Tisková zpráva k prvnímu roku vládnutí nového vedení Brna-střed

30. listopadu 2015
Tisková zpráva k prvnímu roku vládnutí nového vedení Brna-střed

19. listopadu 2014 převzala správu radnice největší brněnské městské části nová koalice pod vedením hnutí Žít Brno. To do ní vstupovalo s heslem „Hůř už to nejde“ a slibovalo přeměnit Brno-střed v „úplně nejvíc nejlepší čtvrť v zemi“. K tomu má naše městská část opravdu daleko, za to má nakročeno stát se tou nejznámější. Tolik porušených zákonů, a to i na samotném zastupitelstvu, a takové množství absurdních rozhodnutí, se těžko někde jinde najde.

Asi i proto a pravděpodobně i díky velkému množství zahraničních poznávacích cest, rezignoval na svůj základní předvolební slib o nejlepší čtvrti v republice kandidát na starostu v loňských volbách Matěj Hollan. Ten se přímého vlivu a spoluzodpovědnosti za dění v Brně-střed vzdal, když po pouhém roce, 25. 11. 2015 rezignoval z Rady MČ.

Deklarovaná preference svěřit maximum věcí odborníkům vzala za své hned v úvodu vládnutí, když koalice zvolila Svatopluka Bartíka (Žít Brno) uvolněným radním pro právo a legislativu radnice a to i přes to, že nedisponuje jakýmkoli vzděláním. Brno-střed je nejspíš raritou, když vynakládá téměř 70tis. korun měsíčně na plat absolventa základní školy, který se za právníka pouze vydává. Jeho působení přineslo výsledky hned v zápětí, když jako garant dodržování práva protlačil na zastupitelstvu návrh, aby některým koaličním zastupitelům byly vypláceny vysoké odměny, překračující zákonem stanovenou hranici. Tento pokus připravit městskou část o skoro 2 mil. korun se opozici podařilo naštěstí zastavit. Po jejím vytrvalém tlaku a upozornění ze strany Ministerstva vnitra koalice nezákonné odměny raději zrušila. Svatopluk Bartík stál letos na jaře také za bezprecendentním výběrovým řízením, které trvalo jen pár dnů a jehož cílem bylo vyvést zadávání veřejných zakázek radnice do soukromé firmy, mimo kontrolu zastupitelů a veřejnosti. I zde byla opozice úspěšná a po pár týdnech přetahování smlouvu s vybranou firmou vedení radnice raději neuzavřelo. Od antimonopolního úřadu tak obdrželo pokutu pouze symbolickou a městská část ušetřila miliony za sankci, která by hrozila v případě uzavření smlouvy.

Kompletní účet za první rok vládnutí nové koalice na Brně-střed pod vedením hnutí Žít Brno:

 

  1. I.                   Finanční náklady a dopady

 

  1. Náklady městské části na platy 8 uvolněných funkcionářů radnice za první rok činí 7 mil. korun, z toho náklady na plat starosty Martina Landy (Žít Brno)cca 1.100.000,-Kč, uvolněného radního pro právo a legislativu Svatopluka Bartíka (Žít Brno) cca 830.000,- Kč, uvolněného radního pro sport, kulturu a turismus Petra Kalouska (Žít Brno) cca 830.000,- Kč.
  2. Zrušené Informační centrum na Zelném trhu – dodnes na dveřích visí leták z ledna tohoto roku, který odkazuje na přestěhování poskytovaných služeb do budovy radnice. Zkuste se tam vypravit, ale například Family Point či ucelenou infoagendu tam nenajdete. Informační centrum bylo politickým rozhodnutím zrušeno na začátku roku navzdory vysoké návštěvnosti a zájmu občanů a pro jistotu ještě před otevřením zrekonstruovaného Zelného trhu, kdy se očekávalo podstatné zvýšení návštěvnosti. Vybavení infocentra skončilo neznámo kde, jak zaznamenala ve své reportáži Česká televize, počítač z IC například na stole starosty Landy. Zaměstnanci byli většinou propuštěni. Zrušením Informačního centra došlo ke zmaření v minulosti provedené investice do jeho vybudování a vybavení ve výši 1.600.000,- Kč.
  3. Zastavení nabízení volných bytů k pronájmu – byť má radnice Brno-střed přes 400 volných neobsazených bytů, zastavila v polovině roku jejich pronajímání na opravu vlastním nákladem ze strany nájemců a rozhodla se je postupně opravit za peníze městské části. Měsíčně tak dochází ke ztrátě na vybraném nájemném kolem milionu korun a není jisté, zda se opravené byty v některých lokalitách podaří v budoucnu vůbec obsadit. Přesnou výši škody nyní bude zjišťovat Kontrolní výbor zastupitelstva, nicméně pravděpodobné, že bude jen za letošní rok dosahovat několika milionů korun.
  4. Městská tržnice Brno – záměr vzniku kryté městské tržnice byl v loňském roce projednán a schválen Zastupitelstvem městské části. Současné vedení, bez projednání v zastupitelstvu, rozhodlo o řadě změn a stále nevypsalo veřejnou zakázku na opravu budovy. Plánované otevření bývalého Domu potravin k 1. září letošního roku tak vzalo za své a dosud není jasné, kdy a v jaké podobě bude tržnice zprovozněna. Od 1.9.2015 tak radnice přichází o takřka 160.000,-Kč měsíčně.  
  5. Personální politika – na úřadě celý rok vládne napjatá atmosféra. Důvodem jsou „pohovory“ s některými zaměstnanci a výpovědi. Zároveň však dochází k nabírání desítek nových zaměstnanců, často napojených na členy vedení radnice, především Žít Brno.

Ukázkovým případem je pak pracovní pozice jednoho z členů Žít Brno a autora převážné většiny příspěvků tohoto hnutí na sociálních sítích, Daniela Zemana. Ač nikdy před nástupem na Brno-střed nepracoval, dostal od starosty Landy desátou platovou třídu a štědré osobní ohodnocení, tedy plat, na který nedosáhne mnoho dlouholetých a kvalifikovaných úředníků.  Zastupitelstvo také řešilo jeho pracovní náplň, když se ukázalo, že v průběhu pracovní doby plní sociální sítě svými osobními, často velmi vulgárními, příspěvky.

Do funkce vedoucího právního odboru pak Svatopluk Bartík prosadil člověka, který stejně jako on nemá právní vzdělání a právo teprve studuje na vysoké škole. Aby právní odbor městské části, která je agendou, počtem obyvatel i velikostí srovnatelná s řadou velkých, a to i krajských měst, vedl člověk bez právního vzdělání, právo teprve studující, je nevídané. Asi i proto nyní MČ vypisuje výběrové řízení na dodávku právních služeb (neboli „asistenta radnímu Bartíkovi“). Dodávka těchto služeb bude stát MČ statisíce ročně. Zbytečně.

Na radnici je patrná atmosféra strachu, obav, nejistoty a zmatků pro absenci jasného řízení. Řada uvolněných politiků řeší jiné problémy jinde, ale o Brno-střed se nestará. Evidentní je to především u Svatopluka Bartíka, který se věnuje boji proti kasinům v okolí Brna, svou komisi, které předsedá, ale svolává nepravidelně a promeškává lhůty u důležitých bodů.

  1. Sociální inženýrství zelených a Žít Brno – podobně jako u nastavení kritérií pro provoz tržiště na Zelném trhu, prezentovalo vedení Brna-střed i svůj záměr obsadit venkovní občerstvení v areálu koupaliště na Kraví hoře „kvalitním“ nájemcem s „kvalitními a zdravými“ potravinami. Takové také Rada MČ vybrala. Výsledkem tohoto záměru je dluh ve výši 230.000,-Kč, který za letní sezónou tento vybraný nájemce zanechal a který nyní musí městská část vymáhat.

 

  1. II.                Výrazné omezení poskytovaných služeb radnicí

 

  1. Zrušená curlingová dráha na Úvoze – rozvoj sportování na Brno-střed vzal za své i přes to, že byl projektově připraven a byly na něj vyčleněny finanční prostředky. Ty se rozptýlily v úřadu a mezi uvolněné funkcionáře.
  2. Zrušená přeměna bývalé čekárny na Obilním trhu na tzv. Tramcafé – i přes to, že projekt byl připraven a měl podporu hygieny, památkářů i veřejnosti. Nyní je tato kulturní památka odstraněna a vzniká zde pouze replika původní čekárny. Bez veřejných toalet a s jakoukoli přidanou hodnotou.
  3. Omezení akcí pro veřejnost – utlumen byl např. v minulosti několika ročníky prověřený a oblíbený projekt pro začínající hudebníky „Music point“, zredukován byl každoroční podzimní „Festival v centru dění (Slavnosti piva, vína, jídla a řemesel) a to na pouhou jednu akci (Slavnosti u jednoho stolu“). Z informací úředníků i těch, kteří na podobných akcích s radnicí spolupracují, plyne, že příslušný uvolněný radní pro tuto agendu Petr Kalousek (Žít Brno) se přípravě těchto projektů nevěnoval. Je evidentní, že současné adventní trhy na Zelném trhu by letos nejspíš vůbec neproběhly, kdyby jejich příprava, základní podoba a termíny konání nebyly zajištěny v minulém roce bývalým vedením městské části.  
  4. Zrušená několikasetletá tradice tržiště na Zelném trhu – díky sociálnímu inženýrství vedení radnice, které stanovilo netransparentní a nelogická kritéria výběru prodejců, byl Zelný trh letos polomrtvý. Bez dostatečného množství prodejců, sortimentu a tím pádem i návštěvníků.
  5. Letní kino na Brně-střed – byť i opozice neměla nic proti projektu letního kina na nádvoří radnice, způsob realizace a smluvního zajištění ukazuje opět na to, že ani tento relativně bezproblémový počin, není vedení Brna-střed schopno zajistit. Došlo tak pravděpodobně k dalšímu porušení zákona, když nádvoří bylo bezplatně přenecháno soukromému subjektu k realizaci letního kina bez předchozího, zákonem požadovaného zveřejněného záměru. Nejen, že radnice nemá žádný profit ze zisku pořadatele (sama přiznala, že při 3000 návštěvnících a ceně vstupenky 90,- Kč, činí příjem pořadatele takřka 300.000,-Kč), na projekt navíc poskytla dotaci několika desítek tisíc korun, vzdala se i příjmů z prodávaného občerstvení a uhradila spotřebu energií.
  6. Ušetření na čistění komunikací a zimní údržbě – koalice se na začátku roku pochlubila ušetřením při výběrovém řízení na dodavatele zimní údržby, nicméně sněhové srážky v průběhu zimního období takřka žádné nebyly, což je přinejmenším absurdní. Pokud radnice ušetřila i na údržbě čistoty v průběhu roku, pak je to bohužel v ulicích města znát. Přeplněné koše a pravidelný nepořádek u stanovišť podzemních kontejnerů je stále častější.
  7. Změny v systému parkování – byť bylo kompletně minulým vedením města připraven k realizaci projekt „Strategie parkování v klidu“, nestalo se zatím vůbec nic. Brno-střed mělo být první městskou částí, kde bude rezidentní parkování realizováno. Koalice Brna-střed však zatím pouze schválila omezení rychlosti na 30km v některých ulicích, což se v nich zatím stejně neprojevilo.
  8. MČ zanedbává péči o bytový fond – i přes to, že se radnice nedávno pochlubila, jak péči zlepšila, opak je pravdou. Z vybraného nájemného do oprav bytových domů vrací dle dat za říjen 2015 pouze cca 40% peněz, zatímco v loňském roce minulé vedení Brna-střed takto do oprav vložilo 85%. Nedaří se v dostatečném tempu zadávat veřejné zakázky a do domů se vkládá podstatně méně peněz než v minulosti. Stamilióny tak leží na účtech městské části bez využití.
  9. Takřka nulový výsledek při získávání peněz z městského rozpočtu – zatímco v minulých letech se vedení Brna-střed dařilo z rozpočtu města čerpat finanční prostředky do oprav základních a mateřských škol, obnovu parků a výstavbu nových hřišť, letos takřka vůbec. Opět to souvisí s pracovitostí politiků, je jasné, že bez snahy peníze pro Brno-střed získat, samy nepřijdou. Přitom vedení Brna-střed a vedení města je složeno ze stejných politických subjektů, takže výmluvy na odlišnost politické reprezentace na obou radnicích jsou neopodstatněná.

 

  1. III.             Otevřená radnice pouze jako mýtus

Projekt otevřené radnice, o který se současné vedení Brna-střed tolik opírá, je spíše snahou o navození dojmu, že se radnice lidem otevírá. Ve skutečnosti tomu tak není. Na konkrétních případech je vidět, že řada věcí je spíše dílem práce opozice (jmenovité hlasování radních, směrnice o zadávání veřejných zakázek) nebo vytvořením iluze, že chce nové vedení diskutovat s občany. Nekritizujeme snahu o komunikaci s občany, i minulé vedení se na ně obracelo nejčastěji formou zveřejňovaných anket, ale výsledek těchto debat. Ten je totiž zatím nulový. Důležité totiž není jen samotné veřejné projednání úpravy či opravy určité lokality s lidmi, ale realizace úpravy či opravy přímo v místě. Minulé vedení možná méně debatovalo, ale více opravovalo.

Konkrétní příklady střetu projektu Otevřené radnice s realitou:

  1. Pokus o vyvedení zadávání VZ mimo radnici, zahájení spolupráce s neprůhlednými firmami – velmi zvláštní výběrové řízení na organizátora veřejných zakázek radnice provedl před půl rokem Svatopluk Bartík. Proběhlo během několika málo dnů a jeho cílem mělo být uzavření smlouvy se soukromou advokátní kanceláří na kompletní administraci veřejných zakázek. Tedy jejich organizaci mimo radnici, kontrolu samosprávy i úředníků. Po masivní kritice opozice i protikorupčních odborníků se nakonec starosta Landa rozhodl smlouvu nepodepsat, když ještě několik málo dnů před tímto rozhodnutím výběrové řízení hájil a považoval za nevyhnutelné. Koalice zablokovala i červencové mimořádné zastupitelstvo, svolané na žádost opozice. Jsme přesvědčeni, že kdyby smlouvu podepsal, obdržela by městská část od ÚOHS daleko vyšší pokutu, než jaká ji nakonec za její prohřešky byla vyměřena. Díky opozici se tak rozpočtu městské části podařilo ušetřit několik milionů korun.
  2. Rozklikávací rozpočet radnice – byť webové stránky Brna-střed nově zavedený „rozklikávací“ rozpočet obsahují, po jeho vyzkoušení je evidentní, že je neúplný a obsahuje chybné údaje. Jde tedy opět spíše o snahu prezentovat splněný úkol, než snahu otevřít své hospodaření k nahlédnutí občanům.
  3. Jmenovité hlasování členů Rady – koalice k této praxi sáhla až po mnoha interpelacích opozičních zastupitelů a po mnoha dlouhých měsících od zahájení své vlády. Dle všeho tedy „z donucení“. 
  4. Nová směrnice na zadávání veřejných zakázek – také ta byla přijata až po roce vládnutí a po tlaku opozice. Především v návaznosti na neúspěšný pokud vyvést zadávání mimo radnici do soukromé advokátní firmy. Obsahuje však jednu velkou a zcela „neotevřenou“ novinku oproti směrnicím platným v minulosti. Z projednávání veřejných zakázek kompletně vyloučila poradní samosprávné orgány Rady MČ, tedy komise, její členy, ať již koaliční či opoziční. Nově se tedy zastupitelé ale i jmenování odborníci v komisích nedozví, jaká veřejná zakázka se chystá, zda-li je odůvodněná, potřebná, jaká byla úřadem či politiky ve vedení nastavena hodnotící kritéria, jak byla zakázka vyhodnocena a kdo byl a z jakých důvodů například vyloučen. To vše je nyní utajeno a dozví se to pouze členové Rady. Samotné zakázky budou sice zveřejněny na webu radnice, ale proces jejich zadání a následného vyhodnocení je oproti minulosti tajný a neveřejný. Což považujeme za alarmující a velmi netransparentní. 

 

  1. IV.             Porušování zákonů a předpisů města – nový trend ve vedení Brna-střed

 

  1. Nezákonné odměny zastupitelům – pokus vyplácet dvěma koaličním zastupitelům odměny vyšší, než umožňují zákonné předpisy, nebyl po tlaku opozice i stanovisku Ministerstva vnitra naštěstí naplněn. Městská část tak ušetřila cca 2 mil. korun, které by ročně nezákonně vyplatila ze svého rozpočtu.
  2. Promeškání lhůt k vyjádření v důležitých záležitostech - díky nečinnosti Svatopluka Bartíka a nepravidelným jednáním jeho legislativní komise i neznalosti starosty Landy, se městská část ve stanovené lhůtě nevyjádřila například k novele statutu města, který byl již schválen Zastupitelstvem města Brna a městské části dal nově povinnost starat se o všechny místní komunikace na svém území. Až nyní, po tlaku opozice na zastupitelstvu, vyjednává starosta Landa a místostarostka Flamiková se stejnou koalicí na městě, výsledek je zatím neznámý. Statut platí a bude zajímavé sledovat, jakou částku vyčlení vedení Brna-střed na údržbu všech místních komunikací v návrhu rozpočtu pro příští rok.

Díky nečinnosti příslušných politiků či právního odboru není úřad schopen v potřebných lhůtách vyřizovat podání občanů, ale také vydávat stanoviska k důležitým dokumentům města, například návrhu městských vyhlášek. Zda je tím porušován statut města již prověřuje také Kontrolní výbor ZMB a městské části hrozí kontrola ze strany Odboru kontroly MMB.

  1. Pokuty od ÚOHS – za porušení zákonem stanovené povinnosti zveřejňovat veřejné zakázky, obdržela městská část letos sankce ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.  
  2. Nezveřejňování všech žádostí dle zák.č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím -  i tohle porušení zákona byl nucen letos projednávat Kontrolní výbor zastupitelstva a doporučil úřadu nápravu.

 

Přímé dopady „vládnutí“ nového vedení Brna-střed pod hlavičkou Žít Brno tak činí bezmála 16 milionů korun při současném omezení mnoha služeb, které radnice Brna-střed nabízela občanům a veřejnosti v minulých letech, nebo které byly v minulosti připraveny. 

Mgr. Libor Šťástka

předseda Klubu ODS v ZMČ

Štítky:
tisková zpráva