20. září 2018

Hradecké letiště - Co s ním?

Všichni jistě známe fejeton Jana Nerudy „Kam s ním?“. Jan Neruda měl ovšem na mysli slamník respektive starou proleželou slámu ze slamníku. Nám však nejde o starou proleželou slámu, nám jde o Letiště Hradec Králové.

Je to jedna z nejcennějších nemovitostí v majetku města Hradec Králové.

Letiště vzniklo péčí dlouholetého starosty města JUDr. Františka Ulricha v roce 1927 jako letiště se smíšeným leteckým provozem, tedy s vojenským a civilním. Létala z něho jedna z prvních osobních leteckých linek tehdejšího Československa. V době ohrožení republiky německou okupací ve spojení s následující okupací a válkou a obdobím studené války, jasně převážil provoz vojenský.

V roce 1993 letiště ještě sloužilo Armádě České republiky, byť docházelo k jeho postupnému opouštění. K úplnému opuštění armádou České republiky a bezplatnému převedení do majetku města Hradec Králové došlo v roce 2003.

Tehdy si zastupitelé města měli položit otázku v názvu článku. Bohužel nepoložili.

Město Hradec Králové nebylo v minulosti subjektem, který by měl zkušenosti s provozem letiště respektive s celým vojenským areálem skládajícím se nejen z letiště – letové dráhy a pomocných objektů.

Dnes město - letiště stojí před mnoha problémy, které v minulosti nebyly a nyní stále nejsou koncepčně řešeny.

Na straně jedné je v areálu tzv. Schengenský prostor, tedy prostor pro účel letecké přepravy a provozu letiště. Dále ostatní areál, který dnes slouží k různým účelům, ať už podnikatelským - souvisejícím s leteckým průmyslem, letecké dny CIAF, kulturní akce hip hop kemp aj. nebo např. jako podnikatelský inkubátor.

Celý areál v minulosti sloužil armádám, Československé, Luftwaffe, a AČR. Tedy objekty a jejích používání bylo uzpůsobeno požadavkům armádním. Pro civilní použití jsou ovšem požadavky zcela jiné.

V roce 1927 vzniklo letiště v katastrech samostatných obcí Věkoše, Rusek a Pouchov na vzdálenějším okraji města. Dnes je letiště obkrouženo rozvíjejícími se částmi města a okolními obcemi. Vzdálenost od centra města je cca 4 km. Obyvatelé jsou vystaveni neřešené hlukové zátěži plynoucí z nárůstu počtu letových pohybů.

Za roky 2015, 2016 2017a zdá se, že rok 2018 překoná roky předchozí, tedy enormně dále stoupá množství letových pohybů nad úroveň obvyklou v letech 2014 a předchozích. To se projevuje na intenzivní hlukové zátěži obyvatel okolních obcí a částí města, zejména území KMS Plotiště n/L, Plácky, Věkoše, Rusek, Pouchov..

Co do počtu pohybů (ne velikostí letadel) je dnes Letiště Hradec Králové druhé za letištěm Praha –Ruzyně.

Provozovatel letiště LSHK a.s. není technicky vybaven a schopen sledovat dodržování pravidel leteckého řádu, která jsou stanovena pro letiště Hradec Králové. Nemůže kontrolovat, jak jednotliví piloti dodržují stanovená pravidla. Tedy také nemůže sankcionovat jejich případné, ať již úmyslné nebo nedbalostní porušení. To vede k nekázni pilotů a dalšímu zvýšení hlukové zátěže obyvatel.

Dlouhodobé vystavení intenzivní hlukové zátěži ohrožuje pohodu žití v okolních lokalitách a ohrožuje také zdravotní stav obyvatelstva. Zejména pak u malých dětí, seniorů a senzitivních jedinců se mohou po dlouhodobé expozici projevit trvalé následky.

Město dnes vytváří nový územní plán.

Zadává rozvojové studie.

Vše okolo letiště je plné otazníků.

Jak je a bude regulována zástavba a případně jaká bude připuštěna zástavba nová v území okolo letiště?

Jaké hledá město využití zbývajících části mimo vlastní prostor letiště?

Jak bude probíhat rozvoj letiště?

Zůstane stávající stav, kdy si dělá, kdo chce, co chce a jak chce, bez kontroly a vize vlastníka?

Co s ním?

Ing. Bc. Jiří Bláha

kandidát č. 2 do komunálních voleb 2018
člen oblastní rady ODS Hradec Králové
předseda KMS
člen smírčího výboru