5. května 2019

Otázky Václava Moravce

(ČT 24) Hostem nedělního diskusního pořadu ČT Otázky Václava Moravce byl předseda ODS Petr Fiala.

Celý rozhovor s Petrem Fialou můžete zhlédnout na ČT.

Václav MORAVEC, moderátor:
Neděle, 5. května roku 2019, pravé poledne a Česká televize. O jakých tématech se po dnešních otázkách začne mluvit?

Jan SKOPEČEK, poslanec /ODS/:
Vláda nereaguje absolutně na špatně se vyvíjející rozpočet, máme tu komunisty a máme tu socialisty, který chtějí víc a víc utrácet, víc a víc projídat budoucnost.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jíst či nejíst? Projídá vláda peníze nebo se jen snaží napravit křivdy? A z čeho chce utrácet, když každá další daň dopadne nejvíc na řadového občana? Diskutovat přijdou premiér Andrej Babiš a předseda občanských demokratů Petr Fiala.

protestující:
Jsme tady, abychom se postavili za nezávislost justice. Nejsme slepí.

Václav MORAVEC, moderátor:
A nejsme děti, heslo dalších svolávaných protestů proti nové ministryni spravedlnosti Marii Benešové a jejím čerstvým výrokům. Kdybychom byly děti, zajímala by nás budoucnost této země ještě víc? Jakási se chystá? Téma první části otázek.

Jiří RUSNOK, guvernér České národní banky:
Lze očekávat zhruba podobný růst nových hypotečních úvěrů a nových úvěrů ze stavebního spoření, jako tomu bylo v loňském roce.

Václav MORAVEC, moderátor:
Byt či nebyt, vyřeší bytovou krizi ve městech ruka trhu? Zdraží hypotéky po nedávném zvýšení úrokových sazeb? Diskuse viceguvernéra České národní banky Tomáš Nidetského a ekonoma Michala Mejstříka. Vítejte a hezkou neděli vám všem, divákům jedničky i zpravodajské čtyřiadvacítky České televize. Je tu jedinečný prostor pro diskusi.

Na sektorovou bankovní daň to nevypadá, premiér Andrej Babiš se ve čtvrtek sešel se šéfy českých poboček některých bank. Místo vyššího zdanění, které by prý zpomalilo ekonomiku, navrhuje Andrej Babiš speciální fond.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Otázka je, jestli neudělat nějaký fond, kde by oni vlastně část těch dividend neposlali majitelům, ale nechali tady pro nějaký investiční fond, který by vlastně realizoval ten investiční plán vlády.

Václav MORAVEC, moderátor:
Slova ministerského předsedy. Sociální demokracie, která s bankovní daň přišla, žádný fond nechce, alespoň podle slov jejího předsedy Jana Hamáčka. Na premiérovo setkání s bankéři reagovala na svém Twitteru i ministryně práce sociálních věcí Jana Maláčová a značně ironicky, alespoň tedy doufejme. Citujme.

Jana MALÁČOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/:
Shodla jsem se se zástupci miliardářů, že vyšší zdanění jejich miliardových příjmů by mohlo zpomalit ekonomiku. Zájmy této ohrožené skupiny musíme hájit. Tvrdě a nekompromisně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Konec citátu. Čí zájmy hájit dřív? Třeba se to dozvíme v následující diskusi, k níž přijali pozvání premiér, předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Vítejte pane premiére, hezké nedělní poledne přeji.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
A mé pozvání přijal i předseda občanských demokratů, místopředseda Poslanecké sněmovny Petr Fiala, i vám hezký dobrý den.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Dobrý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, jakou důvěru vašich podřízených členů kabinetu, máte, když ministryně Maláčová vás takto ironicky vyzývá k tomu, že bude hájit tvrdě a nekompromisně zájmy miliardářů?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tak podřízených, tak vláda rozhoduje v týmu a my máme koaličního partnera, taky ho jako máme, pan předseda s námi nechtěl jít do vlády. Co mě teda mrzí. No a samozřejmě sociální demokracie, sektorová daň, bankovní sektorová daň, to je věčný jejich příběh. Samozřejmě paní ministryně v životě nebyla v reálném životě, ona ani pořádně neví, na co máme ty banky, ona sice studovala v Londýn-.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ona bezesporu do banky chodí, takže paní ministryně předpokládám, že jako každý smrtelník žije v reálném světě.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, ale ona netuší, jak fungujou peníze, jak se vydělávají peníze, co to je podnikat vůbec a na co ty vlastně banky máme. A pokud.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, kdo nepodniká, neví, k čemu máme banky? Já, když nepodnikám, tak nevím, k čemu jsou banky?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Pane redaktore, nechte mě chvilku mluvit. Takže jsou špatné zkušenosti ze zavedení tý bankovní sektorové dani, v Rumunsku dokonce zbankrotovalo 12 bank. Negativní zkušenosti jsou na Slovensku, Maďarsku. A co se stane? No zkrátka lidi budou mít horší přístup k hypotékám, živnostníci nebudou mít úvěry, takže ono to poškodí. A hlavně mi to nemáme v programu.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vy jste počítal s tím, že na vaši stranu se tentokrát nepostaví prezident republiky, ale bude mírně hájit stranu...

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale.

Václav MORAVEC, moderátor:
… sociálních demokratů, prezident republiky.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já souhlasím s prezidentem republiky, že je potřeba vlastně jednat s bankami, aby dávaly, aby se podělily o ty zisky, aby dávaly lidem větší výnos z vkladů, protože u nás vklady dramaticky vzrostly, jen za poslední kvartál 97 miliard a za posledních 5 let 700 miliard. Takže je potřeba, aby i banky daly lidem větší výnos, aby neúčtovaly poplatky a aby se podělily o ten zisk a zkrátka z těch dividend nechaly u nás v Čechách peníze, které my bysme vložili do národního investičního fondu, který by mohl být zřízen u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a který by byl použit na ty investice, na které zatím nemáme peníze, takže potom...

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy bankovní daň přes vás jako přes premiéra neprojde v žádném případě?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, daň z aktiv znamená automatickou reakci těch bank, že zkrátka budou méně půjčovat a postihne to všechny, rodiny. Dneska.

Václav MORAVEC, moderátor:
Můžete jednoznačně odpovědět na tu otázku? Ta otázka byla jednoznačná. Takže neprojde přes vás bankovní daň v žádném případě?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Není to v programu, nemáme to v koaliční dohodě.

Václav MORAVEC, moderátor:
I když by to mohlo vynést 14 miliard.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já mám jiný návrh.

Václav MORAVEC, moderátor:
… 14 miliard.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jakým způsobem vlastně získat ty peníze z bank, tak aby neodcházely do zahraničí, tak aby zůstaly u nás, a tak aby pomohly vlastně všem v každodenním životě, na výstavbu mateřských škol, nemocnic.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale bankovní daň definitivně vaše slovo zní ne?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Bankovní daň je nesmysl. Jako paní ministryně čte asi Pikettiho, to je Marx, to jsou ty francouzský ekonomové. Tak se podívejme, co se děje ve Francii. Nesmysl, bylo by to skutečně kontraproduktivní, abysme poškodili všechny, všechny rodiny, všechny občany, takže my jsme proti samozřejmě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, Fialo, tady jsme slyšeli rázné slovo premiéra, že v žádném případě sektorová daň pro banky nebude, ale premiér přichází s národním investičním fondem. Vy jako občanští demokraté také nechcete sektorovou daň. Kývnete na národní investiční fond?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Především si musíme říct, že tady slyšíme nějaké řeči o tom, co se bude dělat s bankami, ale nic konkrétního na stole není. To je úplně typický způsob vládnutí pana premiéra Babiše. Spousta řečí a po pár dnech se ukáže, že nic z toho není. Mimochodem ta sektorová daň, mě se ptali novináři na základě výroku, není to tak dlouho, pana premiéra, jak to, že najednou hnutí ANO je pro sektorovou daň, co na to říkám? Odpoledne už to nebyla pravda. Já samozřejmě sektorovou podporovat nebudu. Ale tohle ukazuje způsob vládnutí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu se ptám, stejně jako premiéra.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Andreje Babiše.

Václav MORAVEC, moderátor:
Národní investiční fond je myšlenka, kterou jste ochoten podpořit?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Prosím vás, národní investiční fond, tak my tady slyšíme od pana Babiše, jaký má jakýsi úžasný plán investic 3 a půl bilionu, nechce nám ho ukázat. Když ho interpeloval předseda našeho poslaneckého klubu, tak řekl, že v nejbližší době ho představí vládě a předloží ho veřejnosti, to bylo někdy v listopadu. Dodneška to není na stole. Takže já nevím, o jakých investicích tedy vlastně máme, máme v tuto chvíli mluvit?

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy nejste tedy ochoten podpořit národní investiční fond?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Počkejte.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jestliže Andrej Babiš.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale já jsem nic konkrétního neviděl. Já vidím, slyším neustále, tady pan premiér běhá v červené čepici a vykládá nám, jak sepsal nějaký úžasný plán na 3 a půl bilionu korun, který bude zajišťovat investice do budoucna. Nikdo to neviděl, nevíme, o čem mluvíme. A když se podíváme na fakta a fakta vám tady ukážu, tak se ukazuje, že podíl státních výdajů nebo toto jsou investice, jak se vyvíjejí za vlády Andreje Babiše. Podívejte se, jak to klesá dolů. Toto je realita a bavme se o realitě, já se tady chci bavit o faktech, o tom, co je skutečné, a ne o nějakých řečech, kterými nás neustále zásobuje Andrej Babiš. Po pěti a půl letech, co je ve vládě, tak Česko nesměřuje na špici Evropy, Česko má stále větší problémy, máme dneska nejpomalejší růst ze zemí V4, neřeší se jediná podstatná věc za druhou. A teď se tu bavíme o nějakém investičním plánu, o nějakých národních investicích, které nikdo nezná.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, já jsem se ptal na národní investiční fond, pane premiére, máte, máte už propracovaný plán toho národního investičního fondu?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já to chci vidět.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já bych chtěl darovat čepici panu předsedovi, silné Česko, taky chcete silné Česko a já se rád, že neříkáte, že americká nebo rudá komunistická, pro vás taky jedno.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Když jste mi daroval.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, promiňte. Ne.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já bych.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Krátká reakce, já vám taky dám dárek. Podívejte se, Silné Česko v Evropě 21. století.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
No, ale my jsme spolu.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Nejsme spolu. Z dubna 2000, 2017, tento slogan jste nám sebral, čepici jste ukradl Trumpovi, a to je výsledek vaší politiky.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A já chci, aby si lidi zapamatovali, Fiala rovná se program, Andrej Babiš = červená čepice. To si myslím, že je podstatné.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Můžu dostat slovo?

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste na tom oba stejně. Chtěl jsem se zeptat.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, já jsem mlčel, když mluvil pan předseda, já jsem myslel, že mám slovo teď. Můžete mluvit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, dárky jste si tedy vyměnili a můžeme tu diskusi vést v duchu, že není důležité, co mají politici na hlavách či brožurách, ale co mají v hlavách a jak plní sliby? Můžeme se na tom, pánové, domluvit?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jo, můžeme se domluvit, že bude mluvit taky.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy mluvíte dost, pane premiére, můžete.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Dejte mi slovo.


Václav MORAVEC, moderátor:
S dovolením, můžu položit otázku? Protože v otázkách a v diskusi, kdy se posloucháme, se rodí skvělé argumenty. Jak promyšlený máte ten národní investiční fond? Bankéři vám slíbili, že do něj dobrovolně budou odvádět část zisku?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Za prvé, toto je naše heslo do voleb: Česko ochráníme tvrdě a nekompromisně a silné Česko chceme všichni. Tak to je za prvé. Za druhé ten fond se jmenuje Fond národního rozvoje, ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak jste si ho pojmenoval?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, tak jsem si ho pojmenoval. A my jednáme s bankami a říkáme jim: z těch dividend, mimochodem dividendovou směrnici zaváděl tady sociální demokracie a pan Sobotka s tím chodil, a je to směrnice podle Evropy, musíme to respektovat. Tak jim říkáme, nechte nám závazně nějakou část tady a můžeme se bavit 10 až 20 % a z toho vytvoříme.

Václav MORAVEC, moderátor:
A na to vám bankéři kývli, že vám nechají 10 až 20 %?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, ne, nekývli. To je naše, moje představa, to není plán.

Václav MORAVEC, moderátor:
10 až 20 % ze zisku?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
To je z dividend, ano. To znamená, nějaká banka vyplácí dividendy majitelům. A my říkáme: zkuste tyhle peníze tady nechat, my je použijeme na investice, na fond národního rozvoje a tady je ten národní investiční plán České republiky. ODS byla ve vládě u moci od revoluce 20 let, nic nevytvořili, nic nevymysleli, nic je nenapadlo. Ano. Akorát to nechali rozkrást prvních 10 let. Toto je národní investiční plán České republiky. S tím jsme šli do krajů, my jsme zjistili potenciál.

Václav MORAVEC, moderátor:
Od kdy budete chtít, aby ten národní rozvojový fond fungoval?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
My ho projednáváme teď a je samozřejmě i součástí investic na rok 2020, 21, 22.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže ten národní investiční fond, rozvojový fond vznikne k 1. lednu roku 2020, chápu správně?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Toto je potenciál České republiky do roku 2030. Fond národního rozvoje je zdroj peněz, který my říkáme: banky, podělte se, nechte část vašich zisků tady v dispozici pro občany na investice na mateřské školky, na nemocnice, a tak dále. Takže to jim říkáme. Takže to není sektorová daň, protože jich se to týká, protože samozřejmě to zůstane v ekonomice, kterou oni financují, a to je naše...

Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu se ptám, od kdy podle vás začne fungovat ten váš?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale my jsme se na tom nedomluvili, to byl první výkop to jednání a budeme v tom pokračovat.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jste ochoten podporovat vznik.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale je to už na rok 2020, samozřejmě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže by fungoval ten.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
No chtěli bysme co nejdříve ale /nesrozumitelné/.

Václav MORAVEC, moderátor:
Od prvního ledna.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Pane redaktore, já tu poslouchám 1 nápad za druhým, ale realita tady žádná není. A prosím vás, pane premiére, přestaňte lidem lhát. Česká republika, od vzniku České republiky tady vládla ODS 11 a půl roku a víte, jak dlouho. To si můžete spočítat, jste prý dobrý v číslech, tak si to spočítejte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A připočtěte si opo smlouvu k tomu.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A podívejte se na to, jak dlouho vládete vy. Vy vládnete 5 a půl roku. Tak se zodpovídejte z té své doby, to je skoro polovina toho, co vládla tady ODS. A vy vypadáte, jako že teď přišel do vlády, že jste přišel z opozice. Tváříte se, že všechno teď zařídíte, ale neudělal jste nic. Podívejte se na svoje sliby, máme jednodušší daňový systém? Nemáme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Staví se silnice, čtyři roky, čtyři kilometry za rok.

Václav MORAVEC, moderátor:
Budeme probírat, zůstaňme u toho.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale toto je důležité, protože.

Václav MORAVEC, moderátor:
Budeme to probírat, říkám.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ano a víte, proč jet o důležité?

Václav MORAVEC, moderátor:
Můžete mi odpovědět s dovolením na otázku, jestli jste ochoten podpořit vznik národního rozvojového fondu, který by byl variací, nechci říct bankovní daní, protože Andrej Babiš říká, že bankovní daň zavádět nechce, že chce donutit banky k tomu, aby dobrovolně dávaly peníze do…

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Pane redaktore, já vám rozumím, ale já jsem tady slyšel jakási slova pana premiéra, není tam vůbec nic konkrétního. Neřekl, že banky budou něco podporovat, nevysvětlil tady jedinou věc, jak by to fungovalo. Je to zase jakási chiméra. Vsadím se s vámi, že za 3 dny, za 4 dny, za 5 dní z toho zase nic nebude, jak z těch velkých plánů na řešení migrace v celé Evropě. Všechno, co pan premiér sliboval, nic není na stole. Bavme se konkrétních věcech. Já se chci bavit o faktech, o tom, co vláda udělala, co předložila, o tom se rád budu bavit.

Václav MORAVEC, moderátor:
O tom se budeme bavit, ale jestliže tady Andrej Babiš předkládá ten národní investiční fond.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Až nám ho někam předloží, někam předloží, do Poslanecké sněmovny, do vlády, no, tak se o tom začneme bavit. Ale já jsem nic takového zatím neviděl. A my se marně snažíme v zájmu českých občanů dostat z pana premiéra ten plán na ty 3 a půl bilionu korun. Ten je někde tajný, nikdo to neviděl.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tady je.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A proč jste ho neukázal?

Václav MORAVEC, moderátor:
Můžete mu ho dát?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Protože není dokončenej, protože na něm pracujeme, když bude hotovej, tak.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pánové, vy.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Můžu jenom zareagovat?

 

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, jenom vteřinku, podíváme se právě na investice, když tady oba 2 chcete mluvit o investicích. Pojďme se bavit o vývoji investic ve státním rozpočtu. Jak se vyvíjejí? V krizovém roce 2009 za vlády Mirka Topolánka činil podíl investic na celkových výdajích státního rozpočtu 11 a půl procenta, pod 10 % se dostal v roce 2012 za vlády Petra Nečase. Největší podíl na výdajích tvořily investice v roce 2015, a to 13 a půl procenta. Příčinou nárůstu v tomto roce byl rekordní příliv evropských peněz. Od té doby se podíl investic na výdajích státního rozpočtu, jak sami vidíte na svých obrazovkách, pohybuje mezi šesti a osmi procenty. Pro letošní rok vláda naplánovala investice 8 % z celkových výdajů v rozpočtu. Podotýkám, že to jsou data ministerstva financí, tedy data nezpochybnitelná, proč tak málo investujete, pane premiére?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já nevím, jaké vy máte data, já bych ještě chtěl reagovat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Data Ministerstva financí.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já mám taky data ministerstva financí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to máme stejná data.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já mám stejná data jako Česká televize.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A nárůst investic minulý rok byl 10,9 %, to jsou data ministr financí. Tady máte hlavičku ministra financí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to vycházíte z toho, že v loňském roce činily 6 %, letos předpokládáte 8, takže to je tedy nárůst o 10procentních bodů. Můžete mi tedy odpovědět, proč tak málo investujete?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já bych chtěl ještě reagovat na ty slova pana předsedy, protože pan předseda říká, že já lžu. Já nelžu. Já jsem byl ten, který s Viktorem Orbánem v červnu 2018 ve 4 ráno zrušil kvóty, tak jak jsem se zavázal. To je první věc jako. A druhá věc, my máme úplně jasné výsledky. To jsou výsledky. Přebytkový rozpočet, snížení dluhu, navyšování výběr daní, ano. My máme konkrétní výsledky.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Tady jsou ty investice, se může každý podívat.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A podívejte se, jak stoupají například platy učitelů. Nebo jak stoupají důchody. My jsme dali důchodcům, koukejte, toto je, za 1 rok jsme dali jak za 6 let ODS. Všichni si pamatují 40 Kč, my máme 900, to znamená za 2 roky 12 let opozice, takže my máme konkrétní.

Václav MORAVEC, moderátor:
Poté, co jste si tady rozdali dárky, tak jsme uzavřeli předpokládám nějakou dohodu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, a investice navyšujeme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, znovu se ptám, proč tak málo investujete, když za vašich vlád investice nedosahují ani procenta ve státním rozpočtu, který byl za krize?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Vy jste tady mluvil o roku 2009, ano, to byl ten doběh, to byl ten peak. A máte špatná čísla, já mám 10,9, já se omlouvám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jsou to čísla ministerstva financí.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A za, já mám taky čísla.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, tak vám ministerstvo financí.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A za.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dostáváme se do lednové debaty, že vám zjevně vám dává ministerstvo financí, než jiná data, která jsou veřejně publikovatelná.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A prosím vás za 4 měsíce tohoto roku je navýšení kapitálových výdajů 8,6 miliardy, to je o 48 % víc než v roce 2018, takže já nevím, co to máte za čísla. A my přitom držíme nízké zadlužení, znovu jsme snížili dluh, takže my investujeme, vlastně že lidi to vidí všude, jak se investuje, jak se staví. Ano a doháníme to, co oni zanedbali. jo, takže.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já vím -.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ta data, pane premiére, jsou data ministerstva financí.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A ono je to, pane redaktore, pořád to stejné, když se nějaké číslo a fakt panu premiérovi nelíbí, tak je to spiknutí, špatná čísla, data. Vy si prostě neustále přikrašlujete tu realitu, ale pravda je prostě taková, jak tady byla ukázána. A vy neinvestujete, nejste schopni v době rekordního ekonomického růstu, dosáhnout ani na ty investice, které byly v době ekonomické krize. To je bilance vaší vlády, a to je prostě pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Proč tedy bráníte vzniku takového fondu, tam by banky odváděly.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Prosím vás, pane redaktore, já se nebráním. Já chci vidět něco konkrétního, tak jako tady si můžeme říct, že prostě postavíme 100 km dálnic každý měsíc, já řeknu: no výborně. Ale budu chtít vidět jak a z čeho jsem na to vezmou peníze. To stejné s tím investičním plánem. Zatím jsme neviděli investiční plán, vidíme, že vláda po pěti letech.

Václav MORAVEC, moderátor:
A až ho uvidíte.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Co v nich je pan premiér, málo investuje.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Až ho uvidím, tak se na to podívám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Až ho uvidíte, to, že tady vláda může fungovat koncepčně, protože sesumarizovala požadavky obcí, krajů i požadavky na centrální úrovni, vytvořila tady takový plán.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A jak to víme, jak to víme, já jsem ho ještě neviděl. A víte co? Když se na to podívali někteří hejtmani, tak říkali, ale tam ty naše požadavky vůbec nejsou. A já nevím, co to za plán, kdyby pan premiér jezdil ještě o měsíc víc, tak to možná není 3 a půl bilionu, je to 4 biliony, kdyby jezdil o měsíc míň, co jsou to 3 biliony. Prosím vás, takto se nedá řídit stát. Všichni vidíme, že se málo investuje, všichni vidíme, že se sliby neplní, no, tak co nám tady budete vykládat o nějakém budoucím plánu, pane premiére. Ukažte nám konkrétní věci, tak jak to děláme my v Poslanecké sněmovně a můžeme se o tom bavit. Ale já se nebudu bavit o něčem, co mně tady řeknete a za týden to bude jinak. Pojďme se bavit o tom, jak budeme silněji investovat, to je rozumná debata, ale já nic konkrétního neslyším, plán nechcete ukázat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, pan premiér vám řekl, že ho ještě nemá dokončený. Říkám správně.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale řekl nám.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Bavíme se o národním investičním pláně, který finalizujeme a dáme ho.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže ho nemáte dokončený.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nemáme, ale.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale v listopadu nám řekl, že ho během několika dnů ukáže.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Dám k dispozici občanům, každý, nechť se k tomu vyjádří. Já bych chtěl tady ukázat kabelku, tabulku ohledně, ohledně investic. Ano, toto jsou ty investice a stále stoupají. Ale ty investice se skládají, prosím vás, z evropských peněz a z našich peněz. Ano, a pokud se pan předseda ptá, co jsme udělali? No tak se podívejte, kolik my jsme vybrali tady daní a tyhle daně natekly do krajů a do obcí a měst.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, když tady ukazujete.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
V životě neměli tolik peněz kraje a obce, než za nás.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, když tady ukazujete tabulky.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
No.

Václav MORAVEC, moderátor:
V čem jsou triky vašich tabulek?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jaké triky?

Václav MORAVEC, moderátor:
Tady máte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
To není žádný trik, prosím vás, to je tabulka ministerstva financí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Promiňte, ale není to žádný trik.

Václav MORAVEC, moderátor:
V nominále roste, ale rostou i příjmy státního rozpočtu a roste celkový státní rozpočet. Klíčové.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Příjmy rostou, ano, chvála Bohu.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Dostávají důchodci.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Státní zaměstananci, učitelé dostávají.

Václav MORAVEC, moderátor:
Proto je klíčové procentuální vyjádření, které my jsme ukazovali. Proto ta naše data, která čerpáme z dat ministerstva financí jsou nezpochybnitelná.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nominální.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nebyly připravený ty investice, nebyly vykoupené pozemky, nebyly projekty, nic nebylo, vždyť ten Bárta to zazdil roce 2010. Zeptejte se pana předsedu, kolik měl ministrů dopravy. Od revoluce, od samostatného státu, 10 a co udělali?

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, já jenom.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nic neudělali.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ohrazuji se proti tomu, abyste zpochybňoval čísla, která jsem ukázal divákům.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale to máte tabulku z ministra financí.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ano, rostou nominálně, ale nerostou procentuálně, jak jsme viděli.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale pro nás jsou důležitý učitelé, jejich plat, který jsme slíbili, že bude 45 000 v roce 2021.

Václav MORAVEC, moderátor:
My se bavíme o investicích, pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
To ale, ale ano, ale investice, když nebyly připravené, tak je nemůžeme, takže.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
U těch učitelů.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Navyšování důchodu, podívejte se tady.

Václav MORAVEC, moderátor:
Po 6 letech.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Co dělali, 45 Kč.

Václav MORAVEC, moderátor:
Co máte ministerstvo dopravy, co máte ministerstvo financí, tak se vymlouváte na nepřipravené projekty.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tak dovolte.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když se.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já jako ministr financí, já jsem snížil dluh.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Pane premiére, podívejte se na toto.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Oni seděli ve vládě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, omlouvám se, pánové.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ať se v tom někdo vyzná, ať se v tom diváci vyznají.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, vydržte s grafy.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Toto jsou fakta.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, vydržte s grafy, které se.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tady jsou příjmy.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Toto jsou jednoduchá fakta.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Státního rozpočtu. Podívejte se, 2013 dokončili oni jakési.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy si pak mezi sebou můžete ty tabulky s dovolením vyměnit. Pojďte odpovídat na otázky, s dovolením.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tak neříkejte věci, které jsou, není pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jsou pravdivé. Jasně jsme ukázali, že procentuálně jsme se nedostali ani k 10 %.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale když není připravená investice. Tady argumentuje pan předseda, že se otevřelo 3,7 kilometru, jak dlouho se staví dálnice?

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
13 let. 10 let se připravuje a 3 roky se staví.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podívejme se, co jste.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A když naši předchůdci nic nepřipravili.

Václav MORAVEC, moderátor:
Co jste říkali k národnímu investičnímu plánu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
260 km dálnic.

Václav MORAVEC, moderátor:
A uzavřeme tu debatu o národním investičním plánu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tady je.

Václav MORAVEC, moderátor:
17 tisíc požadavků za 3 a půl milionu korun.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Proč.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podívejme se, jaká slova padala na adresu národního investičního plánu?

Klára DOSTÁLOVÁ, ministryně pro místní rozvoj /nestr. za ANO/:
Mám ho hotový, je skutečně vlastně připraven nejenom na státní investice, ale i investice krajů, obcí a měst. Ta čísla jsou velmi zajímavá.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Důležité je, aby to, co říkáme, jsme i udělali a to my děláme pro to maximum. Takže my chceme posunout státní investice ze stavu neřízeného chaosu do stavu, kdy investiční politika je transparentní.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já mám nápad národní investiční plán. Tady je, už ho mám asi 2 měsíce, ale co se týká toho investičního plánu, já vám na to neodpovím, protože já tady nebudu potom řešit s vámi debatu 17 000 projektů a nás tu budete zkoušet z každého projektu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Národní investiční plán je můj nápad, já jsem to vymyslel. Je to moje know-how, a ta odpověď dneska, že vám ho nedám. A že ta vláda to ani neprojedná, protože my o tom jednáme každý den.

Václav MORAVEC, moderátor:
Slova Andreje Babiše, vy jste říkal, že ho předložíte veřejnosti, protože.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, je hotovej, my ho finalizujeme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy ho tedy veřejnosti předložíte, pane premiére?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, my momentálně analyzujeme připravenost těch projektů. Ano, protože já, když jsem dal miliardu na stůl pro Invalidovnu v Praze nebo 3 miliardy pro Národní galerii, tak samozřejmě kolik let to potrvá, nevím, jestli ty jednotlivé projekty mají připravené tu dokumentaci, studie, a tak dále. Takže my analyzujeme, abysme udělali priority i z časového hlediska. A není pravda, že my jsme chodili do terénu a něco slibovali. Já jsem slíbil dvě věci, magnetickou rezonanci v Kroměříží, ta se otvírá, teďka mi volal hejtman Čunek 14. května, konečně. Ano, o to jsem se přičinil, a taky jsem doporučil starostce ze Semil, jakým způsobem má získat peníze na mateřskou školku. To jsou věci, které jsem slíbil, zbytek je potenciál, protože náš růst je spotřebou exportem, a toto velký potenciál v naší zemi.

Václav MORAVEC, moderátor:
A kdy ho budete mít hotový, kdy ho zveřejníte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A když pan předseda bude premiér, no tak krásně to bude mít k dispozici. Může, může pokračovat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu se ptám, kdy tedy zveřejníte národní investiční plán? Kdy ho budete mít hotový?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
V řádu měsíců, já jako vám neumím teďka říct, to je jako obrovské dílo prosím vás, 17 000 projektů.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dočkáme se ho do konce roku alespoň?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Určitě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Veřejně do konce roku zveřejníte národní investiční?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, není dobře, že vláda opravdu sesumírovala a dala na stůl všechny požadavky, aby se šlo koncepčně?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Tak je to, pane redaktore, dobře ale my zatím nevíme, co je na stole. To, že někdo dává dohromady národní investiční plány, je určitě v pořádku. Ale nikdo ho neviděl. Když jsme ho chtěli v listopadu, tak nám bylo řečeno, že v nejbližší době ho dostaneme, nedostal ho nikdo. A ještě vám ale řeknu jednu věc a ta je taky důležitá. Ono totiž zase všechno není pravda, že tu neexistovaly žádné investiční plány, jsou schválené investiční plány. Mají investiční plány jednotlivé obce, je dopravní sektorová strategie, dlouhodobě schválená, bílá kniha o obraně, jsou věci, které se týkají státní energetické koncepce, kde jsou investice. Vůbec to tady nebudujete na zelené louce, to všechno.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale je to roztříštěné. To všechno, je to.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ano, a to, že se připravuje nějaký národní investiční plán je dobře. Problém je ta realita, protože se neinvestuje, nestaví se dostatečně. Tady každý vidí ten výsledek, v době krize, v době ekonomického růstu, co dokázala vláda, ve které je Andrej Babiš. Nedokáže stavět, nedokáže investovat, no to je ten problém, proto já mám takové potíže s tím tady mluvit o nějakém zase hypotetickém plánu, protože vidím, co se děje a ty sliby se neplní. Roste stát, zvyšuje se byrokracie, máte problémy s rozpočtem, připravujete neustále deficitní, vyrovnaný není v dohledu. Byrokracie se zvyšuje závratně, zvětšuje se stát.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, pane předsedo.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Přitom řada slibů, který jste vy dal občanů, třeba že zjednoduším daně, vůbec není naplněna. Takže jak mám věřit nějakému investičním plánu, který nikdo nikde ani neviděl.


Václav MORAVEC, moderátor:

A jaká je alternativa? Když mluvíte o státním rozpočtu, tak státní rozpočet skončil po prvních čtyřech měsících letošního roku se schodkem téměř 30 miliard. Naposledy v tomto období byl ve výrazném minusu v roce 2013. To byl krizový rok, dubnový deficit tehdy činil 16 miliard. Přitom ještě v lednu, teď mluvím o letošním roku, hospodařil stát s přebytkem necelých devíti miliard korun. Opět říkám, data ministerstva financí, nezpochybnitelná. V únoru se hospodaření propadlo do deficitu skoro 20 miliard, březnové hospodaření skončilo sice také v deficitu, zhruba devíti miliard. Je potřeba připomenout, že právě v březnu stát do rozpočtu rozpustil 18 miliard z privatizačního fondu, tedy dřív, než se rozpouštěli peníze z privatizačních fondů v minulosti. Bez této injekce by byl průběžný březnový schodek 28 miliard. Loni stát po celé 4 měsíce hospodařil s přebytkem. V letošním roce připomínám schválený schodek rozpočtu 40 miliard. Jak byste tedy tu situaci s rozpočtem řešil vy? Pokud byste převzal rozpočet se 4.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já bych se do něj nikdy nedostal, protože my jsme ukázali v Poslanecké sněmovně, a ne řečmi, ale na konkrétních příkladech, jak bychom sestavili vyrovnaný rozpočet, taky jsme ty návrhy předložili při projednávání státního rozpočtu, to, že to hnutí ANO odmítlo, je jejich problém a teď vám řeknu něco.

Václav MORAVEC, moderátor:
Myslíte, že je vláda dodrží 40 miliardový schodek?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Počkejte, co je podstatné. Už tam rozpouští rezervu, která byla určena na strategické projekty, nedokáží si poradit ani s tím deficitním rozpočtem, který sestavili. A teď si představ, představte to. Pan premiér si tady nasadí tu červenou čepicí, běhá po České republice a říká: 3 a půl bilionu budeme investovat do infrastruktury. To je náš plán investic. A přitom tady řeší 50 miliard, se kterými má problém v letošním rozpočtu. Každé malé dítě chápe, školou povinné, jaký je tady nepoměr a jak je to celé směšné a neuvěřitelné vlastně a pane premiére, to, že tady sestavujete deficit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Myslíte, že vláda dodrží, dodrží schodek 40 miliard v letošním roce?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Pochybuji o tom, protože se zhoršuje ekonomický růst, jsme dnes na chvostu zemí V4. Vláda naslibovala spoustu věcí. Rozdala všechny peníze, které měla k dispozici, 374 miliard navíc od té doby, co je Andrej Babiš ve vládě. A není schopna sestavit vyrovnaný rozpočet, proč bych měl věřit, že to vlastně zvládne? Vyrovnané rozpočty jste mimochodem, pane premiére, sliboval několikrát, žádný vyrovnaný rozpočet není a na příští rok taky nebude a dneska máte problémy s tím udržet ten deficit, který jste tady, který jste tady na začátku roku si naplánoval už po pár měsících.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, dodržíte deficit, letošní deficit 40 miliard?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, mě strašně mrzí, že pan předseda nemluví pravdu a tady se můžeme podívat v roce 2013, když oni končili, jaký byl deficit, jak 2013 byla ekonomická krize. To vy jste udělali ekonomickou krizi, vy jste snižovali a nechte mě mluvit prosím vás.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Nechám. Omlouvám se.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Vy jste vzali lidem peníze, vy jste jim dávali 40 Kč důchodu. Tady byl rekordní přebytek za mě. Tady je vyrovnaný, tady je přebytkový, to, že plánujeme deficitní. Podstatný je výsledek, ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Myslíte, že letos skončíte v přebytku?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A když jsme plánovali deficit a byl přebytek, tak jste nás kritizovali, teďka jedeme podle plánů a je potřeba si říct, jaké jsou to čísla za ty 4 měsíce, jaký je tam vliv. No úřece tam bylo obrovské inkaso z evropských peněz, to byla posledné dočerpání programového období 2007, 2013 a kdybysme to zohlednili, tak by ten rozdíl byl jenom 5,4 miliardy dále. My máme rozdíl mezi poskytnutými zálohami na dotace a příjmem peněz Evropy 50 miliard. Já jsem žádal paní Schillerovou, aby napsala ministrům, nechť to laskavě řeší. Tam nám lítá 50 miliard. My jsme dokonce dubna zálohově zaplatili podstatně víc než alikvót roku, my jsme dali státním fondům 54 %, vysokým školám, podpora vědy a výzkumu jsme dali za 4 měsíce 52 % z celoroku. My jsme dali státní příspěvek na stavební spoření za 4 miliardy celoroku jsme zaplatili.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dodržíte tedy 40 miliardový schodek nebo bude letos rozpočet v přebytku?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano. Já jsem o tom přesvědčen, že do, a to jsem, to je neporovnatelné ty 4 měsíce, takže.

Václav MORAVEC, moderátor:
A nemusíte, pane premiére, škrtat ta data, která teď zveřejnilo ministerstvo financí v tomto týdnu, která se týkají schodkového rozpočtu nejhoršího v posledních 10 letech v prvních čtyřech měsících, tak vás neznepokojují?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, protože tam je předfinancováno, takže máme zaplaceno dopředu. A nedá se to porovnat, ano. Je tam velká role a vliv evropských peněz.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tedy bez úspor můžete dodržet schodek 40 miliard?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, o tom jsem přesvědčen a vždycky jsme plánovali deficit a vždycky jsme byli v přebytku. Já nevím, proč pan předseda to říká. ODS byla ve vládách, kde nasekali dluhy 670 miliard a já jsem byl ve vládě, která, jako ministr financí, snížila dluhy o 73 miliard. A náš dluh veřejných rozpočtů v roce 2021 bude nižší než dluh, když oni končili 2013.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
To jsou, pane premiére, sliby, a když nevěříte mně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, zatím vláda snižuje.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Co bude 20, co bude 21 uvidíme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vláda snižuje celkový dluh, pane předsedo.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Když nevěříte mně, tak se podívejte na výroční zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu, kde se říká: Sestavení deficitního rozpočtu v období hospodářského růstu a nízká rozpočtového procesu je slabou stránkou. A druhá věta: Výrazný růst běžných výdajů státu a související riziko neudržel neudržitelnosti veřejných financí v budoucnu. Tak mě tady neobviňujte ze lži, vy máte problémy letos už rozpočtem, rozpouštíte tam rezervu, neumíte si s tím poradit a sestavujete deficitní rozpočet, kdybyste dávno měl sestavovat rozpočet vyrovnaný a věnovat se klíčovým reformám, jako je třeba důchodová reforma. V té věci se neudělalo nic, stejně jako se neudělalo nic s redukcí státní správy, neudělalo se nic se snížením byrokracie. A dneska ten ekonomický růst, který není vaší zásluhou, se pomalu zastavuje a my se řítíme do budoucnosti, ve které ty vaše připravené rozpočty a veřejné finance jsou prostě neudržitelné. A to je pravda, na to byste měl reagovat a s tím byste se měl vyrovnávat, a ne tady vymýšlet nějaké chiméry o jakýchsi budoucích plánech. Vy už jste 5 a půl roku ve vládě a ty výsledky tu nejsou, pane premiére.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, tolik peněz, co my jsme napumpovali do ekonomiky, ještě jednou. Důchody jsme slíbili 2021 15 000 průměr. Víte, kolik je podíl důchodu na rok 2020? 510 miliard, třetina. Platy učitelů, lékařů, státních zaměstnanců, ano, nás kritizují, kolik. Se podíváme na tu strukturu, nárůst zaměstnanců, 31 000 učitelů. To nejsou byrokrati, vojáci, celníci, policie, hasiči. Ano takže my pumpujeme ty peníze. A vám je líto, co to je to klišé, že projídáme budoucnost. Ano, ty důchodci měli takové nízké důchody, že potřebujou jíst, ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, to jsem neřekl, že projídáme budoucnost.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, to všichni říkají, že projídáme budoucnost.

Václav MORAVEC, moderátor:
Všichni ne, pane premiére, to bych si nedovolil říct.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A máte. My jsme zároveň snížili daně, 100 miliard, ODS jenom navyšovala daně, 20 let jsou tady.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
To není pravda.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
U moci a oposmlouvu si tam můžete započíst taky, byli jste u toho, měli jste, není to ani pravda, co jste říkal, protože jste měli 3 premiéry a ty společně byli 2× 3 roky a Klaus tam byl 7 let. Ano, váš zakladatel. Takže občané si to pamatují to, co je za vámi.

Václav MORAVEC, moderátor:
A pane premiére, když říkáte, letošní schodek dodržíme a vy garantujete, že bez škrtů, výraznějších škrtů, dodržíte 40 armád?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale já chci škrtat provoz ministerstev, já chci škrtat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ještě v letošním roce?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Stále, já jim to stále říkám, externisty a pokud paní ministryně Maláčová. Tady kritizuje tak, nechť se podívá, kolik tam náklady na externisty. Ano, a další věci. IT, ano, protože samozřejmě my se dohadujeme se sociální demokracií o rozpočtu, ale oni nevědí, co je to šetřit, oni nemají tu DNA, ano. Takže v tom je ten problém.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když vy tu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A já.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, když vy tu DNA máte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já ji mám, protože já jsem pracoval historicky pro sebe, takže.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když říkáte, že tu DNA, ano. Když.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Protože jinak se těžko vydělávají peníze.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže když tu DNA máte, tady je střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na léta 2020, 2021. Vy jste nám tady řekl, že nám garantujete čtyřicetimiliardový schodek bez výraznějších škrtů, ten střednědobý výhled počítá se 40miliardovými schodky i v těch dalších letech 2020, 2021. Budete ten střednědobý výhled měnit? Anebo rozpočet na příští rok předložíte se 40miliardovým schodkem?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
No zatím je tam 40 miliard, to samozřejmě paní ministryně vlastně oznámila tady u vás, když tady byla, to, ani jsem já o tom ani nevěděl. Ale podívejte se, jak jsme na tom v Evropě, vidíte, jsme na čtvrtý nejlepší v zadlužení, my jsme.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ptám se, nebude zapotřebí tedy zvýšit schodek, když zpomaluje ekonomika?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Takže v této chvíli ne, ale samozřejmě pokud mám na stole investice.

Václav MORAVEC, moderátor:
V jaké jiné chvíli? Ano.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Rozpočet není hotovej, my ten základ rozpočtu jsou důchody, 900 Kč znovu to je 37 miliard, ano, máme tam dávky nemocenského pojištění v objemu 40,6 miliardy. Ano, máme tam samozřejmě průměrný plat učitele, my jsme slíbili 21, že bude 45 000, ano, takže.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, znovu se ptám, jestli se může stát.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Navyšujeme investice.

Václav MORAVEC, moderátor:
Že přijdete s trikem, že řeknete: tady dáváme 10 miliard do investic, abychom zvýšili investiční potenciál veřejných financí. Ale budeme muset zvýšit schodek na 50 miliard?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím, my jsme v květnu 2019. Rozpočet definitivně budeme řešit až do konce září, ano, a jak se to vyvine? Bude nová makro.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže může být vyšší ten schodek?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Tady někdo od rána do večera stále něco straší, ano, ale my nebudeme nikdy škrtat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nebudeme brát lidi ani důchody, ani platy, jak to dělaly pravicové vlády.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže číslo 40miliardového schodku pro příští rok není definitivní?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
40 miliard, pracujeme s touhle hypotézou. A samozřejmě hledáme další zdroje do toho rozpočtu a další příjmy. Takže já vyjednávám s paní ministryni. Sociální demokracie vyjednává, takže je to všechno v pohybu.

Václav MORAVEC, moderátor:
O dalších příjmech, na ty jsem se chtěl zeptat, ať se pobavíme o příjmové stránce státního rozpočtu. Premiér tedy řekl, že přes něj jako premiéra bankovní daň neprojde. Je zde návrh digitální daně. Platily by ji ty obří digitální firmy typu Google, Facebook. Tu podpoříte? Zavedení digitální daně?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já přece jenom krátká reakce. Já se nebudu s panem premiérem bavit o minulosti, já si s ním chci bavit o době, kdy já jsem v čele ODS, on je ve vládě. To je posledních 5 a půl roku, jeho výsledky jsou opravdu mizivé, o těch se bavme, jestli chce mluvit o té době, kterou nazýváme Palermo, tak se pojďme bavit, co v té době dělal on, co jsem dělal já, jak to, že se stal tak bohatým člověkem a jak ovlivňoval politiku a na čem se podílel a co jsem dělal já ve prospěch českého vzdělání. Ale já tuhle debatu, pan premiére, vést nechci. Samozřejmě nemáte pravdu, protože za vlád pravicových se snižovaly daně. Ale pojďme od té věci pryč. Když říkáte, jak jsme na tom skvěle v Evropě, ukazujete tady ta čísla, tak já vám řeknu čísla z mezinárodních srovnání. Výkonnost veřejného sektoru devadesáté sedmé místo na světě, to je ostuda, to je výsledek vaší vlády. Vymahatelnost práva devadesáté deváté místo, dobré podmínky pro zahájení podnikání, 115. místo na světě, tak bych mohl pokračovat. To jsou výsledky vaší vlády, sestavujete deficitní rozpočty.

Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu se ptám na digitální daň.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ano, sestavujete deficitní rozpočty a teď přemýšlíte nad tím, že vám to nevychází už ani letošní rok, už si nevíte rady ani s tím vaším deficitem, tak vymýšlíte, co byste zdanili.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, to premiér tady neřekl, řekl, že.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale je to pravda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Dodrží.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Je to pravda, vždyť jsou to fakta, já vám.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jak vy můžete vědět, že mají problém.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Vím to, protože…

Václav MORAVEC, moderátor:
Říkali /nesrozumitelné/.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
…rozpouští rezervu, která byla určena na strategické projekty, to je jednoznačný fakt, a to nikdo nemůže vyvrátit, to leží na stole. Já mluvím opravdu, jak to je a říkám fakta a teď...

Václav MORAVEC, moderátor:
7 % pro velké internetové firmy jako je Facebook, Google podpoříte v Poslanecké sněmovně?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já bych se o té digitální dani tohoto typu bavil, ale ne tak, že to bude pokrytí deficitu rozhazování ze strany této vlády, ale bude to daň, která narovnává podmínky na trhu pro všechny, kteří tam se pohybují a máme tady poskytovatele, kteří skutečně daní tržby v České republice, máme jiné, kteří daní tržby třeba někde v Irsku. Tak zkusme najít mechanismus, jak ty tržby, které vznikají v České republice, aby se danily v České republice, to mně připadá jako rozumné. Bavme se třeba i o digitální dani, některé země je zavádějí, ale zavádějí je ve výši dvou, tří, maximálně pěti procent.

Václav MORAVEC, moderátor:
Podle vás je sedm procent moc, pane předsedo?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Vláda přišla se sedmi procenty. Ale říkám znova, musíme to dělat v souvislosti s celkovou daňovou politikou. Daňový systém se nezjednodušil, když to Andrej Babiš sliboval už před pěti lety, je nesmírně komplikovaný. A teď vláda hledá, kde by vzala další daně, protože jí nevychází rozpočet, tak to k tomu nepřistupujme. Pokud se budeme bavit o digitální dani, proto abychom narovnali prostě...

Václav MORAVEC, moderátor:
Chápu správně, že 7 % je pro vás moc?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Mně to připadá v tuto chvíli moc, ale já jsem neslyšel žádné argumenty a neslyšel jsem ani, jaké opatření chce třeba udělat vláda, a to by mně připadalo rozumnější, než rovnou zavést daň, aby se ty tržby, které vznikají v České republice, danily skutečně v České republice. To třeba vyžaduje celoevropské řešení, o žádném návrhu ze strany pana premiéra nikdo neslyšel.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
My jsme za 6 let snížily daně o 100 miliard, sto miliard.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Do toho počítáte zelenou naftu a spoustu nesmyslů.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Pane premiére.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Slevy na druhé a další dítě.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A ještě rok 19 tam počítáte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ozbrojené složky, pracující důchodci, tak proč to říkáte, proč neříkáte pravdu? Toto je ODS, takto nám navyšovala ODS DPH, my snižujeme, tady konkrétně.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
DPH, ale celkové daňové zatížení se snížilo, to vy neřeknete.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Daňová zvýhodnění pro děti, zase my jsme udělali za minulé...

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Patnácti procentní daň byla výhodná.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pojďme se bavit o digitální dani, pane.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Vy to přece víte, pane premiére, vy jste byl v té době podnikatel, vy to musíte vědět.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, co říkáte argumentům.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Vy jste udělali největší závod na lidi superhrubá mzda, kde se slíbili 15 %, potom vám to nevyšlo a jste, jste vlastně.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, promiňte, o super, o superhrubé mzdě se ještě budeme bavit. Pane předsedo.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A teďka navrhuju, že to můžete i zrušit a to je 104 miliard. To je neuvěřitelný.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak a toto se vás chci zeptat, záhy ale. Nejdříve mi odpovězte, 7 %, když slyšíte to od ODS, že je příliš v rámci té digitální daně..

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Není to příliš, proč by to bylo příliš. /nesrozumitelné/ firmy.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže nebudete.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Platí 19 %.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A jaký argument?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, já když jsem byl ministr financí, tak jsem Evropě říkal, prosím vás, my tady máme daňové ráje a oni říkají, ne, nemáme daňové ráje. Kypr, a kde sídlí ty velké nadnárodní firmy? V Irsku, v Luxembourgu, Bévéčka, kolik z těch dividend dostávají vlastně Češi? Proč se nevrátí domů, tady zbohatli tak, by bylo vlastně morální, že by měli ty firmy tady ne? Například když jsme u toho.

Václav MORAVEC, moderátor:
A vy, když jste měl firmy, než jste je dal do svěřeneckého fondu v Německu, tak vy jste ty peníze nepřelíval z dividend z Německa.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já nepřelívám. Když jsme vydělali v Německu, co to je za výraz přelívat.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak ne, vy těm firmám říkáte, ať je investují v Česku a ať s nimi nejdou.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Můžu vám to říct, ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste je nenechával v Německu?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Moje bývalá firma sídlí tady a z těch 90 miliard za posledních 10 let, co přišly dividendy ze zahraničí do Čech, myslím asi 23 miliard bylo z Německa a ze Slovenska, takže co vydělala moje bývalá firma, jsem vzal sem.

Václav MORAVEC, moderátor:
No a to dělají, promiňte, to dělají ty firmy.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Kolik je českých podnikatelů.

Václav MORAVEC, moderátor:
To dělají ty firmy z ciziny, že ty peníze tak jako vy.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já mluvím o českých podnikatelích.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale já mluvím, podívejte se.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Proč nepřijdou domů, tady zbohatli, ne.

 

Václav MORAVEC, moderátor:
Ale já vám, já vám říkám, že vy podobně jste jako podnikatel přece podnikal v Německu. Němci by mohli říct, jak to, že ty peníze nezůstávaly v Německu? To, co jste viděl v Německu, proč to nezůstalo v Německu. A šel jste s tím do České republiky, ve stejné logice jdou miliardáři, že když něco vydělají v Česku, tak si to přelijí tam vzali.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, ale jako já vám nerozumím, já vám nerozumím, že majitelé bank nebo další berou dividendy, ale to jsou, to jsou zahraniční investoři, já mluvím o Češích.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, ale zahraniční investoři se chovají, stejně vy jste zahraničním investorem v Německu, já se ptám na tu logiku, že takto funguje kapitál, v jeho

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já to nekritizuju, já to nekritizuju, oni, oni tady.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste před chvílí kritizoval.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Oni tady zničili hospodářství, devadesáté léta, oni to, zničili banky.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A vy jste na tom bohatl, co mně to tady vykládáte, pane premiére, vždyť jste se stal teď nejbohatším člověkem v České republice.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já jsem /nesrozumitelné/ u americké banky, ne u vaší banky, které jste ovládali.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale bohatl jste tady na tom Palermu, o kterém vy mluvíte neustále.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já nerozumím, o čem mluvíte. Tady odcházejí dividendy, máme dividendovou směrnici, ta bez daní, ano, ale bavíme se o takzvaných, že Evropa se tváří, že neexistujou nějaké daňové ráje a ty firmy, které tady podnikají, ty digitální, tak tady neplatí ty daně jako v Česku.

Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste řekl, jasné slovo, že, že ze sedmi procent nebudete sled slevovat a nepůjdete níž.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale to je minimum. My jsme se nedomluvili na evropské úrovni, protože ty členské státy, který z toho mají profit, no tak byli proti a ohledně daní, tam je unanymita, takže všichni musí souhlasit, takže to je ten problém.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jednodušší daně vy jste tady pánové zmínili, jeden ze slibu hnutí ANO a u slibu zatím zůstalo. Stále pracujeme se zapleveleným daňovým systémem, říká nejen prezident republiky, ale i ekonomové.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí /nestr. za ANO/:
Potřebujeme nový zákon daně z příjmu, on je tady od roku 93 a ten zákon prostě, já tvrdím, že je postavený na špatných teoretických základech, a proto je tak strašně zaplevelený.

Václav MORAVEC, moderátor:
A čtvrt, ministryně financí v tomto pořadu odpískala, lidově řečeno, jeden ze slibů, který je v programovém prohlášení vlády - zrušení superhrubé mzdy. Teď zas ministryně financí říká, že to navrhne, tak co platí? Předložíte zrušení superhrubé mzdy nebo nepředložíte?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Platí programové prohlášení vlády. Ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže ho předložíte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale zopakujeme si, co to je ta superhrubá mzda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére, to všichni víme.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, nevíme, lidi to.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, v otázkách.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jako občané zapomínají.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, občané jsou velmi vzdělaní. Občané.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Je to podvod.

Václav MORAVEC, moderátor:
Občané nezapomínají. Pane premiére, znovu se ptám, předložíte návrh na zrušení superhrubé mzdy?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Podle programového prohlášení vlády ano.

Václav MORAVEC, moderátor:
Kdy?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Asi na rok 2021.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže na rok 2021.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Předpokládám, máme to programu, tak to děláme, splnili jsme už plno věcí jako důchody a další záležitosti, tak my plníme jako programy na rozdíl od ODS.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jak to zrušení superhrubé mzdy bude vypadat, když by pro stát.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Je to tam napsaný.

Václav MORAVEC, moderátor:
Když by pro státní rozpočet znamenalo výpadek 140 miliard?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
To není 140 miliard, my máme 19 % a ten podvod ODS, že řekli 15 a potom udělali základ 134, takže vlastně lidi podvedli a je to 20,1, tak kdybysme to zrušili a vrátili se na 15, tak je to 104 miliard a oni to znovu navrhují. To je neuvěřitelný, ano. A my máme programové prohlášení vlády 19 %, a to je řádově, teďka nevím, asi 23 nebo kolem 25 %, to tam máme v programu, takže to, co je v programu, v programovém prohlášení vlády, to platí.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Takže.

Václav MORAVEC, moderátor:
Takže k 1. lednu roku 2021 bude zrušená superhrubá mzda?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Předpokládám, že ano, tak my nejsme sami v koalici, my samozřejmě jsme i ve sněmovně, je to zákon, a tak dále, ale my uděláme to, co máme v programu, to, co jsme lidem slíbili.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Zjednodušení daní sliboval pan premiér ještě jako ministr financí, 5 a půl roku jste, pane premiére, ve vládě, zjednodušené daně nejsou, naopak se to všechno zkomplikovalo. Stejně jako prostě roste stát, zvyšuje se byrokracie, nesplnili jste nic z těch slibů. Teď zase 2021 cosi bude. Vůbec se tomu nedá věřit, protože vy tady máte červenou čepici, kterou jste ukradl Trumpovi a nám, ale neděláte žádnou podstatnou reformu, promiňte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
To jsme si koupili.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Půjčil jste si ji. No, dobře, žádnou a ten slogan jste si od nás vzal.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nepůjčil, to jsme si koupili.

Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu říkám, kéž by politici řešili, co je v hlavách, nikoliv co je na hlavách.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Moment, o to totiž jde, protože tady máme slib a tady si…

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane premiére.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Slib, ani se…

Václav MORAVEC, moderátor:
Ona ta čepice může odvádět pozornost od zásadních věcí.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A toto je zásadní věc, že jste nezjednodušili ani trochu daňový systém, naopak jste ho zkomplikovali, zavedli jste třetí sazbu DPH a děláte jednu věc za druhou, proto já mám takový problém se bavit o digitální daň. Za prvé nevím, jak bude vypadat a za druhé je to další komplikace daňového systému, co jste zjednodušili?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Není.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A když mluvíme o superhrubé mzdě. My jsme skutečně navrhli zrušení superhrubé mzdy, 15 % daně z hrubé mzdy, která by zajistila to, že každý člověk by měl o 7 % čisté mzdy víc, a to je konečně něco, kdy by měli občané nějakou výhodu z toho ekonomického růstu a s vámi ji prostě nemají, protože ty platy nerostou dostatečným způsobem.

Václav MORAVEC, moderátor:
Chápu správně, že nejste schopni najít, vaše 2 politické strany dohodu na zrušení superhrubé mzdu?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ale tam přece neříká, kdo to zaplatí, však zruinuje celý rozpočet, zničí celý rozpočet.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Na to vám hned odpovím.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Oni nás zadlužili 700 miliard a on.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Na to vám neodpovím.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
S tím přichází znovu.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Vy máte nárůst rozpočtu meziročně o 100, 150 miliard korun, vy je všechny rozdáte, ještě sestavujete deficitní rozpočet, z toho by se dalo mimochodem úplně jednoduše zaplatit těch 50, kolik by stálo to navýšení, to snížení daně. A lidé by z toho něco měli, s vámi z toho nic nemají. A to je prostě ta pravda, že zvyšujete důchodcům, to je v pořádku. To by dělal každý, a to je dobře.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Každý a proč jste to nedělali?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ale nezvyšujete, víte, co neděláte? Neumožňuje lidem, aby měli dost ekonomického růstu a já položím jednu jedinou otázku.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, vy máte. Žádnou otázku pane předsedo, žádnou otázku.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ne, počkejte. Ne.

Václav MORAVEC, moderátor:
Žádnou otázku pokládat nebudete.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ne, jednu jedinou.

Václav MORAVEC, moderátor:
Až skončíte v politice, budete mít vlastní diskuzní pořad.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Ano, počkejte.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak mi pokládejte otázky.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
My tady, pane redaktore, spolu diskutujeme a ta otázka je na místě, 350 miliard navíc máte v příjmu státního rozpočtu, to je o čtvrtinu a já se ptám…

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Díky kontrolnímu hlášení a EET.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Mají lidi o čtvrtinu lepší služby veřejného sektoru? Nemají. Mají lepší pocit, že je lepší vzdělání? Mají lidé lepší silnice? Mají něco z těch příjmů, které tady jsou ze státního rozpočtu a které oni dělají? Nemají. A to je zjevné.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pánové, je zjevné, že tady se neshodnete, pojďte k dalšímu tématu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Nemají.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Nemají.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Na to jsou čísla.

Václav MORAVEC, moderátor:
A zatímco Andrej Babiš s Petrem Fialou si to snaží vyříkat, tak otočíme list. Žádný z dosavadních premiérů neměnil ministry tak často jako Andrej Babiš ve své druhé vládě, v průběhu necelého roku zažila vláda 6 personálních změn. Poslední se udály v tomto týdnu. Prezident republiky Miloš Zeman v úterý jmenoval ministrem průmyslu a obchodu Karla Havlíčka. Ministryní spravedlnosti Marii Benešovou a ministr dopravy Vladimíra Kremlíka. Novými vicepremiéry ve vládě se stali Havlíček a ministryně financí Alena Schillerová. Zeman zatím z této funkce odvolal ministra životního prostředí Richarda Brabce.


Miloš ZEMAN, prezident republiky:
Dálnice, dálnice, dálnice, že ano, Andreji. No, tak já bych si přál, aby tento nápis slezl z těch billboardů na zem a aby se konečně dálnice stavěly alespoň takový tempem jako například v sousedním Polsku.

Václav MORAVEC, moderátor:
Konstatoval prezident republiky Miloš Zeman. Vladimír Kremlík jako nový ministr dopravy se hned ujal razantně funkce, obměnil šéfa Ředitelství silnic a dálnic, Jana Kroupu vystřídal Pavol Kováčik. Pane premiére, ta výměna na Ředitelství silnic a dálnic je bez transparentního výběrového řízení. Vy jste byl od té výměny na ŘSD předem informován?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Doufám, že máte radost, vy jste pana Ťoka nesnášel, Kroupu taky, tak nevím.


Václav MORAVEC, moderátor:
Nevím, z čeho čerpáte, pane premiére. To, že D1 není nová dálnice, tak to jsme si tady snažili vysvětlit v lednu. Znovu se ptám, vy jste věděl, že bez transparentního výběrového řízení dojde k výměně na pozici…

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, my nemáme čas na transparentní výběrové řízení.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nemáte čas?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne. Nemáme čas.

Václav MORAVEC, moderátor:
A když jste vstupoval do politiky, jak jste kritizoval tradiční politické strany, že nedělají výběrová řízení.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já se omlouvám, my děláme výběrového řízení, když je čas. Pošta, GIPS, a nevím v ČEPSu, a všude děláme, ale tady nebyl čas.

Václav MORAVEC, moderátor:
A když byl čtyři roky čas mít Jana Kroupu na Ředitelství silnic a dálnic.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás, já jsem.

Václav MORAVEC, moderátor:
To teď tak spěchalo?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já jsem s panem ministrem Ťokem měl zásadně jiný názor na pana Kroupu. A já kdyby byl šéf ŘSD v prosinci, když napadl sníh a lidi tam čekali, no tak sednu do auta. Jedu tam na místo. Volám krajskému řediteli na Vysočinu. Volám premiérovi, nechť mi pomůže a jdu přímo na místo to řešit. Nakonec to bylo tak, že já jsem je musel pobízet, aby vůbec reagovali, aby vůbec něco lidem řekli. Já si představuju.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy, vy jste o té změně na ŘSD věděl.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Samozřejmě.

Václav MORAVEC, moderátor:
A je dobře.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
My potřebujeme do ŘSD dostat nový impuls, větší tah na branku, zrychlit, ano podívat na ty smlouvy, co tam máme na ty D1, proč tam nebyla druhá v pořadí nějaká firma, která by čekala. Ano, musíme to, musíme řešit ten /nesrozumitelné/, takže tam je plno věcí, které chceme řešit.

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy vy, pane premiére, vy od nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic očekáváte, že zahájí transformaci Ředitelství silnic a dálnic.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Taky.

Václav MORAVEC, moderátor:
To je jeho úkol?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jeden, ne jako prioritní je stavět dopravní infrastrukturu, ano a my otevřeme v roce 21 86 km těch dálnic. Tady, vy demagogicky říkáte, že jsme minulý rok otevřeli 3,7 km, jasně ale.

Václav MORAVEC, moderátor:
Já jsem nic o dálnicích neřekl.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, ale pan předseda.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak se nedívejte na mě.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já jsem to řekl.

Václav MORAVEC, moderátor:
Mluvíte o demagogii.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já tady můžu 2 hodiny vykládat o tom jo, D1, kterou nám postavili komunisti, která je v rozkladu, ano, bude otevřená 2021. To je de facto, nevím, kolik teďka nových kilometrů, ano. Takže, my jsme v situaci, kdy vždy byly peníze a my jsme nastoupili, nebyly vykoupené pozemky, nebyly projekty, všechno bylo zmraženo ano, takže jsme začínali ztěžka.

Václav MORAVEC, moderátor:
Nebyl tedy čas a vy tu změnu vítáte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já chci jenom poděkovat panu Ťokovi, kteří se stal rekordmanem. Víte, kolik jsme měli ministrů od roku 93?

Václav MORAVEC, moderátor:
Vím, povídali.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
18.

Václav MORAVEC, moderátor:
Povídali jsme si to.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
ODS 10 ministrů měla, 10, a to my máme třetího.

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak, tady jste.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A my jsme tam udělali víc práce než oni těch všech 10 ministrů, průměrný věk byl 1,4 roku, náš tam 4 a půl roku, Ťok.

Václav MORAVEC, moderátor:
Slyšel jste, že není čas dělat výběrové řízení na post šéfa Ředitelství silnic a dálnic, co si vy slibujete od změny, kde Jana Kroupu střídá Pavol Kováčik?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Není čas, 5 a půl roku vede vaše hnutí ministerstvo dopravy, všechny klíčové resorty, které se týkají stavění máte pod palcem, finance, místní rozvoj i dopravu a toto je výsledek. Nebyl jsem to já, kdo tady řekl, že národ řídí nemehla. Byl jste to vy a tady se to ukazuje. Vy jste vyměnil za poslední rok 5 ministrů, které jste si sám vybral, oni se neosvědčili, to říkáte sám, tak ten problém bude v tom řízení a taky věci se neposunují, no prostě se nestaví. Vy nestavíte ty dálnice, nedokážete to, no tak teď narychlo měníte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ne, to je demagogie.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Není to, to jsou fakta, to jsou čísla, neobviňujte mě, pane premiére, to jsou fakta. Vy fakta neříkáte.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, je dobře, že k té personální změně na Ředitelství silnic a dálnic dochází a Andrej Babiš říkal, že jeden z úkolů nového šéfa ŘSD je transformace Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost po vzoru Asfinag, to jsme tady v otázkách probírali už 10 let, i když vy jste měli ministry dopravy, bude to dobrá zpráva, pokud ředitel ŘSD zahájí tu transformaci?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Já nevím, jestli to bude dobrá zpráva, protože podle mě není problém klíčový v ŘSD, ale ve vedení resortu. A uvidíme, jak další nominant z hnutí ANO ten resort povede. Za ministra Ťoka se prostě nestavělo, všichni to viděli, ty směšné argumenty, že napadl sníh při uzavírání dálnice a podobné věci, toto prožíval celý národ a každý tady vidí, jak to s tou stavbu v době rekordního ekonomického růstu vypadá. Tak já nevím, další problém máme na ministerstvu průmyslu a takto mohu jmenovat. Vy jste nic neposunuli, důchodová reforma, zjednodušení daní, byrokracie.

Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
To jsou všechno věci, já vím, a je to důležité a pan premiér se taky opakuje, opakuje se rád, ale já chci lidem.

Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Proti těm jeho lžím říkat pravdu a fakta, to jsou fakta.


Václav MORAVEC, moderátor:

Pane premiére, o čem vypovídá 6 personálních změn během necelého roku ve vaší druhé vládě?

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
6, já jsem měl 5, tak vy to víte líp určitě.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Jak to myslíte?

Václav MORAVEC, moderátor:
Tak, jak to říkám.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Já mám tady celý seznam rozestavěných dálnic, 200.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ptám se, o čem vypovídá 6 personálních změn.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A pan Ťok skončil, protože byl totálně otrávenej.

Václav MORAVEC, moderátor:
Roku.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
4 a půl roku ministr a udělal skvělou práci a já mu za to děkuju, ano. Takže pan Ťok nebyl odvolán, on skončil, skončil v politice, já se mu ani nedivím, jo, protože.

Václav MORAVEC, moderátor:
Odvolání tady nepadla ani řeč, znovu se ptám.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
No.

Václav MORAVEC, moderátor:
A soustřeďte se, prosím.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano, soustředím se.

Václav MORAVEC, moderátor:
O čem vypovídá 6 personálních změn ve vládě v průběhu necelého roku?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Pane redaktore, ministři nerostou na stromech, takže získat ministra a dobrého ministra, jako je složité. U nás to není, že si nominujou krajské organizace ministry podle toho, jestli je zvolen předseda nebo není zvolen. U nás to tak není. U nás ty ministry vybírám já a samozřejmě ne vždy to dopadne dobře, u paní Malé, ano já jsem nemohl tušit, že...

Václav MORAVEC, moderátor:
Jinými slovy těch 6 změn jsou tedy důsledky vaší ne zcela dobré personální politiky?

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás.

Václav MORAVEC, moderátor:
Říkáte, že to vybíráte.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Prosím vás rozdíl mezi mnou a těmi ostatními je v tom, že když někoho vyberu a zjistím, že to ne úplně funguje, tak za ním nebudu tvrdošíjně stát, a když už to chcete vědět natvrdo, ano, lidi, dobrý lidi se hledají těžko. Takže já už si přesně nepamatuju, když jsem ještě byl podnikatel, kolikrát jsem měnil šéfa Kosteleckých uzenin, možná 9× nebo 8 ×, ano. Takže když zjistím, že to nefunguje, tak zkrátka ho měním. A co je na tom špatného?

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, to, já jenom se ptám, vy jste mi hezky odpověděl.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Na tom je špatné to, že tam není žádná kontinuita v té vládě.

Václav MORAVEC, moderátor:
Ne, pane předsedo.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
A vy to měníte, jestli jste takhle řídil firmu.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Ano.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Tak špatně dopadnete, přeci nemůžete udělat šest změn ve vedení za 1 rok.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
Pane předsedo, já jsem vybudoval firmu ze čtyřech lidí 93 financovanou z...

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Tak to možná jo, ale stát vedete tímto způsobem, který prostě není dobrý.

Andrej BABIŠ, premiér a předseda hnutí /ANO/:
A nakonec měla 35 000 zaměstnanců.

Václav MORAVEC, moderátor:
Přepněte si na zpravodajskou 24, protože po krátkých zprávách budeme v diskusi premiéra Andreje Babiše a předsedy Občanských demokratů, místopředsedy sněmovny Petra Fialy pokračovat, po stručných zprávách na ČT24 Otázky pokračují, Andrej Babiš a Petr Fiala v duelu České televize, tady na čtyři a dvacítce.

Petr Fiala

předseda ODS