14. února 2019

Zákazy vjezdu dieselů mohou hrozit i v České republice

Zákazy vjezdu dieselových vozidel do vybraných částí velkých měst jsou velkým tématem na západ od našich hranic. Většinou postihují automobily se vznětovým motorem vyrobené před rokem 2014 (normy Euro 1 až Euro 5). Opatření se zakládají na rozhodnutí německého správního soudu, který zákazy vjezdu dieselů označil za přípustné řešení pro co nejrychlejší snížení znečištění oxidem dusičitým (NO2). Pro znečištění NO2 stanovuje evropská směrnice o čistotě ovzduší 2008/50/ES maximální přípustný limit na úrovni 40 µg/m3.

Tato hodnota však není překročena jen v Německu, ale i v České republice a dalších jedenácti zemích Evropské unie. Evropská komise už proti České republice spustila sankční řízení, teoreticky tak zákazy vjezdu dieselů hrozí i u nás. A přitom je ona limitní hodnota evidentně nereálná. Zatímco v Evropě máme 40 µg/m3, platí v Kalifornii, která je proslavena nejambicioznějšími emisními limity na světě, 57 µg/m3. Ve zbytku USA pak 103 µg/m3. Pro představu, když si doma zapálíte čtyři svíčky, vyletí v místnosti hodnoty oxidu dusičitého podle měření německého Frauenhofer Institutu na 140 µg/m3. Tedy třiapůlkrát více, než kolik je dovoleno například pro pražskou magistrálu, kde každý den projedou tisíce aut. Prosím nechápejte mne špatně. Sám jsem vášnivým snowboardistou a záleží mi na ochraně klimatu. Z toho důvodu prosazuji ambiciózní limit, přibližně na úrovni Kalifornie. Nesouhlasím ale s tím, aby na základě nereálného limitu mohla být omezována práva řidičů dieselových aut, která byla ještě k tomu před uvedením na trh řádně schválena v rámci evropského schvalovacího procesu. Evropská komise musí být schopna reflektovat svoji vlastní práci. Musí existovat možnost změnit nevyhovující legislativu. Politická skupina Evropských konzervativců a reformistů, které je ODS členem, proto v Evropském parlamentu podala návrh, aby se parlament tímto tématem zabýval.

Tomáš Hanuš,

kandidát č. 9 ve volbách do Evropského parlamentu 2019