonu republiky a zaslouží si ji. Město se v žádném případě nechovalo nehospodárně. Město s takovou architektonickou minulostí jako Hradec Králové zkrátka musí mít takové stavby, které jsou moderní, krásné a nadčasové. I to je zodpovědností těch, kteří stojí v jeho čele. A věříme tomu, že my jsme tuto svou povinnost v případě lávky přes Labe splnili.

Za zastupitelský klub ODS: Alexandr Hrabálek a Oldřich Vlasák