MHD v Třebíči? Pro mě noční můra, pro stávající koalici požehnání

Jsem poměrně tolerantní člověk, ale co je moc, to je příliš. Publicistika na titulní straně Horáckých novin před týdnem mě skutečně zvedla ze židle. Musím se poklonit jak redaktorovi Chňoupkovi, tak i místostarostovi Pacalovi (Pro Třebíč), jak společným dílem bravurně zmanipulovali a obrátili naruby skutečnosti.
Jsem poměrně tolerantní člověk, ale co je moc, to je příliš. Publicistika na titulní straně Horáckých novin před týdnem mě skutečně zvedla ze židle. Musím se poklonit jak redaktorovi Chňoupkovi, tak i místostarostovi Pacalovi (Pro Třebíč), jak společným dílem bravurně zmanipulovali a obrátili naruby skutečnosti, které se týkají platné smlouvy o zajištění MHD v Třebíči mezi společností ICOM a městem Třebíč. Minulé vedení města totiž opravdu nelze za onu smlouvu popotahovat. Na druhou stranu je dobře, že dané téma se opět dostává do popředí zájmu, protože je velmi závažné.
Nejednota jako základ problému
Takže nejdříve o tom málu, co je ve zmíněném článku pravda. Je pravda, že koalice volebního období 2006 až 2010 byla ve věci zajištění MHD nejednotná. Dva členové tehdejší rady města byli víceméně přesvědčeni, že neexistuje alternativa k firmě ICOM, přičemž o důvodech jejich přesvědčení nehodlám spekulovat. Není totiž sebemenší důvod si něco takového myslet, protože v jiných srovnatelných městech je běžné, že počet uchazečů v podobných soutěžích se pohybuje mezi 5 až 10. Mohu se pouze domnívat, že jejich postoj měl souvislost s tím, že to byli oni, kteří přibližně v roce 2003 vyjednávali s firmou ICOM o možnostech řešení „krize provozování městské dopravy“, která v té době nastala. Tím ale veškeré pravdy končí.
Problém se soutěží dopředu znám, a to všem zúčastněným
Na počátku roku 2008, kdy dobíhala smlouva předchozí, se v dané věci nejednotná rada města dohodla, že než se hádat, ustanoví pracovní skupinu složenou ze všech stran zastoupených v zastupitelstvu města. S tím, že tato zastupitelská skupina připraví zadávací podmínky soutěže. Když byly prakticky hotové, zástupce města v zadávacím řízení (Ing. Vrbka, firma RTS) před všemi přítomnými členy prohlásil, že jestli se přihlásí ještě někdo jiný, než stávají dopravce, dá „flašku“. Nemusel ji dávat, jak se bohužel později ukázalo. ICOM vyhrál soutěž s vědomím, že téměř jistě jako jediný zájemce může nabídnout cenu vysokou tak, aby nebyla nepřijatelně nehorázná, ale „jen“ omračující. Podmínky totiž byly diskriminační či minimálně nahrávající stávajícímu dopravci.
Rovný podíl mají ti, kteří dnes vedou město
Tehdejší opozice, mezi jinými současný starosta Heřman i místostarosta Pacal, využila nejednotnosti rady města a vymínila si, že jak zadávací podmínky, tak i vyhlášení vítěze soutěže, ale též rozhodnutí o uzavření smlouvy, přebere od rady města zastupitelstvo města, coby nejvyšší orgán obce. O uzavření smlouvy tedy nerozhodovalo tehdejší vedení města, nýbrž, na vyslyšené přání tehdejší opozice, zastupitelstvo města! S časovým odstupem od uzavření smlouvy jsem se, společně s místostarostou Maškem, dvakrát pokusil v zastupitelstvu prosadit vypovězení nevýhodné smlouvy. To se ale nepodařilo, protože pro výpověď smlouvy nezvedl ruku nikdo z tehdejší opozice. Dnes tedy místostarosta Pacal, poté kdy „přesídlil“ z opozice do vedení města, nemůže tvrdit opak! Vlastně… může, ale bude to lež.
Sleva není vše
Ještě v minulém období (v roce 2010) byla erudovanou firmou zpracovaná optimalizace hromadné dopravy v Třebíči, která ukázala, že na zajištění obsluhy linek stačí namísto 28 za určitých okolností pouze 21 autobusů. S tím, že lze, dokonce s finanční úsporou, najezdit ne 900 tis. km, ale 1 mil. km ročně a rozšířit tak stávající přepravní obslužnost MHD ve městě! Dnešní (ve městě) vládnoucí koalice, v této věci názorově v čele s Pavlem Pacalem, ovšem tvrdošíjně obhajuje zachování stávající smlouvy. Podniká „gentlemanské“ dohody o slevě 22,5% z ceny osmileté zakázky ve smluvní výši 359 mil. Kč. Dohody (slevy) ale nejsou smluvně zakotvené. Vzniká podezření o nestandardním postupu v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a neprůhledných financích. To zřejmě současné vedení města netrápí. Občany by to ale trápit mělo, protože se jedná o naše společné peníze! Zatím se neozval žádný žalobce, a tak není soudce.
Neochota vypovědět smlouvu
Proč tomu tak je? Špitají si vrabci na třebíčských střechách, že hnutí Pro Třebíč se nechalo před posledními volbami podpořit společností ICOM a může tak mít vůči této firmě jistý závazek „protiplnění“. A nejspíš mají pravdu. Je to vidět například z fotografie na facebookových stránkách hnutí Pro Třebíč, kdy obří banner ICOM Transport prostě nešlo na jejich volebním meetingu přehlédnout. Místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč) se v článku z minulého úterý nechal slyšet, že „ho to štve“, že ta smlouva město Třebíč stála spoustu peněz. Zloděj křičí „chyťte zloděje“? Možná. Minimálně je zvláštní, že před komunálními volbami na podzim roku 2010 ho to neštvalo, jak bylo vidět.
Komu slouží současný stav?
Se současným stavem je bezesporu spokojená také, nebo spíš především, společnost ICOM. Smlouva potrvá až do roku 2016 a příští komunální volby jsou již v roce 2014. Jihlavský dopravce jistě nebude mít problém za malý zlomek zisku z provozování MHD v Třebíči opět podpořit ty, kteří mají sklon ke gentlemanským dohodám namísto čistých řešení v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
Čisté řešení?
Čisté řešení spočívá ve vypovězení stávající smlouvy a vyhlášení nové, otevřené soutěže, kam přijde několik konkurenčních nabídek, jak je všude jinde obvyklé. Čisté řešení může spočívat i v založení vlastního dopravního podniku města. Ten by zajistil neomezenou kontrolu v oblasti rozvoje MHD a rozšíření působnosti MHD i do příměstské dopravy. Takové rozšíření by vylepšilo využití autobusů a potažmo ekonomiku projektu, ale především spokojenost občanů. Optimalizace MHD v Třebíči to napovídá. Ví to i současná vládnoucí koalice v Třebíči.
Proč to nejde?
Jsem přesvědčen, že řádnému a obvyklému řešení překážejí osobní politické ambice a závazek vůči sponzorovi. Vlastní dopravní podnik by překážel každému, kdo má zájem na udržení stávající smlouvy. Coby zastupitel občanů jsem smutný a naštvaný, že město Třebíč i přes „omračující slevu“ přichází o milióny korun ročně. Tím hůř, že se tak děje v době, kdy současná koalice zadlužuje město, a to naprosto rekordně. Absurdní shodou okolností má místostarosta Pavel Pacal na starosti městské finance.
místopředseda místního sdružení
opoziční zastupitel a bývalý starosta města