Nerad někomu něco oplácím
22. června 2013

Jiří Pospíšil: Nerad někomu něco oplácím

Podle místopředsedy Poslanecké sněmovny Jiřího Pospíšila může být Mirka Němcová lékem na neduhy české politické kultury. Sám kandidovat nechtěl, jeho kandidatura by mohla být uvnitř ODS konfliktní.

 

LN Budete kandidátem na předsedu sněmovny? 

My to v tuto chvíli vůbec neřešíme. Máme kandidáta na premiérku, doufám, že bude jmenovaná. Uděláme všechno pro to, aby se podařilo postavit vládu, a pak je dejme tomu dvacátý pátý problém volba vedení sněmovny, protože srovnávání předsedy vlády a předsedy parlamentu víte, že neobstojí. Bez předsedy vlády není vláda, bez předsedy sněmovny sněmovna klidně může fungovat. Když odstoupil pan Vlček, také byla sněmovna poté řízena místopředsedy. Pokud by se dohodli koaliční partneři a pokud mě ODS vyzve, budu o tom vážně uvažovat, ale neběhám tady po parlamentu, nelobbuji, protože to fakt teď není na pořadu dne. 

Vzhledem k tomu, jak to postavila TOP 09, tak o tom v dohledné době potřeba mluvit bude. 

Připadá mi to nešťastné, protože paní Němcová se přece nevzdá funkce předsedkyně sněmovny ve chvíli, kdy ještě není vůbec jisté, že bude jmenována šéfkou nové vlády. Pokusme se prezidenta republiky přesvědčit o tom, aby vládní koalici dal důvěru, aby jmenoval Miroslavu Němcovou předsedkyní vlády. Pak dejme dohromady vládu a pak řešme logicky vedení Poslanecké sněmovny. 

Vy jste podpořil výrazně pana Schwarzenberga v kandidatuře na prezidenta billboardy. Máte pocit, že se vám TOP 09 odvděčuje? 

Tuto otázku jsem si kladl, když TOP 09 odvolala primátora Svobodu tady v Praze, protože si pamatuju, jak jsme se tehdy s primátorem Svobodou bavili, jestli do toho půjdeme a podpoříme Karla Schwarzenberga, vystupovali jsme dokonce v nějakém klipu a musím říct, že mě docela mrzelo a lidsky mě zaskočilo, že Karel Schwarzenberg se primátora Svobody více nezastal. Jasně, je to politika, ale nebudu zapírat, že jsem v případě primátora Svobody čekal, že chování TOP 09 k němu bude více gentlemanské. 

Nebylo to poprvé, před senátními volbami jste navrhli TOP 09 diskusi o společných kandidátech v některých volebních obvodech, a jejich reakce byla výsměšná. 

Ano, tehdy se nám TOP 09 vysmála s mediálně známým výrokem, že se stranou s kmotry nemůžou spolupracovat. Oni mají pořád ten syndrom té menší pravicové strany, kterou do určité míry měly i předchozí menší pravicové strany typu Unie svobody a ODA, kterou já jsem měl rád. Je to syndrom menšího bratra, pořád se snaží na té ODS najít chyby a upozorňovat na to, že jsou lepší, jsou autenticky pravicoví, dělají čistší politiku, mají tedy právo více oslovovat pravicového voliče. Ale to není pravda. 

Vy jste na počátku krize, než ODS nominovala Mirku Němcovou, podpořil kandidaturu Martina Kuby. Myslíte si nakonec, že Mirka Němcová je lepší volba? 

Ano a uznal to sám Martin Kuba, který Mirce vlastně navrhl, aby se ucházela o kandidaturu. Ta situace nebyla tak, že by Martin Kuba neuspěl v nějakém hlasování na grémiu a pak to přenechal Mirce Němcové. Já jsem ho podpořil z logického důvodu - když se mě novináři ptali, jestli chci sám kandidovat, tak jsem řekl ne, protože je logické a správné, abych se o to ucházel první místopředseda nebo v tu chvíli už úřadující předseda, který ty ambice v médiích projevil. Nechtěl jsem dopustit, aby se uvnitř ODS rozehrál boj o nástupnictví po Petru Nečasovi, protože takovýto boj by na deset měsíců paralyzoval veškerou ODS. Já jsem rád nejen, že jsme vybrali Mirku Němcovou, ale že jsme ji vybrali jednoznačně. Nemám pocit, že by někdo byl naštván a frustrován a něčí osobní ambice by nebyly uspokojené. To je taky strašně důležitá kvalita.

Vloni byli někteří členové ODS zklamáni z toho, že Mirka Němcová se nechtěla stát kandidátkou na prezidenta. Myslíte, že je to škoda, že mohla udělat silnější výsledek než váš kandidát? 

Škoda to je. Já jsem přesvědčen, že by dopadla lépe, dokonce se domnívám, že mohla být tím hlavním pravicovým kandidátem oproti současnému prezidentovi Miloši Zemanovi a kdyby k tomu střetu došlo, tak její šance by byly větší než šance Karla Schwarzenberga, který se bohužel trošku nešťastně zamotal do otázek Benešových dekretů a věcí, které souvisí s odsunem sudetských Němců atd. Na druhou stranu jsem znal ty její důvody, proč se rozhodla nekandidovat, a plně jsem to respektoval. 

Funkce premiérky není o nic méně náročná. 

Ale tady je důležité si uvědomit, že se jedná o funkci na deset měsíců. To je rozdíl. 

Kdyby vás ODS postavila do čela, taky by to mohl být silný tah, jste neposkvrněný současnými událostmi, jste nejpopulárnější politik ODS. 

Tady možná mám podobné kvality jako paní Němcová, pokud si dovolím se s ní srovnávat. Na druhou stranu mám pocit, že paní Němcová je v ODS více konsensuální člověk. Já nepatřím k oblíbencům příznivců premiéra Nečase a logicky případná má kandidatura by u nich mohla narazit a nemuselo by to pro stranu být přínosem. To byl jeden z argumentů. Já vím, že to zní jako fráze, ale mně nejde o mé osobní ambice, mně jde o to, aby ODS se dostala z těch problémů, ve kterých je. A nebyl jsem si jistý, že uvnitř té strany bych k tomu výrazně přispěl. Možná kdybych oslovil část voličů, které jsme ztratili, ale to paní Němcová podle mého názoru bude schopna také. A pak, ženský prvek v politice v Čechách trochu chybí a že vyzrálá moudrá žena, jako je Miroslava Němcová se svými životními zkušenostmi, bude dobrou premiérkou a může být i určitým lékem na některé neduhy české politiky. Ta volba je dobrá. 

To vyslyšení volání po ženě v politice může znít jako pragmatický až cynický tah. 

Proč myslíte cynický? Pragmatismus možná ano, ale pragmatismus, který může být ku prospěchu české politické kultury. Miroslavu Němcovou znám několik let zblízka, v politice se pohybuje 15 let, je obrovsky zkušená, je natolik vyzrálou osobností, že to premiérství jí nijak nezmění, že zůstane Miroslavou Němcovou, jakou byla. Mimochodem si myslím, že právě jí se nemůže stát, aby se stala tak závislou na jedné osobě, jako se to stalo Petru Nečasovi s paní Nagyovou. Proto jsem hodně optimistický. Ten ženský fenomén a navíc vyzrálost a moudrost Miroslavy Němcové, to může hodně ovlivnit fungování vlády a obecně českou politickou kulturu. 

Jak se dnes s odstupem času díváte na to, jak se s vámi rozešel Petr Nečas? 

Přišlo mi pár SMS po jeho pádu, jestli to cítím jako zadostiučinění. Tak to fakt necítím a samozřejmě z toho nemám radost ani jako politik, protože to obrovsky poškozuje ODS a politický systém. Dodneška nevím, co bylo hlavním motivem mého odvolání, a domnívám se, že to bylo spojeno se státním zastupitelstvím a s Lenkou Bradáčovou. Ale na rovinu vám říkám, že od okamžiku, kdy jsem byl odvolán, se ke mně žádné jiné informace nedostaly, ať už bych se s nima ztotožnil nebo je považoval dál za nespravedlivé. Ty důvody, které byly řečeny, považuji za zástupné, ale já nejsem typ politika, který potřebuje za každou cenu svoje ego a svoje emoce dávat na veřejnost. I jiní funkcionáři ODS byli za Petra Nečase odvoláni a myslím, že začali lézt na barikády a bojovat proti Petru Nečasovi. Tohle není můj styl. Já jsem klidný člověk, nerad někomu něco vracím a taky si myslím, že by to nebylo ku prospěchu ODS ani české politické kultury. To, že to veřejnost vnímala jinak, potvrdily krajské volby, ve kterých jsem uspěl, a do dneška, když se potkávám s občany, tak se mě lidé pořád ptají, jaké byly ty opravdové důvody a jestli jsem se jich dopídil atd. Překvapuje mě, že i rok poté to ve společnosti rezonuje a zcela upřímně, ruku na srdce, Petr Nečas se tímto krokem poškodil sám. Veřejnost mu to zkrátka neuvěřila a myslím, že ho to poškodilo. 

To je ironické vzhledem k tomu, že váš nástupce na ministerstvu nakonec předložil návrh zákona o státním zastupitelství v ne příliš odlišné podobě. 

Já bych řekl skoro ve stejné. 

I Lenku Bradáčovou jmenoval. Co si o tom myslíte? 

K Lence Bradáčové si já osobně myslím, že tehdy vláda byla pod mediálníma společenským tlakem. Hodnotím pozitivně, že nový ministr nezačal válku se státními zástupci, ale snaží se s nimi komunikovat. Přiznám se, že bych sám v tom zákoně některé věci udělal trochu jinak, protože ten návrh, který jsem zanechal, se měl ještě dál měnit a doplňovat, ale předpokládám, že teď se tady o tom povede debata na půdě parlamentu. 

Nebude po té razii teď snaha ten zákon předělat dokonce pořádně tak, aby se moc státních zástupců zmenšila? 

Uvidíme. Ještě před tou razií jsem říkal, že jsem principiálně pro posílení nezávislosti státních zástupců a vyřešení pozice nejvyššího státního zástupce, ta je dneska opravdu právně velmi pochybná. Ale na druhou stranu je třeba se bavit i o odpovědnosti státních zástupců. 

Státní zastupitelství je podle ústavy součástí moci výkonné. 

Je podle ústavy součástí moci výkonné, na druhou stranu je potřeba korektně říci, že je to takový orgán, jak říkáme my právníci, sui generis. Není to klasický správní úřad. 

Co říkáte na kritiku, že ten nový zákon se vrací ke struktuře komunistické prokuratury ve smyslu omezování autonomie jednotlivých složek, že vkládá velkou moc do rukou nejvyššího státního zástupce? 

Nejvyšší státní zástupce má mandát deset let, to mi připadá hrozně dlouhá doba. Dále vidím jako problém, že vedoucí státní zástupci se mohou vybírat pouze z řad státních zástupců. Nevím, proč by kvalitní bývalý ústavní soudce nemohl ve výběrovém řízení vyhrát funkci nejvyššího státního zástupce. To uzavírání té soustavy a ochrana před právníky zvnějšku mně nepřipadá správné. Co naopak vítám, jsou třeba výběrová řízení na všechny funkce. Jsou tam nastavena jasná pravidla pro dohled nadřízeného státního zástupce. Ale generální prokuratura - ta byla postavena na principu, že nejvyšší státní zástupce si zjednodušeně řečeno může sáhnout pro kterýkoli případ i do těch nejnižších pater té soustavy. 

Nebude si moc takhle sahat pro případy šéf navrhovaného Úřadu pro potírání korupce? 

To tam naštěstí není. Je to jasně vymezeno. To je jedna z věcí, kterou vítám, to v původním návrhu, který jsme dělali my, ještě nebylo jasně vymezeno. 

Říká se, že ten původní návrh zákona si psali především státní zástupci sami. Je to pravda? 

Státní zástupci na něm spolupracovali stejně jako na něm pracovali úředníci ministerstva spravedlnosti v čele s náměstkem Korbelem. Ale mnoho věcí tam bylo sporných. Zvláště v poslední době si myslím, že ve světle posledních událostí by to, o čem se budeme bavit, měla být odpovědnost státních zástupců. To není o politickém ovlivňování státních zástupců, ale je třeba mít mechanismus, jak postupovat v případě, kdy státní zástupce pochybí, ať už úmyslně, nebo z nedbalosti. 

Co si myslíte o státním zástupci Ivo Ištvanovi. 

Na rovinu vám říkám, že ho moc dobře neznám, takže moje hodnocení v tomto směru je trošku skoupé. 

Ptám se, protože jste ho odvolával i jmenoval. 

Mám k němu ambivalentní vztah. Na jedné straně jsem tehdy vyšel vstříc nejvyšší státní zástupkyni a odvolal jsem ho na základě jejího návrhu a jejích argumentů. Ty argumenty správní soud nevzal jako dostatečné a Ivo Ištvan vysoudil svůj návrat zpět do pozice vrchního státního zástupce, proto jsem ho jmenoval. Omluvil jsem se mu, protože jsme ten soud prohráli, to já považuju za fér. Žádný jiný problém jsme spolu neměli. Máme mezi sebou normální pracovní vztahy, nejsme žádní přátelé, nestýkáme se. Je třeba říci, že on byl prvně jmenován do této funkce za paní ministryně Parkanové. Samozřejmě kauzu, kterou nyní řeší, sleduji. Práce státního zástupce se nemá hodnotit podle toho, koho obvinil, ale podle toho, jak uspěje u soudu. A jak zatím sleduji tu kauzu z médií, tak v některých aspektech to bude pro ně relativně obtížné. 

To je jedna věc, jak to uspěje u soudu. Ale oni spojili kauzy trafiky, k níž již před několika měsíci shromáždili všechny důkazy, s kauzou zneužití vojenského zpravodajství a s domovními prohlídkami a se zabavováním zlata a miliónů, a docílili tím pádu vlády. Kdo zhodnotí tohle? 

Ty pochyby, které vy tady říkáte, já mám také. Zaprvé pochyby o přiměřenosti zásahu, pak mám pochyby o složení těchto tří kauz do jednoho příběhu a zatřetí, byť jsem podpořil Miroslavu Němcovou v době, kdy ona kritizovala ty trafiky, a mám na to podobný názor jako ona z hlediska morálky, tak mám velké pochyby o trestnosti tohoto jednání, zvláště když se podíváme na to, že je obviněn bývalý poslanec Tluchoř, který ani trafiku nedostal, nebo bývalý poslanec Šnajdr, který získal funkci, kde je poloviční plat, než je plat poslance. Uvidíme, jak to uspěje u soudu, jestli to k němu vůbec dospěje, kde budou muset státní zástupci ještě odpovědět veřejnosti na celou řadu otázek. A pokud se ukáže, že to byla do určité míry blamáž, tak by měl pan nejvyšší státní zástupce řešit to, jestli tady trošku nepochybili jeho podřízení. 

To by řešil jak? 

Na to se ptejte jeho. 


(Autor: Martin Weiss) 

JUDr. Jiří Pospíšil

JUDr. Jiří Pospíšil

místopředseda strany
místopředseda Poslanecké sněmovny PČR
poslanec PČR
předseda Stínové asociace krajů ODS
předseda klubu krajských zastupitelů
krajský zastupitel
předseda regionálního sdružení

Více o autorovi